Bukefalos 28 år!

Sifs dåliga ekonomi

Sv: Sifs dåliga ekonomi

Ja det är ju ett aktivt val man väljer. Jag tycker det är stressigt som det är ändå att få ihop allt man vill så därför väljer jag hellre att avstå från de flesta aktiviteter.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Om jag snabbt kolla lite kostnader

normal licens (gäller ej nationell/internationell)
Stor häst 750 islandshäst 300 - 500
Stor häst -Hästlicens 200 -
Sen ska man har gröntkort samt om ponny mätintyg för storhäst/ponny tävlingar
Inget för islandshästar
Medlemskap i klubbar kostar allt från 300 -500 storhäst
Islandshäst 520 - 570
Startavgifter ca 170-250/klass storhäst
Islandshäst ca 250start + 50 gren
För lokala tävlingar


Hur jag än räkna är det lika dyrt ingen skillnad på lägre nivå.
Tävla man högre är det billigare för islandshästar.
Bara licensen på internationell nivå för ryttare kostar 4000 kr / år storhäst + FEI avgifter.

Nu är detta ett sidospår, men:
Medlemskap islands ca 500/år.
Medlemskap i min lokala ridklubb 200-250/år
Medlem western ca 250/år.

Licens häst island ca 500kr.
Hästlicens engelskt 200/år
Ryttarlicens engelskt 750/år
Hästlicens western 200/år eller livstids 500kr/häst
Ryttarlicens western 200/år.

Grenavgift island ca 500kr
Grenavgift lokal dressyr ca 150kr
Grenavgift western ca 100kr (upp till 120 för nationell nivå).

Kostnad en start island: ca 1500kr.
Kostnad en start western: ca 750
Kostnad en start dressyr ca 1300kr.

Därefter enbart grenavgifterna: ju fler tävlingar du är med i, desto större blir skillnaden.
Skillnaden är dock inte stor mellan engelskt och island.

Jag är inte med i någon islandshästförening trots att jag äger sex islandshästar.
Jag ser ingen större mening med medlemskap för egen del, eftersom jag inte får någon valuta för pengarna.
Jag har (antagligen) inga bra tävlingshästar och därmed har jag inget större intresse för att mäta mina hästars gångarter med någon annan ägares gångarter.

Den lokala islandshästföreningen samäger en anläggning med fjordhästföreningen, där jag är medlem. Alltså har jag fritt tillträde till anläggningen utan att vara medlem i den dyra islandshästföreningen.

SIF och lokalklubbarna skulle eventuellt behöva göra mer tydlig nytta/glädje för den enskilda medlemmen för att få fler att vilja betala medlemsavgiften.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Gren avgiften är i allmänhet inte så hög, däremot anmälningsavgiften, sedan brukar grenavgift tillkomma. Här är anmälningsavgiften, 250-350 kr + grenavgift på ca 50 kr.

Licens kan lösas för 150 kr per gång i de fall man avser att tävla enstaka gånger, det innebär att tävlar man inte fler gånger än 3 per år lönar sig engångs licens.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

From 2014 går det att köpa engångslicenser och de kostar 150kr för vuxen. Kostnaden för en start blir alltså istället ca 1150.

Nu har jag ingen aning om vad som ingår i ett medlemskap i en lokal ridklubb men i SIFs medlemskap får du Islandshästen 7ggr/år, vet inte vad man får betala för en hästsportstidning i affär men tycker ofta att de är rätt kassa (även Islandshästmagazinet som jag bara köpt och lagt på hög). Du får tillgång till Worldfengur (som annars kostar ca 610kr/år). Du har även rabatt hos Agria som medlem. Utöver detta har man i min klubb tillgång till anläggning med två ovalbanor och passbanor utan extra kostad. Är det verkligen dyrt med ca en 500ing för detta??!! Jag tycker då inte det och jag är student med rejält begränsad ekonomi.

Ang. folk som gnäller på vad som händer i klubbarna utan att lyfta ett finger själv. Detta verkar vara ett rätt vanligt problem bland klubbarna tyvärr. Men kanske borde de tänka sig lite för, en dag är det ingen som orkar engagera sig längre och då är klubben död.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Knapplånar mig själv.

Känner till viss del igen det som ett par andra användare har skrivit: det finns en del klick-bildningar som gör att man (jag) inte känt mig välkommen i islandshästvärlden pga inte tillräckligt fräsig häst.

Jag vinglar omkring i dressyr och western och rider islandshäst.
Varit på tävlingar i alla tre discipliner som deltagare.

Bland westernfolket känner jag mig välkommen trots "fel" häst. Folk kommer fram för att prata och heja och är hjälpsamma i största allmänhet.
Har startat tom nationell nivå.

Bland dressyrfolket känner mag mig kanske inte välkommen även om de flesta på tävlingarna varit väldigt vänliga, någon lånade ut kavaj när jag glömt och liknande. Folk är lättpratade och kommer spontant fram och kommenterar mina udda hästar i positiva termer.
Har startat tom medelsvår nivå.
Kommer med "fel" häst där också, men så fel att det antagligen blir lite gulligt...

Bland islandsfolket har jag över huvud taget inte upplevt någon respons. Där måste man känna folk för att bli hälsad på.

Jag inser också att det handlar om individerna i klubbarna, och inte klubbarna eller moderföreningen i sig, men känslan bland islandsfolket har varit att jag inte duger när jag kommer med "för dålig" häst.

Western har jag tränat för europamästare med min varmblodstravare, och hela tiden känt mig välkommen.
Dressyr har jag ridit på en kallblodstravare för C-tränare med rykte om sig att vara brysk, och fått väldigt positivt bemötande.
Islandshäst har jag tränat på medioker häst (dock inte av sämre kvalitet eller typ eller kapacitet jämfört med varmblodstravaren) för "kändis" som rynkade på näsan åt min häst, och för annan tränare som varit mindre dömande och uttryckt sig mer diplomatiskt men knappast positivt.

Så tyvärr förekommer det att man inte riktigt blir välkomnad i någon gemenskap.

Och medlemmarna är ju de som "gör" föreningens ekonomi så att värva fler medlemmar är ett sätt att förbättra ekonomin.
Att då aktivt jobba för att nykomlingar ska trivas borde ju gynna klubben och SIF.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Nu tar du väl i med islandshästtävlingar, antingen brukar det vara en meetingaavgift på ca 400-600 kr eller en anmälningsavgift som är lite lägre och en grenavgift på 50 till 100 kr. Den högsta grenavgift jag sett var på 300 kr men då var det hela kostnaden för tävlingen. De flesta startar 2 grenar men med femgångare kan det bli fler.
 
Senast ändrad:
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Nu har jag ingen aning om vad som ingår i ett medlemskap i en lokal ridklubb men i SIFs medlemskap får du Islandshästen 7ggr/år,

Jag får en tidning ca en gång per månad via Svenska Ridsportsförbundet.
Westernklubben skickar ut nyhetsmail.

Via westernklubben kan man få en del olika "priser" om man varit ute och tävlat och lyckats på något sätt.
Vi brukar ha ett gemensamt julbord där klubben sponsrar med en del av kostnaden. Alla är välkomna men alla kan förstås inte komma.

I ryttarlicensen både för western- och ridklubben ingår en olycksfallsförsäkring (gratis) som gäller när man tävlar och tränar för tävling.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Nu tar du väl i med islandshästtävlingar, antingen brukar det vara en meetingaavgift på ca 400-600 kr eller en anmälningsavgift som är lite lägre och en grenavgift på 50 till 100 kr. Den högsta grenavgift jag sett var på 300 kr men då var det hela kostnaden för tävlingen.

Tror du?
Jag kollade på hemsidan till lokala föreningar.
Två tävlingar i ena klubben. Avgift på den ena 400kr för vuxen, på den andra 500kr för vuxen.
Den andra klubben: två tävlingar. Avgift 450kr plus grenavgift för vuxen, båda tävlingarna. Dock ingår box i den senare klubbens anmälningsavgift, box kan man avstå från om man vill och då blir det 300kr plus anmälningsavgift.

Ingen skillnad beroende på nivå: lätt klass lika dyr som öppen klass.

Inom western kostar provapåklass som regel ca 50-60kr, och då finns inget krav på medlemskap, licenser eller liknande alls. Detta är väl att jämföra med "blåbärsklasser" som tvågång eller tregång eller liknande på lek...
Klubbnivå ca 80 kr/klass, regionalnivå 100 och nationell oftast 120. Veterinäravgift på 100kr per tävling kan tillkomma beroende på vilken klass och nivå man rider.

Så jo, jag tycker att det är jämförelsevis dyrt att tävla islandshäst.

Å andra sidan är det, som redan påpekats, tre domare på plats samtidigt och då blir tävlingen mycket dyrare att arrangera.

De lokala klubbarna i min närhet äger själva sina ovalbanor och passrakor och behöver inte hyra, medan westernklubben måste hyra anläggning.

Man kan dock fundera på om det enbart är det relativt dyra tävlandet som är skäl till sviktande ekonomi för SIF.

Jag har inte ordentlig koll, men en snabb titt på de lokala klubbarnas hemsidor visar att det visserligen arrangeras hubertusritt, men inte så mycket annonser/info om träningar et c.
Det är inte självklart att själva föreningen måste arrangera träningar utan det är väl ofta enskilda medlemmar som gör det jobbet, men att lägga upp infon på hemsidan vore ju värdefullt för att locka medlemmar.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Tror du?
Jag kollade på hemsidan till lokala föreningar.
Två tävlingar i ena klubben. Avgift på den ena 400kr för vuxen, på den andra 500kr för vuxen.
Den andra klubben: två tävlingar. Avgift 450kr plus grenavgift för vuxen, båda tävlingarna. Dock ingår box i den senare klubbens anmälningsavgift, box kan man avstå från om man vill och då blir det 300kr plus anmälningsavgift.
Ungefär som jag skrev då och inte 500 kr per klass som jag uppfattade att du menade. Vad jag sett brukar det ligga på 200-300 kr per klass räknat på att man tävlar 2 klasser.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Bara för att klubben äger en bana innebär det inte att den är befriad från kostnader, underhåll är inte gratis tro mig. De kostnader och intäkter en tävling genererar tillkommer lokalklubben och inte SIF.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Ungefär som jag skrev då och inte 500 kr per klass som jag uppfattade att du menade. Vad jag sett brukar det ligga på 200-300 kr per klass räknat på att man tävlar 2 klasser.

Jo, vi valde lite olika utgångspunkt.
Jag valde att räkna ut kostnaden för att tävla EN klass i de olika discipliner som jag startat/har häst för.

Tänker man en tävling, två starter så närmar sig dressyren mer, blir ganska lika, och western landar en hundring närmare islands men är fortfarande väldigt mycket billigare. Gällande western har jag ju dessutom räknat på årslicens för hästen vilket på långt sikt blir dyrare, och så räknade jag lågt på medlemsavgiften för islandshästföreningarna. Av de två lokala här i närheten, kostar den ena 515/år och den andra 550.

Hur som helst, det är dyrt att tävla.

Jag vet också att tävlingsintäkterna inte går till SIF och det är därför jag skrivit om att SIF behöver få fler medlemmar för att få upp intäkterna.

Ett sätt kan kanske vara att stimulera lokalföreningarna till fler, annonserade aktiviteter av blandat slag? Föreläsningar av veterinärer eller liknande?
Att arrangera "lagom" tävlingar kan också locka till medlemskap och det är väl där tävlingsbiten kan komma in.

att aktivt jobba på attityden mot "främlingar" kan också vara nyttigt utifrån mina och andras erfarenheter.

att bjuda in annat folk än medlemmar till exempelvis trec-träningar och liknande skulle också kunna hjälpa för att locka till sig nya medlemmar.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

*kl*
Frågan är väl hur SIF ska klara ut sin ekonomi efter affären med Madelen Johanson... konkurs?? Helt sanslöst mycket pengar (bara 1,5 milj i rena advokatkostnad) som måste fram, finns det försäkringar mot sånt här? Lån?

Så vid jag vet och har info om finns det en donation till SIF som skall täcker rättegångskostnaderna.
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Det "låter" lite som att MJ beskylls när du skriver så. Hon hade ju fullt fog för att stämma SIF, de gjorde fel.

Ja nog hade hon det alltid och pinsamt av förbundet... Hoppas dom ber om ursäkt!!! Antar att ekonomin inte förbättrats nu och det borde dom tänkt på innan...
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Ja nog hade hon det alltid och pinsamt av förbundet... Hoppas dom ber om ursäkt!!! Antar att ekonomin inte förbättrats nu och det borde dom tänkt på innan...

Men snälla nån, ska detta bli en MJ-tråd nu?

Kan vi inte hålla oss till fakta, då finns det inte så mycket mer att säga:
SIF har kryphål i sina regler, reglerna för träning av häst gäller uppenbarligen inte utanför tävlingssammanhang. DÄRAV fick MJ rätt.
Personligen hoppas jag på regeländring.
Man SKA bli avstängd om man bryter mot SIFs regler, även om man gör det i hemmets trygga vrå.

Man har alltså bara fastslagit att SIF inte hade fog för avstängning pga det som hände hände på hemmaplan.
Man har inte varken friat eller fällt vad gäller djurplågeri/brott mot djurskyddslagen. Det är inte det som är det intressanta i det här fallet. Det handlar, och har hela tiden handlat om, SIFS REGLER.

VARFÖR i hela friden ska SIF då be om ursäkt till MJ? DET är ju bara pinsamt. Ska vi lägga in det som klausul i Svea rikes lag också, att om du anmäler eller stämmer någon och inte får rätt, så ska du be om ursäkt till den åtalade?....


Jag står helt bakom SIF. För min del för de gärna höja min avgift också, som ett led i detta. Inte för att det handlar om häxjakt på MJ, utan för att jag välkomnar hårdare regler för träningen av häst och tycker att det är värt mycket att vårt förbund prövar sina egna regler och faktiskt driver frågor där det handlar om hästar som eventuellt far illa.
Men det är ju min personliga åsikt.

SÅ, ska vi släppa det här nu och diskutera ekonomin i ett längre perspektiv istället?
 
Senast ändrad:
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Tack, tvekade länge innan jag avtod att svara, det är tydligen fortfarande många som inte inser vad det hela rör sig om.

Rolle
IpL
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Oj....
Det här har väl i högsta grad med SIFs ekonomi att göra, både på kort och lång sikt?!? Jag tycker det är intressant och det ska inte bli locket på! Jag vill veta var mina pengar går och till skillnad från dig var jag beredd att gå ur förbundet... Absolut inte betala mer pengar!
 
Sv: Sifs dåliga ekonomi

Men snälla nån, ska detta bli en MJ-tråd nu?

Kan vi inte hålla oss till fakta, då finns det inte så mycket mer att säga:
SIF har kryphål i sina regler, reglerna för träning av häst gäller uppenbarligen inte utanför tävlingssammanhang. DÄRAV fick MJ rätt.
Personligen hoppas jag på regeländring.
Man SKA bli avstängd om man bryter mot SIFs regler, även om man gör det i hemmets trygga vrå.

Man har alltså bara fastslagit att SIF inte hade fog för avstängning pga det som hände hände på hemmaplan.
Man har inte varken friat eller fällt vad gäller djurplågeri/brott mot djurskyddslagen. Det är inte det som är det intressanta i det här fallet. Det handlar, och har hela tiden handlat om, SIFS REGLER.

VARFÖR i hela friden ska SIF då be om ursäkt till MJ? DET är ju bara pinsamt. Ska vi lägga in det som klausul i Svea rikes lag också, att om du anmäler eller stämmer någon och inte får rätt, så ska du be om ursäkt till den åtalade?....


Jag står helt bakom SIF. För min del för de gärna höja min avgift också, som ett led i detta. Inte för att det handlar om häxjakt på MJ, utan för att jag välkomnar hårdare regler för träningen av häst och tycker att det är värt mycket att vårt förbund prövar sina egna regler och faktiskt driver frågor där det handlar om hästar som eventuellt far illa.
Men det är ju min personliga åsikt.

SÅ, ska vi släppa det här nu och diskutera ekonomin i ett längre perspektiv istället?

Tack. Väldigt bra förklarat för de som inte vet vad det handlar om. Jag står också bakom SIFs beslut som förbund och har inget emot att mina medlemspengar går till detta. Jag önskar också att SIF får mer mandat till sånt här.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 815
Senast: Dorinda
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Tyvärr måste jag skicka efter hösilage i 300-250/kg balar från annan del av Sverige pgav årets dåliga skörd. Har hittat nytt på annons...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Plantan
·
Kropp & Själ Våren för med sig ett extremt fullt schema, dålig ekonomi, och diverse annan småskit. Vi har alla hört grunderna för stresshantering om...
2
Svar
25
· Visningar
1 073
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp