Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det fler än jag som har en del sammandragningar under dagarna? Kan ni koppla dem till något särskilt ni gör?

Jag har haft sammandragningar dagligen sedan vecka 20 ungefär, vissa dagar bara ett fåtal andra dagar en 20-30 sammandragningar.
Framförallt kommer dem på kvällen när jag ligger i soffan.
Vecka 23 var kaos minns jag och då var jag inne på förlossningen för att kolla upp, då jag var rädd att hon skulle komma i förtid då dem i princip avlöste varandra. Men allt var ok!
Nu är jag i vecka 31 och än är hon kvar i magen :)

Jag kan inte koppla det till något mönster annat än att det är främst på kvällarna jag får sammandragningar.
 
@Honungshumlan - hade det ofta från vecka 27 ca. Särskilt när jag gick med hunden, 20 min kunde jag gå, sen började det göra ont.. Kunde även få i vila, men det gick över och var aldrig regelbundet. Helt normalt enligt bm.
 
Vi har fått hjälp att prova sjal idag, jag och B (pappa/sambon är hemma och fixar). Mysigt, men varmt sa vi bägge.

Mjölken börjar äntligen rinna till. Hade ingen aning om hur saker och ting skulle kännas, men blir nån brännande känsla i bröstvårtorna när det är på g. Fascinerande :D.

Vikten går sakta uppåt på honom idag med. Han har precis sluppit ifrån pulsoximetern, så bara sond kvar nu.
Nya prover imorgon, bla Hb. Och han ammar bättre för varje dag.
 
Tack för alla svar!
Jag får mest sammandragningar när jag åker tåg hem från jobbet, det är ingen kul känsla att få dem regelbundet under den timmen det tar, de ger med sig efteråt oftast rättså med en gång, men gör ont. BM rynkade lite på pannan åt det, men sa att jag fick avgöra själv hur länge det känns hållbart och hålla koll så de slutar efteråt. Bara 18 arbetsdagar kvar som väl är.

Annars kommer de lite nu och då, ofta om jag varit stilla länge och sen rör mig. Oftare eftermiddag- och kvällstid. Är byxorna i tajtaste laget, vilket de har blivit fort på sistone :p, så verkar det reta livmodern till sammandragningar också.
 
Är det någon här som ska/har blivit hjälpt av aurorasamtal? Ska på mitt första om en månad.

Är i vårtråden egentligen men jag har gått på 3 samtal nu fast här heter det Amanda. Fick byta bm sist och jag fick verkligen känslan att hon vill hjälpa mig och det känns bra, den första lyssnade inte riktigt på mig. Vi har disk igångsättning med förberedd ryggbedövning alt snitt.
 
Är i vårtråden egentligen men jag har gått på 3 samtal nu fast här heter det Amanda. Fick byta bm sist och jag fick verkligen känslan att hon vill hjälpa mig och det känns bra, den första lyssnade inte riktigt på mig. Vi har disk igångsättning med förberedd ryggbedövning alt snitt.
Vad skönt att det känns som du fått hjälp! Det är ju just det,att få någon som faktiskt lyssnar och inte bara viftar bort det med ”Äsch, kvinnor har fött barn i alla tider!” Jag vet egentligen inte hur dom ska hjälpa mig med min rädsla. Egentligen vill jag inte ha snitt, men samtidigt känns det ibland som en säker utväg..
 
Nu håller jag på med försäkringskassan igen.. men nu blir jag fundersam över en annan sak. När de skriver att man för att skydda sgi efter ettårsdagen måste ta ut fem hela föräldrapenningdagar per vecka, menar de fem dagar på sjukpenningnivå eller fem dagar på 100% oavsett sjukpenningnivå/lägstanivå? Jag trodde att jag fattade men blir så osäker och vill inte göra fel.. ska jag behöva kontakta dem för sjunde gången?? :arghh:
 
Nu håller jag på med försäkringskassan igen.. men nu blir jag fundersam över en annan sak. När de skriver att man för att skydda sgi efter ettårsdagen måste ta ut fem hela föräldrapenningdagar per vecka, menar de fem dagar på sjukpenningnivå eller fem dagar på 100% oavsett sjukpenningnivå/lägstanivå? Jag trodde att jag fattade men blir så osäker och vill inte göra fel.. ska jag behöva kontakta dem för sjunde gången?? :arghh:
Det är 5 dagar on 100 % oavsett om det är ersättning på SGI eller lägsta nivå.
 
Det är 5 dagar on 100 % oavsett om det är ersättning på SGI eller lägsta nivå.
Då måste jag ju planera om en gång till :wtf: varje gång jag tror att jag har en plan är det något nytt jag kommer på. Första halvåret typ får jag lönetillägg av jobbet, där kan jag spara lite dagar. Sen glömde jag bort barnbidraget, då blir det inte lika "kärvt" varje månad. Visserligen bra saker, men det vore skönt att få ordning på det hela.
 
Då måste jag ju planera om en gång till :wtf: varje gång jag tror att jag har en plan är det något nytt jag kommer på. Första halvåret typ får jag lönetillägg av jobbet, där kan jag spara lite dagar. Sen glömde jag bort barnbidraget, då blir det inte lika "kärvt" varje månad. Visserligen bra saker, men det vore skönt att få ordning på det hela.

Kolla bara vad kraven för lönetillägget är. Mitt kollektivavtal har som krav att jag måste ta sgi-dagar för att få lönetillägget. Men däremot kan lönetillägget delas upp fritt under två år. Finns säkert de som inte ställer krav på att sgi-dagar ska tas ut också.

Och vissa har att du får lönetillägget från första föräldraledighetsdagen och 5-6 mån framåt OCH krav på sgi-dagar. Innebär att tar du bara en sgi-dag under den tiden tappar du fett med lönetillägg.. Förstår du hur jag menar?

Gäller det sistnämnda för en kan det vara värt att maxa 7 dagar/vecka så länge man får föräldrapenningstillägget, spara överskottet av pengarna och sen ta väldigt få dagar under andra halvåret, så att man på ett helår har tagit ut de antal dagar man hade velat.
 
30 min promenad i sjal idag. Liten småpep hela tiden "det låter konstigt, ni är kvar va?" :p.
Sen sov han typ 4 timmar, slocknade på en gång vi klev innanför dörren till neo igen.
Han fick låna kläder (inga egna tillåtna på de små på neo), drunknade i 50...

Ikväll fick han en present som görs och doneras av frivilliga till neo runt om i landet: en body med mössa, sockor och en snuttis.
 

Bifogade filer

  • 20180426_202357.jpg
    20180426_202357.jpg
    182,5 KB · Visningar: 108
Är det någon här som ska/har blivit hjälpt av aurorasamtal? Ska på mitt första om en månad.


Jag har blivit hjälpt på så sätt att jag fått igenom mitt planerade snitt utan vidare diskussioner :love: är så lättad, och alla har varit så snälla och förstående hela vägen utan att försöka övertala mig till annat. Det känns helt rätt och för första gången kan jag se fram emot sommaren.
 
Någon som åkt utomlands med bebis under första levnadsåret? I vilken ålder? Hur lång resa?

Vi är sugna på att eventuellt åka sen någon gång under året men vet inte om vi tar oss vatten över huvudet :cautious:
 
Någon som åkt utomlands med bebis under första levnadsåret? I vilken ålder? Hur lång resa?

Vi är sugna på att eventuellt åka sen någon gång under året men vet inte om vi tar oss vatten över huvudet :cautious:
Vi åkte till Mallorca när andra var 6 månader (första drygt 2 år). Det gick utan några problem alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 344
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 468
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 621
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 398
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp