Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Kl

Hade lite falsklarm i går kväll och i natt. Sammandragningar var 10:e minut från kl 18 till runt 3-4, fast inga kraftiga. Sen la det av. Hoppas det iaf betyder att det närmar sig, BF på onsdag.

Oj, men vad lurad du måste ha känt dig! Snart BF för dig, spännande!


Jag har förresten lånat en bok som heter "att föda" av en kompis, har någon av er läst den?

På tal om falsklarm, vilka av er kommer att använda andningslarm? Hur tänker ni runt detta?
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

KL

Har pratat med förlossningen nu. Jag förklarade läget och sa att jag väntar gärna med igångsättningen tills efter begravningen, MEN om jag nu skulle komma igång av mig själv vill jag inte riskera att missa den. Då skulle jag bli knäckt på riktigt :cry: Tyvärr jobbade inte överläkaren den här veckan (har bra tumme med henne) men de skulle prata med jourläkaren och se vad h*n säger. Min egen BM tycker de borde gå med på att sätta igång mig så snart som möjligt eftersom bebisen trots allt är färdig där inne, men vi får väl se hur de resonerar. De skulle ringa tillbaka under dagen, troligtvis sent i em. Kommer bli en låååång dag...
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Om du fortfarande helammar vid 6 mån så lär du få jäkligt ont i tuttarna av att inte få tömma dom på hela dagen ;) Så alternativet är nog att pumpa ur på jobbet.

Andningslarm är inget vi har tänkt använda den här gången heller, OM inte bebisen har väldigt mycket andningsuppehåll eller på andra sätt är sjuklig. Med L märkte jag inte ett enda uppehåll så antingen hade han inga eller så är jag fruktansvärt ouppmärksam :o Känns som att det är så mycket pryttlar som "ska" användas idag, men som man egentligen klarar sig utmärkt utan. Klart att larmen räddar några liv om året, så för de som har blivit hjälpta av dom är de garanterat värda alla pengar i världen.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Jag funderar på detta med förlossningsbrev, känns svårt att veta något när det är första barnet. Funderar mest på att skriva hur jag reagerar i stress, av smärta och hur jag känner inför förlossningen. Tankar om smärtlindring och miljö far omkring i huvuudet, jag är egentligen ganska "alternativ" av mig och var nog häxa i mitt förra liv ;).
Har inte alls kommit till något som kan likna ett brev i huvudet. Hur tänker du?
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Huuh sådär hade ja oxå det igår..molande värk i ryggen och sammandragningar var 10e minut ca. Sambon va allt lite nojjig imorse när han ringde från jobb. Har haft nån rejäl nu på morgonen annars lungt. e ju bara v 37 på söndag så han får allt vänta lite. Bilstolen har inte kommit än :angel:
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Det hade ju varit fantastiskt om de hade kunnat lösa det tidigare. Bra att du ringt och berättat om omständigheterna.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Om du fortfarande helammar vid 6 mån så lär du få jäkligt ont i tuttarna av att inte få tömma dom på hela dagen ;) Så alternativet är nog att pumpa ur på jobbet.

Andningslarm är inget vi har tänkt använda den här gången heller, OM inte bebisen har väldigt mycket andningsuppehåll eller på andra sätt är sjuklig. Med L märkte jag inte ett enda uppehåll så antingen hade han inga eller så är jag fruktansvärt ouppmärksam :o Känns som att det är så mycket pryttlar som "ska" användas idag, men som man egentligen klarar sig utmärkt utan. Klart att larmen räddar några liv om året, så för de som har blivit hjälpta av dom är de garanterat värda alla pengar i världen.

Misstänkte det.. Men vad gör jag med mjölken? Har egen toa på jobb, men ingen egen kyl.. än ;).

Pratade med en om detta med andningslarm, och jag är återigen dåligt påläst, men hon sa att om man inte rökt under graviditeten, om man kan amma och om barnet kan sova på rygg och inte har för mycket kläder/saker i sängen) är det väldigt liten risk för plötslig spädbarnsdöd. Jag kan ju bara svara på att jag inte är rökare, resten vet vi ju inte än.. Håller med om att det finns flera saker som man "behöver" som man kanske inte alls behöver.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Kylväska? :D

Om bebisen bara sover på rygg eller sida så klarar vi oss :p Man kan ju aldrig veta innan, men jag tror det ska mycket till för att ett fullt friskt barn ska dö bara sådär. Jag kanske är naiv och jag hoppas innerligt att jag slipper äta upp mina ord :o
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Om den är av Gudrun Anågonting så har jag lånat den från min syster. Tycker den är bra.

Ja den har jag också hemma, köpte även hennes bok om smärthantering, vad nu den hette.. Börjar känna mig lite stressad att jag bara nästan läst den ena och knappt börjat på den andra:o Är ju faktiskt bara 16 dagar kvar till BF:eek::bump:

*kl*
Var hos BM igår, var första gången jag hamnade hos nån annan än min ordinarie.. Kändes lite skumt, särskilt när det blev att denna blev den som får sammanfatta min graviditet, men men:p
Behöver man ha ett förlossningsbrev? För igår frågade hon ut mig om alla tankar/funderingar om förlossning osv och det ska väl dom på sjukhuset ha tillgång till när man kommer in?

Har stått stilla/backat lite i vikt dom senaste besöken vilket är riktigt skönt med tanke på att det faktiskt är 20kg om inte mer som är +. Men så glad jag blev över denna BM:D Hon frågade om jag vägt mig förra gången (det trodde jag man gjorde varje gång..?) och så konstaterade hon att "pja, du ser ju ändå inte ut att kunnat ha gått upp så mycket":love: Gissa om det kändes bra att höra när man varit så sänkt över vikten!
Alla värden var bra denna gången också, även HB, trots att jag inte ätit en enda järntablett (fick order av BM att ta en varannan dag i rätt tidigt skede) utan valde att dricka blutsaft istället och även det har jag slarvat med:o

Var förresten tvungen att fråga ang det där med fixerad bebis och ambulans in ifall förlossning startar innan, det hon sa var att ambulans behöver man bara om man känner att navelsträngen kommer ut först eller att man får en kraftig blödning.

Vad ska man tro om att sammandragningarna jag haft under i allafall halva graviditeten, i princip har upphört helt nu, men att jag istället har som mensvärk lite då och då, mest på kvällar när jag gått och lagt mig..?
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Vad ska man tro om att sammandragningarna jag haft under i allafall halva graviditeten, i princip har upphört helt nu, men att jag istället har som mensvärk lite då och då, mest på kvällar när jag gått och lagt mig..?

Man kan tro att kroppen förbereder sig och att du förhoppningsvis slipper vänta i 16 dagar till ;)
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

KL

Har pratat med förlossningen nu. Jag förklarade läget och sa att jag väntar gärna med igångsättningen tills efter begravningen, MEN om jag nu skulle komma igång av mig själv vill jag inte riskera att missa den. Då skulle jag bli knäckt på riktigt :cry: Tyvärr jobbade inte överläkaren den här veckan (har bra tumme med henne) men de skulle prata med jourläkaren och se vad h*n säger. Min egen BM tycker de borde gå med på att sätta igång mig så snart som möjligt eftersom bebisen trots allt är färdig där inne, men vi får väl se hur de resonerar. De skulle ringa tillbaka under dagen, troligtvis sent i em. Kommer bli en låååång dag...



Inte hört ngt ännu? Jag håller tummarna att det löser sej till det bästa!!!
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Mitt blodtryck steg ganska rejält efter förlossningen så jag var glad att jag startade lågt!

Hade 90/60 eller 100/60 hos gyn på fredagen och lite lite högre nä vi kom in på bb. När det mätte efter förlossningen låg det runt 140/110 eller så och först nu är jag nere på i mina ögon acceptabla 120/80 igen.

/Majola, som känner sig som en mjölkko ungefär med allt pumpande. Att amma på natten hör ju till, men att ställa klockan var 3-4 timme för att gå upp och pumpa är inte så festligt. (i natt: 01:00 - 04:00 och så nu...)



Hur går det för dej/er? Orkar han amma ngt själv nu? Hoppas oh håller tummarna att du ska slippa pumpa snart, så ni bara kan ägna et åt amning oh mys :)
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Jag funderar på detta med förlossningsbrev, känns svårt att veta något när det är första barnet. Funderar mest på att skriva hur jag reagerar i stress, av smärta och hur jag känner inför förlossningen. Tankar om smärtlindring och miljö far omkring i huvuudet, jag är egentligen ganska "alternativ" av mig och var nog häxa i mitt förra liv ;).
Har inte alls kommit till något som kan likna ett brev i huvudet. Hur tänker du?

Jag tänker ungefär så, att jag skriver ner kort hur jag reagerar på stress och smärta, vad för smärtlindring jag är intresserad av osv.
Som sagt, är ju skit svårt, man har ju ingen aning heller hur man reagerar på DEN smärtan, det kanske blir heeelt andra reaktioner. Men jag tänkte att det skadar ju inte att plita ner hur jag reagerar på smärta ändå......
Sen vill jag inte ligga med underredet i vädret. Jag vill ha lååångt skjorta, och sen underbyxor på så länge det går. Skjortan ska vara på, och nerdragen så mkt det går. Sjklart ska ju personalen ha det smidigt oh komma åt oh se ;) men vill inte ligga med magen i vädret oh underredet helt öppet!!!
Vill heller inte att det ska "slitas och dras" i mej. Vill jag inte prova en miljard olika födelse-ställningar så vill jag inte, punkt. Sen sjklart lyssnar jag på deras råd och är ändå villig att prova, men känns det inte rätt, vill jag inte bli stressad med att "prova en liten stund till du"......

Ngt som oxå ska stå med, det är att de MÅSTE fråga (oh de vet jag att de gör, men ändå) om vi vill se moderkakan INNAN de visar den. För har sambon klarat av förlossningen så långt utan att svimma, vill jag inte ha han på golvet då!! Samma med navel-strängen,,,,,FRÅGA, men vill/klarar ej sambon av det, så tjata inte, vi har talat mkt om detta, så han vet vad han säger ja/nej till.

Har även stor ångest över detta med amningen. Har nu valt bb efter hur de sköter detta med amningen, vilken hjälp man får och så. Men vill ändå skriva med att snälla snälla snälla, slit inte upp min skjorta oh dra fram mitt bröst!!
Jag har "bestämt" såhär : Jag vill se hur jag reagerar när jag ser den lille krabaten, känna efter hur det känns. Börjar sen krabaten söka efter bröstet fort, vill jag se då hur min reaktion blir. Min förhoppning är att jag då själv hivar fram tutten i rödaste rappet:D när jag ser lillan söka och be om käk....

Men åter igen, men kan aldrig förr sitt liv föreställa sej smärtan, känslan, reaktionerna, och kärleken till det lilla knytet, så detta brev skriver jag endast för mej själv, för att lugna mej själv en aning.
Jag litar fullsatändigt på personalen dit vi ska åka, så mkt kommer jag fråga dom om, och be om hjälp :)

Så, skriv ner utifrån ditt hjärta helt enkelt, eller hur ska jag säga? De har sett, hört och läst allt och lite till, så ingen kommer reagera på ett "märkligt" förlossningsbrev inte :)
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

*kl*

Angående andningslarm så har jag funderat på det och beslutat att skaffa ett ändå. Kanske är det lite nojjigt, å andra sidan skulle jag inte förlåta mig heller om barnet fick andningsuppehåll utan att jag märker det och dör och jag vet att det så lätt hade gått att förhindra.

Nån som förresten kan tipsa om vart man kan gå en första-hjälpen kurs på småbarn så man vet hur man ska agera t.ex. vid andningsuppehåll eller om den sätter något i halsen?
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

KL

Förlossningen ringde tillbaka strax innan 14. Är inte helnöjd med deras beslut, men det ska nog funka.

Jag hade tid för hinnsvepning på tisdag, men då ska jag istället in till förlossningen. Väl där ska de ta CTG, göra hinnsvepning och sen se över om jag är redo att sättas igång och isf gör de det direkt. Är jag inte tillräckligt mogen så vill de ha tillbaka mig på torsdag, men det går jag inte med på. Vill inte ha en precis nyfödd bebis i kyrkan, det är bara så. Om jag blir igångsatt på tisdag så kommer bebis förhoppningsvis på onsdag senast och isf hinner h*n bli 6 dagar innan begravningen.

Ska ringa till överläkaren på måndag och be henne vara med när jag kommer på tisdag, skulle kännas enormt mycket lättare att veta att hon är där.

Har väldigt blandade känslor inför alltihop just nu, men hoppas på det bästa.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Jag hoppas att det blir bra för dig. Kan bara tänka mig att situationen är svår, hur det än blir.
Livet är inte alltid rättvist, men väldigt fantastiskt att det nu kommer ett nytt liv. Även om det är tufft att samtidigt ta avsked av ett annat.
Tänker på dig!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 770
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 044
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 688
Senast: Tuggben
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 177
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp