Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Elina8

Trådstartare
Eftersom jag är obotligt beroende av den här tråden så hoppas jag att alla fortsätter uppdatera och stort och smått i hästlivet. :D
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Wow, det var snabbt jobbat! :D
Några fler tips på hur jag ska fira att det nu är 20 år sedan jag fick min första islandshäst? Eller räcker det att köpa en till häst, eller två? :angel:
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Blev snopen när tråden låstes. Trodde det var en gräns på 2000 inlägg :D
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jag kan tycka att det är alldeles lagom att köpa en häst vart tionde år minst, så med tanke på att det är 20 år så måste det ju bli två hästar. Kan det bli mer logiskt? Du är helt enkelt tvungen!

Och sen kanske fira med något nytt till dig själv också, kanske en ny hjälm, ridbyxor eller skor. Eller kanske en ny sadel? Något som du gått och suktat efter länge men inte riktigt kommit till skott med tycker jag.
Och sen tycker jag att du ska göra något också, kanske åka på något ridresa eller åka iväg på en långtur eller något annat roligt som du kommer att minnas resten av livet.:love: Någon extra fin upplevelse, kanske en långtur med övernattning på nåt sånt där drömställe?
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Wow, det var snabbt jobbat! :D
Några fler tips på hur jag ska fira att det nu är 20 år sedan jag fick min första islandshäst? Eller räcker det att köpa en till häst, eller två? :angel:

Jag har just nu 3 isisar :angel:
De har en benägenhet att föröka sig! :D
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Elina8 och Koppen > Jag har precis sålt nio av våra 18 hästar, så jag tänker att jag har "utrymme" att köpa två nya. Hehe.
Och visst förökar de sig. Inte så länge sen vi hade över 30 hästar på gården, alla var inte våra, men ändå.. Såhär få har vi inte haft på säkert..15 år.. :o

Kanske har jag redan köpt presenter för att fira så det räcker, en ny sadel förra månaden, två resor till Island i år om man inte räknar med att jag var där och jobbade ett halvår och kom hem i februari och sen som sagt kanske två nya hästar.
Men en ny hjälm behöver jag verkligen! :idea::angel:

Hehehe.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Vilken fin häst du hade och nu vet jag att det heter rödskimmel också.=) Bilderna försvann nu tyvärr men jag hann se dom iallafall. Ja nu tappar dom ju hur mkt som helst och det ska bli kul att se vad det är för färg på han i sommar=)

Det där med förökning av hästar är så sant haha började med en sen blev det en till och nu när vi flyttar till större så pratas det om ett sto som vi alla vet leder till flera hästar till! =)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Men vad skönt, det låter som att du investerar i det du vill ha när du vill ha det. Sånt gillar jag:)

Men då kanske ni ska ta och ha en riktig stallfest istället? :D
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL

Ett litet påpekande till *Tilda*s sista inlägg i förra tråden, hästen är skimmel, född fux. Rödskimmel är helt fel benämning då det är en konstantskimmel, din är avblekbar. ;)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Knapplån

Vi har haft UNDERBART väder på ön idag, sol och nästan VINDSTILLA efter två månader med över 10m/sek varenda jäkla dag nästan! Att solen dessutom strålande som om han fick betalt för det gjorde min dag så jäkla bra och alla hästarna var precis lika nöjda med vädret och alla 12 som reds ut i solens sken dansade som jag vet inte vad.

Såna här dagar är de fantastiskt att vara tränare!!!!

Hoppas ni alla andra också haft en bra dag!
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Härligt att du haft en sån bra dag:)
Hur hinner du rida 12 hästar/dag är då frågan? men kan tänka mig att det är inga 1 timmes turer du tar då kanske.

Jag var ute och gick med Glampi en sväng idag, han är pigg på att komma igång med träningen igen.
Han älskar när han får galoppera och jag springer brevid och håller mig i manen haha så himla snäll och han verkar ha sån enormt bra balans och lätthet för att skilja mellan gångarterna.
Han kan redan nu galoppera väldigt sakta helt rent likaså trava helt rent väldigt sakta och emellanåt samlat.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Längtar massor just nu tills vi börjar rida igen hittade två bilder.
spar_196706739.jpg

Skulle tölta lite här men då missuppfattade han mig totalt och samlade sig istället(och krullade sig lite) men kände direkt hur han reste sig framtill och satte under sig på ett helt annat sätt, han verkar ha väldigt lätt för samlingen:love:
spar-4_196706750.jpg

Annars får han mest ha denna formen vill inte medvetet ställe för höga krav på honom nu men som sagt just nu är vi inte igång men snart så:love:
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL
Jag och min 01:a har börjat träna för en dressyrtränare. Väldigt nyttigt, men jag kanske tog i när jag valde att träna för en svårklassryttare :o ? Ojoj, vad han körde med oss, på ett bra sätt. Det var vänsterskänklar, och spöhänder, lättridning och viss yvighet hos undertecknad som var största problemet.
Tanken framförallt med dressyrtränaren är att vi, jag och hästen alltså, ska lära oss att jobba i trav ordentlig, men även övriga grunder. Tror det kan bli bra, men är rädd att jag ger dressyrtränaren sånna mardrömmar att han ger upp :o
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jag tränade för dressyrtränare för några år sedan på Thengill inför Lag sm.(jag skulle tävla dressyr en utav grenarna)
Hon jag tränade för hade varit med i svenska landslaget så det är väl detsamma som svårklassryttare eller? Och det innebär ju inte att de inte kan/ska sänka/anpassa kraven efter åldern på häst/kunskap hos ryttare.
Tjejen jag tränade för hade även börjat med Islandshäst vilket var mycket lärorikt då vi även fick träna tölten.
Jag tycker det kan kännas lite trist annars att det lätt blir lite mer ponny ridning utav det hela det är ju en då en islandshäst vi har och då vill man ju även lägga till tölten i dressyren.

När de är "öppna för förslag" så tycker jag dressyrtränare kan vara bättre än islandshästtränare många gånger.
Tycker det är viktigt att man inte glömmer sitsen vilket jag tycker islandshästtränarna ofta "stuntar" i att focusera på även om det många gånger kan vara där problemet sitter.

Om jag någon gång lyckas hinna ifrån barn, jobb osv så ska jag åka iväg och träna med Thengill i år tänkte jag får se vad för slags tränare det blir för.
Glampi kommer jag träna för när det känns läge just nu ska vi vänta ett tag utav olika anledningar just med honom.
Annars tror jag helt klart han skulle klara en träning för tränare utan problem just nu för han är så otroligt lättlärd och positiv trots att han knappt blivit riden 10 gånger.
Men vi stressar ingenstans:)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Han var riktigt bra och kunde härleda endel av svårigheterna i traven (takt, galoppfattningar m.m.) på ett helt korrekt sätt (tex form, styrka, balans), trots att han aldrig tränat en islänning förut. Jag drog bara en snabbkurs i hur fem gångarter hos en häst kan påverka åt olika håll och han snappade snabbt. Antar att det har att göra med att han har sån bra koll på ridning och hästar överlag.

Första varven ville jag dock dö. Innan så hade jag värmt upp med bla ökad tölt, ganska mycket ökad tölt och jag tror att det fick henne att bli mer fyrtaktig än lovligt. Gick dock över efter ett tag :p

Att jobba med sitsen känns jätteroligt och jag känner snabbt skillnad på hur min sits/handställning osv. påverkar hästen så det ser jag verkligen framemot att fortsätta jobba med både för tränare och på egen hand.


Till slut blev tränaren charmad av min lilla loppa som i hans ögon verkligen måste ha varit lilla. Hans pålle är 180 cm i manken :eek:
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Trevligt att komma in nu på morgonkvisten och se en ny fräsch tråd :D

Jag har lite ide-torka... Vet inte vad jag ska träna på idag...:confused:

Brukar ni ha ett fast schema ni tränar efter?
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL.
Imorgon kommer Michis och ska gapa på mig :D
Och även känna lite på Fáni. Det ska bli jättekul att få se hur han ser ut! Jag är hittills den enda som ridit honom så jag har ingen aning om hur han ser ut under ryttare.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

*KL*
Jag väntar på att veterinären ska komma, misstänker ju att stoet är dräktigt, så får se om det blir ultraljud eller blodprov. Så nervös väntan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 546
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 049
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 319
Senast: mrkarisma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp