Bukefalos 28 år!

Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jobbade med Eros från marken idag och är inte nöjd med hans trav. Vad hände med den?
Eros12.jpg

Eros07.jpg


Nu trippar han fram i traven utan att ta i och schwunget är inte där. Jag tippar på att det beror på att han är överviktig och det är väldigt ovanligt för honom. Han har alltid varit åt det tunnare hållet. Såhär såg han ut i somras i vila på fullt bete:
Eros14.jpg

Och såhär ser han ut nu:
lek10-600x399.jpg


Försöker att inte panika för mycket över den försvunna gången utan se mellan fingrarna och fokusera på att han får ordentligt med motion och sakta men säkert går ner i vikt.

I övrigt så konstaterar jag varje gång att markjobbet är så himla viktigt. Hur ofta jobbar ni era hästar ej uppsuttet?
Här är bilder från när jag jobbade med Eros lite innan jag red för någon dag sedan.
erosmars2-600x450.jpg

erosmars3-600x450.jpg


Red också Glód en sväng på banan. Det var rätt länge sen, jag har låtit min sambo rida igång henne efter fölet, hon har varit rätt tunn efter avskiljningen. Hon kändes jättefin om än stel som en planka.

Så, nu är jag klar med min femmila-uppdatering :)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Usch, vi har också fått vinter igen åtminstone i södra finland. Gillar inte :( Även om det nog är vackert med fräsch snö och solsken, men jag vill har våååår ju
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Trevligt att komma in nu på morgonkvisten och se en ny fräsch tråd :D

Jag har lite ide-torka... Vet inte vad jag ska träna på idag...:confused:

Brukar ni ha ett fast schema ni tränar efter?

Jag brukar försöka följa ett schema, men det beror ju mycket på dagsformen också.
och just nu tränar vi BARA muskler och kontidtion.
Ute i skogen och klättrar mest :)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

"Hur ofta jobbar ni era hästar ej uppsuttet?"

Försöker att göra det iaf en gång i veckan med ridhästen... ett par min innan jag sitter upp eller longering. Det är jätteviktigt och jag märker stor skillnad i ridningen om jag slarvat eller glömt bort att jobba henne från marken...

Unghästarna (födda 09) pysslar jag med ca en gång i veckan och då får de "jobbas" ca 5-10 min från marken på ridbanan. Än så länge är det mest lek hehe:D
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Typ så här:

Måndag: Skogsridning (styrka)
Tisdag: rider för tränare
Onsdag: "läxa", då övar vi på tisdagens lektion ;)
Torsdag: vila
Fredag: övergångar, halter, lydnad
Lördag: extra lång tur i skogen
Söndag: extra lång tur i skogen, eller vila

Just nu kämpar jag att hon ska tappa vikt. Hon har gjort det ganska mycke, men det är väl 40 kg kvar ;)
så det är mycket jobba med muskler och kontition.
dressyr och form strävar jag alltid efter men när vi är i skogen så är det inte prio 1 ;)

Vår/sommar/höst blir det ofta träning eller kurser utöver mina vanliga tider också. Ibland är det hela helger, ibland hela dagar :)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Blir så avis när jag läser hur du tränar, jag vill också :D Snart har jag mitt sista hästlösa sommarlov. Eller ja, ingen egen att rida på heltid iallafall.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ja han är sååå söt så jag kan krama och pussa ihjäl honom nästan :D Brukar fråga min sambo om inte jag kan få ta med honom in och ha honom i soffan och sängen, men han går inte med på det konstigt nog :angel:

Ska ha 12 maj är det tänkt, så drygt en månad kvar :):bump: Längtar massa efter den lille som misshandlar mina revben och ger mig halsbrännan från h*lvetet! :)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Måste uppdatera om en jätterolig sak!

Har hittat ett perfekt stall för mig och Rigel sen i vinter/vår.

Ligger cykelavstånd från dit vi ska flytta och med en hingstkompis i samma ålder att leka med. Helt nybyggt med stora, helt öppna superfina boxar. Mindre stall med superduper hagar med backar(!) väldigt ovanligt runt där jag bor och från ingenstans kom dessa hagar :D Hästarna kommer att vara ute mellan 6-21! Enklare paddock ska byggas men allt annat kompenserar bigtime! Åh han kommer trivas så bra där! Även stor fin sommarhage. Dock tänker jag ha honom i Båstad detta året ändå för inget slår den uppfostran.

Ridhus bara 2 km därifrån och nära till stallet där jag känner några islandshäst vänner :)

Haft lite ångest om var jag skulle hitta stallplats för hingst utan att vara för långt ifrån eller frimärkshagar och nu.. aah så gött :D

Var bara tvungen att glädja av mig lite!
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ja han är sååå söt så jag kan krama och pussa ihjäl honom nästan :D Brukar fråga min sambo om inte jag kan få ta med honom in och ha honom i soffan och sängen, men han går inte med på det konstigt nog :angel:

Ska ha 12 maj är det tänkt, så drygt en månad kvar :):bump: Längtar massa efter den lille som misshandlar mina revben och ger mig halsbrännan från h*lvetet! :)


Så spännande :) Det är verkligen snart! Blir perfekt att börja rida igen efter sommarbetet ju ;)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Kl

Lagt sadel på Spaenir idag. Fungerade helt ok. han är iofs ganska mycket sadeltränad. Lilla plutten. Dock blev han rädd för grimskaftet när jag skulle ta in honom. Tog en bra stund för honom att släppa de.. Han lyckades rycka axeln ur led på mig samtidigt. Gör så ont i mig att veta att han är så rädd. :(
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Måste uppdatera om en jätterolig sak!

Har hittat ett perfekt stall för mig och Rigel sen i vinter/vår.

Ligger cykelavstånd från dit vi ska flytta och med en hingstkompis i samma ålder att leka med. Helt nybyggt med stora, helt öppna superfina boxar. Mindre stall med superduper hagar med backar(!) väldigt ovanligt runt där jag bor och från ingenstans kom dessa hagar :D Hästarna kommer att vara ute mellan 6-21! Enklare paddock ska byggas men allt annat kompenserar bigtime! Åh han kommer trivas så bra där! Även stor fin sommarhage. Dock tänker jag ha honom i Båstad detta året ändå för inget slår den uppfostran.

Ridhus bara 2 km därifrån och nära till stallet där jag känner några islandshäst vänner :)

Haft lite ångest om var jag skulle hitta stallplats för hingst utan att vara för långt ifrån eller frimärkshagar och nu.. aah så gött :D

Var bara tvungen att glädja av mig lite!

vilken lättnad för er! :bump:
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL.
Fáni undrade vem tusan det var som satte sig upp på honom idag och såg väldigt skeptisk ut första minuten :D Sen gick det bättre! Han fick sig en ordentlig genomkörare av Michis och såhär såg det ut:

405084_10150630105785588_588725587_9458856_270377282_n.jpg


530747_10150630105970588_588725587_9458857_13985147_n.jpg


549798_10150630106095588_588725587_9458858_1432580634_n.jpg


541814_10150630106240588_588725587_9458859_1469273702_n.jpg


:love::love:
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Han ser fin ut, vad mycket kralligare han blivit!
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ja, det var ingen liten speta det där inte!
Däremot tycker han att hans lååååånga ben är såååå jobbiga :smirk:

Gullan: Han har en fantastisk trav, jag blev glatt överraskad! Den med balans och styrka .. OJ säger jag bara.
Han kommer få en väldigt fin tölt också, bara han börjar hålla reda på hela kroppen och inte bara smiter ifrån.

Ange: Haha, LITE skeptisk?? Det var ju ren panik första sekunderna men sen hamnade vi på samma bana.
Eller ja, Fáni hamnade mer och mer på min bana kan man väl snarare säga. Det var roligt att få testa honom och känna lite, även om han gärna sluppit men nu har du lite mer att träna på! Och kom ihåg, vändande vändande vändande :D :D
Nästa gång får du rida, I promise ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 843
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 569
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 499
Senast: mrkarisma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp