Sadelmärken... Vilka är bra?

Domino_s

Trådstartare
Precis som rubriken säger: Vad tycker ni om följande sadelmärken?
(andra är välkomna att fylla på med märken allt eftersom...)

Montana
Simco
Wintec
Double C

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Jag har haft en Simco Lucky S. Det är ju inget riktigt kvalitetsmärke, men jag tycker ändå att det är rätt bra kvalité i förhållande till priset..
Men visst märktes en STOR skillnad när jag köpte min Continental Equiflex Reiner! :p
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Montana Är ett märke under Continentals flagg, bra sadlar till normalt pris. Det är deras "budget" sadlar i jämförelse med de andra märkena de står för.

Simco Är både bra och dåligt. I sverige ser man det som är sämre än vad Simco kan få fram.

Wintec Nja, de gör bra engelska sadlar, men westernbiten kan de skippa ;)

Double C Har jag inte så stor kläm på, men har för mig att det inte är super kvalitet, men bra mycket bättre än många billigare sadlar.



Tex Tan Bra kvalitet. De har varit med länge.

Premier Har bra budget alternativ med bra bom

Deuber & Partner Ligger också i mellan klassen, men har bra läder och passform för pengarna

Garland Helt Ok sadel som kostar ca 13-15 tusen ny här beroende på hur den ska se ut självklart.

Alamo (bra barrelrace sadlar till bra pris) De har mycket skapligt bra, men måna betalar överpriser för dem här. Köp i USA om ni ska ha.

Showman Om man vill ha bling för mindre peng, men ändå en skaplig sadel. Många älskar sina showman sadlar. De ligger på ca 900 dollar på ebay.

Longhorn Super sköna sadlar tycker jag, bra kvalitet på alla sätt och vis.

Billy Cook Är en klassiker som står för bra kvalitet. HAr många olika modeller för olika ändamål.

Circle Y Är också ett genuint märke som står sig.

Continetal Equiflex och standard bom, dock svår att få tag på nu när de inte har verksamhet i Tyskland längre. Samma med Pullman som också är inom deras ramar.

WWW Triple W Väldigt likt continental, och har samma equiflexbom till sina flex sadlar. Ligger på ca 25-30 tusen nya

Rob´s Custom saddles Jo de är dyra.... Och kvaliteten är det inga fel på

Dale Chavez Är också dyra, men så SNYGGA!!

Blue Ribbon Är heller inte för var mans plånbok men det finns alltid begagnat att få tag på i bra skick och vettigare pengar när det gäller de dyrare märkena....
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Abetta är duktiga på syntet sadlar. Och har roliga färger med om man är ute efter det =)

Big Horn Är ofta förknippat med skit här, men så är inte fallet. De gör riktigt bra sadlar också. Men det finns inte många på den Svenska marknaden. Merparten är bra sadlar, och i sverige säljs de billigaste modellerna från märket....

Billy Royal Deras showsadlar.. dregel...

Crates Är också ett kvalitetsmärke med skapligt pris beroende på bling etc

Tucker sadlarna är SUPER till de ryttare som ska ha en "rida ut i skogen" sadel eller har problem med ryggen. Deras sits är så komfortabel.
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Jag har en Simco. Den är jag väldigt nöjd med, skön att rida i och den är snygg ;) Den är nästan 20 år men den har inte en skråma även om den är väl använd :)
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Jag har provat det mesta då unghästen varit omöjlig på sadlar.

Generellt sett skulle jag säga att många av de lite äldre sadlarna ca 10-15 år håller bättre kvalité även på mellanklass sadlarna. Lädret på samma märken i dag är inte lika fin kvalité.

Billy Cook: Mycket bra Kvalité och supersköna att rida i. Oftast passar även fyrkantig skirt på kortryggade hästar. Upplever att de passar på många olika hästmodeller. här lurar man sig om man går efter mellan conchomåttet då dessa sitter högre upp.

Crates: Bra kvalité, finns många show sadlar att välja mellan.

Circle Y: Bra kvalité, finns många olika typer av sadlar att välja på, fyrkantid skirt är tyvärr ofta för långa för kortryggade hästar.

Circle L: Lite sämre kvalité på lädretpå de nya än äldre. Bra budget sadel

Premier: Budget alternativ med förvånadsvärd kvalité på lädret. Finns i alla sorters modeller, även för de som behöver bredare än Full quarter. Tyvärr satt jag inte så bra i den.

Double C: Inte superkvalité men bra bom. Mycket bättre än budget typ hööks sadlar.

Equiflex: De flesta ryttare och hästar älskar dom. Finns nästan aldrig begagnade att hitta... Bra kvalité på lädret.

Pullman: Klassiker och känner man på lädret kan det knappast bli bättre. Passformen på bommen gör att den passar många olika hästar.

Westwood: Bra budgetsadel, bra kvalité på lädret, men passar lite svängdare ryggar.

Big horn: halvsyntet är den enda som jag haft. Har sådana till föräldrarnas hästar ( då de är lata och inte vill smörja så mycket ;)) Supersköna att sitta i. Perfekt för den som inte har pengarna till att köpa en dyrare lädersadel.
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

kl

Slänger in en fråga då om hur Bob Loomis sadlarna är?
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Glömde den.

Bob Loomis: Bra kvalité på lädet, man sitter väldigt rätt i den. Utsvänd för sota bogblad.
Skulle jämföra den med Billy Cook ganska mycket.
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Ok, tack så mycket. :)
Provsatt nämligen en sådan och ville inte stiga av sadeln, sååå skön :love:.

Hoppades att den skulle vara av bra kvalitet, kan inget om den saken när det gäller westernsadlar.:o.
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Har inte så mkt koll på sadlar men vi hade innan en Billy Cook som passade på ALLA hästar, förutom just unghästen :rofl: Den såldes, och numera har jag och syster varsinn Continental Equiflex (Min är en 135 NRHA Pro Reiner för att vara exakt) Älskar de sadlarna.
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

KL

Weaver Syntet? Nån som har erfarenhet.

Provsatt en sådan + en annan halvsystet, halvsynteten var jätteskön, men ful som stryk...:crazy:
Helsynteten var okej, men kändes stor och lite hård... Tyvärr, för den var skitsnygg...:love:

Mvh Domino_s
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Jag har en Wild West Wade, den var dyr (20 000) men efter mycket sadel provande låg den som en smäck på hästen och passade min rumpa perfekt :laugh: Provade många billigare sadlar först och konstaterade sedan att det var bättre att köpa en riktig från början i stället för att köpa ett par billigare som passade mindre bra...
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Jag har en Cattlemans, förbannat snygg och lika skön:love: älskar min sadel!! Kan jämföras med Bob's sadlarna i kvalitet och pris. Ligger mellan 20-35000:- i nypris och är värda varenda krona:-)
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Jag har haft en Double C Trail Apache. Köpte den ny, lädret betedde sig mysko efter första smörjningen och jag skickade tillbaka den för korrigering och efter det var den helt ok. Mycket bekväm för träning och allround, tävlade i låga klasser. Gick att rida i timtals i den och man satt helt korrekt.

Har också haft en Congress Leather trail och den var av mycket god kvalitét men sätet var stenhårt, trots att den inte var en s.k. hard seat.

Idag har jag en CH XXL-trail, verkar som om den inte finns här på marknaden längre. Den är gjord för runda tunnor som min Welsh Cob och är bekväm. Lädret är inte av bästa kvalitét, kostade 10.000 ny och duger fint som träningssadel och tävling i lägre klasser. Kommer att få problem om vi ska upp i klasserna för hästen är mycket kort och rund så att hitta en tävlingssadel till henne lär inte bli lätt...

Till min andra häst har jag en Premiere, helt slät med round skirt. Bekväm och rejäl med mycket bra läderkvalitet. Hoppas så att jag slipper byta den framöver. Den är helt ok att tävla i och vill jag piffa upp den kan jag sätta dit lite conchos själv ;) .
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Som alltid är det bättre att köpa en begagnad sadel av riktigt hög kvalitet än en nya av sämre kvalitet. Bara bommen i en riktig kvalitetssadel kostar 3-4000 kr sen tillkommer läder, fårskinn, beslag, conchos och arbetskostnaden. Så ska man köpa en riktigt bra sadel ny får man vara beredd att betala 25-35.000 kr, då vet man att man i dom allra flesta fall får en sadel av hög kvalitet rakt igenom. En billigare sadel kan vara fin att se på, det som inte syns är det tillverkarna av dessa sadlar sparar in på t ex bommen, sättet den är tillverkad på, syntetisk fleece under och sämre kvalitet på lädret m m. Bra sadlar gör McCall som är så nära Custom made man kan komma, Jerry Shaw, Phil Smith m fl. Jag har haft ett antal Continental och Pullman sadlar under åren och bara varit nöjd med en av dom, tillverkad på sent 1990-tal, dom andra nyare sadlarna höll inte alls samma höga kvalitet och passformen var inte heller i klass med den äldre. Dyra sadlar i förhållande till vad man får för pengarna. Som med det mesta är det så att man får det man betalar för.
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Ser att tråden inte är färsk, men jag chansar ändå. Har fallit för Cattlemans Wade-sadlarna och funderar på denna till mina kallblod. Någon som haft eller har en sådan till sitt kallis? Har en nordis modell mankeslös tunnerund, och en nordis mer normal med manke. Har haft en uppsjö med billiga westernsadlar och ingen har tilltalat varken min akter eller hästarnas ryggar. Vill gärna ha tips och råd! Har dessvärre inte hittat någon i mina trakter som har denna sadel (för att testa).
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Jag hade en Double C Nevada Fancy till min förra häst. Superskön tyckte jag! En bra budgetsadel har jag fått höra av folk som varit med längre än mig i westernvärlden. :)
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Tack för tipset! Ska se om jag kan få fatt i någon att testa. Även om jag inte tävlar så vill jag ha riktiga grejer. Vill inte riskera mina kusars hälsa.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 932
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
844
Senast: cherie
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 602
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp