Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, det där med termer...

Jag kan lära mig så länge man inte byter namn på saker och ting för ofta.

Arrest och häkte har jag inte koll på.
Gripen - blir man först av polisen. Sedan, om det beslutas att kvarhålla personen (tjusigt ord men inte nödvändigtvis rätt), så blir vederbörande anhållen? Anhållen kan man ju bli i sin frånvaro också, så det borde alltså handla om beslutet.
Häktad - tja, då kanske man har genomgått ytterligare ett beslut om att bli kvarhållen, lite längre tid? Det finns ju något som heter häktningsförhandling och det borde vara när man är anhållen?

Dömd: tja, där borde det ju inte vara så många frågetecken tycker jag.
Frågan blir ju om en person som är häktad länge hamnar på anstalt ibland i väntan på rättegång och eventuell dom?

Upplys mig gärna, även om det inte är temat för tråden!

@mandalaki har alldeles rätt så jag koncentrerar mig på övriga frågor.

I arresten (hos oss hos polisen, i vissa andra städer sköter KV även arresten) sitter de som är gripna och anhållna. Anhållen kan man vara i 3+1 dygn. Därefter måste personen släppas eller gå upp i häktningsförhandling.
Blir man häktad skäligen misstänkt gäller häktning en vecka i taget. Sannolikt misstänkt i två veckor. Därefter måste personen omhäktas eller åtalsförlängas. I övrigt ingen tidsgräns för häktning.
Både som anhållen och häktad kan man ha restriktioner, oftast elektronisk kommunikation, försändelser och besök. Fulla restriktioner inkluderar TV, radio, tidningar och tidskrifter.
Är man utan restriktioner kan man sitta på gemensamhetshäkte. I annat fall sitter man inlåst dygnet runt. Har man godkänt för samsittning så ska respektive åklagare godkänna samsittaren. Då kan man umgås dagtid, både i cell, promenadgård och träningslokal.

Även vid långa häktningar sitter du kvar på häkte. Först när det finns en dom som har vunnit laga kraft alternativt det finns en nöjdförklaring börjar personen verkställa. Då ska det sökas en placering, finnas ledig plats och transport genomföras.

Hoppas att det var svar nog :)
 
@mandalaki har alldeles rätt så jag koncentrerar mig på övriga frågor.

I arresten (hos oss hos polisen, i vissa andra städer sköter KV även arresten) sitter de som är gripna och anhållna. Anhållen kan man vara i 3+1 dygn. Därefter måste personen släppas eller gå upp i häktningsförhandling.
Blir man häktad skäligen misstänkt gäller häktning en vecka i taget. Sannolikt misstänkt i två veckor. Därefter måste personen omhäktas eller åtalsförlängas. I övrigt ingen tidsgräns för häktning.
Både som anhållen och häktad kan man ha restriktioner, oftast elektronisk kommunikation, försändelser och besök. Fulla restriktioner inkluderar TV, radio, tidningar och tidskrifter.
Är man utan restriktioner kan man sitta på gemensamhetshäkte. I annat fall sitter man inlåst dygnet runt. Har man godkänt för samsittning så ska respektive åklagare godkänna samsittaren. Då kan man umgås dagtid, både i cell, promenadgård och träningslokal.

Även vid långa häktningar sitter du kvar på häkte. Först när det finns en dom som har vunnit laga kraft alternativt det finns en nöjdförklaring börjar personen verkställa. Då ska det sökas en placering, finnas ledig plats och transport genomföras.

Hoppas att det var svar nog :)

Tack!
 
Just de där delarna tycker jag också är skitsvåra. Man ska inte kunna gå fri genom att skylla på varann. Samtidigt tycker jag ju att ingen ska dömas för något någon annan gjort. Det är en svår puck.

Jättesvårt.
Och tyvärr något som ibland utnyttjas...

Det är ju det som är dilemmat: man önskar så väl att en gärningsman skulle bli dömd, men det finns inte tillräckliga bevis. Och då går någon fri trots att man "vet" att vederbörande är skyldig. Men det kan inte visas med tillräcklig säkerhet.

Någonstans tror jag ändå att det är bättre att det finns gärningsmän som går fria, jämfört med att många människor fälls trots att de är oskyldiga.
 
Människor med korkade frågor. "Det står här att föreläsningen är i Muralen... men... det finns bara en skylt till något som heter Mural? är det samma sak?" :banghead:
Som att fråga "Jag skall hämta post men det står Posten på den här skylten... är det här jag hämtar post?"
 
Stör mig på en kollega på annan avdelning som tagit emot ett paket som skulle till mig. Han har bara glömt säga att jag fått ett paket och nu minns han inte var han la det :banghead:
 
Jättesvårt.
Och tyvärr något som ibland utnyttjas...

Det är ju det som är dilemmat: man önskar så väl att en gärningsman skulle bli dömd, men det finns inte tillräckliga bevis. Och då går någon fri trots att man "vet" att vederbörande är skyldig. Men det kan inte visas med tillräcklig säkerhet.

Någonstans tror jag ändå att det är bättre att det finns gärningsmän som går fria, jämfört med att många människor fälls trots att de är oskyldiga.

Vilket naturligtvis är helt vansinnigt. Där ligger USAs lagstiftning ljusår före Svensk. Oavsett så döms båda (det räcker att vara på platsen så åker man på medhjälp, j.fr Annika Östberg) att båda eller flera ska gå helt fria för att båda skyller på den andre är fullständigt galet.
Döms båda (och alla vet om det) så lär den oskyldige lätta sitt hjärta och kanske t.o.m bidra med bevisning så rätt gärningsman blir dömd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 537
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 800
Senast: pepp
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 073
Senast: Mkb
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
5 990
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp