Bukefalos 28 år!

Skadad av att föda.

Sv: Skadad av att föda.

Jag tycker inte att ett kejsarsnitt kan jämställas med en operation som "man har lust med" som t.ex. kosmetisk kirurgi. Kvinnor som inte vill föda vaginalt ska SJÄLVKLART få välja kejsarsnitt om de vill. Tror du att bara för att en del kvinnor blir snittade att skattepengarna inte räcker till då? Det kan knappast vara det som är problemet. Finns mer onödig vård än så, t.ex. vården för missbrukare (som ju faktiskt är självförvållad), vården för överviktiga (som oftast är självförvållad), cancerpatienter som fått cancer pga rökning, vården för alla invandrare som kommer hit och vill få operationer och hit och dit. Och jag tycker faktiskt att gravida ska prioriteras framför någon av dessa.
 
Sv: Skadad av att föda.

Nej, jag tycker inte man ska få snitt bara för att man VILL. Har man problem med tanken att föda vaginalt ska man få hjälp med det, men att man bara inte vill för det finns de som får problem efteråt, nej, det vill jag inte att mina skattepengar går till.

Med en sån inställning kan man väl lika gärna adoptera? Det finns massor med barn som vill ha en mamma och pappa.
 
Sv: Skadad av att föda.

JIsses du kan inte mena det du skrev....

Invandrare, missbrukare, överviktiga och rökare är pack som skall gå sist i kön för det är självförvållat, men såna som *tror* att de måste få snitt pga underredet kan gå sönder skall prioriteras. Det är ju så dumt att man baxnar....

Mina skattepengar går hellre tll dem som BEHÖVER än till lattemorsor som tror att de inte kan föda barn.
 
Sv: Skadad av att föda.

Så man är ingen bra mamma och "inte kvinna nog" om man inte vill trycka ut en 3,5 kg bebis? Det var nog det dummaste jag hört i hela mitt liv! Nu lämnar jag diskussionen, för bara det att du påstår nåt sånt visar ju att en diskussion med dig är fullkomligt meningslös.
 
Sv: Skadad av att föda.

MIg veterligen har Circus inte skrivit så men däremot så har hon skrivit att hon inte vill att hennes skattepengar ska gå till bekväma lattemorsor. Jag är beredd på att hålla med henne där.

Våra skattepengar ska räcka till mycket, du kanske bryter ryggen i en ridolycka, det ska pengarna räcka till, även om du får skylla dig själv (tillhör du ditt eget pack då????)
MEN JAG anser inte att pengarna ska gå till bekvämlighetssnitt framför cancerforskning el barnsjukhus el en bättre åldringsvård.
 
Sv: Skadad av att föda.

:angel: Det enda bekväma jag kan komma på med snitt (planerat) är att du vet att barnet senast är född på det utsatta snittdatumet :D

:smirk: vilket inte är att förakta för de kvinnor som prompt måste ha koll på allt i livet! :crazy:


Gira :banana:
 
Sv: Skadad av att föda.

kl

Tänkte på den här tråden när jag såg det här inslaget på Rapport. (Observera: jag lägger mig inte i diskussionen alls, och är alldeles för dåligt insatt för att vara för eller emot kejsarsnitt.)
 
Sv: Skadad av att föda.

Lägg inte ord i min mun, tack.

Jag har inte sagt NÅGOT om dåliga mammor eller inte vara kvinna nog.
 
Sv: Skadad av att föda.

*KL*

Vad ledsen jag blir när jag läser sådana här trådar.

Det får mig att tro att det skulle vara precis lika mycket krig om det bara var kvinnor vid makten..

Om en kvinna väljer att föda med snitt..ska ni komma och säga att ni inte vill betala med skattepengar för..vad kallade ni det, Lattemammor?..

Allting jämnar ut sig.
Den snittade kvinnan kanske ger samhället framgångsrika barn som betalar igen sin egen födelse..:angel:

Men ärligt, inte ska väl vi tjejer bråka om hur man vill att ens barn ska komma till världen?

Större än så är vi väl systrar?:love:
 
Sv: Skadad av att föda.

*knapplån

För mig handlar det inte som skattepengarna. Anledningen till att jag tycker att man ska gå på samtal innan man eventuellt får ett planerat snitt är att jag tror att det kan finnas något osunt i rädslan. Det kan vara allt från sexövergrepp, prestationsångest till offer för skönhetsideal.

Ibland är det kanske bäst att låta rädslan få förbli obearbetad, särskilt om det även verkar finnas fysiska hinder, eller om en bearbetning riskerar att dra fram en mängd trauman som man inte hinner/orkar ta itu med under en graviditet.

Frågan är om de som håller i dessa samtal alltid har tillräcklig kompetens? Samtalsterapin kostar kanske mer pengar i slutändan än vad ett snitt skulle ha gjort, men det är det värt, tycker jag.
 
Sv: Skadad av att föda.

En vettig diskussion måste tåla sanningen.

Jag tycker mig höra från förståsigpåare att det ena är livsfarligt och det andra att föredra i diskussion i medierna. Här på buke finns några som kan se fördelarna med båda sätt. Sen finns det några som tycker att vaginalt är det allena saliggörande eftersom det funkade för dem och de satt i sadeln på eftermiddagen. Det finns andra, ofta de som ej fött, som vill ha snitt för att slippa visa underlivet, och så finns det de mitt emellan som varit med om dålig vaginal födsel och vill ha snitt, och de som varit med om dåligt snitt och vill föda vaginalt.

Man kan inte basera generaliseringar på sin egen upplevelse. Själv upplevde jag något som 3 skilda gynekologer sagt sig aldrig sett maken till. Så jag kan inte säga "-Föd inte vaginalt, för titta vad som händer".

Men informationen måste finnas där utan ideologier.

Ta reda på:

Hur mycket kostar ett snitt och eftervård av eventuella komplikationer?
Vad kostar en vanlig födsel + eftervård och komplikationer?
Vad kostar det i människoliv! Betänk det som står i Sigges blogg om hur många barn som hinner dö i mammas mage de sista veckorna av en överburen förlossning, jämfört med komplikationer till kejsarsnitt. Vad kostar dessa barn i reda pengar i förlorad arbetsförmåga hos de förkrossade föräldrarna? Psykologen och sjukskrivningen för depression? Vad kostar det sjunkande antalet födda barn på grund av att blivande mödrar inte vill genomgå en födsel/snitt igen?
Man måste även ta reda på hur båda metoderna går till. Jag tror många blivande föräldrar har en glättig föreställning om hur enkelt det är att snitta upp och ta ut barnet sen e're klarrt! och att de hellre gör det än bajsar på sig inför en barnmorska! De villfarelserna kanske man kan prata sig ur hos kurator. En sån som jag kanske kan få mer info om hur ett snitt går till, och eventuella garantier så man vågar föda ett syskon till lillen.

Fny
 
Sv: Skadad av att föda.

kl

Tänkte på den här tråden när jag såg
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=788591&lid=puff_788551&lpos=rubrik
det här inslaget[/URL] på Rapport. (Observera: jag lägger mig inte i diskussionen alls, och är alldeles för dåligt insatt för att vara för eller emot kejsarsnitt.)

På onsdagen var det med på flera nyhetsrapporteringar på radio.
Det var tydligen en undersökning som fötts utifrån flera förlossningsläkares uppfattning utifrån deras erfarenhet :)
 
Sv: Skadad av att föda.

Det finns andra, ofta de som ej fött, som vill ha snitt för att slippa visa underlivet,

och att de hellre gör det än bajsar på sig inför en barnmorska!
Vilket jag ser som 2 riktigt dåliga orsaker.
Och är något som jag absolut INTE vill betala skatt för.

Betänk det som står i Sigges blogg om hur många barn som hinner dö i mammas mage de sista veckorna av en överburen förlossning, jämfört med komplikationer till kejsarsnitt.
Man man skall inte låta barnet bli överburet.
Så det betalar jag GÄRNA skatt för till snitt.
För fler levande barns skull.

Jag tror annars att risken för att barn dör av överburenhet ökar om Latte-morsorna skall ha snitt för att "de vill det".
För att vården inte hinner med alla snitt som behövs i det läget.
Så att det blir väntetid.
Ett barn dör för att någon inte kan visa sitt underliv för en BM och tar plats i kön.

Snitt är bra när det behövs.
Och skall finnas för de som behöver det.
Resurserna skall inte vara upptagna med att snitta p.g.a. mammornas blygsel och skamkänslor runt kön, kiss och bajs.

Snitt för att slippa vara pinsam?
 
Sv: Skadad av att föda.

Så man är ingen bra mamma och "inte kvinna nog" om man inte vill trycka ut en 3,5 kg bebis? QUOTE]

Det är inga större problem att "trycka ut" en 3,5 kg bebis. Det är fullt normal storlek. Större problem blir det med alla 4+ kg bebisar som blir fler och fler, pga de gravida kvinnornas urdåliga matvanor. :crazy:

Och jag tycker att bekvämlighetssnitt borde förbjudas. De tar upp tid, plats och pengar för de som faktiskt behöver snittas! Fruktansvärt egoistiskt. :mad:
 
Sv: Skadad av att föda.

Åhh vad jag håller med.

Att få snitt för att man behöver är ju i vissa fall livsavgörande. Det vore bedrövligt om någon nekades ett akut/katastrofsnitt bara för att resurserna är upptagna av någon som får bekvämlighetssnitt.

Sen tror jag att fny och I_U är på något på spåret om att det kan vara "pinsamt". Självupptagenheten är magnifik...
 
Sv: Skadad av att föda.

Så man får inte ha olika åsikter bara för att man är kvinnor ?

Även det en intressant frågeställning. När män har olika åsikter så diskuteras det. När kvinnor har olika åsikter så kacklas det. :angel:
 

Liknande trådar

S
  • Låst
Övr. Barn Aftonbladet Jag var bara tvungen.. Vad var det jag sa ;) Bevis he he he Alkohol och amning=inga problem. Alkohol och...
2
Svar
27
· Visningar
2 402
Senast: Vildvittra
·
  • Låst
Övr. Barn Regeringens utredare kommer föreslå att ALLA gravida ska få 30-40 dagar ledigt före förlossningen, eftersom så många som 8 av 10 ÄNDÅ är...
Svar
5
· Visningar
1 387
Senast: Tokmaja
·
  • Låst
Övr. Barn Efter vinterns serier typ Nannyakuten så har man tydligen även spelat in en svensk version av detta program (enligt artikel i...
Svar
18
· Visningar
1 414
Senast: Ginne
·
  • Låst
Övr. Barn Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;) Men jag vågar ändå göra ett nytt försök! I Aftonbladets nätupplaga...
2
Svar
23
· Visningar
2 458
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp