Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hej!
Kort presentation: Ju mer jag är med hästar ju mer vill jag lära! 50+ Rider mest (och helst) dotterns hästponny, men har några adepter till som jag brukar berätta om. Drömmer om en lusitano eller ngt "kompakt på ca 150 cm". Finns i västra Sverige. Mina "idoler och förebilder" är Paul Belasik när det gäller ridning och Ellen Ofstad för "hästeri". Har haft lite "skit med kroppen" under många är, men är nästan OK. Hästar är.... otroligt underbara, intressanta och fantastiska! Jag lär, lär nytt, lär om, breddar och fördjupar - hela tiden.

Jag med dotterns pålle Ville:
75624_1561901002327_1079388511_3078918_4293143_n.jpg


En drömhäst (bild från min 50-årsdag förra året):
37359_1407892352207_1079388511_2713625_5165271_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Vad kul med alla länkarna:) Särskilt den allra första, din start på den här långköraren. Såg att jag var med redan på första sidan:)

Jag är 50 år, gift och har fyra barn, 1½ som bor kvar hemma. Hästarna har funnits i mitt liv sen 10-årsåldern, men först sen tre år tillbaka som hästägare, om man inte räknar döttrarnas ponnyer. Bor sen nio år tillbaka på egen gård, som ligger utanför Halmstad.

Jag har ett engelskt fullblod på nio år, rider mest ut i skogen och dressyr efter att ha ramlat av och blivit feg för att hoppa, dottern rider några gånger i veckan och hon hopptränar pålle. Upptäckte att jag inte har några fina bilder på min älskling, får ändra på detta. Här är sötisen iaf

Foto0800.jpg
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jisses, vad vi hinner med egentligen:eek:

Jag är född 1962 och har hållit på med hästar hela livet. För dagen har jag två här hemma på gården. Lilly af Oltorgs-04, welsh cob. Funny's Little Rocket-07, paintkorsning. Barnen är vuxna och utflugna och jag har ett barnbarn på snart 2 år:love:.

Tränar/rider western och tävlar ibland för mitt höga nöjes skull. Är dock inte så hårt driven vad det gäller tävling utan håller det på en lagom nivå. Är lika gärna funktionär :) .

Jag och Lilly
32353448.jpg


Jag och Rocket
32513670.jpg


Jag bor i norra delen av landet :D
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jisses...skulle ta in min tvätt som torkat i det fina vädret. Blev fullständigt attackerad av broms så jag fick fly in igen:mad:...otyg!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag är 42 och bor med sambo och en del barn på landet med 2 hästar.
Vi skogsmullar bara runt här hemma.
Jag är en fegis och har Trullan kallblodstravare, som är en envis men go tanthäst.
Jag har jobbat i över 2 år med att få henne att gå från stallplan med och utan sällskap. Just nu går hon iaf med sällskap :)

32467022.jpg



Sen har vi Lasse, varmblod som sambon, sonen, styvdotter och dotter rider på.
En snäll kille som alltid försöker vara till lags :)

32531402.jpg


Jag har försökt hitta en utmaning som fega jag vågar göra innan sommarens slut, och i aug är vi några här i tråden som ska rida på Ridled Sörmland i 2 dagar.
Jag hoppas på att det blir en upplevelse som får mej att växa lite och få mej att lita mer på mej själv och Trullan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Brimmis, 47 år (snart 48 :D) höll på med hästar under min uppväxt ända fram till jag träffade min käre make och då blev det andra intressen som tog över. I dagsläget 4 barn och 6 barnbarn. Ja barn blir det inga fler men förhoppningsvis ett gäng barnbarn till!

För 3 år sen följde jag med hem till en jobbarkompis och "åkte med" en sväng i skogen på hennes stora halvblodsvallack Whiskers och från den sekunden var det absolut oåterkalleligt "kört"!

Köpte min första egna haflinger Vanilja Vilsekulla, som var 2 år, efter att jag fick en hjärtinfarkt i nov 08 och jag insåg att ska man uppfylla sina drömmar ska man göra det nu medans man fortfarande lever! Men sorgligt nog visade det sej att hon hade en gigantisk cysta i bakknäet så hon sprang över Regnbågsbron i dec 09.

26162525.jpg


Strax därefter köpte jag Vaniljas halvsyster Winnie född 08 och när vi tog hem Winnie så var hon ju tvungen att ha sällskap så då kom Ina född 07 in i vårt liv.

32362085.jpg


Winnie till vä och Ina tjockstina till hö.

Kortet är taget i våras när kajorna kom på att det fanns obegränsat med byggmaterial här i hagen!


Vi har inte hunnit så långt med hästeriet pga en bruten handled i augusti med komplikationer som följd men nu är vi på banan igen och kämpar på med banting av Ina och uppfostran av Winnie. Planen är att få åtminstone Ina ridbar nångång i år.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Satt och läste den allra första tråden som var ursprunget till dagens alla Tant o gubb trådar och jag undrar så vart alla tanter och gubbar tog vägen som skrev i den!! Är ni smygläsare nu eller?
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag är 37 år, bor i Uppsala med mina föräldrar. Har precis fått jobb efter 13 mån arbetslöshet.Lokalvårdare på Uppsala Garnison. Jobbar 50% pga mitt funktionshinder och reumatisk värk i alla leder
Är sedan snart 15 år tillbaka, "särbo";) med Lyrik, 30 år (född 81), kblstravare på 158. Han är helpensionär sedan ca 1 år tillbaka pga artroser, sbh hf och gaffelbandsskadahb:( Så vi myser mest ihop, går på promenad och tömkör då och då.
Pga åldern och herrns kräsenhet:grin: så är han lite "svårfödd", så han äter en hel del käk,året runt...
Hemma har jag katten Selma och hunden Olga. Olga kommer från Portugal, där hon var gatuhund...:(
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

KL

God eftermiddag!
Har jobbat i hettan, svettigt värre:eek:
Är hemma nu ett tag innan avfärd till gubben och stallet. Har kvällsfodringen så det räcker att jag kommer dit vid 18.
Mocka, byta vatten, blanda käk och väga upp höet. Ta in gubbe för avborstning, olja hovar och äta mellis.
Igår hade han kiropraktorn ute så han får "vila" helt några dar.

Ta in de andra 4 hästarna och kvällsmata alla vid 20tiden. Byta om och cykla/bussa hem;)

I morgon ska jag ringa hovis på em/kväll. Dax att sko om fram nu!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Tja lite kort om mej har väl hållt på med hästar i ca 40 år ,förr tävlade jag en del men sen fick dottern ta över det då man blev feg när man blev äldre.
Har mitt lilla sto som nu uppnått 15 år,och nöjer mej med att fara runt hemma på henne.
Många klagar ju på värmen men vänta bara snart ser det ut så här;)
DSC_0197.jpg

Sen är det dotterns ponny som nu är 17 år.
Yellie2.jpg

Och slutligen så har vi unghästen ihop som snart blir 4 år och är föl till dotterns häst.
DSC02686.jpg
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hovslagarn har varit här idag och tagit rejält på Rocket men det går åt rätt håll och hovis är nöjd och därmed jag också, så klart. Det är bara 4 veckor sen sist han var här och tog båda, normalt tar vi Lilly var 8:e vecka men jag bad honom kika på henne för hon hade fått lite sprickbildning i tån...det slutade med en hel verkning för jisses, vad hennes hovar växt. Får se om det är en trend eller om han bara tog för lite sist...

Hästarna fick vila lite sen på e.m. och inte förrän 17.30 tog jag in Lilly och sadlade henne. FÖR VARMT suckade hon...men det var bara att pinna iväg:devil:. Dock ville jag vara lite vänlig så efter ett långt travpass genom skogen, när vi kom ner till ån, fick hon stanna i vattnet och leka lite. Det gillade hon, sparkade friskt med frambenen så det stänkte iskallt vatten över oss båda:rofl:. Sen fortsatte vi travpasset på andra sidan ån, skrittade ut på grusvägen tillbaka till vattenpassagen och så fick hon leka en liten stund till där. Sen bar det uppåt - hemåt...nu ville jag bara ha skritt för det tar så himla bra. Hon är urstark, min donna:love:...hon imponerar och är också oerhört följsam och lyhörd.

Rocket fick vila då hovis tog rätt mycket på honom så jag ska se hur han rör sig i morgon på lina. Ha en skön kväll nu alla :)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Snart 55 år ung ( fyller samma datum som tant Kat), barnlös singel som hållit på med hästar sen 8-9 års åldern. Arbetshästar,travhästar och nu hobbyryttare. Haft ett uppehåll ( = inte satt en fot i ett stall ) på fyra år.

Efter att som mest haft 15 st i stallet ( egna och andras ) trappat ner till fyra som blev tre. Ett lagom antal med tanke på fysiken. Haft ett uppehåll på fyra år i ridningen ( är jag förföljd av fyror :D ), bara kört, men blev i fjol tillsagd av läkaren att börja rida ( och ett sånt råd följer man ju ABSOLUT ).

Så då blev det att skaffa ridhäst igen , på foder. Och när jag fick syn på lillhingsten måste jag köpa honom.

Då var dom fem igen.......när systerdotterns kompis behöver stallsplats.

Vem var det som sa tre var lagom??????


INTE jag väl:p:D
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Vad roligt med länkarna! Dem ska jag kolla in lite sedan :)

Jag är 49 år gammal och bor en bit utanför Enköping tillsammans med man och de två yngsta barnen. Fyra äldre flickor har flyttat hemifrån och barnbarnsskaran utökas ständigt. Jag jobbar inom vården och trivs jättebra med båda arbete och jobbarkompisar. Här hemma hos oss finns katterna Tigerlilja och Mihos, lhasa apso-tjejen Becky och ett par marsvin. I stallet bor våra hästar Leo och Rio, båda är 13 år gamla. Leo är min, en trind och stundtals rätt personlig brun arab (mattes älskling) och Rio är dotterns vackra svarta KWPN. Ny för oss sedan en månad tillbaka.

221938_10150164603106200_645741199_6864597_993526_n.jpg

Leo och jag

264442_2020877413176_1581177141_1900582_4789700_n.jpg

Dottern och Rio
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Kl.

Oj vilket väder vi haft hela veckan men nu är det slut på solskenet. I dag är det så fuktigt och disigt i luften så man ser inte Saxberget på andra sidan sjön. När vi vaknade i morse så var det 18,5 grader ute och 24,8 inne så man kan ta anställning som en sån där klibbig flugremsa som man hänger i taket :angel:

Igår em körde vi hem rundbalar så nu har vi nästan 6 ton liggandes på höskullen. I vintras åkte vi och hämtade hem rundbalar allteftersom och det var antingen glashalt eller snöstorm eller 30 minus, men nu slipper vi det där böket och det ska bli så skönt!!

Få se hur det blir med halm om vi får nån det är jättesvårt att få tag på halm här. I vintras ringde vi runt och fick napp på ett ställe men va sjutton, han skulle ha mer för halmen än vad vi ger för hö :eek:. Bonden vi köper av sår inte mycket spannmål själv och så har han en flock Highland kettels (tror de heter så och stavas så ;)) så han behöver mycket halm själv men det som blir över får jag köpa. Mycket snällt av honom!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag kom in lite senare än dom andra i tråden, men trivs som fisken i vattnet :D
Jag är en tant som blev 45 i år :o
Bor själv med mina två äldre barn och vi har tre hästar en katt och en hund.
Jag hade egen ponny och stora hästar i många år. Men efter att dottern red mer och mer och skaffade egna ponnys så avtog min ridning mer och mer och jag sålde min dåvarande häst. Då jag tyckte det var lika kul med hennes ridning om inte roligare :D
Hästarna är dotterns då jag inte har ridit så mycket dom sista 15 åren. Har skött om och fixat stallet...
Har blivit en fegis med åren ;) Men har ni varit ute och ridit med Pinto på hennes dotters häst :love: några ggr och det har varit så kul.
Ska troligtvis ut i helgen igen :laugh:

Annars så jobbar jag tvåskift och ibland natt i en fabrik.
Det är jag i några korta meningar...
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

KL

Kvavt och äckligt klibbigt idag:mad: Skvätte lite i morse (vid 6tiden när jag åkte till jobbet... Skulle behöva både åska OCH regna nu, snustorrt överallt.

Ska ringa hovis i em/kväll för skoning fram. Hoppas på att han kan komma i helgen.

Iväg till stallet vid 17tiden ungefär. Ev in till ÖB om jag får skjuts dit. Ska köpa en stor murarbalja att ha som höbalja i boxen. Kräsna gubben vill helst inte äta hö på golvet...:grin:
Mocka, byta vatten, blanda käk och väga upp hö. Ta in gubbe för avborstning, olja hovar mm. Ev bada med hexocil igen om det är "badväder" i kväll. Ska klippa hb där han har fått mugg nu:(
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Amen va fasen...presentera sig....gör man väl aldrig för vänner o familjen...o någe jobb söker jag inte...:D

Som nicket säger är de ju...fast lite ljug är de för jag fyllde nyssens 20 ..:D
och lär aldrig bli mycket äldre heller...

Har hållt på med hästar hela livet mer eller mindre...travhästar när man sprang i stallen...fortsatte med körning av diverse olika hästar mest åt andra som frågade....

Tävlade ihop med en granne ett tag i maraton o dressyr...körning.....fick 2 kallblod helt plötsöigt av en som ledsnat....2 fjordingar...tränade upp dem o körde 2 år i skogen med åt skogsbolaget här omkring....

sen skulle ägaren ha tillbaks dem..:D o i samma veva tog jag en Halingermärr på foder...ett envisare stycke till häst har sällan skådats..:D nåja efter ett år blev de häst av henne med o då ville de ägarna ha henne tillbaks....


kort efteråt skulle närmaste grannen som hade travuppfödning..skilja sig o sälja...varvid han gav mig en 5 årig travmärr efter Pershing vid namn Petit..skulle hämta henne veckan efter på fredagen...då stod hennes halvsyster 4 år ensamm kvar istallet....den skulle slaktas...var konstig i skallen....protesterade varvid grannen sa ..ta henne du ..varvid jag gick därifrån med 2 hästar...graatis + en halv sadelkammare...:D

4 åringen blev jag tvungen o avliva 1 år senare....då var hon livsfarlig...mor folk o de andra hästarna....7 år senare akutavliva jag petit en tidig morgon....

Petit var den första häst jag satt på i mitt liv.....tänkte prova om de gick att ha sadel på henne ..enligt ägaren var hon aldrig riden...lånade en sadel o slängde på ..inget hände..spände ...samma sak..o kunde ju inte stå på stallbacken o se dum ut ..så jag kravlade mig upp o ut i skogen for vi..kom hem efter en timme....levande...:D

när jag fick avliva henne bestämde jag att nu fick de vara slut på hästar...men efter några månader o sura kommentarer från vänner runt mig att de inte gick o umgås med mig...så skaffade jag nuvarande eländet o renoveringsobjektet....den Ädle Röde Springaren...ett nätt liten trav vallack...med ett sinne för sig...men vi har ett gentelmens agreement att hålla väpnat stillestånd med varandra..:D

Någon rid häst är o kommer han aldrig o bli enligt alla normer o synsätt....men han är arbetsvillig till tusen o har stora lungor o ett stort gott hjärta...älskar o jobba ju längre ju bättre...

vi håller mest till på skogsvägarna o i klorofyllen o skogarna..o eftersom husse aldrig har lärt sig rida...så..kör vi på känsla o samarbetar så gott vi kan.....favoritsyssla är dundra fram i en hejdlös gallop bland gran o fur...o förhoppningsvis står de inte något stort träd i vägen där vi far fram...men man vet inte säkert......en o annan närstudie av moder jord förekommer mer förr än nu....:angel:

så är ni händelsevis åt de här hållet o ser något rött o hör frustande o dundrande hästhovar o en gubbe vilt flaxande o tjoande ibland svärande.....kasta er in bakom en tall eller ta skydd var som helst...:angel:

ja just ja..framför brasan delar jag fotölj o säng med Frk Smulan....en mycket bestämd o egenfixerad katt dam...född innekatt numera omskolad till torpets råttjägare....
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Ta skydd? Tssss.
CHICKENRACE!:rofl:


Ska försöka fnula ihop någon form av intruktionsfilm idag. Håll tummarna att jag hinner.


Vem stjäler all min tid?
och vem f-n har bestämt att det bara ska vara 24 timmar på ett dygn. Bara undrar!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hej alla
Här kommer en som läst det mesta som skrivits men inte haft ork att skriva själv. tanta Anita är då jag och jag har då oxå en häst som i passet heter Orkan. Mattes sötnos som jag tränar allt möjligt med allt från hoppning och dressyr till lite Parelli. Jag har ett par sjukdomar som stör ridandet och det är SLE, sklerodemi och Reynards sjukdom. Käkar allt från cellgifter till råttgift varje dag så jag är väldigt dyr för er andra. :D

Nåja lite bilder på min gulleponk

1307284753_resized.jpg


Lite trött
090606_01.jpg


Lite mullig
1251240231_resized.jpg


Och aldeles aldeles underbar
1255274525_resized.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
40 895
Senast: lytesout95
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 377
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
905
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 710
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp