Sjuka hyresregler?

tolksele

Trådstartare
Blev erbjuden ett kontrakt på en lägenhet men verkar nu inte få den, bli av med ett stort antal köpoäng samt bli spärrad från att söka nya lägenheter på grund av något jag tycker verkar vara sjuka regler.

Man ska bevisa inkomst för 6 månader framåt, ha referenser från tidigare hyresvärd och ingenting hos kronofogden.

De två andra klarar jag utan problem, även jag bara stått på nuvarande lägenhet i en månad (studentlägenhet som sambon stod på tidigare) eftersom jag tidigare bara hyrt privat/i andra hand.
Dock svårt med att bevisa inkomst för 6 månader framåt. Söker CSN på terminsbasis och får inget nytt besked från dem förrän i januari. Är timanställd så det borde ju heller inte räknas.

Någon annan som varit med om något liknande? Är det bara jag som tycker det är orimligt? Kan ju bevisa inkomst från tidigare år (såsom andra hyresvärdar kräver) och att jag är anställd. Föräldrar som gärna går i borgen för mig. Sambo fast anställd civil. ing. Inget av detta räknas dock...

/Halvt vansinnig tolksele
 
Om man är med i den/ansöker om den ja. Och har dagar kvar och allt vad det är. Sen är det ju karens om man säger upp sig själv. Så känns ungefär lika tryggt/inte tryggt som tex CSN?

Ja de vill ha bevis på att man är med i a-kassan. Dagar kvar är nog inga problem eftersom det generellt även krävs en tillsvidareanställning.
 
Blev erbjuden ett kontrakt på en lägenhet men verkar nu inte få den, bli av med ett stort antal köpoäng samt bli spärrad från att söka nya lägenheter på grund av något jag tycker verkar vara sjuka regler.

Man ska bevisa inkomst för 6 månader framåt, ha referenser från tidigare hyresvärd och ingenting hos kronofogden.

De två andra klarar jag utan problem, även jag bara stått på nuvarande lägenhet i en månad (studentlägenhet som sambon stod på tidigare) eftersom jag tidigare bara hyrt privat/i andra hand.
Dock svårt med att bevisa inkomst för 6 månader framåt. Söker CSN på terminsbasis och får inget nytt besked från dem förrän i januari. Är timanställd så det borde ju heller inte räknas.

Någon annan som varit med om något liknande? Är det bara jag som tycker det är orimligt? Kan ju bevisa inkomst från tidigare år (såsom andra hyresvärdar kräver) och att jag är anställd. Föräldrar som gärna går i borgen för mig. Sambo fast anställd civil. ing. Inget av detta räknas dock...

/Halvt vansinnig tolksele

Det är ett ganska harmlöst krav jämfört med vad vissa hyresvärdar har. Kollade för skojs skull lägenheter i Stockholm och rätt snabbt hittade jag 3-4 stycken som krävde att EN av personerna i familjen ska ha en inkomst på omkring 500 000 kr/år. Det gick liksom inte att ha 250 000 + 250 000 eller så...

Vad gäller att bevisa inkomst sex månader framåt har jag varit med om det. Ganska roligt faktiskt, för när jag angav att jag hade en visstidsanställning var jag tvungen att komma in med bevis på inkomst. Men när jag vid ett lägenhetsbyte några år senare och hade tillsvidareanställning sa dom bara "okej" och that's it. Inga krav på intyg eller nått.

Jag tycker inte att kravet är orimligt, förstår att hyrservärderna vill säkra att dom får in hyran. Men det är ju rätt korkat, för oavsett hur långt fram jag kan bevisa inkomst så är det väldigt dagsfärska uppgifter som inte säger ett skit om hur min anställning ser ut om tre månader.
 
Det handlade alltså om samma hyresvärd och jag var inte tvungen att visa mitt avtal om tillsvidareanställning.
 
@tolksele - är det UppsalaHem? Isf så brukar de godkänna CSN utan problem :) Det gjorde de iaf för min fd sambo, och då slutade han ändå studera inom 6 månader efter kontraktsskrivning.
 
När jag och sambon sökte lägenhet behövde vi uppvisa bevis på inkomst. Jag hade då CSN och det räckte.
 
Det handlade alltså om samma hyresvärd och jag var inte tvungen att visa mitt avtal om tillsvidareanställning.

Är det samma hyresvärd, är du ju redan kund. Första gången jag flyttade in hos min hyresvärd var jag tvungen att visa upp bevis på inkomst (inte 6 månader framåt iofs), men senare flyttar har det bara varit att sätta dit mina kråkfötter på kontraktet.
 
Om du sökte csn nu i höstas så kan du gå in och ändra din ansökan att även gälla vårterminen då man har rätt att ansöka om två terminer i taget. Så har du säkrat inkomst till sommaren :)
 
Är det samma hyresvärd, är du ju redan kund. Första gången jag flyttade in hos min hyresvärd var jag tvungen att visa upp bevis på inkomst (inte 6 månader framåt iofs), men senare flyttar har det bara varit att sätta dit mina kråkfötter på kontraktet.

Nej, jag hyrde först av A när jag var visstidsanställd och var tvungen att visa upp min inkomst. Ca två år senare sålde A fastigheten till B, och nästan ett år senare bytte jag lägenhet från hyresvärd B (tidigare A) till hyresvärd A.

Dessutom är kraven för lägenhetsbyten hos A samma som när du blir tilldelad en lägenhet från kön. Dvs uppvisa inkomst, inte vara ett fall för störningsjour, inga aktuella skulder hos A. Därför jag blev förvånad när jag inte var tvungen att visa upp mitt anställningsavtal.
 
Om du sökte csn nu i höstas så kan du gå in och ändra din ansökan att även gälla vårterminen då man har rätt att ansöka om två terminer i taget. Så har du säkrat inkomst till sommaren :)

CSN kan jag söka men de kommer inte bevilja något till nästa termin ännu, poängen från denna terminen måste in först. Har alltid sökt CSN per termin eftersom det har varierat lite med övriga inkomster.

Tillsvidareanställd/timanställd/extrajobb men vet inte om de godkänner det.

A-kassa har jag inte rätt till som student och hade inte heller det när jag gick på fast schema på 75% eftersom reglerna i mitt yrke kräver minst heltid typ.
 
Vem kan bevisa det? Även den tryggaste anställning kan man ju bli uppsagd ifrån. Det låter väldigt väldigt märkligt.

....precis min tanke. Så många är det ju inte som har mer än 6 månaders uppsägningstid.
Stör mig något enormt på att mina föräldrar inte heller får gå i borgen för mig.
 
CSN kan jag söka men de kommer inte bevilja något till nästa termin ännu, poängen från denna terminen måste in först. Har alltid sökt CSN per termin eftersom det har varierat lite med övriga inkomster.

Tillsvidareanställd/timanställd/extrajobb men vet inte om de godkänner det.

A-kassa har jag inte rätt till som student och hade inte heller det när jag gick på fast schema på 75% eftersom reglerna i mitt yrke kräver minst heltid typ.
Om du går en längre utbildning så brukar det gå bra att få beviljat för båda terminerna iom att de hänger ihop.
 
Det är ett ganska harmlöst krav jämfört med vad vissa hyresvärdar har. Kollade för skojs skull lägenheter i Stockholm och rätt snabbt hittade jag 3-4 stycken som krävde att EN av personerna i familjen ska ha en inkomst på omkring 500 000 kr/år. Det gick liksom inte att ha 250 000 + 250 000 eller så...

Vad gäller att bevisa inkomst sex månader framåt har jag varit med om det. Ganska roligt faktiskt, för när jag angav att jag hade en visstidsanställning var jag tvungen att komma in med bevis på inkomst. Men när jag vid ett lägenhetsbyte några år senare och hade tillsvidareanställning sa dom bara "okej" och that's it. Inga krav på intyg eller nått.

Jag tycker inte att kravet är orimligt, förstår att hyrservärderna vill säkra att dom får in hyran. Men det är ju rätt korkat, för oavsett hur långt fram jag kan bevisa inkomst så är det väldigt dagsfärska uppgifter som inte säger ett skit om hur min anställning ser ut om tre månader.

Det är en kommunal hyresvärd och inte i Stockholm..
Föräldrar som går i borgen och sambo med fast inkomst = hyran blir betald
 
Om du går en längre utbildning så brukar det gå bra att få beviljat för båda terminerna iom att de hänger ihop.

Ja, om man söker för båda terminerna direkt samtidigt. Det har jag inte gjort, jag söker terminsvis. CSN har jag pratat med, kommer inte få mer pengar beviljade från dem före denna terminen är slut och dessa poäng inrapporterade.

Har inte problem med att visa inkomst från t.ex. skatteverket men detta är ju historiskt och inte för framtiden. Vanligt anställningsbevis har jag också men hur ska detta bevisa 6 månader framåt?
 
@tolksele

Jag har också en kommunal hyresvärd, spelar ingen större roll. Lägenheterna i Stockholm tog jag bara som ett exempel för att visa att inkomstkrav sex månader framät är ganska harmlöst jämfört med de krav som vissa hyresvärder har.

Varför tar ni inte lägenhet i din sambos namn?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
Äldre Planerar att hyra ut min lägenhet i andra hand under en längre tid. Två funderingar: Man får tjäna upp till 40 000 kr/år utan att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 991
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 421
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hur fixar ni hundägandet med ekonomin, tid och allt vad det heter? Jag ska börja plugga till hösten och därmed flytta hemifrån och in i...
Svar
16
· Visningar
4 618
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp