Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har köpt och avfärdat säkert 4-5 olika typer av selar eftersom inget passat Socker bättre än standardselen (av typen kaninsele). Beställde två olika varianter från Wish på vinst eller förlust och en av dem kom idag. Tro det eller ej så verkar den passa honom bra! O_o Typ alla varianter jag tidigare provat har haft en för kort rem mellan hals och mage eller suttit så att det bara varit att kliva ur den...

Socker blev dock ordentligt kränkt som sig bör av proceduren när den skulle på och jag fick honom inte till att gå.:p
 
Dagen började riktigt illa enligt Pälsfröken eftersom betjänten tog tillfället i akt när hon låg och halvsov i klösträdet och klippte 2 klor, på en baktass. Man gör inte riktigt så ( man ska inte klippa klor och man ska inte fundera på att röra bakben och baktassar alls :rage:) men det gick bra för hann ju med två stycken och hann avbryta innan hon riktigt fattat vad som hänt, samma mikrosekund som hon skulle explodera så hade jag redan avbrutit och var nöjd.
När middagen skulle serveras så höll jag på att svimma, Pälsfröken ställde sig på bakbenen och var milt sagt intresserad av maten :banana:
 
Boll har nu varit hos veterinären och blivit grundligt undersökt. Det enda fyndet var lite kalk i njurarna, men inte så att det ska vara orsaken till problemen och dessutom inte helt ovanligt vid hennes ålder. Så hon ska fortsätta att äta vanlig blötmat och jag får fortsätta att försöka anpassa hemmet samt hoppas på att feliwaydosan kan ge effekt.
Himla skönt att kunna bocka av att hon inte har ont eller mår dåligt rent medicinskt i alla fall. Kollade tänderna i samma veva också, och det fanns inga yttre tecken på att fler tänder drabbats av FORL :up:.
 
Boll har nu varit hos veterinären och blivit grundligt undersökt. Det enda fyndet var lite kalk i njurarna, men inte så att det ska vara orsaken till problemen och dessutom inte helt ovanligt vid hennes ålder. Så hon ska fortsätta att äta vanlig blötmat och jag får fortsätta att försöka anpassa hemmet samt hoppas på att feliwaydosan kan ge effekt.
Himla skönt att kunna bocka av att hon inte har ont eller mår dåligt rent medicinskt i alla fall. Kollade tänderna i samma veva också, och det fanns inga yttre tecken på att fler tänder drabbats av FORL :up:.

Riktigt härliga besked :up:
 
Pälsfröken är inte kompis med mig.
Klotång + bakklo = :rage:

Tur jag ska servera favoritmat ikväll (planerat innan) för jag tror inte hon kommer ens fundera på att äta något mera under dagen.

Det hade varit väldigt praktiskt med minst en hand till men tja det funkade till slut och det var nog mera tur än skicklighet den här gången kan jag ju erkänna utan att skämmas.
Inget blodvite på vare sig betjänt eller Pälsfröken så får väl räknas som godkänt.
Riktigt synd att hon blir så rädd/orolig men vi jobbar på så gott det går.
En tand där, jaha.
En kloattack där, hoppsan.
Ett fräs. ojdå jag blir ju nästan rädd, kan vi göra klart nu?
Klart.
Vänta några sekunder och få lite kli under hakan och lugna ner sig tills jag säger att du får gå.
Andas betjänten andas!
Dock har Pälsfröken inte ens smitit till ett annat rum efter klippningen:love:, framsteg mini men alltid något.
 
Vi var hos veterinären igår :D:crazy: Vaccination den här gången som gick bra (och var billigt!!!!) och så titt i munnen på M för att se om det äntligen läkt ordentligt. Det hade det! Det såg jättebra ut så nu knaprar han glatt torrfoder igen.

Nu väntar jag på att veterinären ringer (förmodligen på torsdag) om tjockis så får vi se.. Vi ska väl ändå dit nästa vecka för att plocka stygn, hoppashoppas att det inte är någon fara men jag tvivlar :(
 
Pälsfröken är lite gladare på mig nu.
Då hon faktiskt (!) petat i sig middagen så fick hon en liten bit rått lammkött nu är det bara kvälls/nattmaten kvar.
Muta? ehh nej det vet jag inte om det finns i saol ens? :o
Den kommer bestå av Bozita ren i sås, så ganska stora (shhhh) förhopppningar att det kan trilla i under natten?!
Tack och lov har hon gömt sig under en filt och kan inte se detta inlägg, skvallra inte är ni snälla :nailbiting:;)
 
Luna och jag var hos vet igår för att ta ett nytt urinprov för att försäkra oss om att UVIn är borta. 45 min bussresa+ca 5 min gång, ett besök på ultraljud för att ta urinprov, vilket tog 5 min (jag kollade klockan), för att sedan påbörja den långa resan hem igen. :meh:

Nu väntar vi provsvar och hoppas på det bästa! Jag vill gå ut på promenad med min lilla kisa igen. :love:
 
Winters uppfödare kom hit igår för att kolla på henne då hon inte ville färgbestämma över bilder (förståeligt :) ) men hon inte kunde säga heeeelt säkert att hon är tabby men det lutar mot 99% tabby. Det är en sak som talar emot men så lite att hon inte kan säga det till 100% men vill ha henne till tabby. Hon var visst inte lätt att se på, å inte för att det spelar någon roll men jag är obotligt nyfiken :D så jag skickade ett DNA-test till USA idag för att bli helt säker :laugh: :p
Kostade inte många hundralappar och det är billigare att göra så än att jag skulle gå runt och vara evigt nyfiken :rofl:
Får se vad testet säger då, det kan ju inte ha fel :)

(Alla andra i kullen är tabby så det är rätt rimligt att tro att hon är det med men bara jävligt svår att se det på)
 
Winters uppfödare kom hit igår för att kolla på henne då hon inte ville färgbestämma över bilder (förståeligt :) ) men hon inte kunde säga heeeelt säkert att hon är tabby men det lutar mot 99% tabby. Det är en sak som talar emot men så lite att hon inte kan säga det till 100% men vill ha henne till tabby. Hon var visst inte lätt att se på, å inte för att det spelar någon roll men jag är obotligt nyfiken :D så jag skickade ett DNA-test till USA idag för att bli helt säker :laugh: :p
Kostade inte många hundralappar och det är billigare att göra så än att jag skulle gå runt och vara evigt nyfiken :rofl:
Får se vad testet säger då, det kan ju inte ha fel :)

(Alla andra i kullen är tabby så det är rätt rimligt att tro att hon är det med men bara jävligt svår att se det på)
Spännande, hoppas du uppdaterar när du fått svaret. :up:
Kan tänka mig att uppfödaren är grymt nyfiken med.
 
Mina katter betedde sig som att dom inte sett mat på tio dagar. Så jag tog fram en tetra, öppnade den, och tappade fanskapet på golvet :banghead:.
Sa till katterna att dom kunde äta direkt från den tappade högen för att inte behöva städa så mycket. Dom gick fram till den en och en, och sen därifrån lika fort med ett uttryck som sa "jag är faktiskt inte hungrig" :rage:.
Bara minuten innan så hade dom vrålat, sprungit runt matskålarna, darrat i svansen när dom sett tetran... Jäkla finsmakare.
 
Mina katter betedde sig som att dom inte sett mat på tio dagar. Så jag tog fram en tetra, öppnade den, och tappade fanskapet på golvet :banghead:.
Sa till katterna att dom kunde äta direkt från den tappade högen för att inte behöva städa så mycket. Dom gick fram till den en och en, och sen därifrån lika fort med ett uttryck som sa "jag är faktiskt inte hungrig" :rage:.
Bara minuten innan så hade dom vrålat, sprungit runt matskålarna, darrat i svansen när dom sett tetran... Jäkla finsmakare.
Varför är det alltid kladdiga saker man får på golvet, själv körde jag ju med rått ägg som du var gullig och hjälpte mig ta hand om :banghead:
Fler än Pälsfröken som inte vill äta utan silverfat tydligen. ;)
Men vi betjänter ska ju städa och fixa det är ju våran största uppgift enligt dom små odjuren :angel:
Tur dom är söta, ibland :p
 
Luna och jag var hos vet igår för att ta ett nytt urinprov för att försäkra oss om att UVIn är borta. 45 min bussresa+ca 5 min gång, ett besök på ultraljud för att ta urinprov, vilket tog 5 min (jag kollade klockan), för att sedan påbörja den långa resan hem igen. :meh:

Nu väntar vi provsvar och hoppas på det bästa! Jag vill gå ut på promenad med min lilla kisa igen. :love:

Hur tog dom urinprovet? Tog på min ena nu häromdan och då var det sövning och grejer som gällde.
 
Hur tog dom urinprovet? Tog på min ena nu häromdan och då var det sövning och grejer som gällde.
De tar med en spruta direkt från blåsan. Luna får ligga på rygg, och så rakar och blöter de magen. Sedan tar de ultraljudet och använder det för att hitta blåsan så att de kan sticka och få ett så rent urinprov som möjligt. Det går på ett ögonblick och är supersmidigt!

Det är ju tyvärr en metod som kräver UL. När vi varit hos vet utan UL så har de fått ge Luna lugnande, så att de kan försöka klämma ut ett urinprov den naturliga vägen, så att säga.
 
Vägde Pälsfröken idag och från att ha rasat en hel del i vikt när torrfodret försvann så börjar vågen gå sakta uppåt igen.
Happy betjänt :banana:
Känner man över revbenen så finns det säkert dom som skulle tycka att hon är mager, överviktig är hon inte men vet.kollad och avmaskad så det är bara jobba på med mat och motion.
Torrfodret är helt borttaget sen en bra stund tillbaka (och 800 gråa hårstrån till mig som bonus :banghead:)
Idag när jag la Smilla toothies i buren så gick hon och åt mat i lugn och ro innan hon skulle ha dom bitarna.
Senaste 20-25 gångerna (?) har hon bara fått dom i buren och ätit utan att jag stört henne så hon blev nog lite överaskad idag att det skulle vägas också. :p
Knappast något hon får ofta eller mycket av 1 eller 2 bitar/vecka om betjänten kommer ihåg. :o
Tycker det är lättare att få en ärlig vikt i buren än att ta henne i famnen.
Hejja oss vad vi är bra :bow:
 
De tar med en spruta direkt från blåsan. Luna får ligga på rygg, och så rakar och blöter de magen. Sedan tar de ultraljudet och använder det för att hitta blåsan så att de kan sticka och få ett så rent urinprov som möjligt. Det går på ett ögonblick och är supersmidigt!

Det är ju tyvärr en metod som kräver UL. När vi varit hos vet utan UL så har de fått ge Luna lugnande, så att de kan försöka klämma ut ett urinprov den naturliga vägen, så att säga.

Men hon sövs alltså inte?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 214
Svar
734
· Visningar
38 291
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 025
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp