Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Aha, i "mina" disktrikt så har man betalt innan i 90% av fallen. Men jag tycker i alla fall att ni inte kan skylla det på tävlingsdatabasen, ni hade ju haft i stort sätt samma problem om alla arrangörer bestämde sig för att ta betalt innan, oavsett dataprogram.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Återta anmälan då, för mig är det skit samma.
Glömmer man att återta sin anmälan och inte dyker upp på tävlingen så finns det funktionärer som springer och skriker efter en ryttare som inte är på plats.
Startlistorna stämmer inte för helt plötsligt är man ryttare nr 5 i verkligheten fast man är nr 8 på startlistan, man får kanske inte rida fram tillräckligt.
Dessutom får man ju en straffavgift på ca 150:- per klass för att man inte dykt upp + ordinarie anmälningsavgift.

Dom flesta klubbar har inte krävt att betalningen ska vara dom tillhanda sista anmälningsdagen, någon dag efter har varit normalt förfarande.

En klubb tog hem betalningar från tdb flera dagar efter sista anmälningsdag bara för att alla banker inte för över pengarna direkt.
Förstår inte vad problemet är nu? Det funkade ju förr.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Det förutsätter givetvis att man inte glömmer att återta sin anmälan. Det är inget problem jag någonsin haft.

Den erfarenhet jag har som arrangör är att det fungerade inte alls förr (när man betalade kontant). Då var det vanligare att folk anmälde sig och inte dök upp. Ligger man ute med pengar så se man till att återta/avanmäla så man får pengarna tillbaka. I min förra klubb så betraktade vi folk som inte betalt in som efteranmälda och lottade vi bort var det alltid de som rykte först.

Att överföringar via en bank till en annan tar upp till tre bankdagar är ju knappast något nytt, det var en sådan sak som jag trodde alla vuxna människor vet om. Det är ju inte heller något tävlingsdatabasen kan rå för.

Med risk för att vara spydig så tycker jag mest tävlingsdatabasen verkar vålla problem för dem som inte har framförhållning.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Men arrangörerna bestämde sig ju aldrig för att ta betalt i förväg så det är ju högst hypotetiskt och föga relevant. Nu tycks tävlingarna i "mina" områden inte ha börjat med detta tramsande och det är jag tacksam för. Snacka om att krångla till det i onödan.
Idén är säkerligen god men den funkar inte, hittills, i praktiken och barnsjukdomarna är alltför många.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Sedan 2003 så har jag betalt 90% utav alla tävlingar i förväg. 2003-2004 tävlade jag främst nationellt i hela sverige, sedan 2007 lokal i södra sverige. Så för mig är det helt självklart att betala i förväg. Så jo, arrangörerna har visst bestämt att ta betalt i förväg, men det beror nog på var och i vilken gren man tävlar. Sedan är det ju fortfarande så att de klubbar som inte vill ta betalt i förväg kan använda ett annat system, om de tycker det är lättare. Vad jag förstått kan klubben även välja att inte ta betalt via tävlingsdatabasen, men det är möjligt att jag fått om bakfoten. Bara för att tävlingsdatabasen kom till har det ju inte tvingat en enda klubb att ta betalt i förväg, det är ett aktivt val alla klubbar gjort.

Jag säger som jag sa tidigare; om du tycker så illa om tävlingsdatabasen så var tävlingsledare på sin klubbs nästa tävling och ta emot anmälningarna på annat vis och ta betalt på plats, svårare än så är det ju inte. Det är ju arrangörerna som väljer att använda tävlingsdatabasen och det är ju vi tävlingsryttare som står till en mycket stor del av arrangörerna, alltså är det vår eget "fel".

Min åsikt är helt enkelt att fördelarna uppväger nackdelarna, även om jag då inte ställer mig bakom de tio kronorna. Barnsjukdomarna går över och jag tror det kommer bli kalas.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Hmm jag förstår inte, kan man inte anmäla om det inte finns pengar på kontot :confused:

Jo du kan anmäla utan att ha pengar på kontot, däremot har SvRF stängt möjligheten att anmäla om inte årets licens är betald och registrerad.
Dom hade 1,5 månads respit i början på året, för att hinna regga alla inbetalda licenspengar.
Står som en stor gul ruta med info längst upp på TdB.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Nu missförstod du nog. Arrangörerna där jag, och mina hästar, har tävlat har ytterst sällan tagit betalt i förväg. Det har då varit tävling i både dressyr, hoppning och fälttävlan. Främst Östergötland, Södermanland och Örebro men även utanför dessa län. Något enstaka fall med förskottsbetalning men annars betalning på plats.
Ingen klubb är tvingad att ta betalt i förskott, vilket är det enda rätta. Vore rent av löjligt att tvinga klubbarna till något sådant.

Jag är inte medlem i någon klubb än eftersom Småland visat sig vara tämligen bedrövligt när det gäller tävlingar. Jag har dock agerat som tävlingsledare och i övrigt varit inblandad i tävlingsverksamhet.
Du måste nog inse att långtifrån alla tycker som du, oavsett om man är tävlingsledare eller inte.

Och återigen, jag har hittills inte stött på TDB vid någon tävling så uppenbarligen är "mina arrangörer" inte intresserade av systemet. Det enda jag påpekade i tråden var ditt påstående att man ändå skulle betala i förväg, vilket alltså är felaktigt. Något annat har jag egentligen inte varit intresserad av att diskutera.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Nu missförstod du nog. Arrangörerna där jag, och mina hästar, har tävlat har ytterst sällan tagit betalt i förväg. Det har då varit tävling i både dressyr, hoppning och fälttävlan. Främst Östergötland, Södermanland och Örebro men även utanför dessa län. Något enstaka fall med förskottsbetalning men annars betalning på plats.
Ingen klubb är tvingad att ta betalt i förskott, vilket är det enda rätta. Vore rent av löjligt att tvinga klubbarna till något sådant.

Jag är inte medlem i någon klubb än eftersom Småland visat sig vara tämligen bedrövligt när det gäller tävlingar. Jag har dock agerat som tävlingsledare och i övrigt varit inblandad i tävlingsverksamhet.
Du måste nog inse att långtifrån alla tycker som du, oavsett om man är tävlingsledare eller inte.

Och återigen, jag har hittills inte stött på TDB vid någon tävling så uppenbarligen är "mina arrangörer" inte intresserade av systemet. Det enda jag påpekade i tråden var ditt påstående att man ändå skulle betala i förväg, vilket alltså är felaktigt. Något annat har jag egentligen inte varit intresserad av att diskutera.


Som jag skrev; "men det beror nog på var och i vilken gren man tävlar.". Jag har alltså betalt i förväg i åratal, så i min värld är det ingen förändring. Men som sagt, det beror nog på var man tävlar, på vilken nivå och i vilken gren.

Här på buke verkar ju de flesta vara emot tävlingsdatabasen, här i Halland där jag tävlar använder sig dock nästan alla arrangörer av tävlingsdatabasen så uppenbarligen tycker folk här att det fungerar bra.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jag tror att TDB kommer att bli ett bra system, man har bra översikt över vilka hästar/klasser/tävlingar man har anmält till osv. Det ende som jag inte gillar är den där lilla extra 10an man måste lägga ut... Om man har ett par hästar och startar flera klasser nästan varje helg så blir det väldigt mkt pengar i slutändan:mad: För ett par år sedan betalade jag kanske 70 kr för att rida en LB på reg tävling nu kostar det 130kr och då har ju inte direkt de övriga avgifterna gått ner...Vad är det som kostar så mkt mer för arrangörerna/förbundet nu än det gjorde för 5 år sen? Någon som vet? :confused:
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Men att arrangörer i ditt område har bestämt sig för att ta betalt i förväg har öht inget samband med det jag skrev. Jag tävlar sällan i Halland så det spelar liksom ingen roll.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Men att arrangörer i ditt område har bestämt sig för att ta betalt i förväg har öht inget samband med det jag skrev. Jag tävlar sällan i Halland så det spelar liksom ingen roll.

Men då skulle du ju inte gett dig in i diskussionen över huvudtaget? För att arrangörer i ditt område inte tar betalt i förväg har ju inget samband med det jag skrev från början? Eller? Vi diskuterar väll ändå för att vi har olika erfarenheter.

Dock skrev du från början, om jag fattat det rätt; att det blev en förändring på grund av tävlingsdatabasen, vilket jag menar att det inte alls behöver bli, beroende på var/när/hur man tävlar och om arrangörerna tidigare tagit betalt i förväg eller inte.

Min poäng är att det inte är på grund av tävlingsdatabasen man betalar i förväg. :idea: Utan för att klubbarna tycker att detta fungerar bättre.

The end. Jag tror inte vi kommer längre.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Nu låter du ännu en gång bli att läsa. Klart vi inte kommer längre när du inte läser. Jag gör ett försök så kanske du den här gången verkligen kan läsa.
Du skrev att TDB inte förändrar att man betalar i förväg eftersom man ändå gör det. Min invändning då var att det är det inte alls säkert att man gör idag. Det var det enda, inget mer. Försök nu ta in det här så kanske du kan förstå vad jag menar.

Uppenbarligen tycker knappt en enda klubb i mina områden att TDB är något att ha eftersom ytterst få använder det.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Nu låter du ännu en gång bli att läsa. Klart vi inte kommer längre när du inte läser. Jag gör ett försök så kanske du den här gången verkligen kan läsa.
Du skrev att TDB inte förändrar att man betalar i förväg eftersom man ändå gör det. Min invändning då var att det är det inte alls säkert att man gör idag. Det var det enda, inget mer. Försök nu ta in det här så kanske du kan förstå vad jag menar.

Uppenbarligen tycker knappt en enda klubb i mina områden att TDB är något att ha eftersom ytterst få använder det.

Jag ser vad du skriver, jag kan läsa. Jag har flera gånger hållt med dig om att huruvida man betalar i förväg eller inte uppenbarligen beror på hur/var och när man tävlar. Punkt.

I det inlägget du citerar så talade jag av egen erfarenhet, endast. Eftersom JAG i princip alltid betalar i förväg så trodde jag att det var så överallt. Men nu har du ju talat om för mig att det är inte är så och det har jag flera gånger talat om att jag förstår det.

Summa: Arrangörer somt tagit betalt i förväg förut blir det ingen skillnad med. Arrangörer som inte tagit betalt i förväg förut bestämmer sig antingen för att prova att göra det via tävlingsdatabasen eller fortsätta som tidigare.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Men hur gör man om det står i prop att man ska anmäla på databasen och att all betalning görs på plats?
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jag har aldrig varit med om detta i praktiken. Men jag antar att man gör precis så enkelt som det låter. Anmäler via tävlingsdatabasen och betalar på plats.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Om man har tur ja!
Har arrangören kryssat i fel rutor när dom la in anmälningen i tävlingsdatabasen så fungerar det inte att anmäla utan betalning.

Problemet är nog egentligen inte tävlingsdatabasen i sig utan arrangörerna vet nog inte riktigt hur dom ska "ställa in den" för att det ska bli lätt och smidigt.

Vad jag har förstått så kan arrangörerna bestämma ganska mycket, om och när det ska betalas, när anmälningen går ut om det krävs häslicens för att anmäla mm.
Tror att det behövs en enkel och lättförstålig manual till arrangörerna och att den som lägger in uppgifterna vet hur man gör.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Om man har tur ja!
Har arrangören kryssat i fel rutor när dom la in anmälningen i tävlingsdatabasen så fungerar det inte att anmäla utan betalning.

Problemet är nog egentligen inte tävlingsdatabasen i sig utan arrangörerna vet nog inte riktigt hur dom ska "ställa in den" för att det ska bli lätt och smidigt.

Vad jag har förstått så kan arrangörerna bestämma ganska mycket, om och när det ska betalas, när anmälningen går ut om det krävs häslicens för att anmäla mm.
Tror att det behövs en enkel och lättförstålig manual till arrangörerna och att den som lägger in uppgifterna vet hur man gör.


Om det står i proppen att man ska anmäla via tävlingsdatabasen och betala på plats tar i alla fall jag förgivet att arrangören har gjort rätt inställningar. Men du har nog rätt, en manual behövs nog.

Här i Halland har de flera utbildningar i Tävlingsdatabasen, har det de i era distrikt också?

Man kan ju tycka att arrangörer som inte är säkra på tvälingsdatabasen bör använda ett annat system till de säkert lärt sig. Som ryttare kan man nog bara försäkra sig genom att ta kopior och skriva ut kvitton på sina anmälningar och överföringar.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jo du kan anmäla utan att ha pengar på kontot, däremot har SvRF stängt möjligheten att anmäla om inte årets licens är betald och registrerad.
Dom hade 1,5 månads respit i början på året, för att hinna regga alla inbetalda licenspengar.
Står som en stor gul ruta med info längst upp på TdB.

Mig veterligen så var det inte det jag frågade om eller det saken gällde ;)
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Som jag skrev; "men det beror nog på var och i vilken gren man tävlar.". Jag har alltså betalt i förväg i åratal, så i min värld är det ingen förändring. Men som sagt, det beror nog på var man tävlar, på vilken nivå och i vilken gren.

Här på buke verkar ju de flesta vara emot tävlingsdatabasen, här i Halland där jag tävlar använder sig dock nästan alla arrangörer av tävlingsdatabasen så uppenbarligen tycker folk här att det fungerar bra.

Dressyr och fälttävlan har man ju alltid betalat i förväg, det är ju bara ihoppningen som man har betalat på plats. Så för oss/vi/de dressyr och fältisarna så blir det ju ingen skillnad.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Hej på dig.

Håller med dig i allt du skriver, sitter själv involverad i vår klubbs tävlingar och Tdb är toppen. Allt blir tydligt och enkelt för oss som fixar tävlingar. Lätt att plocka hem anmälningar, kolla betalningar osv.

Att sedan vara tvungen att betala in 3-5 dagar innan tävlingen är inte så farligt tycker jag, så mkt ränta på pengarna blir det ju inte på dessa dagar el hur.

Om jag som ryttare gör i ordning allt sådant så behöver jag ju bara startanmäla mig när jag kommer fram och sedan kan jag bara ägna mig åt tävlingen.

Om ni visste hur många som "glömmer" att betala vid tävlingens slut med allt vad det innebär, med att sitta och skicka fakturor, ta emot elefonsamtal från dom som åkt osv så skulle ni förstå hur praktiskt det är med förinbetalning,
det underlättar något enormt för vi som håller i tävlingarna.

10 kr i betalning är ngt helt annat, det är inte klubbarnas fel utan dom som håller i systemet, skicka er kritik dit så kanske det blir en förändring om dom ser att vi är flera som tycker att det är fel .

Lycka till nu till alla, nu när tävlings säsongen har startat.

Ha det gott. Nisse :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Castellini
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Dagens klädbytardag

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp