Spela safe eller satsa

Jag väljer i regel att satsa. Det blir så himla trist agility att köra safe. ;)
Jag vill ha fart och känsla. Drar vi på oss en disk spelar det inte så stor roll, för när vi kommer i mål går det ofta väldigt bra. Hon blev champion efter 4 nollade lopp i klass 3. Men jävlar vad vi diskat oss på vägen. Haha.
Men jag vill köra för att vinna eller försvinna.
 
Antag att du och din hund ska prestera: kanske i en tävlingssituation. Du har förberett dig och hunden efter bästa förmåga men du vet också att din hund kan bli övertaggad eller tappa fokus. Hur hanterar du hundens svårighet i själva tävlingssituationen? Satsar - blir det fel så blir det fel men du har chans på bra tid/poäng/placering? Eller spelar safe - tar ett avdrag för dubbelkommando eller en sämre tid eller vad det kan handla om, men vet i alla fall att du går i mål?

För oss handlar det om ett moment i tävlingslydnad men det skulle kunna handla om risk för tjuvstart i agility, åttans frestelse i rallylydnad eller egentligen vad som helst.

Eftersom jag tävlar i en gren som innehåller andra djurslag så spelar jag väldigt ofta safe. Så länge hunden är i hand kan jag satsa stenhårt, men annars är det safe som gäller. (I lördags bröt jag mitt i racet för att hunden visade tecken på att inte orka ta alla kommandon på 100% bra sätt. Det var 70 mil enkel väg till tävlingsplatsen och min näst sista chans till de två sista SM-kvalpoängen. Men jag bröt. För djuren ska alltid komma i första rummet, och en olydig hund ökar risken för dålig djurhantering.)

I andra lägen tänker jag på att hundarna aldrig ska befinna sig i fel mentala tillstånd. Aldrig stress på bekostnad av tankeförmåga.
 
I det läget så satsar jag på att träna mer istället innan jag anmäler till tävling!
Annars skulle jag väl i sådana fall använda mig av DK direkt när jag ger kommandot så att det direkt blir en dubbelförstärkning. Hellre det än en nolla och dessutom kan i alla fall min hund tolka det fel när jag korrigerar henne på tävlingsplan och bli osäker i nästföljande moment. Skulle jag se att hon inte ligger när jag vänder mig om så låtsas jag som ingenting.

Men det beror på hur ofta det blir knasigt också. Om hunden 9/10 gånger lägger sig perfekt utan DK hade jag bara satsat och hoppats på det bästa. Om hunden 9/10 inte lägger sig/lägger sig efter flera steg hade jag avvaktat med att tävla tills hunden kan.


Precis! Trana mera.;) Miss Mandy kunde verkligen ligg under gang nar vi skulle tavla forsta gangen i Sverige ... jag hade dock tranat in sta under gang sedan dagen innan :o (oops, jag visste inte att det ingick) och fick ingen tid att repetera ligg innan vi gick in pa planen da teamet innan oss bara inte kom (och jag visste inte att jag kunde be om ett par minuter att varma upp).
Hur som helst hade jag en hund som stod (sa vansinningt snyggt, sa dommaren:p) tva ganger. lol Sedan blev det till att trana ordentligt infor nasta tavling.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 694
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 044
Senast: Hippocampus
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 364
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp