Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fått en kallelse till tandläkaren, allmän kontroll

När man är gravid kan ju munhälsan försämras med lättblödande tandkött osv, vilket jag har nu hur mycket jag än borstar. Jag ligger i billigaste kategorin för sån där tandvårdsförsäkring nu. Kan min försämrade munhälsa under graviditeten påverka så dom ändrar mig till en dyrare kategori så att säga? Borde jag undvika att gå till tandläkaren tills fröken flyttat ut från magen?

När jag hade undersökning i ca vecka 20 så gjordes ingen röntgen och jag skulle bli kallad igen i september för en riktigt undersökning. Verkar vara lite olika om tandläkare röntgar eller inte, det är ju ingen risk egentligen...
 
Just det ja, man brukar ju röntga också. Ringer imorgon så får vi se

Jag var hos tandläkaren på kontroll för någon vecka sen och de röntgade och kollade allt som vanligt, men fick ha ett större blyförkläde som täcker magen. Det är så små mängder strålning som dessutom riktas mot käken så det ska inte vara någon fara.

Kommer behöva laga en tand och dra ut en visdomstand och har inte bestämt mig än, men funderar faktiskt på att passa på att fixa det nu. Tänker att det är enklare nu än att ta sig iväg sen med en bebis? Å andra sidan kanske man blir jättenojig om bebisen inte rör sig som vanligt när man fått bedövning osv? Ska fundera lite mer på hur jag gör med det.
 
Har åkt på en så himla jobbig förkylning med helvetisk ögon- och huvudvärk, :arghh: mannen är bortrest och jag tycker så synd om mig själv att jag typ suttit o fulgrinat tre gånger i smyg så barnen inte ska se :o
Tack o lov sprattlar bebisen på inne i magen och barnen är friska, pigga och busiga så det är väl bara att vänta ut eländet :meh:
 
Jaaa... jag borde kanske inte hålla på. Men jag tänker att jag borde hinna så mycket som möjligt medan jag orkar. Typ orkar, det går inte så fort alltid nu för tiden. Jag tar lite i taget liksom. :)
Jag tänker också att jag borde hinna så mycket som möjligt medan jag orkar. Med första mådde jag iofs prima ända till snittdagen, men man vet aldrig. Dock har jag inte ork och tid att ta tag i allt som behöver göras och detsamma gäller sambon. Vi pratar om det men kommer inte till skott. Så risken finns att vi får fixa allt under de tre veckor som är beräknade mellan jobbslut och bf :meh:
 
Jag var hos tandläkaren på kontroll för någon vecka sen och de röntgade och kollade allt som vanligt, men fick ha ett större blyförkläde som täcker magen. Det är så små mängder strålning som dessutom riktas mot käken så det ska inte vara någon fara.

Kommer behöva laga en tand och dra ut en visdomstand och har inte bestämt mig än, men funderar faktiskt på att passa på att fixa det nu. Tänker att det är enklare nu än att ta sig iväg sen med en bebis? Å andra sidan kanske man blir jättenojig om bebisen inte rör sig som vanligt när man fått bedövning osv? Ska fundera lite mer på hur jag gör med det.
Tror inte att du behöver oroa dig för bedövning etc. Jag har varit sövd två ggr under den här graviditeten och ätit/äter morfinbaserade smärtstillande. Bebis är helt opåverkad.
 
Jag tänker också att jag borde hinna så mycket som möjligt medan jag orkar. Med första mådde jag iofs prima ända till snittdagen, men man vet aldrig. Dock har jag inte ork och tid att ta tag i allt som behöver göras och detsamma gäller sambon. Vi pratar om det men kommer inte till skott. Så risken finns att vi får fixa allt under de tre veckor som är beräknade mellan jobbslut och bf :meh:
Sen vet man ju aldrig när de tänker titta ut heller! Det kanske inte hinns med någon semester innan han kommer. Bara jag hinner vara hemma lite iaf, vill inte att vattnet ska gå på jobbet precis. Iofs ligger förlossningen i typ samma hus som jag jobbar, men det är ju inte på "mitt" sjukhus.
 
Sen vet man ju aldrig när de tänker titta ut heller! Det kanske inte hinns med någon semester innan han kommer. Bara jag hinner vara hemma lite iaf, vill inte att vattnet ska gå på jobbet precis. Iofs ligger förlossningen i typ samma hus som jag jobbar, men det är ju inte på "mitt" sjukhus.
Hear hear :p

Det är tur både min och sambons mammor fixar klart allt hemma.
 
Finns det dem som aldrig producerar mjölk? :cautious: Jag vill ju gärna amma men har väldigt små bröst, typ 75A, nu när jag är gravid är dem något större, men jag fortfarande ha 75A.
Det känns väldigt otänkbart att dem skulle kunna producera mjölk överhuvudtaget. Och om dem gör, så känns det inte som dem skulle kunna producera tillräckligt mycket?

Eller det hänger inte på storleken? Känns bara som alla andra som ammar har typ meloner jämfört med mig? Eller dem blir större när väl barnet är ute?
 
Finns det dem som aldrig producerar mjölk? :cautious: Jag vill ju gärna amma men har väldigt små bröst, typ 75A, nu när jag är gravid är dem något större, men jag fortfarande ha 75A.
Det känns väldigt otänkbart att dem skulle kunna producera mjölk överhuvudtaget. Och om dem gör, så känns det inte som dem skulle kunna producera tillräckligt mycket?

Eller det hänger inte på storleken? Känns bara som alla andra som ammar har typ meloner jämfört med mig? Eller dem blir större när väl barnet är ute?
Storleken har ingen betydelse ;) :). Finns de med stora bröst som inte har mjölk och tvärtom.
Har i normala fall 80B, nu går jag med 85C. De växte enormt andra och framförallt tredje dagen efter han kommit.
 
Hear hear :p

Det är tur både min och sambons mammor fixar klart allt hemma.
Mammor är bra att ha! Min är lite väl bra på att "fixa" bara, så jag föredrar att göra så mycket som möjligt själv nu så jag hittar grejerna sen :D men de kommer säkert få hjälpa till att handla osv så det finns förnödenheter när vi kommer hem från BB. Skjutsa kommer de också göra. Skönt att veta att päronen ställer upp!
 
Storleken har ingen betydelse ;):). Finns de med stora bröst som inte har mjölk och tvärtom.
Har i normala fall 80B, nu går jag med 85C. De växte enormt andra och framförallt tredje dagen efter han kommit.

@Cilla89a , amen to that! Här var det total falsk marknadsföring med dottern. D-F-kupa och hade rätt dåligt med mjölk. Slutade amma efter 4 månader för då orkade jag inte trilskas längre.
 
Finns det dem som aldrig producerar mjölk? :cautious: Jag vill ju gärna amma men har väldigt små bröst, typ 75A, nu när jag är gravid är dem något större, men jag fortfarande ha 75A.
Det känns väldigt otänkbart att dem skulle kunna producera mjölk överhuvudtaget. Och om dem gör, så känns det inte som dem skulle kunna producera tillräckligt mycket?

Eller det hänger inte på storleken? Känns bara som alla andra som ammar har typ meloner jämfört med mig? Eller dem blir större när väl barnet är ute?

Skriver under på det övriga sagt att storleken inte har betydelse! Mina är små men har haft en sjujäkla mjölkproduktion med båda barnen :D tänk typ i klass med prisbelönt mjölkkreatur! :o Har ammat båda de stora i ca 1,5 år per barn. Får väl se om det blir samma den här gången :D
 
Skriver under på det övriga sagt att storleken inte har betydelse! Mina är små men har haft en sjujäkla mjölkproduktion med båda barnen :D tänk typ i klass med prisbelönt mjölkkreatur! :o Har ammat båda de stora i ca 1,5 år per barn. Får väl se om det blir samma den här gången :D

Kan tillägga att de kan bli större första tiden när mjölken rinner till, sen har mina iaf återgått till att se i princip ut som vanligt, kanske lite större, men det verkar rymmas mycket mjölk ändå.
 
Kan tillägga att de kan bli större första tiden när mjölken rinner till, sen har mina iaf återgått till att se i princip ut som vanligt, kanske lite större, men det verkar rymmas mycket mjölk ändå.
Här börjar de redan, 6 dagar efter hans födsel, återgå mot det normala utseendet och storleken. Jätteskönt.
Modell vattenmelon, som det blev där runt dag 3-4, var inte så skönt :p.
 
Hjärnan på natten. De är väldigt lugnt i magen. Den logiska delen: klockan är två på natten. Han sover nog.
Hjärnan. Neeej. Så kan de inte vara. Lägger mig på vänster sida. Får några svaga buffar. Hjärnan nej nått är galet. Logiska hjärnan: han sover nog.

Ligger och hyperventilerar. Kan de vara så. Får ju ingen respons.

På morgonen. Magen står åt alla håll och gossen försöker bryta sig ut genom naveln med full styrka. Allt normalt.
 
Klar med TUL! Det gick fort och smidigt. Han ligger med huvudet nedåt men låg lite "gömd" till en början då det var tveksamt om vi skulle få någon bra bild. Han vaknade dock när hon började knuffa på honom med ultraljudsgrejen :p En helt normalväxt liten kille, håller han takten landar vi på 3,5 kg när han är klar. Vi fick en fin bild och dessutom en på de nedre regionerna. Det är fortfarande en grabb :D Jag blev lite tårögd i vanlig ordning. Om bara några veckor är han här :heart
 
Både jag och sambon deppade lite när läkaren var förbi och vi försiktigt frågade om hemgång....Om några veckor, slutet av maj dvs när han räknas som fullgången, är det vi ska räkna med. Ev några dagar tidigare.

Sköterskan som jobbar kväll var in nyligen, nytt ansikte för oss men ack så gullig. Satt ner och pratade med oss i en halvtimme. Hon sa att hon trodde att vi snart kommer kunna gå ut med honom i vagn, inom 1-2 veckor. Det kändes genast mycket lättare då.
 
Både jag och sambon deppade lite när läkaren var förbi och vi försiktigt frågade om hemgång....Om några veckor, slutet av maj dvs när han räknas som fullgången, är det vi ska räkna med. Ev några dagar tidigare.

Sköterskan som jobbar kväll var in nyligen, nytt ansikte för oss men ack så gullig. Satt ner och pratade med oss i en halvtimme. Hon sa att hon trodde att vi snart kommer kunna gå ut med honom i vagn, inom 1-2 veckor. Det kändes genast mycket lättare då.
Gillar den gulliga sköterskan och promenadbeskedet, inte att det dröjer så innan ni får komma hem.
 
Både jag och sambon deppade lite när läkaren var förbi och vi försiktigt frågade om hemgång....Om några veckor, slutet av maj dvs när han räknas som fullgången, är det vi ska räkna med. Ev några dagar tidigare.

Sköterskan som jobbar kväll var in nyligen, nytt ansikte för oss men ack så gullig. Satt ner och pratade med oss i en halvtimme. Hon sa att hon trodde att vi snart kommer kunna gå ut med honom i vagn, inom 1-2 veckor. Det kändes genast mycket lättare då.

Är de pga anemin ni måste stanna så länge? Här har de som ””krav” att alla mår bra och barnet väger mer än 2 kg
 
Är de pga anemin ni måste stanna så länge? Här har de som ””krav” att alla mår bra och barnet väger mer än 2 kg
Även om de är för tidigt födda? Min dotter vägde ju ex 2,5 kg när hon föddes i v 32+0. De hade behållit, även om inte komplikationer hade uppstått, till runt 40+0. Har svårt att tänka mig att ngt sjukhus tillämpar 2 kgs regel om barnet är prematurt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 868
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 257
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 257
Senast: Sirap
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 721
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp