Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tror det är flera orsaker, övervikt, felbelastning pga mitt skadade knä + bärande på barn, nästan ingen träning och att jag sover i så konstiga ställningar (Maja vill sova på min arm så jag ligger precis lika hela natten för att inte väcka henne).

Egentligen borde jag gå till läkaren och få remiss till sjukgymanst men det känns som jag tar tag i det efter vi flyttat.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har också haft jättemycket ryggproblem efter Isaac föddes, två barn på två år var ganska tufft för kroppen.

Jag har varit hos kiropraktor säkert tio gånger på två år, och inte förrän nu känns det nästan ok. Dock har jag gett mej fan på att stärka musklerna och har gjort väldigt mycket pilates. Jag springer/går 3 ggr i veckan ca 4-7 km per gång och ser till att jag har magen indragen så mycket jag kan, a la pilatesstil. Det är A och O för en sabbad rygg att man har muskler, både i magen och i ryggen. Jag är för rädd för att ha ont i resten av mitt liv för att låta bli att motionera och göra mitt bästa. Pilates kan man göra med hjälp av youtube och är jättebra för eftergraviditetsmusklerna.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hur funkar det där med kiropraktor, måste man ha remiss hos läkare för att gå dit?

Fotade en nyutslagen viol i vårat land igår.
Helt otroligt, det är snart december och det blommar i landet :laugh:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det beror nog på. Jag har aldrig behövt någon remiss men det kan ju hända att det behövs om det ska vara subventionerat. Men vem som helst iM boka tid om man vill. Jag tycker jag känner skillnad på om det är ett kiropraktorärende eller om det är t ex en sträckt muskel. Sen finns det ju både sjukgymnaster och naprapater också. Och massörer om det sitter i musklerna.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kanske är en kiropraktor det jag ska gå till, det känns som att det är något som sitter fast i ryggen/höften och som det är ömt när jag trycker på. Det är så tydigt att det onda kommer från en viss punkt.

Jag har köpt en dvd med pilates men det har inte blivit av att jag provat den än. Jag går minst 30 min varje dag och på helgen brukar vi cykla/vandra en längre sträcka men mer träning än så blir det inte.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Först och främst ska du läkarundersökas och ev röntgas, att bara gå till en kiropraktor utan att veta vad som felar är riktigt lotteri och med ryggen ska du inte chansa!!

Snedbelastar du så snedbelastar du troligtvis hela tiden och då är träning innan man åtgärdat snedheten lite bortkastat.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Här blommar tusenskönor i gräsmattan och den där som liknar prästkrage blommar med. Snödropparna är på god väg men blommar inte än. Igår var det riktigt vårlikt med strålande sol och sex grader varmt :D
Jag tycker att vi hoppar över vintern och går direkt till våren istället ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det är sant. Kollade lite läkare här och dom som jobbar med kiropraktik här är även läkare i grunden. Hittade en ortoped som verkar bra, ska nog be sambon ringa till honom. Eller så går jag till min husläkare och ber om en remiss till någon bra.

Känns som jag måste ta tag i det här nu, det blir bara värre och värre. Imorse grät jag för det gjorde så ont att bära omkring på Maja när hon var gnällig. Nu sover Maja och jag ligger i soffan med datorn på magen, då gör det bara lite ont.

Största problemet är att lösa det med Maja, vi har ingen barnvaktshjälp och ta med en vild 1-åring känns inte som ett alternativ. Sambon har svårt att vara ledig från jobbet men han måste nog det. Hade tänkt att vänta till vi flyttar (och har bra barnvakthjälp) men jag tror inte det går att vänta.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Här hade vi också vårvärme igår när solen tittade fram efter 2 v med dimma. I helgen börjar skidsäsongen men inte en enda skidort har snö, en del har kunnat använda snökanonerna men på en del är det för varmt för dom. Det har inte kommit en enda milimeter nederbörd under november i (nästan) hela Österrike. Tyvärr har vi inte fått se solen så mycket här pga Graz ligger i "bäckenläge" (kan man säga så på svenska?) vilket gör att all fukt samlas här och det blir tät dimma istället. Så även om det inte har regnat så är luften extremt fuktig och inte heller luftföroreingar kan ta sig bort så luften är allt annat än trevlig nu.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Åh jag önskar att Österrike låg närmare, då hade jag kunnat slå två flugor i en smäll och passat Maja medan jag strövar omkring och njuter av landet (saknar).

Jag tycker inte att du ska vänta när det gäller ryggen, lyd en människa med trasig rygg här :p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag haller med Cala, ga med det samma for det kan handa att ett eller tre kirpraktorbesok gor att smartan helt forsvinner. Det har funkat kanonbra for mej i alla fall, men sa lange jag ammade ville inget stabiliseras...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Vad irriterad jag blir.
Vi har ju som sagt pissigt med pengar just nu.
Det löste sig så vi får fullt från soc (tack och lov) men ändå.
Det är ju precis så det räcker till räkningarna.
Sambons bror vet hur kasst vi har det, han bor hemma fortfarande,
söker (vad jag vet) inget jobb direkt och vill låna pengar av sambon för att betala sin tandvårdsförsäkring. Sambon tycker det är helt ok, men jag blir faktiskt rätt irriterad. Måste han fråga oss när han vet hur dåligt vi har det?
Nästan lite oförskämt faktiskt.
Han skulle mycket väl kunna få jobb, han är utbildad och det söks massor inom det området. Går bra med bussar osv.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Verkar så :crazy: nu sover Isak så ska snacka med honom nu.

För att skriva nåt positivt så fick Isak leka hela eftermiddagen med sin kusin idag.
Han var så lycklig så hehe
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tja jag tycker nog att det är din sambo som måste kamma till sig.

Så länge ni inte har separat ekonomi, då är det ju hans femma liksom.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har en inre tvist i min hjärna för tillfället, och grubblar på var vi vill bo när vi kommer till Sverige... Om vi nu lyckas sälja huset..... Halva mej säger att det hade varit jättemysigt att bo i Malmö som min familj och alla mina vänner, och halva mej säger "men då kan jag ju inte ha hästar, höns eller nånting... Ett hus på landet är ju vad vi verkligen vill ha, men not a hope in hell att vi kommer ha råd med det vi vill ha i närheten av Malmö. Jobbigt, och inget vi kommer kunna bestämma och planera förrän vi sålt detta huset. Men tänk vad skönt det skulle vara att kunna träffa kompisar och gå en promenad. Att kunna lämna barnen till min mamma medan jag springer en runda på Bulltofta. Att vara nära aktiviteter, dagis, bussar, skolor och allt annat....

Så såg jag detta och blev jättesugen haha. Kristianstad ligger bara en bit bort, en timme med bil och mindre med tåg....

http://www.blocket.se/kristianstad/Mindre_hus_i_bymiljo_35466165.htm?ca=23_11&w=1
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej vi har gemensam, delar på mat, räkningar osv.
Så ja, jag är inte sådär jätteglad på varken sambon eller hans bror nu.
Frågade om han ansåg att vi kunde låna ut pengar när vi inte har nåt själv knappt. Han svarade tvekande "neej kanske inte" gör det ändå och sätter sig och tiger och tittar ner i bordet (och det, är något jag verkligen hatar, exet var likadan)

vindvissla: Mysigt hus, skulle säkert gå att göra jättefint.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hur ligger huspriserna på Irland? Tänkte mest eftersom ni bor i ett nybyggt hus. I Sverige finns det ju inga nybyggda hus under 2 miljoner, iallafall inte i våran plutt-stad. Och i större städer är dom ju dyrare.

Tänkte mest om ni får runt 2 miljoner för erat på Irland, det borde ni väl kunna hitta något utanför Malmö för? Kanske inte med toppstandard och massor av mark. Men dte känns ju tråkigt om ni flyttar till Sverige men ändå får långa avstånd till släkt och vänner.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Vindvissla: Kan ni tänka ett att rusta och dona lite?
Det brukar ju kunna sänka priserna lite om det är en del och göra på huset.
Ligger det nära dina föräldrar och ni vill bo så, kanske det är en ide.
En rustad gård är ju klart dyrare, speciellt söderut.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vårt hus är ca 200 kvm stort, svenskdesignat av mej och vi har en stor lada med 2 boxar och massor av plats för halm eller bilmekarhörna. Vi har även 2 boxar till, uteboxar i trä. Vi har 3.5 hektar prima gräsland och ligger 2 km från Dublin-Cork motorvägen. Dessutom ligger huset 200 m från vägen och har sjukt fin utsikt över bergen. Jag tycker vi borde få mer än 2 miljoner. Vi har väl kommit fram till att över 3 miljoner är ok, men helst skulle vi vilja ha 3.7 typ. Vi har solpaneler och jordvärme, både och är väldigt ovanligt på Irland men uppvärmningskostnaden är väldigt låg, och vi värmer fortfarande huset med kaminen i köket, så om man tänker lite i förväg och odlar lite snabbväxande träd så kan man hugga ner dem och elda med om tio år eller så.

Grannhuset på samma gata har förgäves försökt sälja för 3.5, de har bara ett litet 1.5 plans hus med 1000kvm tomt, precis bredvid vår ganska trafikerade men ack så smala landsväg. Ett hus ett par km härifrån sålde för 2.7 miljoner, det var också ett ovanligt hus men utan mark och utan utsikt.

Jag lovar att posta bilder när vi har lagt ut huset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 792
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 200
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 547
  • Artikel
Hästnyheter Rider du fälttävlan på H100 eller 2* nivå? Då kan du vara med och kvala till Stora Enso Riksmästerskap i fälttävlan 2024!
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp