Snö! Styltor, klampar etc.

Alltså ni som förespråkar olja, fett etc i hovarna :

Jag som levt ”några” decennier blir helt fascinerad. Inte över att ni uppenbarligen tycker det funkar, (för gör det det är det ju fantastiskt), utan för hur ”historien” i fråga om metoder/fungerande råd och rön osv, oavsett ämne inte sällan tycks upprepa sig.
Olja, fett etc använde folk innan snösulornas tid och det ansågs generellt att det verkligen inte funkade .
Själv har jag aldrig upplevt att det funkar mer än ett kort tag möjligen i början av uteritten i klampväder.

Men nu 3 decennier senare tycker många att det gör det såpass att det rentav rekommenderas över andra lösningar :p
 
Jag hade glycerin under innan snösulor kom. Funkade sådär. Hjälpte för att inte få styltor när man skrittade fram och sen fick man trava och galoppera så de slängdes loss helt enkelt. Men för hage eller ens i närheten jämförbart med snösulor - nä. Allt man kletar på nöts ju av/bort.

På den lilla provade jag allt från stearin till tjära men nix.
 
Funderar vidare. Vilken form av hel sula torde fungera bäst mot snö en hårdare eller mjukare?
Damen är något öm på frusen mark märkte jag nu när det frusit på rejält.. Så funderar på huf grips bak och hel sula fram..
 
Funderar vidare. Vilken form av hel sula torde fungera bäst mot snö en hårdare eller mjukare?
Damen är något öm på frusen mark märkte jag nu när det frusit på rejält.. Så funderar på huf grips bak och hel sula fram..

Mjukare. Men generellt ger hela sulor en fin gjutform att bygga styltor i. Jag har dubbla sulor vintertid på de som behöver hela sulor. Hel sula och så snösula ovanpå. Fungerar finfint. Men kräver hästen "tål" det utan att tappa skor.

Pro pad sulan var SUVERÄN mot snö - men gav tryck i främre delen av sulan på min. Nog bättre på en med större hovar.
 
Alltså ni som förespråkar olja, fett etc i hovarna :

Jag som levt ”några” decennier blir helt fascinerad. Inte över att ni uppenbarligen tycker det funkar, (för gör det det är det ju fantastiskt), utan för hur ”historien” i fråga om metoder/fungerande råd och rön osv, oavsett ämne inte sällan tycks upprepa sig.
Olja, fett etc använde folk innan snösulornas tid och det ansågs generellt att det verkligen inte funkade .
Själv har jag aldrig upplevt att det funkar mer än ett kort tag möjligen i början av uteritten i klampväder.

Men nu 3 decennier senare tycker många att det gör det såpass att det rentav rekommenderas över andra lösningar :p
Blir också fundersam när folk säger att fett funkar?
Började misstänka att det måste vara något fel på min häst eller något, för det funkade verkligen inte mer än några timmar. Olja åkte av nästan direkt (man måste ha ett tjockt lager eftersom lite åkte av ju mer hästen gick), hovfett fungerade lite bättre pga tjockare lager men knappt, glasslock fungerade sådär men jag kan ha skurit de fel då någon alltid åkte av osv. Det enda som fungerade en dag i hagen var vanligt vaselin för människor och det blev jäkligt dyrt på fyra hovar, påsmörjda varje dag och så hittade jag det bara i de där små burkarna på apoteket.

Vi vade att köpa polarpads och de fungerade! Förutom att hästen var för jäklig när han behövde stå medan jag tog av och på de där broddarna och sulorna varje dag.
Det jag lärde mig under de 6 veckor jag höll på såhär (eftersom jag dumt nog inte bett hovis om snösulor då) var att jag aldrig mer tänker glömma det igen. Fy :yuck:
Jag bor norr om stockholm vid Gävle, så vi har oftast mycket snö under december-februari i alla fall.
 
Blir också fundersam när folk säger att fett funkar?
Började misstänka att det måste vara något fel på min häst eller något, för det funkade verkligen inte mer än några timmar. Olja åkte av nästan direkt (man måste ha ett tjockt lager eftersom lite åkte av ju mer hästen gick), hovfett fungerade lite bättre pga tjockare lager men knappt, glasslock fungerade sådär men jag kan ha skurit de fel då någon alltid åkte av osv. Det enda som fungerade en dag i hagen var vanligt vaselin för människor och det blev jäkligt dyrt på fyra hovar, påsmörjda varje dag och så hittade jag det bara i de där små burkarna på apoteket.

Vi vade att köpa polarpads och de fungerade! Förutom att hästen var för jäklig när han behövde stå medan jag tog av och på de där broddarna och sulorna varje dag.
Det jag lärde mig under de 6 veckor jag höll på såhär (eftersom jag dumt nog inte bett hovis om snösulor då) var att jag aldrig mer tänker glömma det igen. Fy :yuck:
Jag bor norr om stockholm vid Gävle, så vi har oftast mycket snö under december-februari i alla fall.

Tips för framtiden. Man kan köpa vitt vaselin i 800 gr burk på Apoteket. Beställningsvara dock. Minns inte vad det kostade, men kanske 300 spänn. Finns på nästan alla apotek. Vitt vaselin APL.

Mvh hon med ett sto som sölar ner sig vid brunst
 
Tips för framtiden. Man kan köpa vitt vaselin i 800 gr burk på Apoteket. Beställningsvara dock. Minns inte vad det kostade, men kanske 300 spänn. Finns på nästan alla apotek. Vitt vaselin APL.

Mvh hon med ett sto som sölar ner sig vid brunst
Där ser man! Tack, förhoppningsvis behövs det inte men eftersom vaselin var det enda som fungerade så ska jag komma ihåg det. :up:
Lite tragiskt att ruinera sig på små vaselin burkar :p
 
Tycker inte olja hjälper nämnvärt. Lite möjligen men det blir ändå klampar lätt.
Haft snösulor i alla år eller glasslock. Som jagklippt så de precis ska få plats innanför skon. Har även gjort egna av skärbrädor. Men det har varit bökigt att få till rätt storlek eftersom jag har fått slipa längst med kanterna annars har det blivit för tjockt.
I år har jag polarpads till två hästar. Än så länge har det iaf funkat helt ok men inte varit så mycket klampsnö ännu.
 
Oljan behöver ju gå in i hoven om det ska räcka någonstans. Brukar göra rent hov, olja lätt när den torkat, sedan läger jag på ny omgång 1-2 ggr till, och sedan får det gärna gå en stund innan de går ut i vått. Välgjort funkar det 2-4 dagar på min utan att nåt fastnar även i hemsk kramsnö. Har jag inte tid att göra det ordentligt så kör jag hovfett istället, det håller hyfsat över dagen.

Förra vintern provade jag som nödlösning i väntan på nästa skoning (=snösulor). Men det funkade så löjligt bra på min, så det blev aldrig nya sulor. Betyder ju inte att det funkar för alla, men det är ju inget som skadar att prova. I värsta fall har man slösat lite tid utan effekt liksom. Själv vill jag helst ha så lite som möjligt som kan stänga in smuts mot hoven, så jag tycker solklart det är värt att pilla lite extra för att slippa det.
 

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan var hovslagaren här och då kom han med lite olika förslag på alternativ till de traditionella snösulorna. Jag hade...
Svar
7
· Visningar
2 270
Senast: fridaxi
·
Hästvård Snön kom för några dagar sedan och sedan igår har vi snö som bildar styltor under hovarna. Det är något besvärligt och jag törs knappt...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 511
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 347
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp