Bukefalos 28 år!

Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

*kl*

Hur gör ni egentligen ni som har hundar, hästar och dessutom hus/gård att sköta?

Jag vet inte, tycker inte hunden tar alls någon tid jämfört med vad hästen tog. På samtliga promenader följer ju Ella med, vi går ungefär tre ggr dag och då är en av dessa promenader lång vilket gör att Ella åker i vagn. En av de kortare ( tar ungefär 20 min i vanliga fall ) brukar Ella gå med och då tar det givetvis bra mycket längre tid :D

Vi vuxna försöker hålla undan och plocka lite vardag så att det inte ska bli "för mycket", nu i höstrusktider så försöker vi dammsuga varje dag och ofta får man hjälp ( stjälp ) av Ella..
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Shit vad bra betalt! Man skulle bott där istället för här, ju! På Irland har man 26 veckors betald ledighet, pappan har ingenting. 26 veckor tycker jag är på tok för lite. Dessutom måste man betala hela förskolan själv, vilket innebär flera tusen i månaden - per barn. Vilket gör att var människa med en normal lön inte har råd med det. Så vi turas om att ha hand om barnen, sambon jobbar natt och jag ett par timmar på dagen. Dock får de ett "gratisår" på förskola innan de börjar skolan, så för Sams del skulle han börja förskola nästa höst när han är 3.5.

Nu har båda mina huliganer somnat :eek: Det är ungefär lika sannolikt som att det snöar i Sahara, men jag njuter och tar det lugnt. Har haft en hektisk dag, sambon körde vår fd au pair till flygplatsen 20 mil bort så han var borta nästan hela dagen. Ikväll väntar skypedate med en god vän i Sverige! Vad hittar ni andra på ikväll?
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Skoj med en samlingstråd.
Får väl köra en presentation för er icke vårmorsor:laugh:

Anna heter jag, blir 25 bast om några dagar och bor i västa götaland, i mitten nånstans. I skogen kan man väl säga :) Här bor även sambon och sonen Oscar som är född 3 maj i år.
Taxen Douglas, labben Hubbe, siamesen "Gurkan", guldfirrarna (vad nu systersonen döpte dem till :confused:) och ardenner/halvblodet Julia tillhör flocken med.

Vi bor på en gård med ett gäng köttraskreatur och vi ska skaffa får snart med.
Taket vi har över huvudet sitter på ett hus vi byggde för 1 ½ år sen.

De va nog allt.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Vad hittar ni andra på ikväll?

Sitter och tittar på partiledardebatten på 1:an. Väldigt roande. Har bestämt vilket block jag ska rösta på men inte vilket parti. Kan vara bra med lite input!

Sen sitter jag och småpratar med en kompis på "fejjan" som inte har någon koll på vad hon ska rösta på. Samtidigt med detta surfar jag runt på buke och letar förströelse.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Här har kvällen gått åt till att få lillskruttan att somna.... 1 1/2 h, fast inget gråt utan det passade tydligen att vara vaken (vilket inte händer i så långa perioder annars....).

Nu sitter jag och skakar på huvudet åt dessa politiker :grin:
Har inte hunnit sy något idag, utan tog en tur in till stan för att köpa resår. Men det glömde jag köpa, istället blev det vinterjacka till Alice.


Kanske ska presentera mig...

Ålder är jag inte säker på, men eftersom min man säger att han fyller 30 i år så borde jag bli 28. Vi bor i ett hus på landet utanför Västerås och har 2 hästar och 2 kaniner här hemma. Våra barn, Alice är snart 2 1/2 år och Vera är 3 veckor.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

26 veckor sammanhängande eller kan man ta det lite som man vill?

Skypedejt låter trevligt :)
Har precis dukat upp en stooor ostbricka med alla möjliga slags ostar, kex och frukter. Till det intages ett glas vitt alkoholfritt vin, som iofs smakar Pecka Heino... Men det är känslan som räknas ;)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Stella måste ju följa med på våra promenader, eftersom sambon jobbar så får hon vackert åka med i selen. :D Går nog ungefär 4 gånger/dag, en längre sväng och sen bara ner till brevlådan och tillbaka (lite drygt 2 km bara).

Önskar jag kunde göra som Vindvissla och bara släppa ut dom.. Visst kan jag det, men då står dom och hänger vid dörren nästan direkt. Är jag dock ute och strosar med dom så går det an, men det är ju inte alltid jag har tid till det heller.
Fy, nu låter det som dom är världens mest osjälvständiga, krävande hundar - och så är det verkligen inte! Har dock insett att vi INTE kommer skaffa egen hund i första taget, vi ska nog se till att få ordning i huset, klara av allt barnskaffande och låta barnen bli lite äldre först. :D

*kl*
Här är det lugnt som tusan nu ikväll, vi har ätit lite gott och nu ska vi dela på en godispåse. :d Sambon kikar på hockey, men jag ska nog kidnappa dosan strax och byta till något vettigt istället. :angel:
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Oj, 120% lön är ju inte illa!

@viv: Mmm ostbricka låter gott! Även om alkoholfria vinet smakar pecka :D

Jag, maken och svärfar har ikväll lyckats trycka in transporten i garaget på tvären framför bilen. För hand alltså, inte en chans att komma runt m bilen. Blev rätt förvånade när det funkade! Hade typ en mm tillgodo på höjden gm garagedörren. Enda nackdelen är att man nu inte vill använda den för att den är så jobbig att få in/ut :angel:

Nisse tar sin kvällssnutt, somnar förhoppningsvis snart.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Dagis är lite svart här med.
Kinderkrippe heter det som kommer först, det far dom ga fran 0-3 ar och det fanns inte ens för ngr ar sen. I var by finns inget krippe sa jag vet inte hur vi ska göra med Emilia (hade tänkt att hon skulle börja till varen). Sen när dom är 3 ar kan dom börja kindergarten, det finns det fler men inte tillräckligt för att täcka behovet.

Kostnaden för bada varierar beroende pa vilken kommun man bor i, här i Graz beräknas den efter inkomst det är dyrare än i Sverige men inte dyrare än att det är ekonomisk ok. Aret när barnet är 5ar är kinderkarten gratis enligt lag, en del kommuner har även det aret när barnet är 4 ar.

Här far man även barnbidrag till "barnet" är 26 ar (om den inte börjat jobba innan). Det tycker jag är lite komiskt.

Manga säger ju att Sverige är det bästa land inom europa när det gäller förmaner för barn, men jag tycker det är minst lika bra här. Nackdelen är att man inte kan spara ngr dagar.

Fungerade det inte med aupairen, Vindvissla?
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Så nu har jag pratat en och en halv timme med min skypedate, så himla bra att det finns!

De 26 veckorna tas sammanhängande och startar 2-4 veckor innan förlossningen. Har man väl börjat så räknas det, man kan inte börja när förlossningen börjar liksom. Så jag började jobba när Isaac var 5 månader gammal. Dock bara 3 x 3 timmar...

turbo barnbidrag i 26 år!!!! Seriöst!!! Betalar man skitmycket i skatt där eller? Här måste man köpa alla böcker och sånt i skolan, det går på flera tusen om året. De ska ha skoluniform och allt från böcker till pennor köps av föräldrarna. Även luncherna...
Nej, det funkade inte med au pairen. Hon fick hemlängtan och det var nog lika bra det. Men nu har vi provat och det var inget för oss, så det var ju skönt att få det ur världen :D
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

*kl*

Minns inte vem som gav tipset om citron i kokvattnet men det ska jag iaf testa! :) Tack för Tipset!

Presentation va det!
Angelica heter jag och blir hela 24 år om några månader om jag minns rätt ;) Min sambo är 26år och den 28 juli i år kom våran underbara son Milton till världen! :love: Vi har även en hund, Kia heter hon a.k.a Bitchen och hon är en Staffordshire bullterrier! Vi bor i en köpt 2:a på 3:e våningen utan hiss vilket inte alltid är så kul, men vi ska nog inte bo här för evigt. Lägenheten ligger i en liten håla(som ni ser namnet på här till vänster) i Dalarna, ca18mil från sthlm.
Jag har inget spec yrke men jobbade som personlig assistent(ett gravidvikariat) tills jag fick sparken när jag va gravid, men men inget jag saknar! Har fortfarande inte kommit på vad jag vill bli när jag blir stor, men den dagen jag kommer på det blir det antagligen studier! :)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Åhhh au-pair på Irland! :love:
Har själv varit det i 6mån! Älskade barnen i familjen men mamman va en slavdrivare ut i fingerspetsarna och hemlängtan vart tyvärr alldeles för stor :( Men någon dag ska jag flyga tillbaka och strosa runt på Dublins gator igen :love: och komma ut till kusten som jag aldrig lyckades med då! :)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Ja kusterna är otroligt vackra, och här nere i Tipperary finns det vackraste inlandslandskapet :love: Jag kommer storsakna bergen när vi flyttar, och vårt fina hus såklart!
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Det förstår jag verkligen att du kommer göra! Tur att sveríge har sin charm det med! :)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jättebra initiativ!
En liten presentation av oss då, jag bor med sambo, dottern Mathilda (som äääntligen lyckades somna) och två katter varav den ena är en helgalenn kattunge... Vi bor i en av Stockholms södra förorter i en bostadsrätts 2a i hus med hiss :p men letar hus, vilket går trögt. Mathilda är 3 månader och jag som aldrig har gillat barn direkt älskar mitt nya liv! Jag har tidigare hafr egen häst som jag tyvärr fick ta bort och nu är jag istället medryttare 2 dagar i veckan vilket passar rätt bra.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Ja kusterna är otroligt vackra, och här nere i Tipperary finns det vackraste inlandslandskapet :love: Jag kommer storsakna bergen när vi flyttar, och vårt fina hus såklart!

Mannen min hade med hissnande vackra bilder från norra Irland efter sin 20 dagar långa golfsemester för två år sen. Han var på Royal Port Dun Luce, Ballyliffin och några mer banor. Vacker omgivning. Och så Gigant coarseway. Inte golfbana men jättebana om man får tro sägnen.
Urschläckta schtawningen, jag kan inte irlänska så bra.:p

Men man kan ju säga att jag är väldigt sugen på att semestra lite där. Jag är inte den som helst ligger på stranden med en paraplydrink.


Nu har jag ammat för sista gången. Vickepickepäronpung ratade mina bröst, skrek och buffade undan dem. Han ville ha välling! I förrgår på hans 8-månadersdag så snuttade han sista gången.:cry: Jag gråter blod.
Han gråter också blod. 2,5-3 dl är visst inte tillräckligt tycker han. Men det tycker vi föräldrar som har torkat tillräckligt med spyor när det pyst över. En napp i munnen löser dock det eländet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 397
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 819
Senast: Exile
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 330
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp