Sadelmärken... Vilka är bra?

Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Double c NF är lite svängd i bommen och passar häst med lite svank. Jag hade den på en grov varmblodsvalack av riktigt fin halvblodsmodell och han fyllde ut en FQ-bom. Jag hade turen att få testa den sadeln av min hästmassör då den inte låg hundra på hennes häst. :)
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

De märken som jag mött och trivts bra i:

Tex Tan: Bra kvalitet

Crates: Bra kvalité

Big horn: Syntet. Perfekt för den som inte har pengarna till att köpa en dyrare lädersadel. Kanske inte den bästa...

Simco: Är både bra och dåligt.

MT´s Western: Bra kvalité
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Jag har en Dakota här hemma (till salu) och det är den enda erfarenhet jag har av det märket men baserat på den så verkar det vara en bra rejäl sadel utan "lullull", bommen är ordentlig och lädret bra, de få conchos som finns på min (roping/ranchsadel) är inte äkta silver vilket jag tror att den kundgruppen inte skulle vilja betala för heller ;).

Skulle kalla sadeln jag har för kvalitét-ekonomi :)
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Måste bara berätta!! Har fått hem min Cattleman´s Wade!!! Och både jag och häst är störtförälskade! Sitter som en smäck både på häst och min röv:banana::bump:
Den känns välgjord och mycket bra passform till min store kallblodstravare! Är så glad!!:rofl:
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Förstår din känsla! Känns som miljonvinst - minst - när man hittat rätt sadel! Å alldeles särskilt om man har en grövre pålle. Jag letade sadel till min kallblodstravare i flera år innan jag hittade rätt och det var som om att annat tappade sin betydelse, bara jag hade en sadel som passade. Idag är min pojke borta, men jag har ännu inte klarat att sälja sadeln...
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Jag har precis samma erfarenhet. Ett stort plus är att jag sitter väldigt bra i den.
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Puffar upp med en fråga om sadeln jag fick utprovad idag och som jag även köpte.
En sadel från Continental Saddlery nr 185. Har letat som en galen men hittar inget mer nr.
Jag tror att det är en reiningsadel. Men det är också det enda.
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Här kommer bilder =)

522805_10150806614936344_740986343_9595241_1588985285_n.jpg


403527_10150806615366344_740986343_9595242_630381116_n.jpg


Behöver en ordentlig rengöring. Tror tyvärr att jag betalade överpris när jag kollat på begmarknaden :(
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Jag skrev till continental saddlery ville veta lite om sadeln jag har..står bara ett 3 siffrigt nummer. Men dom hade inte sånt kvar på äldre sadlar, eftersom det tydligen är nya ägare.. Synd men dom svara snabbt så fort det blev dag där :)
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

*kl*

Någon som vet något om rocking r sadlar? Fått erbjudande om att göra ett byte till en sån (förutsatt att dom passar dvs) men har aldrig hört talas om rocking r...
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Sadel i billedet er sandsynligvis en reiner ud fra horn og udskæring til tættere kontakt. Men med sædets opbygning, kunne den også være en pleasure el show sadel. Når man kommer i de kategorier, er forskellen rimelig begrænset, så bare du ikke har lyst til at fange kvæg eller sådan noget, er sadlen sikkert velegnet din behov.

Egen erfaring med Continental er at de ikke svarer på henvendelse. Men min henvendelse var om bombredden og ikke sadel typen. De svaret aldrig. Har med undersøgelser siden hen gættet mig til at de bruger samme modelnummer til flere bombredder, så man ikke kan få oplysninger på denne punkt.
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Tack för ditt svar :-)
Jag tror jag har lyckats googla mig fram till att det är en Show Reiner

Jag har frågat Continental via deras facebook sida och fick svaret att den förmodligen är tillverkad i Europa, men på plattan på latigoholder står det USA. Väntar på svar från dem nu.

Vad tror ni värdet kan vara på denna sadel? Jag tror tyvärr att jag betalat ett saftigt överpris.
 
Sv: Sadelmärken... Vilka är bra?

Priserna på begagnatmarknaden är verkligen upp och ner. Jag tror inte att man kan prata om "överpris" om man fått tag i en sadel av god kvalitét som passar häst och ryttare även om vissa säljer sina begagnade till ett underpris...men ofta beror ju det på att man är i stort behov av att sälja undan av olika orsaker.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 918
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
843
Senast: cherie
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 596
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp