Bukefalos 28 år!

Skadad av att föda.

Sv: Skadad av att föda.

Så man får inte ha olika åsikter bara för att man är kvinnor ?

Självklart både man får och ska ha det!:)

Men jag tycker att det är en av dom finaste stunderna i ens liv när dom små kommer till världen..och på vilket sätt man väljer hur den stunden ska vara är var och ens ensak!

Jag tror inte ett ögonblick på att det finns tjejer som väljer snitt för att dom är rädda för att bajsa på sig inför barnmorskan.

Däremot tror jag att man kan inta en attityd för att dölja sina egentliga skäl till varför man vill föda med snitt.

För att generalisera och för att spinna vidare på det du skrev.

Jag tror inte att män på samma sätt hade lagt sig i huruvida deras bröder hade velat ha snitt eller inte..



De flesta i min närhet skulle aldrig våga lägga sig under kniven så jag tror att dom som väljer snitt har sina personliga skäl till det som ska respekteras..som allting annat!
 
Sv: Skadad av att föda.

Om barnet ligger mot bäckenbotten är det för sent med snitt, de hinner inte snitta, men om man fått verkar kan de försöka stoppa värkarna om förlossningen satts igång för tidigt, eller snitta om det bara är ngn vecka kvar till bf.Så sa läkarna på mitt sjukhus att det gick til iaf.
Om man har planerat snitt så snittas man alltså fast förlossningen satt igång.
 
Sv: Skadad av att föda.

.....och på vilket sätt man väljer hur den stunden ska vara är var och ens ensak!

Nej du, inte så länge som det skall betalas av skattmedel.
Då är det inte det.
Då skall det bedömas av landstingens läkare om det verkligen behövs.

Betala själv så - fine!
Men då både för snittet och för ev vård vid en komplikation.
 
Sv: Skadad av att föda.

De flesta i min närhet skulle aldrig våga lägga sig under kniven så jag tror att dom som väljer snitt har sina personliga skäl till det som ska respekteras..som allting annat!

Förvisso, men man måste förvissa sig om att kvinnan är införstådd med både vad en vaginal födsel innebär och vad ett snitt innebär. Många jag har pratat med tycker att "operation är piece of cake" medans att pressa ut ett barn är otänkbart och fysiskt omöjligt. Man måste veta om alla risker och problem som ett snitt innebär. Dessutom de som vill sövas, att narkos inte är något att leka med! Själv skulle jag mycket hellre ta en ryggmärgsbedövning än narkos, och då tar jag ändå ogärna ryggmärgsbedövning, då jag ju vet vad det innebär. Men att släckas och få en tub i halsen som sköter livsuppehållande funktioner utifrån är lite av en mardröm för mig. I SYNNERHET om ett älskat och efterlängtat barn kommer till världen och jag ligger knockad på en brits!

Appropå snitt när barnet är på väg ut. Vad händer då om kvinnan till exempel svimmar eller får andra problem som gör att hon inte kan fullfölja förlossningsarbetet? Tar man klocka och drar ut barnet? Eller lägger man ner? Om det visar sig att bäckenet är alldeles för smalt under pågående förlossning? De verkar ju lite lata på att kolla upp sånt numera...

Fny
 
Sv: Skadad av att föda.

Nämen hörrö! Skräm inte upp oss! :mad:
Jag har födit fram två barn utan några större problem, och absolut inga bestående skador i underlivet!
Är man rädd och orolig när man ska föda får man lättare komplikationer, lyssnar man på sin kropp, känner sig trygg och förvissad om att allt kommer gå bra så går det bra! Så är det här bland mina väninnor och bekanta iallafall enligt min "miniundersökning" och erfarenhet.
 
Sv: Skadad av att föda.

Jag svarade enbart på Fnys inlägg ang snitt när bebisen är nere i förlossningsgången. Då kan man inte snitta längre, det går inte att dra tillbaka bebisen.
 
Sv: Skadad av att föda.

Appropå snitt när barnet är på väg ut. Vad händer då om kvinnan till exempel svimmar eller får andra problem som gör att hon inte kan fullfölja förlossningsarbetet? Tar man klocka och drar ut barnet? Eller lägger man ner? Om det visar sig att bäckenet är alldeles för smalt under pågående förlossning? De verkar ju lite lata på att kolla upp sånt numera...

Fny

Man kan inte snitta när bebisen är på väg ut, det går inte att dra tillbaka den igen. Jag tror man gör vad man kan, har hört talas om BM som kastar sig på mammans mage när det börjar krisa, för att trycka till ordentligt. Det blir nog en våldsam förlossning, med både klocka och tång om det behövs och värkstimulerande dropp till max. :crazy:
 
Sv: Skadad av att föda.

Om barnet är för stort bryter man av axeln på den så den kommer ut.Inte så barnvänligt enligt mej:smirk:
 
Sv: Skadad av att föda.

Faktiskt inte på alla, träffat några st som har nedsatta rörelsefunktioner pga nervskador då de förlöstes & nyckelbenet bröts.Sånt kan hända.
 
Sv: Skadad av att föda.

Man kan inte snitta när bebisen är på väg ut, det går inte att dra tillbaka den igen. Jag tror man gör vad man kan, har hört talas om BM som kastar sig på mammans mage när det börjar krisa, för att trycka till ordentligt. Det blir nog en våldsam förlossning, med både klocka och tång om det behövs och värkstimulerande dropp till max. :crazy:
Sån var min första förlossning. Värkstimulerande dropp, metallklocka lagd av läkare och två bm som stod och tryckte på med yttre press. Jag hade aldrig orkat få ut honom själv i det läget, 17 dagar överburen, igångsatt, värksvaghet, 4,4 kg tung och med ett huvudomfång på 37 cm.
Det var en vidrig upplevelse...

Efter det har jag fött tre barn till - alla vaginalt. Jag ska inte säga att jag inte är rädd att föda för det är jag. Sista gången låg jag med krystvärkar i 10 minuter innan bm som var i rummet märkte det bara för att jag inte ville krysta. Det är där min skräck ligger, den förste fastnade och trots att det gått bra alla gånger efter det så kommer det tillbaka i det läget.

Trots det har jag aldrig ens funderat på att be om snitt. Tanken på en stor bukoperation skrämmer mig 100 ggr mer än att föda vaginalt.

Jag är glad att det finns kejsarsnitt, men det ska användas till dom som behöver det, inte till dom som vill ha det för att dom vill ha kontroll över allt i livet. Vid förlossningsrädsla ska samtal vara första alternativ för även om man inte tror att man kan komma över sin rädsla så tycker jag att man i alla fall ska försöka ge det en chans.

Jag ska föda barn i augusti igen. Nu hotas jag av en liten risk att behöva snittas och jag sticker huvudet i sanden som en struts och vill inte tänka på det. Min moderkaka ligger lågt men ska förhoppningsvis dra sig uppåt.
 
Sv: Skadad av att föda.

Huga vilken jätte.
Så stora barn som 4.4kg och huvud på 37cm bör nog snittas ut.
Det är för stora risker den "vanliga" vägen.

Men å andra sidan så hade du kanske råkat ut för Ameos problem då.
Med att de fick klippa upp livmodern så mycket att hon aldrig sedan kunde föda vaginalt.

Det är för och nackdelar med allt.
 
Sv: Skadad av att föda.

*KL*

Gå in på expressens sida där det idag står artikel om snitt.
 
Sv: Skadad av att föda.

Min heffaklump vägde 4.2 kilo och hade också 37 cm huvudomfång. Iofs var det andra förlossning men det var inga större problem att klämma ut honom. Faktiskt lika lätt som de första som vägde 2.2 resp 2.3 kilo
 
Sv: Skadad av att föda.

1. Nämen hörrö! Skräm inte upp oss! :mad:
2. Jag har födit fram två barn utan några större problem, och absolut inga bestående skador i underlivet!
Är man rädd och orolig när man ska föda får man lättare komplikationer, lyssnar man på sin kropp, känner sig trygg och förvissad om att allt kommer gå bra så går det bra! Så är det här bland mina väninnor och bekanta iallafall enligt min "miniundersökning" och erfarenhet.

1. Inget av det jag skrivit är MIN forskning. Du får be socialstyrelsen och läkar/forskarkåren sluta föra statistik och sluta forska. Alternativt att de håller resultaten för sig själva.

2. Det är DIN uppfattning.
 
Sv: Skadad av att föda.

Man bryter nyckelbenet.
Det läks.

DET var intressant!
Jag känner till flera kvinnor vars barn födits fram med brutna nyckelben.
Jag trodde nyckelbenen knäcktes ofrånkomligt pga trång passage men bm/förlossningsläkaren knäcker dem alltså?
 
Sv: Skadad av att föda.

Ibland så knäcks de av sig själva och ibland så gör BM/läkare det.
Barnet måste ju ut.
 
Sv: Skadad av att föda.

Ibland så knäcks de av sig själva och ibland så gör BM/läkare det.
QUOTE]

Jaha :idea: !


HUR i hela världen kan de knäcka ett revben när barnet ligger tight inne i kvinnokroppen??????
Räcker det med att peta till extra hårt med ett pekfinger för att det skall knäckas eller hur går det till?
 
Sv: Skadad av att föda.

De klämmer visst med tummen.
Nyckelbenen är så tunna att det inte behövs mycket alls för dem att gå av.
 

Liknande trådar

S
  • Låst
Övr. Barn Aftonbladet Jag var bara tvungen.. Vad var det jag sa ;) Bevis he he he Alkohol och amning=inga problem. Alkohol och...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Senast: Vildvittra
·
  • Låst
Övr. Barn Regeringens utredare kommer föreslå att ALLA gravida ska få 30-40 dagar ledigt före förlossningen, eftersom så många som 8 av 10 ÄNDÅ är...
Svar
5
· Visningar
1 387
Senast: Tokmaja
·
  • Låst
Övr. Barn Efter vinterns serier typ Nannyakuten så har man tydligen även spelat in en svensk version av detta program (enligt artikel i...
Svar
18
· Visningar
1 414
Senast: Ginne
·
  • Låst
Övr. Barn Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;) Men jag vågar ändå göra ett nytt försök! I Aftonbladets nätupplaga...
2
Svar
23
· Visningar
2 458
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp