Semester o småbarn = osant

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Semester o småbarn = osant

Har ni någon som har sina barn där enligt dom speciella regler som Silverkedjan hittat.
Jag kan tänka mig att många ensamstående är i behov.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jo jag kan förstå att det är irriterande när det fuskas - det var inte vad jag eftersträvade.
Men det måste väl finnas ett behov, inte bara ett lyxproblem - fast självklart förstår jag att det vore bättre om barnomsorgen fick möjlighet att fixa den verksamhet som redan bedrivs.
I vår lilla by är dock personaltätheten god.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Nej, vi har inga barn som är i behov av dagis när föräldrarna är lediga. De barn jag känner till på andra förskolor som har sådana behov har tex föräldrar med missbruk, psykisk instabilitet etc eller kanske barn vars syskon har ngt funktionshinder av ngt slag. Alltså inga barn vars föräldrar behöver vara lite lediga för sin egen del.

När det gäller barn med särskilda behov är det inte så ofta som de tillåts vara på förskolan när föräldrarna har semester utan det är mer så att de får gå hela dagar när de egentligen bara är berättigade till 15-timmarsvecka.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Nej allt är inte svart eller vitt men ngt med tonåringar är ju oxå att de gärna handlar före de tänker å vet jag att jag vill vara ensam på mina semestrar å inte är beredd att ha barn omkring mej 365 dagar/år så skaffar jag inga barn.Det tycker jag är mer vuxet än tonårsaktigt att tänka :smirk:
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Är vi väl ändå helt överens om att det är jobbigare att ha barn än vara utan.
Varför har vi föräldrar mindre rätt att vara utvilade?

Men du har ju för sjutton gubbar valt detta själv! Eller har staten tvångsinseminerat dig? Om jag väljer att skaffa fem hästar och träna dem på elitnivå, ska jag då skylla staten för att jag är tröttare och har mindre fritid än den som ingen häst har, och kräva att staten avlönar en avbytare åt mig så jag slipper ta hand om hästarna på semestern? Om jag bygger om huset på min semester, ska staten betala en extra semestervecka åt mig, för att jag har samma rättsom alla andra att vara utvilad? Det är semesterrätten som är lagstiftad, inte "utviladrätten".

Du har själv valt ett liv med heltidsjobb, två små barn som är nära i ålder, gård och djur. Hur kan det bli samhällets ansvar att se till att du inte blir trött av det, så länge inte dina barn far illa (och det gör de ju inte)? Förklara det, för jag fattar faktiskt inte. :confused:
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Ja, det är vuxet att tänka så, många tonåringar är vuxna, är man tex 17 så tycker jag att man bör vara det - åtminstone till viss del.
Att du har bestämt dig att leva barnlös hela ditt liv är tonårsaktigt - men du är ju din fulla frihet att tycka, tänka och göra i hela ditt liv precis som du vill i den frågan.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Isåfall hur kan det över huvud taget vara statens ansvar att tillgodose med lagstadgad rätt till semester, sjukvård, skola, barnomsorg, socialbidrag, färdtjänst mm mm.
Jag bara undrar vad är det för skillnad.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Ja så var det väl mest som jag tolkade det också - inget för normaltrötta föräldrar.
Jättebra att möjligheten finns för dom som verkligen behöver.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Det är helt klart att det är Inte_Ung som har problem inte mina barns far.
Nej jag har inga problem med dina barns far, det är du som verkar att ha det.
Över huvud taget så är det just du som verkar att ha problem i denna tråden.
Problemet att du inte vill vara trött bara för att du har barn.
Alltså blir du tydligen trött av att ha barn och kan inte se till att få vila utan att kommunen skall ta hand om dina barn.
För det kan inte du och din man, barnens far, turas om med att göra.

Jag har inte det problemet, du har det tydligen.
Är du trött - så får du väl se till att vila på något sätt.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Hur var nu det där med att läsa innan man svarar...

Luff skrev:
Självklart vet man inte att det skulle ge utslag - det visste man inte om tre tre metoden inom vården heller.
Den metoden var personalen jättenöjd med och sjukskrivningarna minskade - alltså bättre samhällsekonomi men den kostade dom enskilda enheterna för mycket.
Så den blev det inget med.
Jag satt o spånade och kom på att det här skulle många föräldrar vinna på och kanske skulle samhället vinna också - jag hade en ide. Hurra för mig.

OK. Jag tar det igen: du har själv sagt att du har ovanligt energiska barn. I din omgivning finns ingen som kan avlasta dig. Du arbetar heltid och har gård och djur. I sju år har du haft det såhär. Du är alltså så trött man rimligen kan bli. Trots detta mår du jättebra, och dina barn mår också jättebra. På vilket sätt skulle samhället tjäna på att dina barn var på dagis en vecka till i sommar? För du mår ju jättebra, så varför skulle du bli sjukskriven? Barnen mår också jättebra, så det stämmer ju inte alls att barnen blir struliga av att vara hemma på föräldrarnas semester.

Luff skrev:
Ang invandrarbarn så blir det ju kostnader för dom också - deras föräldrar är ju som vi, blir trötta, deras barn ska vara på dagis också.
Eller nej, vi importerar bara folk vars kvinnor aldrig lämnar hemmet - dom har ju semester jämt och behöver inte barnomsorg - dessutom lever dom familjerna på en lön. Det är lönsamt för samhället det.

Det där har ingenting att göra med vad jag skrev. Du tycktes mena att föräldrar har rätt till extra kompensation från staten för att de valt skaffa barn, och därmed framtida skattebetalare. Eftersom barnlösa har semester utan barn så borde föräldrar också få ha det, och det är statens plikt att se till att det blir så. I själva verket behövs det ingen sådan "premie", för vi har inte brist på folk. Att skaffa barn är ingen samhällelig plikt. Barnföräldern gör inte mer för samhället än den barnlöse. Skulle det bli brist på människor, så finns det många som vill flytta hit.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Isåfall hur kan det över huvud taget vara statens ansvar att tillgodose med lagstadgad rätt till semester, sjukvård, skola, barnomsorg, socialbidrag, färdtjänst mm mm.
Jag bara undrar vad är det för skillnad.
Det är arbetsgivaren som skall tillgodose den lag stadgade semestern, inte staten.

Skola - nödvändigt med utbildning för att den senare vuxna individen skall kunna försörja sig, inga pengar = ingen mat = man dör.
Sjukvård - utan den så dör man.
Barnomsorg - utan den så kan inte föräldrarna försörja sina familjer, inga pengar = ingen mat = man dör.
Socialbidrag - inga pengar = ingen mat = man dör.
Färdtjänst - till sjukvård och för att handla mat - utan den dör man också.

Men man dör inte av att ha sina barn hemma på semestern.

Nå? Kan du se skillnaden nu då?
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Mabuse skrev:
Hur var nu det där med att läsa innan man svarar...



OK. Jag tar det igen: du har själv sagt att du har ovanligt energiska barn. I din omgivning finns ingen som kan avlasta dig. Du arbetar heltid och har gård och djur. I sju år har du haft det såhär. Du är alltså så trött man rimligen kan bli. Trots detta mår du jättebra, och dina barn mår också jättebra. På vilket sätt skulle samhället tjäna på att dina barn var på dagis en vecka till i sommar? För du mår ju jättebra, så varför skulle du bli sjukskriven? Barnen mår också jättebra, så det stämmer ju inte alls att barnen blir struliga av att vara hemma på föräldrarnas semester.

Jag kanske får extra inspiration av till att på jobbet peppa en av tonåringarna som tänker supa skallen av sig i helgen att istället göra något annat och då slapp hon att bli våldtagen och så slapp samhället hela den kostnaden. :smirk:
Kanske något sådant - vad vet jag, jag reflekterade mest över hur det kändes att komma tillbaka efter semestern och insåg att om jag inte är direkt utvilad så måste det finnas ännu fler som är helt slut och inte som jag har ett roligt stimulerande jobb att gå till.


Det där har ingenting att göra med vad jag skrev. Du tycktes mena att föräldrar har rätt till extra kompensation från staten för att de valt skaffa barn, och därmed framtida skattebetalare. Eftersom barnlösa har semester utan barn så borde föräldrar också få ha det, och det är statens plikt att se till att det blir så. I själva verket behövs det ingen sådan "premie", för vi har inte brist på folk. Att skaffa barn är ingen samhällelig plikt. Barnföräldern gör inte mer för samhället än den barnlöse. Skulle det bli brist på människor, så finns det många som vill flytta hit.

Så varför är det så att det tjatas om att vi föder för få barn i Sverige, jaga har förstått att du har koll, so tell me, ljuger politikerna.
Är det inte därför vi har barnbidrag och gratis skola osv, annars skulle inte folk kunna skaffa barn i någon vidare utsträckning. Speciellt inte idag när vi är så bekväma av oss..... ;)
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jag tyckte det där om att samhället ska ta hand om dina barn 5 dagar 7-8 timmar/dag för att du ska ha semester från dina barn, var så absurdt att jag antog att det var en överdrift från en trött mamma som behövde lite ledigt. Men så var det tydligen inte alls. :crazy:

I rest my case. Inte lönt att föreslå något utan bara konstatera att - tyvärr, jag tycker skattepengarna ska gå till viktigare saker. :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Semester o småbarn = osant

Staten har väl lagstagdat om semester eller hur - staten har bestämt att arbetare behöver semester......
 
Sv: Semester o småbarn = osant

helt ok, jag trodde inte att någon skulle vilja göra såhär men det var en sån skön tanke.

Ensam hemma
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Så varför är det så att det tjatas om att vi föder för få barn i Sverige, jaga har förstått att du har koll, so tell me, ljuger politikerna.
Är det inte därför vi har barnbidrag och gratis skola osv, annars skulle inte folk kunna skaffa barn i någon vidare utsträckning. Speciellt inte idag när vi är så bekväma av oss..... ;)

Nej, eftersom vi har byggt murar kring EU-länderna så att arbetskraftsinvandring i princip inte tillåts så är det viktigt att födelsetalen hålls uppe. Men sjönk de till katastrofalt låga nivåer kunde det kanske få folk att lyfta de där murarna, för stora ansträngningar görs ju för att hålla de som vill in ute. Absurt egentligen - å ena sidan oroar vi oss för att vi håller på att bli för få. Å andra sidan vill vi för död och pina inte släppa in folk. :crazy:

Ja, det är klart vi ska underlätta för att man ska kunna ha barn, inte minst ur jämställdhetssynpunkt. Men inom rimliga gränser, och den där extra dagisveckan överskred min gräns.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Att bestämma sig för att leva barnlös har inget med tonårsaktighet att göra.Det skulle betyda att alla som inte vill ha barn är omogna, vilket inte stämmer alls.
Däremot är det omoget att skaffa barn man sedan inte kan ta hand om.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

JA semester från sitt arbete men inte från sin självvalda familj.
Ett arbete måste man ha för att få in pengar så att man kan ha en bostad och äta, så att man inte dör.
Semestern är till för att man skall slippa just löne-arbetet.
Vaḋ man sedan använder den till är ju upp till var och en.

Men den är inte nödvändig för att man inte skall dö, och därför så betalas den inte heller av staten.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Hellre barnlös än inte få skita, äta, vara ensam när jag vill :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 593
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 409
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 799
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 831
Senast: Alandia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp