Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hej

Jag har inte varit med så länge, då jag började hade jag Nobel, D-ponny, welsh cob på 19 år. Men tyvärr fick jag ta bort honom i Maj 2011 pga nedsatta njurar.
Själv är jag 41 i år, bor med sambo, son o hund på västkusten. Har bestämt att inte skaffa ny häst direkt utan hjälper till lite här o där i stallet:
-varmblodet är kompisens, pigg o glad 26 åring, men STOR (1.65)
-Fuxen är en liten (1.30) Islänning, på 19 år som är mkt snäll, lugn o har lite svårt med gångarterna då han är 5 gångare.
-c-ponnyn, 1.38, lite busig, envis, ouppfostrad men duktig o go
-virrepannan är en Islänning på 6 år som är snäll, men väldigt pigg, och den som är mest lik Nobel
Rider helst i skogen, långa turer! Men gärna oxå lite dressyr eller bomar på marken, men för feg att hoppa....
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

knapplån

Hoppade in i tant o gubbtråden del 4 (tror jag) hängde med ett tag men varit osynlig ett tag. Mest pågrund av för mycket att göra med nytt jobb och ett ämnesomsättningsproblem efter en bortopererad sköldkörtel (2004) som spökat med dåliga värden= dödstrött.
Har dock läst om alla vedermödor och glädjeämnen hela tiden:)

Hoppas att man som den förlorade sonen kan få komma tillbaka?

Kort presentation: Bor nordväst om Stockholm är 58 år med man och två döttrar som är vuxna och utflugna men bor nära oss.I hushållet finns också två katter,Moses och Fröken Fräs(heter egentligen Lisa)

Har på ena eller andra sättet varit bland häst i nästan 50 år.
Vild ponnyryttare,sansad mogen vuxenryttare (vår ridskolegrupp hette
"Fallfrukterna":D)ridskolemamma till döttrarna varav den äldsta fortfarande håller på men nu med egna hästar,en 4 åring efter Don Frederico och en 3-åring efter Wilton.

Arbetar som förskollärare och tycker fortfarande att det är jätteroligt efter 33 år med "barnarbete".

Hej alla gamla tanter och gubbtjuv förstås och välkomna alla nya:)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Så klart att du är välkommen tillbaka! Här är vi inte knussliga alls :D Nordväst om Stockholm kan inte vara allt för långt från mig, då är vi allt nästan grannar :)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Grådaskig dag med hög luftfuktighet. Perfekt för arbetsdagar :D . Kändes inte det minsta bittert att åka till jobbet i morse. Som vanligt, när jag jobbat sent är jag för trött för att göra nåt vettigt med hästarna men dom har motionerat själva och Lilly har gett Rocket lite lagom med däng också...attan vad det small :o . Men, han är lika på ändå den illbattingen ;)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Ett stenkast bara:) Tar väl max 30 min till Enköping om man tar E18 från mig.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Presentation :eek:. Herregud ska fundera över nånt bra....

Har nog sett insidan av alla Sveriges Kavalleriregementen (tror jag) i alla fall.
Far var ju kavalleriofficer och vi flyttade nästan jämt, jag tror inte jag rotat mig någonstans från Umeå (K4) och söderut. Så man kan nog säga att jag är uppfödd i ett stall. Sedemera blev han utbildare på militärhästar på Strömsholm och då fick vi i familjen lite frid, i alla fall från att flytta. ;)

Har gått igenom några hästar genom åren, men har ingen själv just nu.

54 år gammal och bor utanför Halmstad med sambon Kratus:love: en liten ful hund och 3 kissemissar (i alla fall snart när byggarna har byggt färdigt )

Får vi ordning på vårt liv i kartonger så kommer det bilder, från svunna tider och nutid.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

KL

Här går det undan :p

Jag insåg när jag tittade tillbaka att jag varit med från part 2, mer eller mindre aktiv :) Men en kort presentation var det ju (igen)

Jag heter Eva och är 50 år, har hållit på med hästar av och till sedan 6 års ålder, ett långt uppehåll blev det medans jag fick barn och de var små. Sedan med en dotter som ville börja rida så var det kört, jag kom igång igen, fortfarande med vissa intervaller.

Numer har jag dock fastnat kapitalt.

Skaffade mig en Haflinger som var 3 år när jag fick henne, nu vet jag mer om rasen och dess egenskaper än jag gjorde då. Men det är härliga hästar, dock skall man vara beredd på mycket egen vilja.

Caramelle är 5 år hon är inkörd (hon älskar körningen) inriden, och numer är hon duktig även i dressyr, förut var det bara hoppning som var kul. Jag lullar mest i skogen för jag har inget annat ställe att hålla till på, dock har jag byggt upp en liten hinderpark (ordentliga hinder, måste ju träna:p ) och en dressyrdel i hagen. Man tager vad man haver och det funkar.

Jag skall visa upp prinsessan i juli och vara med på min första hopptävling med henne i augusti, sedan är det ridled Sörmland på schemat (tillsammans med folk härifrån). Vi har också varit och bekantat oss med Lobell och hennes Trullan. Min prinsessa blev störtkär i Lasse :) Vissa problem att gå in i transporten för att åka hem blev det :D

Kort tar jag vid ett annat tillfälle, men prinsessan är ju min profilbild, så hon syns i alla fall:rofl:
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

KL

Och en liten klanthistoria som avkoppling:p

Igår klantade jag mig "lite". När vi tog in hästarna gick jag efter halvsyrran och vid dörren till stallet så tittade jag bakåt mot prinsessan samtidigt som jag fortsatte gå - rakt in i baken på halvsyrran. (De hade stannat)

Hon vart mäkta överraskade och sparkade bakut, rakt mellan benen på mig, tappade andan när jag fick knäet i magen men hade tur att hoven var precis mellan benen, så enbart lite blåmärken på insidan av låret - tur man är singel så man inte behöver förklara alla blessyrer ;)

Nästa gång skall jag titta vart jag går :idea:
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Presentation :eek:. Herregud ska fundera över nånt bra....

Har nog sett insidan av alla Sveriges Kavalleriregementen (tror jag) i alla fall.
Far var ju kavalleriofficer och vi flyttade nästan jämt, jag tror inte jag rotat mig någonstans från Umeå (K4) och söderut. Så man kan nog säga att jag är uppfödd i ett stall. Sedemera blev han utbildare på militärhästar på Strömsholm och då fick vi i familjen lite frid, i alla fall från att flytta. ;)

Har gått igenom några hästar genom åren, men har ingen själv just nu.

54 år gammal och bor utanför Halmstad med sambon Kratus:love: en liten ful hund och 3 kissemissar (i alla fall snart när byggarna har byggt färdigt )

Får vi ordning på vårt liv i kartonger så kommer det bilder, från svunna tider och nutid.

Hm...ridit på K1 nåt? Min morbror var kapten där...:D
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Go kväll

Har nu varit inne i en intensiv jobbsnurra igen... då tystnar inläggen från mig... ;)... Men nu är jag ledig ett par dagar....

Liten snabb presentation...

Tant... använder pall... och på grund av kroppens protester håller jag på att konvertera från ridning till körning... Uppvuxen på ridskola och född in i en släkt där hästar och hundar spelar stor roll.

Häst har följt mig genom livet på ett eller annat sätt... Inte alltid ägt egna.. Men som sagt... har aldrig lagt hästeriet på hyllan... Har provat på det mesta inom hästeriet... Från hoppning till trav.... Nu mer bara hästutövande på hobbynivå... total avsaknad av tävlingsambitioner... Men åker gärna på en och annan kurs...

För tillfället är det två eget ägandes hästar på gården..

Bäcka Tabac kallblodstravare 4 år.. Varit i min ägo i 3 år... aldrig travtränad. Hon är under utbildning... skall bli kombinerad rid och körhäst.
IMAG0142.jpg


Mortorpets Windy korsningsponny.. 2 år... en stor skvätt russblod.. och så enligt uppgift några droppar vardera av welsh och paint... Gör inte mycket nytta för tillfället mer än sällskapar med damen ovan... och ställer till det för mig..
IMAG0147.jpg


Två hyresgäster har anlänt .... Dessa damer är bara 1 år.. och skall bo här fram tills de sålts eller tills *matte* fått sina beten omplöjda/sådda och uppväxta.. Vilket innebär minst 1 år...
IMAG0133.jpg


Fler hyresgäster är på ingång... Men de får en egen presentation när de anlänt...

Som sagt... mellan fridagarna jobbar jag intensivt på tre skift... när det är som mest intensivt jobbar jag 8 timmar och vilar 8 timmar.. Klämmer 3 arbetsdagar på ett och ett halvt dygn...

Förutom hästar så ägnas fritiden åt ett gäng jakthundar... antalet varierar... Inriktningen på dem är rådjur för en del av dem och vildsvin för en del...
Bor på egen gård och *har alla hästarna hemma i hagen*... ha ha ha...
 
Senast ändrad:
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Här har det åskat och regnat så det ( nästan ) räcker och blir över! Men lite vettigt har vi fått gjort. Inackorderingens matte ( systerdotterns kompis ) och småmattar har hjälpt till att lastträna ena hästen idag och det gick riktigt bra:).

Var tankspridd igår och glömde bort hundarna i presentationen. Har två labbar, tikar 8 och 3 år gamla. Båda är från ledarhundskolan men blivit hemmahundar. Den äldre klarade inte testerna, var för liten och dessutom kvarterets skräck så hon flyttade till oss vid 1,5 års ålder. Hon var .....jobbig, milt sagt , när hon kom men nu är hon helt ok
Lilla fröken anlände 7 v ung och om gamla fröken var jobbig så var lillan sju resor värre!!!!!

Men konstigt nog blev det "folk" av henne också. Klarade alla tester med glans och skulle gå till avel när hennes kullsyskon "sabbade" allt. Dom var 8 st totalt, 6 blev ledarhundar och 2 gick till avel.

Så i våras ringde dom från skolan och meddelade att " arbetarbarnen" inte klarat pressen och blivit griniga -och DÄR sket sig allt!! Alla plockades bort, både avels - jobbhundar, och lill-ungen blev steriliserad.


Har varit fodervärd för dessa blivande ledarhundar i 42???!!!! år så jag är nästan , men bara nästan:) , lika beroende av dem som av hästarna.

Om allt går väl ska märren betäckas nästa vecka ..........och så blir det en lååååååååååång väntan på föl
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Använder också pall- den är oumbärlig:D.

Precis som Syrran tänkte jag , p.g.a sjukdomar och skador helt övergå till körning , har ju förr jobbat med och haft egna travhästar, och markarbete men fick i fjol på rehabiliteringen order att rida...och rida och ..... så då blev det att skaffa sig en skogsmulleridhäst. :laugh:. Man " tackar" ju inte nej när blir tillsagd att rida.......... Nu ska vi ha storstädning..... Å nej, jag måste rida- du vet... doktorns order:D
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Skäms som en hund jag med, glömde ju bort mina två älsklingar jag med :o 2 st schäfertikar, systrar, som blir 7 år den 1 okt. Kira köpte vi och Nala köptes av äldste sonen så dom har praktiskt taget aldrig varit från varann mer än dom två dagarna det tog innan vi hämtade hem Kira. Sonens sambo var allergisk och det visste hon från början men dom ville så gärna ha en hund så.....Men efter 3,5 år fick hon eksem över hela kroppen så då fick Nala flytta hem till oss.

Sen har/hade vi Maja katt som flyttade upp på övervåningen vid 19 tiden den 4 december 2004, då kom vi hem med Kira :angel: Hon har inte satt sin fot på nedervåningen frivilligt sen dess men en fredag för, ja precis 4 veckor sen hoppade/ramlade hon ut genom fönstret från jäntans rum (på övervåningen) och då hände det nåt. Antingen slog hon i huvet eller så blev hon tvärdement för då blev hon helt plötsligt en helt vanlig katt som bor nere och är jättekompis med hundarna :eek:

Men på tisdagen förra veckan gick hon ut och vi har inte sett röken av henne sen dess. Vi får väl se när hon kommer hem igen men jag tror inte det. Jag tror att hon lagt sej nånstans och dött :cry:.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hm...ridit på K1 nåt? Min morbror var kapten där...:D

Jodå, men vi småglin fick bara se men inte röra, högvaktens hästar. Då bodde vi först i Bromma sedan Södertälje.
På den tiden bar dom kask :D. Om jag inte missminner mig så är det Kungsängen?
 
Senast ändrad:
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Om ni skäms för att ni "glömt" presentera era hundar.... Vad skall jag då göra som glömt presentera min mänskliga familj...:eek:

Sambo... Kallar min sambo för Husse... Han jobbar i skogen... och delar mitt hundintresse fullt ut... Det jaktliga intresset är betydligt större hos Husse än hos mig... Men jag har ju som sagt var även hästarna...
Husse är dess värre totalt ointresserad av hästar... Han hjälper mig när jag ber om det... Men jag försöker så långt det går att inte plåga honom med hästaktiviteter.. Så som hämta hö, mocka, sätta/laga staket, ta in och ut hästar .... you name it...

Har även en dotter från tidigare äktenskap...Även hon totalt ointresserad av hästar... *suckar olyckligt*

Dottern räknas som vuxen.. Snart 22 år... I princip utflugen och lever sitt eget liv. Hon bor bara hemma på längre lov.... Hon studerar med allt vad det innebär.

En katt finns här också... *Catmandoo*... En strykare som flyttade in och tog gården i sin besittning efter att min älskade terrier och *cat killer* avlivades för två år sen.... Ingen av de jakthundar jag har idag har lyckats jaga honom från gården... Men han är välkommen att bo här mot mat och husrum.. så länge han håller stallet musfritt under vintrarna... Något som han gör med den äran...
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Gör som ni andra, lite tillägg i presentationen:
Sonen är 11, föredrar Xbox o longboard framför hästar, men tycker det är kul att följa med ngn enstaka gång.
Hunden är en Cocker, blue roan på snart 1 1/2 år, främst familje hund som älskar att sova på min kudde, ligga i soffan o bli kliad på magen, springa lös i skogen, sova ( kan sova t 9 på morgonen om ingen annan går upp...) ställer ut en gång om året, inofficiel, mest på kul.
Mitt hästeri började på sommrarna på en gård i Bohuslän där de hade 2 ardenner märrar i jordbruket- ingen traktor! Så vid 10 års ålder hade jag varit med så många år så då fick jag köra: inte bara vagnen utan på åkern o vända hö, och gräva fåror t potatis landet. De tog föl på den yngre smäckrare- det blev en underbar Bläsa e. Taprino- kan sakna henne än, om hon lever så är hon 30 år gissar jag.... Var med på hennes 1 års premiering i Dingle oxå, mkt häftig upplevelse.
Året efter fick hon föl igen, men det blev aldrig samma kemi för oss.
Sen blev det ridskola några år, uppehåll 10 år för att sen börja med Islandshästarna, tur ridningar, men oxå lektion. Ville komma närmare hemma så då blev det varmblod ett par år, efter det ett fullblod ett par år. Uppehåll pga barn då jag hyrde Nobel ett par år, 2006 blev han min o resten vet ni....
 
Senast ändrad:
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

KL
Här är det riktigt tråkigt väder idag :( Regnar och enligt smhi ska det bli åska också...
Men pållarna verkar njuta av regnet och att alla odjur i luften håller sig borta.
Jag som tänkte få lite gjort i helgen då jag är helt själv hemma ;)
Men det är inte så lätt att fixa med gräset i regnet och i morgon jobbar jag!

Får se om det blir en ridtur med Pinto om en stund, så vi hoppas att åskan håller sig borta ett tag till :laugh:

Konstigt att man inte kan njuta utav att inte huset är fullt av ungar, blir ju nästan lite tomt. Jag drabbas utav handlingsförlamning och fastnar vid datan istället för att ta tag i röran här hemma ;)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Mitt hästeri började på sommrarna på en gård i Bohuslän där de hade 2 ardenner märrar i jordbruket- ingen traktor! ..// det blev en underbar Bläsa..//

Nyfiken - var var detta? Om det är i trakterna runt (norr om) Munkedal har jag kanske också träffat Bläsa....
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Piraja och Oldie. Ang K1. Jag var där mycket som barn eftersom min farmor jobbade i mässen. Jag tillhör dem som faktiskt gillar att "vårda läder" och jag tror att det kanske kommer från den tiden. Förutom att jag gärna satt och tittade på de fina hästarna var jag fascinerad av all den vackra och glänsande utrustningen. Sedan var min bror där under lumpen på 80-talet (högvakt & MP). Fortfarande är jag tjusad av pampiga stallar och fina "sadelkammare" - fast just K1 har på något sätt blivit "mindre" jmf med mina minnen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
41 077
Senast: lytesout95
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 397
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
910
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 720
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp