Bukefalos 28 år!

Semester o småbarn = osant

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Semester o småbarn = osant

Värsta utmattning - din tolkning
Exceptionella - din tolkning, ingen har sagt att dom är exceptionella, bara energiska - och jag har träffat fler föräldrar till sådana barn - och några har pmat mig efter denna tråd, några har skrivit direkt i tråden.
Du är uppenbarligen barnlös och kan inte förstå vad/hur jag menar - helt ok, du har varit ärlig och inte på något sätt otrevlig.
Och angående arbetsinvandring - ska vi hindra invandrarna från att skaffa barn menar du......
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jag har inte sagt att folk inte ska skaffa barn? vad får du det ifrån? Vad jag sa att det är ingen risk att vi blir för få människor på planeten eller i landet för den delen, så de som väljer att skaffa barn behöver inte premieras särskilt för sin uppoffring. De som vill skaffa barn kan göra det, och de som tycker det verkar för besvärligt behöver inte. Frid och fröjd, liksom.

Och nej, jag förstår inte. Det jag har svårast att förstå är den samhällsekonomiska biten - hur vet man att det skulle löna sig att ha fler dagisveckor? Jag har också att förstå varför det är samhället och inte din omgivning som bör ta hand om dina barn när du behöver vila upp dig. Men, den dagen jag själv får barn kommer detta kanske bli uppenbarat. ;)
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jag har 3 barn, 13, 10 och 3 år gamla.
Och jag undrar fortfarande vad pappan till dina barn har för problem eftersom han inte kan åka bort över dagarna med barnen själv?

Har han inga vänner att hälsa på?
Är han handikappad? OBS! fråga, inte påstående.
För om han är det, så kan ni ju få särskild hjälp, t.ex. dagis som avlastning.
Eller är det så att er sammanlaggda fantasi tryter när det gäller att hitta på dagsaker?
Eller är det så enkelt som att ni är för snåla och vill använda pengarna till annat?

Om nu jag kan lösa det för mig.
Varför kan inte du lösa det för dig?

Inte_Ung, för tillfället hemma i ett tomt hus.
För jag förstår visst att det är skönt att vara i fred hemma.
Men jag vill inte att det går på allmänna medel.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Men jag har väl inte skrivit att han ska ge sig iväg 5 dagar med barnen? Sluta skrika till mig ang inlägg någon annan skrivit. Lugna ner dig och klumpa inte ihop alla som svarar.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Inte_Ung skrev:
För jag förstår visst att det är skönt att vara i fred hemma.
Men jag vill inte att det går på allmänna medel.

Just så!

(Kors i taket, jag och inte_ung är överens för en gång skull. Ska vi blanda i lite genus i diskussionen så situationen blir lite mer normal? ;))
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Och angående arbetsinvandring - ska vi hindra invandrarna från att skaffa barn menar du......
Jag tycker i stället att vi låter just invandrarna skaffa barnen.
Min manliga arbetskamrat som utan vidare tar hand om sina 3 små barn själv, är nämligen invandrare.
Och han har då inga sådana problem som Luff och hennes man har.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Mabuse skrev:
Just så!

(Kors i taket, jag och inte_ung är överens för en gång skull. Ska vi blanda i lite genus i diskussionen så situationen blir lite mer normal? ;))
Du kan ju testa.
Men jag har varit på träff hos Martha, och jag blev mig inte riktigt lik efter det.
Jag kramade en hund och började fundera på att skaffa travhäst.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Detta tolkade jag som att dina barn var exceptionella:

Jag har faktiskt haft med mina ungar till jobbet (fritidsledare) och fått kommentaren - när man börjar fundera på att skaffa barn så kan man låna dina några timmar så är man avskräckt sen (och dom är bara livliga och högljudda - men 2 praktexemplar på Emil/Lotta på Bråkmakargatan barn)

Mina syskon som alla har vuxna barn har tyckt att mina barn är så goa när dom träffat dom sådär till vardags och dom har nog kanske tyckt att jag verkat lite gnällig - så åkte vi på en veckas fjällsemester ihop - HeHeHe.
Dom bara skakade på huvudet och frågade hur dom orkade - dom var igång från 0700-2000, fjällvandrade, lekte, bråkade o höll igång - konstant.
Min syster sa att hon nu förstog vad jag pratade om när jag sa man blir lite trött.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Mabuse skrev:
Psst.
Det var faktiskt jag som skrev det och inte Silverkedjan. Om nu rätt ska vara rätt. ;)

Åh förlåt! My mistake! Jag har en tvåårings attention span nuförtiden, jag skyller på det
:o
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Jag skulle önska att någon av alla fuskare som det finns enligt dagbarnvårdarpersonal kunde förklara varför dom gör som dom gör och hur det känns - är dom psykfall och lata som det utgås ifrån i alla inlägg eller finns det något mellanting.

Som personal träffar jag dessa föräldrar...Hos oss är det nog inte så många psykfall, utan föräldrarna tycker att barnen är "jobbiga" att aktivera hemma under hela sin semester och vill ha tid för sig själva (ungefär som du vill).
 
Senast ändrad:
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Jag tror alltså att det skulle TJÄNAS pengar på mitt förslag - hajar du.
Egentligen är det ju försent för min del - som så många påpekat är mina barn snart alldeles självgående och stora.

Undrar vad det kostar för kommunen att ha sommaröppet på ett dagis i varje enhet med tre personal? Så ser det ut i min kommun.

Och ja, jag blir faktiskt förbaskad över att barn kommer dit när deras föräldrar går hemma. Det är alltid något barn på sommaren vars föräldrar går hemma...
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Inte_Ung skrev:
Inte_Ung, för tillfället hemma i ett tomt hus.
Om ensamheten blir för svår så lovar jag action på ridbanan om en timme eller så... :smirk:

Ang. tråden:
Jag har inga egna barn, men var som tonåring regelbundet barnvakt till en hel hög. Som 17-åring hade jag bl.a. hand om fem barn (syskon) över en helg. De var då 2, 3, 4, 6 och 8 år gamla, och 4-åringen var döv. Om jag klarade det helt utan problem måste väl en vuxen man kunna ta hand om sina egna två barn en dag eller två!

Eller har barnlösa kanske ingen talan?
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Är vi väl ändå helt överens om att det är jobbigare att ha barn än vara utan.
Varför har vi föräldrar mindre rätt att vara utvilade?
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Självklart vet man inte att det skulle ge utslag - det visste man inte om tre tre metoden inom vården heller.
Den metoden var personalen jättenöjd med och sjukskrivningarna minskade - alltså bättre samhällsekonomi men den kostade dom enskilda enheterna för mycket.
Så den blev det inget med.
Jag satt o spånade och kom på att det här skulle många föräldrar vinna på och kanske skulle samhället vinna också - jag hade en ide. Hurra för mig.

Ang invandrarbarn så blir det ju kostnader för dom också - deras föräldrar är ju som vi, blir trötta, deras barn ska vara på dagis också.
Eller nej, vi importerar bara folk vars kvinnor aldrig lämnar hemmet - dom har ju semester jämt och behöver inte barnomsorg - dessutom lever dom familjerna på en lön. Det är lönsamt för samhället det.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Nä men det var vad min ide gick ut på, och min gubbe är också förälder och har också rätt att vara ledig enligt min ide, inte så att säga dubbeljobba för att jag ska få vara ledig. Han låter meddela att han självklart skulle kunna tänka sig att åka bort över dagen (och det har han gjort flera gånger) men att hålla sig hemifrån 5 dgr 7-8 timmar varje dag skulle nog vara lite tradigt och jobbigt.
Du är ute o seglar i din lilla skenheliga bubbla
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Snuffsan mfl
Jamen det är ju det mitt förslag går ut på - 5 dgar, bara dagtid - inte någon timme här o där. Det är alla andra som pratar om helger o några timmar hit och åka bort på semester.
Jag la fram min samhällsrevolutionerande ide. Jag har inte bett om tips om att få vara ensam 2 timmar en kväll för att gå på gym.

Men lik förbaskat så fortsätter folk att tjata om att min gubbe måste väl kunna åka o bada med barnen några timmar, han måste också ta sitt ansvar och nu har invandrare på något jäkla sätt blivit indragna för dom kan minsann ta hand om sina TRE barn själva trots att dom är karlar.
Det är helt klart att det är Inte_Ung som har problem inte mina barns far.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Här nedan gav jag dig några förslag till vad dina barn kanske skulle tycka var roligt att göra, och då svarar du mig att jag tror/tycker att dina barn inte har några leksaker :eek: ?? Var någonstans säger jag det? Jag trodde, i min enfald, att du skulle vara intresserad av lite inspiration... Jobbar själv som förskollärare, och är van vid att försöka sysselsätta barn dagarna i ända, men även jag känner ibland att jag behöver få lite nya förslag och ideer. Jag står dock fast vid min övertygelse att de flesta "pigga" barn behöver lugnas ned istället för att uppmuntras till fysisk aktivitet.

Anna
Ph. D. i utvecklingspsykologi och barnvetenskap

Citat:
Ursprungligen postat av bettysmatte
Om man skriver på ett forum att man önskar att staten (dvs. skattebetalare) ska betala för att barn ska få vara på dagis när föräldrarna har semester, då får man räkna med att man får lite reaktioner. Inget fel med det. Du har också fått väldigt mycket konstruktiv kritik och många bra förslag. Här kommer jag med ytterligare ett som kanske kan fungera.

Inget fel med det - nä, om jag skriver att du måste ha något allvarligt handikapp när du så uppenbart inte kan läsa vad jag skrivit i tråden - tycker du att det känns ok att jag skriver så?

Mina barn roar sig i timmar med att leka alldeles för sig själva - nu har vi tydligen inga leksaker i vårt hem heller - stampat jordgolv är väl nästa förolämpning

Vad tycker dina barn om att göra? Det måste väl finnas några "stillsamma" aktiviteter som de tycker om? Det finns ju så mycket, t. ex. bygga med lego, måla/rita, spela datorspel (inte krigsvarianten då ), "pärla", läsa/titta i böcker, lyssna på sagoband, leka med en bondgård/garage, spela spel, etc. etc. Det LÅTER som om dina barn behöver lite hjälp med att varva ner. Vissa barn behöver ju faktiskt lära sig att ta det lugnt, att fokusera och koncentrera sig. Föräldrar tror ofta att aktiva barn behöver aktiveras fysiskt så mycket som möjligt, att de behöver "tröttas ut". Ofta är det det helt motsatta som behövs. Aktiva barn behöver ofta hjälp att lugna ner sig och att få lära sig att sitta en stund och koncentrera sig på EN sak. Om du kan få dem intresserade av andra aktiviteter, såsom de jag föreslog, så måste du ju kunna få tid till sådant som du vill göra (läsa, baka, gå på toaletten , eller vad det nu kan vara). Du får kanske helt enkelt också glömma att komma ifrån dina barn någon längre tid (acceptera att du har yngre barn som ingår i din tillvaro på din fritid) och lära dig att ta till vara en timme här och där istället.
Vi har inga problem med att aktivera våra barn över huvud taget, dom är dock av det piggare slaget som gillar fotboll och klätterträd och att snickra. Sen tillbringar dom varje dag en stund med lego datorer, kaplastavar, vattenfärg - det som dom intresserar sig för den dagen.
Våra barn har inte problem.
MEN att vara ute på utflykt med dom kräver att man är mycket allert då dom är företagssamma

Det ÄR okej att säga till sina barn ibland att, nej nu får ni gå och leka lite själva för mamma är upptagen. När man är 5 och 7 år är detta inte alls ett orimligt krav, och något som dina barn bör klara av.


Jag får nog ge upp den här tråden - dom som förstår vad jag menar förstår. Ni andra försöker bara göra mig och min stackars karl som jag drog in i det hela till värdelösa kryp som vill utnyttja samhället och inte kan ta hand om våra barn.
Helt jäkla otroligt...
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jamen, för helvete det kan han och det har jag förklarat så jäkla många gånger nu att jag blir tokig - jaså Inte_Ung kallade in kavalleriet.

LÄS VAD JAG SKRIVER INTE VAD DU TROR ATT DET STÅR,
även om några inlägg i början kan misstolkas så har jag förklarat mig blå nu.
Och att jag skriker är för att flera personer, dig inkluderad tydligen inte läser något annat än det som står med versaler.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Men du är la fullständigt....
Våra barn leker precis som du skrev i ditt lilla fina dagisfrökentips.
Var någonstans har du lärt dig att läsa, du är ju tydligen fullt kapabel att skriva.
Om du läser mina inlägg så ser du att jag upprepade gånger förklarat vad jag menar med pigga och energiska.
Att människor i min närhet påpekat att dom förstår varför vi som föräldrar är trötta är för att våra barn bägge är energiska och som brorsor i den åldern övar en hel del på relationer på varandra, dom stöter o blöter, leker o är sams, jagar varandra, spelar fotboll, bygger torn o lego, spelar dator, blir arga på varandra, kramas, skjuter varann m pinnar,klättrar i träd, gräver en grop tja helt enkelt håler igång o leker. OK i affären häromdagen var det merän lovligt tjoigt men då var Powerade inblandat....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 864
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 306
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 923
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 971
Senast: Alandia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp