Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jag kan hjälpa till och skriva, om vi som känner oss manade skriver det vi tycker och skickar till dig kan du tänka dig och sätta ihop det till ett sammanhängande brev?

Betti! Kom igen nu! Du kan skriva som arrangör så skriver jag ur ryttarsynpunkt!



Det blir toppenbra! Jag kan knåpa ihop det till ett brev, inga problem.

Fler får gärna PMa mig med argument!
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Tanken är bra men en del måste justeras :laugh:

Några tankar

Och det är alldeles för många felkällor.
- proppfel (eg pga distriktens okunskap) som kommer bli bättre efterhand förhoppningsvis
- Den som lägger upp tävlingen Många vana/ovana användare kommer att lägga upp tävlingar. Felen upptäcks inte förrän anm strömmar in och då är det oftast för sent att ändra.)
- Den som anmäler (här är det inte så himla självklart som alla med en häst tycks tro..). Olika hästägare, olika hästar, olika ryttare, nya licenser, olika betalningsansvar osv.
- Ändringar Ovanan att använda vid strykning/återtagande. skillnad etc
- ändrad sista anm.dag För få anmälan. Vi förlänger. Konsekvens. Bara du som redan har pengar stående kan anmäla..
- Den som laddar ner och sköter programmet på tävlingen Olika erfarna, (både olika vana/ovana datoranvändare och olika vana/ovana sekretariatspersonal). Några "snällare", andra "så är det".
- efterarbete Ovana "glömmer" rätta fel, ändra, ladda ner pengar i efterhand etc.

och "den där tian" blir ganska mycket under ett år
och att vi sparat femman på porto när vi gick över t internetanm för några år sedam är en så dålig kommentar att det är pinsamt :o
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Haha...ja och hur många femmor har inte klubbarna sparat på att slippa skicka ut ex medd.till ryttare per snigelpost :grin:
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

När drar pengarna egentligen? Anmälde mig till en tävling och satte in pengarna, stod att dom skulle finns inne senaste den 3/11 (idag alltså) men borde inte pengarna dras vid midnatt då? jag har fortfarande kvar pengarna på mitt konto. Läste dessutom RM till tävlingen precis och där stod det att betalningen sker i seketariatet, men i proppen stod det att det skulle dras via databasen.
Om detta nu så är fallet kommer jag bli skitsur, för jag har ju ingen möjlighet att få tillbaka mina pengar från mitt ryttarkonto då, eller? Det är ju inte så många klubbar som andvänder betalningen (Inte dom klubbar som jag har sett andvända programet) Jag vill alltså inte ha ngr pengar innestående där, dom kan ju jag behöva till annat.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Nu har det varit lite dött på namninsamlingsfronten ett tag. Kanske dax att skicka in namnlistan snart. Ni som ville hjälpa mig att skriva ihop något - PM:a mig.

Fick ett mail från klubben idag om att licensavgiften ska höjas. Jag har egentligen inget emot det, man hade kunnat bakat in kostnaden för Tävlingsdatabasen i lincensavgiften, men icke! Nu betalar vi både för TDB och alla licenser blir även dyrare. Nu får man in ännu mer pengar och frågan är ju vad de används till? Hade helt klart varit rimligt att låta TDB ingå i nya lincensavgiften när man planerar att höja.




"LICENSHÖJNING 2009
Information från Svenska Ridsportförbundet 2008-12-02



Priset för tävlingslicens för ryttare och häst/ponny höjs från och med 1 januari 2009.



Licensavgiften har inte höjts sedan 2005. De nya licenspriserna har räknats fram med hjälp av konsumentprisindex.



Nya priser från och med 1 januari 2009

Lokallicens: 200 kronor

Seniorlicens: 900 kronor

Juniorlicens (ryttare häst och ponny upp till 18 år) 600 kronor

Internationell licens (ryttare som rider internationellt minst två gånger/år) 2000 kronor

Häst/ponnylicens: 950 kronor (engångsavgift, licensen behöver ej förnyas)



För att tävla internationellt krävs även en registrering hos FEI, det internationella ridsportförbundet, för häst och ryttare. Avgiften för ekipage är 100 kronor per år och för varje tillkommande häst ytterligare 100 kronor per år."
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jag blir tokig :mad:

Skulle anmäla till en tävling men jag kom bara till sidan där man kunde kryssa i vilka klasser för sen gick det inte att komma vidare för den sa att jag saknade licens.
Det gör jag inte men antagligen var min betalning av licensen inte registrerad.(trodde det skulle gå att anmäla andå)
Idag provade jag igen, nu verkar licensen vara ok men nu kunde jag inte anmäla för det fanns inga pengar på mitt konto.
Det är två dagar kvar på anmälningstiden men sista dagen är en lördag, detta kommer ju aldrig att fungera :confused:

Jag har mailat arrangören och hoppas att dom är snälla.

Men ska man verkligen kunna förutse så många faktorer för att kunna anmäla sig?
Uruselt :devil:
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Hmm jag förstår inte, kan man inte anmäla om det inte finns pengar på kontot :confused:
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jag blir faktiskt mycket förvånad över hela den här diskussionen!

Jag anser INTE att det är ok att ta ut 10 kr extra för att få betala, så namninsamlingen har jag skrivit på. Utöver det så tycker jag att detta nya system fungerar ypperligt!

Som arrangör blir jag överlycklig över att slippa sitta och kolla inbetalningar och bocka av. Vi har slutat ta betalt på plats eftersom många inte kommer då, att betala in i förväg är det enda som fungerat, de som inte betalt innan räknas som efteranmälda alternativ kommer inte med vid bortlottning. Allt detta går ju av sig själv nu.
Somr yttare tycker jag det är skönt att slippa hålla koll på pengar och inbetalningar till klubbar. Jag behöver bara se till att det finns pengar på mitt ryttarkonto, så går resten av sig självt. Jag ser inga bekymmer med att "låna ut" pengar till mitt ridsportförbund.

Det jag blir mest förvånad över är vi = ryttarna och dom = ridsportförbundet. Det är ju för i h*lvete vi ryttare som är ridsportförbundet. Det är inte svårt att påverka. Distriktens styrelser har mycket makt, stämman har mycket makt, det är inte svårt att skriva motioner till årsmöten. Jag var aktiv upp till distriktsnivå och man har mycket stor inverkan.

Klubbarna kan ju välja att inte använda tävlingsdatabasen alls, så ni som inte tycker om det nya systemet kan ju ansvara för anmälningarna på eran klubbs nästa tävling och köra med de gamla anmälningsblanketterna och skriva skrivmaskin eftersom ni uppenbarligen tyckte att det fungerade bättre. :devil: Upplever alla andra ryttare att det fungerar bättre så slutar ju tävlingsdatabasen att användas. :idea:
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jag kan endast svara för mig och mina nära, det vi opponerar sig mot är dessa 10 kr i avgift plus att förbundet får ränta på mina pengar.. det tycker jag inte alls känns bra. Jag vill inte betala så mycket i licens.. och sedan behöva betala ännu mer, trots att alla andra avgifter också gått upp!
Höjda anmavgifter skulle leda till lägre vet avgift och annat, har jag heller inte sett något av.

Och i vissa funktioner är detta system direkt osmidigt för oss som ryttare, men om buggarna ordnas och avgifterna/räntan fixas, så har jag ingenting emot det alls.

Jag har varit sekansvarig helt ensam i några år på minst 2 reg/nat helmeetings per år förbåde häst och ponny, så jo jag vet vilket arbete det är.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Hmm jag förstår inte, kan man inte anmäla om det inte finns pengar på kontot :confused:

Nej, tydligen inte?!
I fjor vet jag att jag anmälde först och betalade sen men det gick inte nu.
"betaldagen är passerad" sa den äckliga sidan.
Dom säger ju att man inte ska behöva ha pengar stående där man då måste man ju ha chans att betala minst till sista anmälningsdagen och helst en -två dagar därefter.

Puckosystem :devil:

Vet flera ryttare som tycker så illa om systemet att dom efteranmäler istället för att slippa krångla. Dom betalar hellre dubbla avgifter än håller på att strula, det kan ju inte gagna arrangörerna om dom vill ha mindre arbete :grin:
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Ja, jag har återigen haft strul med systemet och inte kunna anmäla. Jag är verkligen inte nöjd.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Nej, det är inte jag heller!
Inte nog med att jag inte kan anmäla mig, när jag mailade arrangören så fick jag bara ett snorkigt svar.(dock blev jag anmäld)
Är dom så dumma så att dom tvunget vill använda ett korkat system så får dom väl iallafall vara trevliga och hjälpsamma?!
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jag kan endast svara för mig och mina nära, det vi opponerar sig mot är dessa 10 kr i avgift plus att förbundet får ränta på mina pengar.. det tycker jag inte alls känns bra. Jag vill inte betala så mycket i licens.. och sedan behöva betala ännu mer, trots att alla andra avgifter också gått upp!
Höjda anmavgifter skulle leda till lägre vet avgift och annat, har jag heller inte sett något av.

Och i vissa funktioner är detta system direkt osmidigt för oss som ryttare, men om buggarna ordnas och avgifterna/räntan fixas, så har jag ingenting emot det alls.

Jag har varit sekansvarig helt ensam i några år på minst 2 reg/nat helmeetings per år förbåde häst och ponny, så jo jag vet vilket arbete det är.


Då verkar vi vara överens. Avgiften på 10 kr motsätter ju jag mig också.
Att det finns buggar i systemet är givetvis tråkigt, men jag är övertygad om att supporten gör allt de kan för att rätta till detta. Förhoppningsvis kommer systemet vara helt bugg-fritt om ett tag och då tror jag det kommer fungera perfekt.

Jag hade enorma problem med "gamla" equipe när jag var tävlingsledare. Trots uppdaterade versioner så buggade sig programmet, inte heller supporten kunde hjälpa mig. Så det är inte bara tävlingsdatabasen som kränglar, min erfarenhet är att de flesta system gör det innan de är helt inkörda.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jag hade enorma problem med "gamla" equipe när jag var tävlingsledare. Trots uppdaterade versioner så buggade sig programmet, inte heller supporten kunde hjälpa mig. Så det är inte bara tävlingsdatabasen som kränglar, min erfarenhet är att de flesta system gör det innan de är helt inkörda.

Just detta är ganksa dumt. Ett system som "Du haft enorma problem med" dvs Du som tävlingsledare, enstaka personer ska nu användas av alla med en hel del buggar. En del är tillrättade, andra kommer efter hand.

För vår del handlar det om, för oss, väldigt mycket pengar som ska stå på ryttarkontona. Vi måste ha två konton. Pga alla kostnader kan man inte anmäla sej i lång tid innan utan hela tiden ha koll på vad som finns på kontot resp när anmälan ska göras. Det är betydligt rörigare nu.

I april ska vi ha en stor tävling, då kan vi bara använda den till en del ryttare. Vi brukar alltid ha många tyskar och danskar men även om man säger att de kan använda det så står allt på svenska. Pinsamt!
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Just detta är ganksa dumt. Ett system som "Du haft enorma problem med" dvs Du som tävlingsledare, enstaka personer ska nu användas av alla med en hel del buggar. En del är tillrättade, andra kommer efter hand.

För vår del handlar det om, för oss, väldigt mycket pengar som ska stå på ryttarkontona. Vi måste ha två konton. Pga alla kostnader kan man inte anmäla sej i lång tid innan utan hela tiden ha koll på vad som finns på kontot resp när anmälan ska göras. Det är betydligt rörigare nu.

I april ska vi ha en stor tävling, då kan vi bara använda den till en del ryttare. Vi brukar alltid ha många tyskar och danskar men även om man säger att de kan använda det så står allt på svenska. Pinsamt!

Jag tävlar två hästar. Jag anmäler mig alltid lång tid innan. Det är inte alls svårt, jag anmäler mig långt innan och kan - om jag ångrar mig - återta anmälan på ett mycket enkelt sätt. Jag kan också byta klasser, hästar osv på ett mycket smidigt vis. Ca en vecka innan anmälningtidens utgång gör jag eventuella justeringar och ser jag till att jag har pengar på kontot eller för över så det täcker kostnaderna. Pengarna dras när anmälningstiden går ut. Så jag ligger inte ute med några pengar alls länge. Jag ser inte alls de problemen du gör - i det fallet.

Förut om man skulle betala in i förtid till ex pg-konto så låg man ju ute med pengar då också, iof så hade klubben pengarna i stället, men annars är det ju ingen skillnad.

Att bara kunna använda det till svenska ryttare är ju helt klart en nackdel!! Det har jag inte alls tänkt på. Har det fungerat bättre i andra system? Finns det inget annat system som fungerar bättre? Man måste ju inte använda tävlingsdatabasen.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Men man måste ju kunna anmäla sig fram tom sista anmälningsdag.
Jag har fler faktorer som spelar in mer än mig och hästen, jag vill inte anmäla mig till alla tävlingar för att sen avanmäla mig till hälften igen.
Blir dyrt och skapar irritation om man missar.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Men man måste ju kunna anmäla sig fram tom sista anmälningsdag.
Jag har fler faktorer som spelar in mer än mig och hästen, jag vill inte anmäla mig till alla tävlingar för att sen avanmäla mig till hälften igen.
Blir dyrt och skapar irritation om man missar.

Förstår inte vad du menar? :confused:

Du behöver ju inte avanmäla dig. Du återtar din anmälan, det gör varken dig eller arrangören någonting (förutsatt att anmälningstiden inte gått ut). Så vida klassen inte stängts för att maxantalet är uppnått, då ger det ju en liten effekt för arrangören. Så dyrt blir det ju inte.

Man kan ju anmäla sig fram till en vecka innan anmälningstidens utgång, precis som innan. Det är ju ingen skillnad med detta system och något annat. Förut så var det ju likadant om man skulle betala in pengarna i förväg, man var tvungen att anmäla sig ett par dagar innan anmälningstidens utgång - så pengarna fanns på arrangörens konto. Jag tycker att det nu mer är vanligare att sista anmälningsdag är en vecka innan tävlingen, förr var det oftast två veckor innan tävlingen. Så i praktiken är det ju ingen skillnad. Så upplever jag det i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Mja, skillnaden är att i en hel del distrikt så har man tidigare inte betalat några avgifter förrän på tävlinsdagen. Då blir det rätt mycket krångligare nu jämfört med tidigare. Då räcker det med att skicka in sin anmälan några minuter innan anmälningstiden gick ut. Anmälningstiden brukar trots det inte vara satt mer än cirka 10 dagar före tävlingsdatum.
Nu har jag, som tur är, inte sett så många tävlingar som använder TDB och då är ju allt som tidigare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 187
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp