Bukefalos 28 år!

Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Vet du vad - det tror faktiskt inte jag !
Det kanske var så för dig, men jag tror att det finns jättemånga där det faktiskt spelar en avgörande roll.

Ett exempel - Jag har nog faktiskt aldrig sett exempel på den som vill föda vaginalt men absolut inte vill amma. Däremot exempel åt andra hållet - kräver snitt och vill inte amma. Jag är alldeles säker på att det finns en koppling i många fall.

Har inte träffat en enda som snittats vars skälet var utseende eller kosmetiska skäl, men det kanske är olika var man bor eller vilka jag har kontakt med.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Selektiv eller ej, så kanske snitt är det som känns mer passande än en vaginal förlossning.

För dig kanske inte risk för bristningar, sugklocka, utdragen 30 h förlossning, klippas i underlivet, smärtor som inte ngn bedövning hjälper på, nålskräck osv spelar ngn roll när du väljer att föda vaginalt.

För andra skulle sånt innebära katastrof, det skulle inte ens vara ngt att tänka på, de dör hellre eller blir barnlösa.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Och hur vet du hur det gick till på min förlossning?

Jag säger att allt är induviduellt och ingen graviditet och förlossning är den andra lik, inte ens sina egna.

Du påstår att alla tycker det gör ont att föda barn, förutom jag som du påstår är konstig och att jag missat min förlossning, och att alla spricker och får sys i flera timmar.


Ja vi människor är mesiga, jämför dig med alla andra djur där ute som föder barn så kommer du också tycka att vi människor är j*vligt mesiga.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Och hur vet du hur det gick till på min förlossning?
Nä men till skillnad från dig så havdade jag inte det heller!

Du påstår att alla tycker det gör ont att föda barn, förutom jag som du påstår är konstig och att jag missat min förlossning, och att alla spricker och får sys i flera timmar.
VA??? Var fick du det ifrån? VAR i tråden har jag skrivit det?

Ja vi människor är mesiga, jämför dig med alla andra djur där ute som föder barn så kommer du också tycka att vi människor är j*vligt mesiga.
Nä det tycker jag inte. Djur har inte samma fysik som oss. Jag tror människan var mer lämpade att föda barn för 10000 år sen än vad människan är nu...

Slutligen: Nej jag tycker inte du är konstig, inte på ett negativt vis iallafall :) Alla hur olika synsätt och jag försöker inte ändra på någon. Jag berättar bara hur jag känner och mina egna upplevelser. Det är ju trots allt det enda konkreta jag har att gå på.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag förstår.

Fast det är väl ingen som påstått något av dessa tre saker ?
Det ska inte vara några snitt alla ska föda vaginalt
Alla ska amma
Allt annat som varit viktigt innan man fick barn är bara att släppa nu är barnet det ENDA som gäller
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

I vissa fall är jag dumlt långsynt och tyvärr sparas bara det senaste 300 inläggen man skrivit så jag kunde inte leta reda på ditt inlägg, var även det i en typisk sån här tråd.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

För dig kanske inte risk för bristningar, sugklocka, utdragen 30 h förlossning, klippas i underlivet, smärtor som inte ngn bedövning hjälper på, nålskräck osv spelar ngn roll när du väljer att föda vaginalt.

För andra skulle sånt innebära katastrof, det skulle inte ens vara ngt att tänka på, de dör hellre eller blir barnlösa.

Och jag fortsätter att framhärda att inget av det du räknat upp ÄR en katastrof, jo möjligen om ingen smärtlindring hjälper, men då är det inte roligt att snittas heller om inte smärtlindringen funkar.

Sugklocka - varför är det katastrof ?
Bristningar - varför är det katastrof ?
Klippas i underlivet - varför är det katastrof ?

Jag kan inte begripa varför något av detta skulle vara katastrof. Jag tycker att det är fel ord i sammanhanget. Det är kanske där perspektivet kommer in ? Vad vet jag. Det är då man behöver hjälp - ÄVEN om det slutar med att man får snittas. För att rätta till perspektivet.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Selektiv eller ej, så kanske snitt är det som känns mer passande än en vaginal förlossning

Intressant vinkling, är det mer passande att göra en bukoperation.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag tycker det roliga är att snittmotståndare oftast går väldigt hårt åt de som vill/ska/har snittats medens snittade oftast låter vaginala mammor vara ifred... utan att försöka omvända.

Gud tror ni vi med snitt försöker "komma undan" på något sätt bara för att vi väljer ett annat sätt?
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Om inte risken kan elimineras att jag får sprickor till rumpan (som min kompis fick) sugklocka måste användas osv så tar jag inga chanser/risker.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Men varför är ni så skraja för sugklocka ?

Två av mina är tagna med klocka och det var inte det minsta obehagligt.

Den sätts ju på bebins huvud när i det allra sista skedet och sedan hjälper BM till att dra i takt med krystvärkarna. Den sätts ju inte innan man är helt öppen och på så vis kommer den inte alls åt mamman nånstans.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

*kl*

Vad går diskussionen ut på egentligen?:confused: Fattar ingenting..
Vem som är duktigast på att föda barn? Vad som är bäst av snitt och vaginalt? Själv tycker jag att den förlossningen som slutar med att mor och barn mår bra är den bästa. Sen om man har stygn i musen eller på magen är väl detsamma.
Alla har vi olika förutsättningar, olika bakgrund, psyke, fysik osv.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

:bow::bow::bow:

Jag hade tänkt skriva ett liknande inlägg, men du gjorde det före mig =)

Jag förstår inte varför man måste lägga ner så mycket energi på att bry sig om hur andra väljer att föda sina barn. Vad tusan spelar det för roll? Om jag väljer att föda vaginalt, är det då min uppgift här i livet att se till så att alla andra gör det? Om jag väljer snitt, är det då det bästa för ALLA?

Herregud.

Visst kan det vara kul att diskutera snitt och vaginala förlossningar, men inte i syfte att försöka omvända någon eller reda ut vilket sätt som är bäst. Vi har alla olika fysiska och psykiska förutsättningar och kan omöjligt behandlas lika. Så är det bara.

//julia
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

För min del går det ut på att det är skitsnack att inte bedövningarna hjälper och de andra tror att vi försöker omvända dem :crazy:
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Visst kan det vara kul att diskutera snitt och vaginala förlossningar, men inte i syfte att försöka omvända någon eller reda ut vilket sätt som är bäst. Vi har alla olika fysiska och psykiska förutsättningar och kan omöjligt behandlas lika. Så är det bara.

Exakt min mening. Varför klanka ner på andras sätt att hantera saker överhuvudtaget?

Har hört om flera fall där personen i fråga skulle ha mått mycket bättre om det blivit snitt i ett tidigare skede. Det är lite för hård press på att man ska vara duktig när det gäller förlossning..
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Nå inte än... Och inte i denna tråd. Men det är lite den jargongen både här och på flera andra familjeforum... Tyvärr.. :(
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Djur har inte samma fysik som oss.

Så du tror inte att djur har ont när de föder då?
Det kan gå fel för både hästar och kor och det gör dessutom ont på dem.
Och stona spricker, ibland helt mellan slida och ändtarm.

Hur kan du då motivera att inte alla ston och kossor skall få snitt?
Det vore väl det mest humana?
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Det jag skrev var:
Djur har inte samma fysik som oss. Jag tror människan var mer lämpade att föda barn för 10000 år sen än vad människan är nu...

Och då menade inte jag att djuren hade lättare förlossningar än oss.
Vad jag sett så verkar djur ha rejält ont men samtidigt vara väldigt lugna under födsel. Tex. min katt verkar vara helt lugn hon andas lugnt och verkar inte göra så stor grej av det hela. Men det syns på henne att hon har ont.
Har själv varit skötare på en häst som haft kloakbildning p.g.a. en fölning som inte gick som den skulle.
En annan sak som jag sett på flera fölninbgsfilmer är att stoet tycks vara relativt lugnt framtills om nått går fel...

Fast nu var det inte djurens födslar det gällde.

Det jag ville komma fram till var att jag tror att vår fysik var mer lämpad till att föda barn för längesen jag anser att människan har blivit förädlad genom tiderna och därför mist många av våra naturligaförutsättningar. Och att vi då var mer lugna och såg hela förlossningsförloppet mer naturligt. Nu finns det andra vägar att gå (tackochlov)

Luddigt inlägg men det är det närmsta jag kan komma med att sätta ord till mina tankar...
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Min fysik är alldeles utmärkt lämpad till att föda barn med tack och lov.
Så jag tror inte på det.
Utan jag tror att det är individuellt.
Precis som med djuren.

Däremot så undrar jag varför samma människor som skriker efter snitt tycker att det är helt rätt att låta djuren föda vaginalt och ha ont när de själva så totalt vägrar att uthärda den allra minsta lilla smärta?
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Det där har jag nog missat, är det nån som säger att bedövning inte hjälper? :confused:

Jag vill vidare säga att jag tror inte att någon väljer vare sig det ena eller det andra utan väldigt goda skäl, både när det gäller amning och förlossning. Oftast får man väl ändå inte välja överhuvudtaget?

Att någon väljer att inte amma t.ex. är nog ganska ovanligt, och som sagt inte utan starka skäl. Om det skälet sen är att man är rädd för hängbröst, så måste ju den rädslan uppenbarligen vara väldigt stark för personen i fråga.

Och varför bryr sig folk så hårt egentligen? Är det av en genuin omtanke för andras barn? I så fall är det nog bättre att lägga krutet på exempelvis svältande, hiv-smittade barn i Afrika. En svensk unge som kommer till världen med kejsarsnitt och sen föds upp på ersättning är knappast i samma behov..

Det verkar mer vara ett behov av att lägga sig i och tala om att "så här gjorde jag och det gick bra, så då ska det funka lika bra för dig".
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 058
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 319
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 749
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 507
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp