Russinbulles småkrokodiler

Dom små käkar och växer för fullt och det är så tyst, så tyst i valplådan. Det hörs bara lite pip när mamma vänder på någon av dom för tvätt :D Polly själv anser sig vara i högform och 1,5 dygn efter förlossningen så hörde hon att jag sa ordet "boll" är jag lekte lite med dom andra hundarna efter kvällspromenaden - och ställde sig och knuffa på grinden "jag vill leka boooll" :p
Efter förra kullen hade hon grymma eftervärkar och bäddade som en galning - men lärde sig snabbt att inte bädda hos valparna. Hon hade ett täcke utanför där hon bäddade och gick ut och grävde i rabatten. Denna gång verkar det vara en baggis, för ingenting - hon är som vanligt, bäddar inget och till och med ser ut som vanligt förutom lite större tuttar då :love:

Däremot har jag lite funderingar då nästan alla valparna har mycket rosa på nosarna (dom brukar födas med svart nos alternativt brun om dom är liver and tan) ? Finns inga bleka nosar vare sig bakom pappan eller mamman. Fick två delvis rosa nosar förra kullen och båda blev svarta efter en vecka - Cookie som blev kvar här bleknade igen runt 4 månaders ålder. Den som flyttade förblev svartnosad (äter annan mat än mina). Dessa nya valpar är mycket, mycket mer rosa så nu funderar jag på om det kan bero på maten då jag sen i vintras helt blandar själv (körde hälften hälften färdigt färskfoder och hemmablandat kött året före och före det enbart färdigt färskfoder). Märkligt är det, men nu fixat hem blodpulver till modern och se om det kan hjälpa - enda vi hittills kommit på kan vara boven (pratat med köttleverantören och med flera andra). I övrigt pigga fina valpar.......fast tryffelnosade just nu då:cautious: Dock en tik med mest svart, så hon lät bli svartnosad....så hoppas hon blir bästa tiken :D I övrigt är nosfärger inte det viktigaste på en heeler, men vore trist ändå om alla blev bleknosade av någon anledning. Kanske har något dold anlag från långt tillbaka dykt upp från Polly, det vet man inte - men här ska hjärnkluras och forskas :)
 
Polly stortrivs med sina småttingar - just här extra nöjd då precis badat benen i poolen. Jag frågade om hon ville bada och hon rusade ut och hoppade i poolen. Vi har extremt varmt idag, så stackars mamma-hund och valpar nästan kokar i värmen. men med kylklampar på långsidorna i valpbädden under ett lakan, så har Polly överlevt dagen och lite svalka har det kanske gett även de små. Hoppas på normalväder i morgon :)


Minsta grabben fortsatte sova lugn när jag tog upp honom för att bädda rent i lådan :love: Dom är inte stora när dom är nya :D - japp, kameran ligger vid valplådan, så jag behöver bara sträcka ut handen och snabbfota när jag får lust ;)
 
1 vecka gamla nu och växer så det knakar. Flertalet ser mer ut som mullvadar än heeler valpar pga dåligt nospigment (samt underläpp och även några få trampdynor på ett par), men jag hoppas det fyller i sig framöver. Dock är det troligt att flertalet av dessa kommer få "vinternos" framöver men inte mycket att göra någonting åt - dom blir lika fina aktiva familjehundar ändå :) Skumt ändå detta med gener, då föräldrarna är välpigmenterade och likaså dom jag vet om i släkten - men genetik gör som den vill :D Grabben som syns på bilden, är väl den med mest avsaknad av pigment - men han är så himla söt ändå :heart

 
Lustigt det där med nospigment.Frallor föds opigmenterade men har vid ca 6v ålder både svart nos och eyeliner.

PS.klipp klorna om du inte vill ha mamma helt uppriven.
 
Lustigt det där med nospigment.Frallor föds opigmenterade men har vid ca 6v ålder både svart nos och eyeliner.

PS.klipp klorna om du inte vill ha mamma helt uppriven.

Heeler brukar födas fullpigmenterade på nosen. Om dessa kommer bli fullpigmenterade eller inte vet jag inte än - men med tanke på dom två i förra kullen som hade lite rosa och en ljusnade senare, så är nog risken för "vinternos" stor senare på flera av dessa. Men man vet aldrig hur det blir - jag kan bli överraskad :D
Pst: klorna ska klippas, men inte riktigt än - inte ett märke på mamma-hund :) brukar börja klippa vid 2 veckors ålder - ungefär samtidigt som dom börjar öppna ögonen. Klorna ser nog värre ut än vad dom är, då tassarna hamnade så nära kameran :)
 
Heeler brukar födas fullpigmenterade på nosen. Om dessa kommer bli fullpigmenterade eller inte vet jag inte än - men med tanke på dom två i förra kullen som hade lite rosa och en ljusnade senare, så är nog risken för "vinternos" stor senare på flera av dessa. Men man vet aldrig hur det blir - jag kan bli överraskad :D
Pst: klorna ska klippas, men inte riktigt än - inte ett märke på mamma-hund :) brukar börja klippa vid 2 veckors ålder - ungefär samtidigt som dom börjar öppna ögonen. Klorna ser nog värre ut än vad dom är, då tassarna hamnade så nära kameran :)
Klippte också första vid ca 2 v. Men bara fram. Men i morgon ska jag ta runt om. Då är man tacksam att det "bara" blev 3 stycken och inte 11 igen :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tinja och Riepu har fått 9 fantastiska små valpar. Tinja kommer från en kull med temat "magiska oväder" och hanen Riepu kommer från en...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
20 479
Hundavel & Ras Då vi haft en valptråd för Voffs schäfervalpar och Russinbulles heelervalpar så tänkte jag att det vore trevligt med en tråd för mina...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 526
Senast: Sampi
·
Hundavel & Ras Så kom dom då de 5 småttingarna igår kväll. Lite dramatik blev det när det senare visade sig att första hanens navelsträng var dåligt...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
50 779
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 182
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp