Bukefalos 28 år!

Skadade distanshästar?

Sv: Skadade distanshästar?

Jo visst är det så men det syns ju inte i statestiken.

Ny slogan för distansen?

"Distansritt - för dig som vill tävla med gott samvete"
??

(Haha, det vore något! Jag tycker fortfarande att distansritten är det ständigt dåliga samvetets sport trots att jag vet att det inte borde vara det...)
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag är ingen distansryttare men tänkte att det kanske kan vara bra med utomståendes syninklar också :idea:

Jag personligen skulle ALDRIG palla med själva distansträningen. Eftersom den känns tråkig jämfört med det precisionskrävande och tankekrävande jobb jag är van vid. Har däremot varit lite inne på distans tidigare innan jag fastnade för mycket vid dressyrandet, och min syster var på g att satsa på tävling om det inte varit för att tiden/träningen inte räckte till (vi delade alltså på en häst) :p

En sak som jag garanterat tror är en intressehöjare är liknande en skojritt som brukar/brukade hållas i mina trakter. Det var en tur på ca 2 mil som inte enbart gick på tid (vet inte ens om man tog tid..) utan var tänkt som en kul grej med en massa olika stationer där man fick en uppgift och blev poängsatt. Att få komma ut med hästen på det sättet måste vara riktigt kul, tyvärr hade jag själv aldrig möjlighet att delta.

Och sen som säkert flera andra har sagt, det är bra om man får kontakt med erfarna inom området och gärna coacher/tränare precis som inom andra grenar för att man ska få hjälp och nya idéer.

Jag tror fortfarande inte att JAG någonsin skulle bli en distansare i tävlingssammanhang, men det är enbart för att jag skulle vilja träna för mycket annat, framförallt dressyr, och inte skulle ha ork och tid att rida långa turer minst ett par gånger i veckan.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag personligen skulle ALDRIG palla med själva distansträningen. Eftersom den känns tråkig jämfört med det precisionskrävande och tankekrävande jobb jag är van vid.

Distans om något kräver precision, tanke, eftertanke och nogrannhet, så jag vet inte vad du syftar på.
:confused:
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag personligen skulle ALDRIG palla med själva distansträningen. Eftersom den känns tråkig jämfört med det precisionskrävande och tankekrävande jobb jag är van vid.

Jag säger det samma om dressyr som jag tidigare tyckte var roligt. Nu efter att ha provat distans så vill jag absolut inte sitta på en dressyrbana flera dagar i veckan.
Distansträning är precisionskrävande och tankekrävande. Man flänger inte rundor ute i skog och mark. Du har precis allt det som du har på en ridbana att tänka på (sittben och ställning i svängar ex) + allt annat.
// Linda
 
Sv: Skadade distanshästar?

Ojojoj, om du bara visste!

Det du säger, är det största problemet för distansritten, anser jag. Att grenen verkar så enormt enkel när den i själva verket är bland de allra svåraste om man ska utföra den bra.

Vid första anblicken är det bara att ha en hyfsat ohalt häst, att kunna följa snitslar och kunna klockan. Så ska det också vara när man rider en prova-på eller en clear round. Hastigheten är reglerad så att ingen rider för fort och sedan är det att segla runt banan.

Men sedan, Totola, när du börjar tävla på allvar, då räcker inte detta på långa när.
Du tränar och tävlar dressyr, säger du. Det har mina barn också gjort. Sonen tuffade runt en LC på 63% för några helger sedan och detta på en ponny som han inte lagt ner så värst mycket dressyrträning på - den rör sig dock taktmässigt, är lugn, stadig och gjorde vad den skulle. Nu ska sonen bli dressyrstjärna säger han. För dressyr är ju lätt som en plätt! Möjligtvis, oroade han sig, så är det jäkligt trist att cirkla runt på volten, det händer ju liksom inte så mycket.

Vaknar försvaret inom dig nu? Vaddå lätt som en plätt! Den som vandrat dressyrvägen längre fram vet vad som väntar. Det är f-n i mej långt ifrån lätt!

Dottern har en snäll hopphäst. Styr mot hindret och han hoppar. Vad är det för svårt med det? Tja, höj hindrena och lägg till lite kombinationer och svårare vägar så blir man varse.

Så det jag vill säga:
ALLT är lätt i början. Så ska det också kännas för att det ska ge mersmak.
Men sedan blir alla grenar svåra. Dressyr och hoppning känner de flesta till. De vet att Kyrka Kyrklund och Malin Baryard inte promenerade upp på toppen, trots att LC dressyr och en clear round i hoppning är hyfsat lätt.

Distans känner folk inte till. De tror att det är snitselridning i skogen, punkt slut. Och vad för kunskaper krävs för det? Inga alls, eller hur? ;)

Jag fick nog en AHA-upplevelse av ditt inlägg iallafall, trots att jag anat detta redan förut.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Undrar hur många hästar på en ridskola som skulle gå igenom förbesiktningen till en distansritt?
För en av ridskolorna nära mig skulle det inte bli många procent iallafall.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Från USA finns många spännande böcker om hur man RIDER distans. Alltså själva ridstilen, hur man sitter, svänger, upp/nerför backar, jobbar hästen rätt med minimal ansträngning.

"Distansritt - den lättaste sporten att börja, den svåraste att bli bra på"
 
Sv: Skadade distanshästar?

Får bli svar till flera samtidigt:
Jag tävlar inte dressyr utan rider det för nöjes skull (just nu rider jag väl inte alls iofs, tränar för hand ibland). Likaså gillar jag att rida ut för nöjes skull.

Är helt med på vad du menar om att allt blir svårare ju längre man kommer (även om vissa saker kan vara svåra redan från början :p) men jag är nog den "pedagogiska" typen som gillar att lära hästar saker men när den väl kan det har jag inte tålamod att traggla, blir less helt enkelt. Därav är det många som rider de hästar jag "tränat" betydligt bättre - för att de plockar fram det hästen kan medans jag gillar att slipa på detaljer och grunder.

Visst skulle jag tycka det vore kul att testa distans, men helt ärligt - om jag inte har tålamod att träna en häst till ett dressyrprogram för att man tycker att hästen "redan kan det" eller "vill träna mer på det här istället trots att det inte ingår i något program" hur ska man då ha tålamod nog till att bygga upp en grundkondition? Det lämnar jag till mer ansvarsfulla ryttare.
Har varit intresserad av trav (vilket iofs är mycket annorlunda kan jag tänka mig) men även där har jag insett att även om situationen är kul så skulle jag inte ha självdisciplin nog till att hålla träningsschemat. Eller så skulle jag rucka på det rejält då och då :p
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag tror dessvärre inte att det är vitsen med cupen som inte landat bland ryttarna, utan vitsen med distansritt.

Vitsen med cupen var väl just detta? Att ryttarna skulle lära sig distansritt! Att genomföra är att vinna. Att cupen genom godkända ritter på samma häst kan ge en placering i cupen. Trots att man aldrig står på prispallen vid enskild tävling.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag är inte alls verksam i sporten på något sätt mer än att jag ridit 2 pröva på säger väl såhär: Innan en tjej i klubben föreslog att vi skulle kontakta Tjust Distansklubb och höra om de ville anordna en distansritt hos oss visste jag knappt om distans. Rökullaritten går knappa milen från mitt hus! Jag hade ingen aning om det. Distans finns knappt utanför klubbarna :o

Jag tror att man måste få ut att man inte behöver rida 16 mil och tvunget att ha arab. Och framförallt att de flesta hästarna kan gå många rundor.

Distansritt är en härlig sport som behövs visas mer.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Vitsen med cupen var väl just detta? Att ryttarna skulle lära sig distansritt! Att genomföra är att vinna. Att cupen genom godkända ritter på samma häst kan ge en placering i cupen. Trots att man aldrig står på prispallen vid enskild tävling.

Jo, jag menar samma sak.
Jag var lite ironisk där och spetsade till med att det inte bara är decdeltagare som rider jättefort i cupen som missat poängen. Det är många fler som missat den.

Men ibland känns det inte som om någon lyssnar alls. Man kan ha coachat ett ekipage som nickar och ser ut att ha förstått allt man sagt om att rida lugnt och långsamt i början och känna sig för, och att det viktiga är att kunna se sin häst i ögonen dagen efter - sedan far de iväg i 180 på tävlingen ändå.

Kommentarer man får höra efteråt är t ex att "min häst blev inte trött så jag lät den gå". Om man fattar att kondition och hållbarhet inte alls hänger ihop så förstår man det orimliga i uttalandet, men det finns sådana som inte ens längre är nybörjare som fortfarande tror att en häst med bra kondis är en färdig distanshäst...
 

Liknande trådar

Islandshäst Behöver lufta mina funderingar. Skriver här pga att det kan vara rent gångartstrassel Som en del vet blev Fengur jätte hallt pga av...
Svar
6
· Visningar
2 081
Senast: UllaBeata
·
D
  • Låst
Distans Nu går skam på torra land! I dagens Ridsport finns ett reportage om att Annelie Eriksson inte fick sin C-tränarlicens på grund av att...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
21 728
Senast: ricca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp