Bukefalos 28 år!

Skadad av att föda.

Sv: Skadad av att föda.

Än en gång - det är en jäkla skillnad på att inte KUNNA och att inte VILJA.

OM man inte kan av någon medicinsk anledning så är det väl inget problem, men att inte VILJA - det är inget medicinskt skäl.
 
Sv: Skadad av att föda.

Jag tror att snitt är betydligt mindre riskfyllt och innebär mindre komplikationer för både mamman och barnet.

Konstigt att läkarna som är med på snittet inte tror som du:smirk: Tvärtom så tror de att det är bättre och mindre riskfullt med vaginalt, men vad vet de? De ser ju bara eländet varje arbetspass:smirk:
 
Sv: Skadad av att föda.

Men du propagerar för vaginala förlossningar och verkar inte förstå att vissa inte vill eller kan föda vaginalt.

Jag förstår att vissa inte kan.
Det är ju inga problem att förstå det.

Däremot så är jag övertygad om att de flesta som inte vill inte har en aning om vad de väljer emellan.
Jag propagerar för vaginal förlossning då den är det absolut mest skonsamma och minst smärtsamma för de allra flesta kvinnor.

Däremot så skull jag önska att man bättre kunde förutse när förlossningan blir komplicerad och ett snitt vore skonsammare.
 
Sv: Skadad av att föda.

Jag håller absolut inte med dig här! Jag hade hellre valt snitt och fått behålla mitt underliv som det är och bara få ett sår på magen istället. Jag genomgick en enkel titthålsoperation för några månader sen. Jag mådde helt åt helvete efteråt och hade vansinnigt ont (även fast jag var fullpumpad med morfin) och kunde inte röra mig på 1 vecka. Men jag hade hellre haft det (och förmodligen 10 ggr värre smärta som jag kan misstänka att det är efter snitt) än att min klitoris spricker och underlivet blir köttfärs, och sen genomgå operation efter operation för att det ska se "dugligt" ut och då riskera känselbortfall. Nej tack...

Ursäkta mig, men att jämnföra ett litet fjuttigt titthålsoperation med en stor bukoperation som snitt ändå är är att jämnföra en plaskpöl med en ocean. Varför ber ni inte om att få vara med på ett snitt så ni ser vad ni anser är bättre för barn o moder än en vaginalt förlossning. Med dina argument om köttfärs i underlivet så kanske du inte ska ha barn alls, varför inte adoptera istället.:confused:
 
Sv: Skadad av att föda.

Men jag hade hellre haft det (och förmodligen 10 ggr värre smärta som jag kan misstänka att det är efter snitt) än att min klitoris spricker och underlivet blir köttfärs, och sen genomgå operation efter operation för att det ska se "dugligt" ut och då riskera känselbortfall. Nej tack...

Men det vill väl alla hellre.
Det är bara det att i det är så ovanligt att det blir så.
Det vanligaste är ju att man man går ganska så oberörd genom sin vagainala förlossning.
Och det är ju vad man allra helst vill.

Inte ha ont någonstans alls.
 
Sv: Skadad av att föda.

Jo en titthålsoperation är verkligen fjuttigt.
Jag är steriliserad med en sådan.
Och det tog bara 2 dygn att helt kunna bortse ifrån den.
Min 3dje förlossning kom jag över på några timmar, jag behövde sova litet då det blev nattskift av det hela.
 
Sv: Skadad av att föda.

Jo en titthålsoperation är verkligen fjuttigt.
Jag är steriliserad med en sådan.
Och det tog bara 2 dygn att helt kunna bortse ifrån den.
Min 3dje förlossning kom jag över på några timmar, jag behövde sova litet då det blev nattskift av det hela.

Och min första (enda hittills) förlossning kom jag över direkt i stort sett, ingen svedja vid kiss eller bajsande som alla varnar om, inga problem att sitta etc etc. Avslaget varade inte särskilt många dagar och var mindre än jag befarat. Jag VILL föda barn igen bara för upplevelsens skull, det var häftigt! Sen gjorde det ont också men mest i öppningsskedet. Jag hade föresten ingen bedövning, bara lustgas.

Skriver detta som en motvikt till de som haft ett helvete för att andra som är rädda ska få en lite nyanserad bild, ofta hör man bara om alla katastrofer. Jag är oändligt glad över att min förlossning blev så positiv men jag var inte rädd innan den heller.
 
Sv: Skadad av att föda.

Alla mina vaginal förlossnignar har varit med lite hjälp av EDA mkt mer lindriga än att sätta in en spiral:rofl: har varit tursamt lottat att jag har kunnat gått hem 6 timmar efter förlossning, hade lite svårt att sitta efter barn 1 dock men inte de andra 3.
Så har de flesta mödrar det också........
 
Sv: Skadad av att föda.

Jo men det är ju ingenting att liksom prata och berätta om.
Det är ju de ruskiga förlossningarna som blir en bra story som det berättas om.
Och det är de som kvinnorna minns och vill prata om.

Vem vill höra storyn "Min normala okomplicerade vaginala förlossning nr 3"?
 
Sv: Skadad av att föda.

Än en gång - det är en jäkla skillnad på att inte KUNNA och att inte VILJA.

OM man inte kan av någon medicinsk anledning så är det väl inget problem, men att inte VILJA - det är inget medicinskt skäl.

Att inte vilja är inget medicinskt skäl, men varför räcker det inte med att inte vilja? Måste man riskera att dö för att det ska "vara okej" att vilja ha snitt?! Kvinnor ska väl få bestämma själva över sina kroppar, vare sig andra kvinnor håller med om beslutet eller inte!
 
Sv: Skadad av att föda.

Konstigt att läkarna som är med på snittet inte tror som du:smirk: Tvärtom så tror de att det är bättre och mindre riskfullt med vaginalt, men vad vet de? De ser ju bara eländet varje arbetspass:smirk:

Uppenbarligen finns det ju läkare som tror som jag också, annars hade det väl knappast funnits artiklar om ämnet! Och vad spelar det för roll att jag inte är en läkare? Jag har inte skrivit det heller, och jag har inte skrivit att snitt INTE är mer riskfyllt, jag har skrivit att JAG TROR att det inte är mer riskfyllt. Jag vet att majoriteten av de som propagerar för vaginal förlossning i den här tråden inte är läkare, men deras åsikter ifrågasätts inte?

Och det är faktiskt inte alltid som läkarna vet bäst. Jag tycker läkarna i Sverige är så himla fokuserade på att allt ska vara så naturligt som möjligt hela tiden. Jag har stora problem med mina äggstockar och min livmoder och jag stångar mig blodig för att få ta bort skiten. Läkarna här i Sverige säger att en hysterektomi inte förbättrar läget, men att kemisk kastrering skulle göra det (vilket det i studier har visat sig att det inte gör förutom i en väldigt liten del av fallen) och att man inte ska ta bort livmodern på mig "för jag ska ju barn!" (vilket jag inte ska, för pga mina äggstockar och min livmoder så är det in i det närmaste omöjligt för mig att få barn ändå, men läkarna vägrar erkänna det och dessutom så vill inte jag ha barn ändå! Hur naturligt det än är!) Men utomlands är hysterektomi en vanlig behandlingsform för samma sjukdomar som jag har och är den mest effektiva behandlingen enligt läkarna.
Så jag har väldigt lite förtroende för svenska läkare, och tror inte så mycket på vad de säger.

Min mamma födde 3 barn med kejsarsnitt, varav iaf 2 var akutsnitt. (är dock osäker på om jag föddes med akutsnitt). Hon försökte föda naturligt första gången vet jag, men pga att min syrra låg fel fick de snitta henne. Hon höll på att stryka med alla 3 gånger hon födde barn och hade ärr både kors och tvärs över magen, så jag vet att det inte är utan risk. Hur hon upplevde snittet kan jag inte svara på och vet inte heller om hon hade planerat att föda naturligt någon av gångerna eller vilka komplikationer som uppstod i och med att hon inte längre finns i livet.
 
Sv: Skadad av att föda.

Jag propagerar för vaginal förlossning då den är det absolut mest skonsamma och minst smärtsamma för de allra flesta kvinnor.

Däremot så skull jag önska att man bättre kunde förutse när förlossningan blir komplicerad och ett snitt vore skonsammare.
Om det finns något sätt att förutse hur graviditeten ska sluta så tvivlar jag på att det skulle finnas resurser till det. Och även om man skulle kunna kolla att mor och barn har förutsättningar för att klara en vaginal förlossning eller inte så finns det ju så mycket annat som kan hända! Mamman kanske drabbas av panik eller vad som heslt som ställer till det, eller så kanske nåt annat går åt helvete som resulterar i katastrofsnitt. Man kan inte veta allt i förväg! Det är inte förrän det är över som man vet om en vaginal förlossning var bra eller inte.
 
Sv: Skadad av att föda.

Ursäkta mig, men att jämnföra ett litet fjuttigt titthålsoperation med en stor bukoperation som snitt ändå är är att jämnföra en plaskpöl med en ocean. Varför ber ni inte om att få vara med på ett snitt så ni ser vad ni anser är bättre för barn o moder än en vaginalt förlossning. Med dina argument om köttfärs i underlivet så kanske du inte ska ha barn alls, varför inte adoptera istället.:confused:

Läste du inte vad jag skrev eller? Jag skrev att ett kejsarsnitt skulle vara betydligt värre, men jag skulle hellre haft det och inte få lyfta på 3 månader än att underlivet skulle se ut som något som inte var av denna värld! Anledningen till varför jag drog upp titthålsoperationen är för att jag mådde helt åt helvete då och hade vansinnigt ont, och även om ett kejsarsnitt hade varit 10 ggr värre hade jag hellre valt det.
Nej, jag ska inte ha barn och är jävligt glad över det.
 
Sv: Skadad av att föda.

Jo en titthålsoperation är verkligen fjuttigt.
Jag är steriliserad med en sådan.
Och det tog bara 2 dygn att helt kunna bortse ifrån den.
Min 3dje förlossning kom jag över på några timmar, jag behövde sova litet då det blev nattskift av det hela.

Precis som med alla operationer så är det väldigt individuellt hur man mår efteråt. Skönt för dig att du mådde bra så snabbt efter din titthålsoperation (och jag känner många som mår bra redan dagen efter) men jag var jättesvullen i ungefär 2 månader och jag har fortfarande ont 4 månader efteråt (ont under de 3 operationsärren) och då hade jag inga komplikationer överhuvudtaget. Tog 3 veckor innan jag kunde börja rida lite smått, och 1½ månad innan jag kunde anstränga magmusklerna normalt, så en fjuttig operation var det verkligen inte för min del, även om det brukar vara så för andra.
 
Sv: Skadad av att föda.

Jo men det är ju ingenting att liksom prata och berätta om.
Det är ju de ruskiga förlossningarna som blir en bra story som det berättas om.
Och det är de som kvinnorna minns och vill prata om.

Vem vill höra storyn "Min normala okomplicerade vaginala förlossning nr 3"?
Jag tycker att alla som ser tråden och har haft en bra förlossning ska skriva det också! Jag tycker inte det är bra att kvinnor blir skrämda av att läsa en sån här tråd (det är ju svårt att inte bli rädd om man inte har fött barn utan problem själv) och skräms till att ta snitt när de egentligen vill föda vaginalt. Så många åsikter som möjligt är ju bra, vare sig de är positiva eller negativa.
 
Sv: Skadad av att föda.

Medicinska skäl är liite mer än riskera att dö.

Jag tycker att de som VILL ha snitt enbart för att de tror att underlivet blir förstört - kan betala sina snitt och sin eftervård själva.
 
Sv: Skadad av att föda.

Det är ju därför man betalar skatt! Så att man ska slippa betala för en operation, men under en livstid hinner man betala många hundratusen/miljoner som borde räcka till iaf ett kejsarsnitt till de som vill ha!
 
Sv: Skadad av att föda.

Det är ju därför man betalar skatt! Så att man ska slippa betala för en operation, men under en livstid hinner man betala många hundratusen/miljoner som borde räcka till iaf ett kejsarsnitt till de som vill ha!

Men snälla! Inte f-n betalar man skatt för att de som har lust ska få operationer! Om skattepengarna bara gick till operationer skulle det inte bli mycket över till skola, vägar, kommun osv. Kanske du vill ha en familjeläkare att gå till? Det kanske du får avstå om alla som vill ska få opereras. Eller mediciner du kommer behöva som äldre.
 
Sv: Skadad av att föda.

Precis som Madick säger, NEJ det är inte därför man betalar skatt.

Jag betalar iallafall inte skatt för att folk skall få operationer bara för att de vill..
 

Liknande trådar

S
  • Låst
Övr. Barn Aftonbladet Jag var bara tvungen.. Vad var det jag sa ;) Bevis he he he Alkohol och amning=inga problem. Alkohol och...
2
Svar
27
· Visningar
2 411
Senast: Vildvittra
·
  • Låst
Övr. Barn Regeringens utredare kommer föreslå att ALLA gravida ska få 30-40 dagar ledigt före förlossningen, eftersom så många som 8 av 10 ÄNDÅ är...
Svar
5
· Visningar
1 390
Senast: Tokmaja
·
  • Låst
Övr. Barn Efter vinterns serier typ Nannyakuten så har man tydligen även spelat in en svensk version av detta program (enligt artikel i...
Svar
18
· Visningar
1 420
Senast: Ginne
·
  • Låst
Övr. Barn Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;) Men jag vågar ändå göra ett nytt försök! I Aftonbladets nätupplaga...
2
Svar
23
· Visningar
2 476
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp