Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även om de är för tidigt födda? Min dotter vägde ju ex 2,5 kg när hon föddes i v 32+0. De hade behållit, även om inte komplikationer hade uppstått, till runt 40+0. Har svårt att tänka mig att ngt sjukhus tillämpar 2 kgs regel om barnet är prematurt.

De jag känner som fått barn runt vecka 30 (29-32) har fått komma med från ”vecka” 35 och framåt. Lite olika på hur barnet mår så klart.

Däremot är preumaturvården rätt olika i Finland och Sverige. Här åker föräldrarna hem över natten sedan när mamman blir utskriven och man är på ”hemmasjukhuset”
 
De jag känner som fått barn runt vecka 30 (29-32) har fått komma med från ”vecka” 35 och framåt. Lite olika på hur barnet mår så klart.

Däremot är preumaturvården rätt olika i Finland och Sverige. Här åker föräldrarna hem över natten sedan när mamman blir utskriven och man är på ”hemmasjukhuset”
Det måste vara olika från fall till fall. Medan jag jobbade på "ditt" sjukhus så var själva poängen att föräldrarna skulle sköta sina barn själv och inte skötarna. Det var bara undantagsfall där vi skötte barnen och då var det nog inte riktigt friska föräldrar.
 
BM besök idag och det gick som vanligt snabbt, normalt blodtryck, inget socker eller äggvita i urinen, bra järnvärde. SF måttet hade ökat från 24 i vecka 28 till 28 nu i vecka 31. Har liten mage, men hon följer sin egen kurva.
Jag kommer dock ändå göra TUL om en vecka.
Och lyssnade på hjärtat som avslutning :up:
 
Jag håller på att förbereda förlossningsväskan. Varför ska man ha lotion med sig? Läppbalsam fattar jag om man blir torr om läpparna av lustgasen. Men drabbar det hela kroppen? Några av er som fått barn tidigare som kan tipsa om något ni absolut inte hade klarat er utan?
 
Jag håller på att förbereda förlossningsväskan. Varför ska man ha lotion med sig? Läppbalsam fattar jag om man blir torr om läpparna av lustgasen. Men drabbar det hela kroppen? Några av er som fått barn tidigare som kan tipsa om något ni absolut inte hade klarat er utan?

TOFFLOR!!
 
Här tillägger jag; gärna foppatofflor eller annat tvättbart om du vill ha dom på förlossningen. Eller rättare sagt, om du vill ha med dom hem igen ;).

Annars vet jag inte om det var ngt jag direkt saknade trots att jag inte hade med så mycket. Sambon var iväg och köpte en napp, för det hade vi missat och dottern ville ha en :).

Kommer packa med mitt glidlakan (ont i ryggen och har svårt att vända mig i sängen annars), tandkräm, tandborste, ansiktskräm, eget tvål och schampo/balsam, deo, nattlinne och mjukiskläder. Och så ett ombyte till bebis att åka hem i + babyskyddet.
 
Det måste vara olika från fall till fall. Medan jag jobbade på "ditt" sjukhus så var själva poängen att föräldrarna skulle sköta sina barn själv och inte skötarna. Det var bara undantagsfall där vi skötte barnen och då var det nog inte riktigt friska föräldrar.

Fast jag sa väl inte att föräldrarna inte deltog i vården. Men att man kommer på morgon och åker på kvällen. Nu har jag inte så många vänner som fått preumatur att de går att göra statistik, men de 4-5 jag känner har inte fått sova över mera än undantagsvis. Och de har varit ”normala”
 
Fast jag sa väl inte att föräldrarna inte deltog i vården. Men att man kommer på morgon och åker på kvällen. Nu har jag inte så många vänner som fått preumatur att de går att göra statistik, men de 4-5 jag känner har inte fått sova över mera än undantagsvis. Och de har varit ”normala”
Oj så olika. Det var absolut något som vi helt enkelt förväntade att föräldrarna skulle göra. Sova över alltså. Konstigt!
 
Vad jag blir less på försäkringskassan:banghead:

Nu har jag fått brev om att jag måste avstå dagar för att mannen ska kunna ansöka om föräldrapenning innan barnet är fött (notera dock att dagar planeras att tas ut tidigast ca 6 veckor efter bf, bara ansökan som gjort innan bf). Detta eftersom att han inte har några föräldrapenningsdagar enligt försäkringskassan. Jag har bara 240 dagar att planera på mina sidor, var är de andra 240 dagar om barnets pappa inte har dom?!

Hur ser det ut för er som inte är gifta och inte har lämnat in några papper om faderskap, har ni 480 eller 240 dagar att planera?

Om jag inte avstår dagar kommer de avslå min ansökan om dubbeldagar. Imorgon blir det att ringa och fråga hur försäkringskassan anser att de har beaktat likhetsprincipen när de anser att jag är mer vårdnadshavare än min man. Sånt här retar verkligen skiten ur mig.
 
Är de pga anemin ni måste stanna så länge? Här har de som ””krav” att alla mår bra och barnet väger mer än 2 kg
Ja och dessutom vill de ha koll så han inte får nån infektion eller dyl, samt att han vänder i vikt och att amningen fungerar.
Han är bara 34+5 idag egentligen. Dock tycker de han är väldigt duktig på amning för sin ålder :love:.
Han ska få börja med järndroppar nästa vecka. Lite tidigt enligt läkaren, men de vill få upp blodvärdet. Han ska upp i runt 140-150 (vet inte vilken enhet), just nu har han strax över 100. Men det är framsteg, han hade 45-50 när de tog ut honom.
 
Vad jag blir less på försäkringskassan:banghead:

Nu har jag fått brev om att jag måste avstå dagar för att mannen ska kunna ansöka om föräldrapenning innan barnet är fött (notera dock att dagar planeras att tas ut tidigast ca 6 veckor efter bf, bara ansökan som gjort innan bf). Detta eftersom att han inte har några föräldrapenningsdagar enligt försäkringskassan. Jag har bara 240 dagar att planera på mina sidor, var är de andra 240 dagar om barnets pappa inte har dom?!

Hur ser det ut för er som inte är gifta och inte har lämnat in några papper om faderskap, har ni 480 eller 240 dagar att planera?

Om jag inte avstår dagar kommer de avslå min ansökan om dubbeldagar. Imorgon blir det att ringa och fråga hur försäkringskassan anser att de har beaktat likhetsprincipen när de anser att jag är mer vårdnadshavare än min man. Sånt här retar verkligen skiten ur mig.

Jag är sambo och kollar jag försäkringskassan har jag 480 dagar.
 
Jag väntar på svar om sgi från försäkringskassan innan jag lägger in dagar. Eller det kanske jag kan göra ändå? Har en plan och har anmält till arbetsgivare. Sen är det bara det viktigaste kvar om jag ska få några pengar! Vill ha det klart också så mycket som möjligt innan han kommer. Typ "allt" ska vara klart under maj så är det bara att vänta in honom sen :)
 
Men shit, jag får lite kortslutning i hjärnan när jag försöker planera dagarna. Regler hit och dit. Tyckte jag visste vad jag gjorde men raderade alltihop för att ta nya tag sen. Skulle vilja blanda ut sgi och lägstadagar redan från början och få en regelbunden planering och jämn "inkomst". Men så lätt ska det inte vara!!
 
Men shit, jag får lite kortslutning i hjärnan när jag försöker planera dagarna. Regler hit och dit. Tyckte jag visste vad jag gjorde men raderade alltihop för att ta nya tag sen. Skulle vilja blanda ut sgi och lägstadagar redan från början och få en regelbunden planering och jämn "inkomst". Men så lätt ska det inte vara!!

Tänkte precis samma sak, att direkt ta lite av lägsta nivå och den höga ”sgi nivån”, men nej, det är väl först efter 180 dagar som man kan börja ta av lägsta nivån? Jag kommer bara ta ut 195 dagar under dem 9-10 månaderna jag är mammaledig. Så jag kommer ju bara ha lägsta nivå dagar kvar sen :cautious:
 
Tänkte precis samma sak, att direkt ta lite av lägsta nivå och den höga ”sgi nivån”, men nej, det är väl först efter 180 dagar som man kan börja ta av lägsta nivån? Jag kommer bara ta ut 195 dagar under dem 9-10 månaderna jag är mammaledig. Så jag kommer ju bara ha lägsta nivå dagar kvar sen :cautious:
Jag ska ju vara hemma rätt länge, men nu funderar jag på att ta enbart lägstadagar mellan dag 180 fram tills ettårsdagen. Efter det måste jag ju också ta 5 hela dagar för att skydda sgi. Men då blir inkomsten lite ojämn och jag får se till att spara själv. För jag vill inte ta mer än fem dagar i veckan för att spara dagar och borde klara det rent ekonomiskt. Men det blir rörigare jämfört med om man fått blanda hur man vill. Det är ju fortfarande samma antal dagar, varför dessa begränsningar liksom?
 
När jag hade undersökning i ca vecka 20 så gjordes ingen röntgen och jag skulle bli kallad igen i september för en riktigt undersökning. Verkar vara lite olika om tandläkare röntgar eller inte, det är ju ingen risk egentligen...

Ja väldigt märkligt för precis som du skriver är det ingen risk. Jag var hos tandläkaren när jag var gravid och då sa tandläkaren att jag skulle få ett blyförkläde men att det var enbart för min mentala hälsas skull ;) De hade kvar det sen tidigare men det behövdes inte. Han sa också att när hans fru var gravid hade han satt sig in i ämnet ordentligt och kommit fram till att man utsätts för mer strålning av att tillbringa en vecka på västkusten än av 1 tandläkarröntgen :p

Rekommenderar förresten alla som har behov av att gå till tandläkaren att göra det innan bebisen kommer. Inte direkt något man känner för med en nyföding på armen!
 
Jag var hos tandläkaren på kontroll för någon vecka sen och de röntgade och kollade allt som vanligt, men fick ha ett större blyförkläde som täcker magen. Det är så små mängder strålning som dessutom riktas mot käken så det ska inte vara någon fara.

Kommer behöva laga en tand och dra ut en visdomstand och har inte bestämt mig än, men funderar faktiskt på att passa på att fixa det nu. Tänker att det är enklare nu än att ta sig iväg sen med en bebis? Å andra sidan kanske man blir jättenojig om bebisen inte rör sig som vanligt när man fått bedövning osv? Ska fundera lite mer på hur jag gör med det.


Jag opererade bort en visdomstand när jag var gravid. Väldigt glad att jag gjorde det då och inte efter bebisen kommit!

Bedövningen hade jag inte oroat mig för. Enda är väl att det kan vara väldigt obehagligt att ligga så bakåtlutad med gravidmage. Jag var i v 24 och det var lugnt. Men är ju väldigt olika från person till person.
 
Jag opererade bort en visdomstand när jag var gravid. Väldigt glad att jag gjorde det då och inte efter bebisen kommit!

Bedövningen hade jag inte oroat mig för. Enda är väl att det kan vara väldigt obehagligt att ligga så bakåtlutad med gravidmage. Jag var i v 24 och det var lugnt. Men är ju väldigt olika från person till person.

Precis, det är ju inte så himla kul att gå igenom de där första dagarna när man har ont, har svårt att äta osv med en liten bebis. Det lutar mot att jag fixar det innan bebisen kommer. Och det kanske funkar att ligga lite på sidan med kroppen liksom, men rakt med huvudet om du fattar hur jag menar? Jag blir väldigt yr av att ligga helt rakt på rygg mer än någon minut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 862
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 257
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 242
Senast: Sirap
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 714
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp