Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

KL
Är nu "på torpet" som ligger i närheten av Fristad-Borås. Finns möjligen ingen här som finns i närheten? Kommer vara här till och från hela sommaren.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Då bröstar jag upp mig lite.... och *skryter*.....

Jag har ridit på K1...... Jepp... under flera år.....:D

Tränade i min ungdom modern femkamp.... I modern femkamp ingår hästhoppning som ni kanske känner till. Visste ni inte det så fick ni reda på det nu... Grenen hette tidigare militär femkamp...

Vi tränade på K1´s hästar... Och att träna hoppning för en kapten i kavalleriet är en helt annan sak än att träna hoppning för en *vanlig* ridlärare.... det kan jag försäkra...;)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Då bröstar jag upp mig lite.... och *skryter*.....

Jag har ridit på K1...... Jepp... under flera år.....:D

Tränade i min ungdom modern femkamp.... I modern femkamp ingår hästhoppning som ni kanske känner till. Visste ni inte det så fick ni reda på det nu... Grenen hette tidigare militär femkamp...

Vi tränade på K1´s hästar... Och att träna hoppning för en kapten i kavalleriet är en helt annan sak än att träna hoppning för en *vanlig* ridlärare.... det kan jag försäkra...;)


Då förstår du hur vi barn hade det på den tiden :crazy:.
Lyckligtvis lugnade han ner sig med åren :angel:
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

På ridskolan hade vi en gammal major som vikarierade ibland. En gång när vi tanter i "Fallfrukterna" hade lektion så sa en av damerna :- Jag tror hästen är lite trött idag (undrar vem som var trött)
Svaret blev :-TRÖTT!!! Det är den inte förrän det löddrar på korset.
Det blev ett internt skämt så fort ngn av oss tanter skyllde på hästen när det var den egna orken som tröt:)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Majoren var en riktig hästkarl av den gamla stammen och hade mycket kunskap som han delade med sig.Jag minns att han ridit med Boltenstern,St Cyr Kasterman mfl. De sista åren satt han i rullstol mitt i ridbanan (benen fungerade inte längre men rösten:))och höll privatlektioner i dressyr med den äran.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hon föddes o bodde sina första år i Bokenäs, sen minns jag ej vart hon såldes tyvärr, men Munkedal är mkt troligt. Tror hon såldes ihop m mamman, Charlotta.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

KL

Äckligt varm och kvavt idag:( Skulle behöva åska och regna...
Hade morgonfodring så jag var i stallet vid 7.10
Gav dem frukost och släppte ut alla 7 pållar. Fyllde på vattnet i alla 4 hagar. Fick laga "grinden" i gubbens hage.
Mockade, bytte vatten, blanda käk, vägde upp höet och la in det.
Gubben fick en avborstning, hovoljning och sin Flexijoint på vägen ut till hagen på morgonen, så han är klar för dagen:laugh:
Gick ut i hagen och klädde på han sin flughuva, hans ögon rinner mkt:(
Bytte om och cyklade till bussen till stan. Väl i stan, tog jag bussen hem till Sävja. Hoppade av vid ICA för att köpa melon och godis + hämta ut paket från Borgeby Kryddgård. Sen bussen hem, duscha och äta lunch.

Jagar nu hovis, som är svårfångad:mad: Hoppas på att jag får tag på honom, hög tid att sko fram, snart bak med...
I morgon kommer ev en Hästtant:angel: för att köpa min gamla Lewa-sadel
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag finns mellan Borås och Ulricehamn, i Hökerum. Någon mil från dig.

Susanne.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Kommer ihåg det nu. Jag var ibland på PEO's ställe. Ska tänka på dig när jag känner för att röra på mig lite. Skicka gärna mejladress & telefonnummer med PM.

Ingen som finns på ännu närmare håll? Fristad - Borgstena - Tämta....... ?
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hon föddes o bodde sina första år i Bokenäs, sen minns jag ej vart hon såldes tyvärr, men Munkedal är mkt troligt. Tror hon såldes ihop m mamman, Charlotta.

Då är det inte DEN Bläsan. "Min" Bläsa träffade jag som föl och sedan mer eller mindre regelbundet några år. Fanns i närheten av ett litet samhälle som heter Hedekas norr om Munkedal där min far hade bekanta.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

..//Tränade i min ungdom modern femkamp.... I

Åh vad jag blir IMPAD av dig! Modern femkamp är det roligaste jag vet (att titta på)! Vad du bra?

Vi hade också en gammal militär som kom och gästspelade på ridskolan med jämna mellanrum. Det var en ära att vara med i "hans" grupp. Jag var yngst och hade minsta ponnyn (en liten älskad russ-hingst). Jag har tjatat om denne man i flera trådar här - så jag gör inte det igen. Här är en länk till en tråd iaf:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1022846&highlight=b%E4sta+tips
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag red aldrig på K1 själv men fick äran att rida en av hästarna som togs hem till min kusins gård och det var kapten HJ som drillade mig där...och som syrran nämner så är det nåt heeeelt annat än att rida för en "vanlig" ridlärare...och jag törs påstå att det var där jag lärde mig rida ordentligt ;)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Det är nog en bra idé att inte bo under samma tak dock.

Vet inte om någon sett "Sound of Music"?
Far höll samma disciplin hemma som på ridbanan då och det var ingen sinekur att rida för honom kan jag intyga.
Mig veterligt så var det häst som gällde (jag har åtminstone aldrig ridit på en ponny) och det var vad vi barn fick rida.
I stallet fanns en jävla helknäpp svart hingst som var totalt skruvad i huvudet den skulle jag rida för att bli en bättre ryttare. Fan han inte bara reste sig rakt upp utan sen satte han sig på aschlet och rullade. Inte lätt för en tonåring. "Man ska ramla av minst 100 gånger var mantrat" Den hästen fyllde min kvot, hehe :D

Men hur bra man än red så var det aldrig tillräckligt bra. Det här utspelar sig på 60-talet och samhället såg lite annorlunda ut då.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

HaHaHaHa :rofl: Ledsen - men jag får bilder av din uppväxt i huvudet..... Om han var som "min gubbe" förstår jag precis! Vi var livrädda för honom. Men jag hade faktiskt lite status eftersom jag red en "riktig häst" - d v s "hingstig hingst" - om än av liten modell. Jag fick heta "hon på hesten". Hingstar var "riktiga hästar" (men faktum är att den hästen han alltid hade med sig som uppvisningshäst var ett fux-sto).

Lägger till att detta var på 70-talet.... Din far kanske turnerade???
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Nä...jag var nog inte så bra ..:D

Däremot tillhörde jag svenska ungdomseliten i simning... Där var jag bra...
Sen blev jag "headhuntad" till modern femkamp... Det skulle göras en satsning på ungdomssidan på modern femkamp.... eftersom de utövare som fanns på den tiden till majoriteten var pensionerade militärer...

De headhuntade lovande ungdomar som redan hade en eller flera av grenarna .. I mitt fall var det ju simning och ridning... Skyttet lärde jag mig snabbt...

Men de två återstående grenarna blev jag aldrig riktigt bra i ... Terränglöpning och fäktning....

Jag tränade varje dag... ett par tre grenar.... Vilket fick till följd att jag blev övertränad ... Det var knäna som tog mest stryk... Ortopeden beordrade fullständig vila.. i minst 6 månader.... och på den vägen är det...
Jag ledsnade... och gjorde aldrig något försök att komma tillbaka... Andra intressen tog över när jag fick tid över till annat...
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Inte en chans, gubben utbildade bara Militärer i häst (hans egna barn fick följa med på nåder, för han kunde ju inte bli av med oss :D)

Men precis som du säger: "Hingstar var "riktiga hästar"" det blev vi matade med till frukosten varenda dag. Den intogs förövrigt med hela familjen samlad klockan 05.30 varje vardag. Jag tror faktiskt att RidH utgåva -47 var min kvällslektyr i många år.
Fast gubben var oslagbar i somt, han kunde titta på hästhoppning på vår enda tv kanal då och säga :" Den hästen vinner idag" och nog fan hade han rätt i 9 fall av 10.:rofl:

Skulle ha satsat en jordnöt på vinnare :D
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

kl

Är nyss hemkommen från ridtur.Har inte ridit sedan i torsdags så jag kände att det var dags men var inte så värst sugen idag heller,tryck i huvudet både igår och idag.Såg ut att bli åska hela dagen igår men det laddade aldrig ur.En del regn kom det,fick avbryta gräsklippningen halvvägs:(.Jag får ta resten idag.

Jo,ridturen ja!Jag har ju en häst(båda förresten!)som är väldigt besvärad av flugor kring huvudet,senaste tiden har hon nästan hysteriskt måst klia mulen mot något stup i ett.Mot stubbar,rötter,marken eller benet.

Jag har läst om detta och tydligen är det en nerv som triggas och ger som elektriska stötar på hästen,man kan tänka sig vad plågsamt det måste vara:crazy:.

En lindring kan vara att använda nosnät så det har jag köpt nu.Efter att ha använt det de senaste två ritterna vågar jag nog påstå att det hjälper:)!Första gången var hon lite besvärad i början av det nya att ha nätet framför nosen men idag gick det jättebra.På de 40 minuter vi var ute kliade hon sig visserligen 4 gånger mot benet men det kändes inte som det var alls lika akut som tidigare.Trots mängder av flugor runt oss kunde vi skritta ganska obehindrat:).Nu tänkte jag även köpa en öronhuva för att se om det kan ytterligare minska obehaget av insekterna.Har aldrig använt det och trott att det mest var en modegrej men det kanske trots allt har en funktion också:grin:.

Och så har jag semester nu:)!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Åhh då får man önska en trevlig semester då...

Här ligger hästträningen i träda... Men i kväll får jag besök av hästbekanta.. då skall vi jobba lite med Bäcka...

Det första blir att se hur Loppan reagerar på att bli lämnad själv i hagen med de små hyresgästerna...

Går detta bra så kommer jag att återuppta träningen igen nu... Speciellt när värmen gett med sig lite.

Har lite svårt att ta mig tid till det bara... så länge renoveringen av huset pågår. Husse jobbar på huset hela dagarna tillsammans med snickaren.. Sen åker han och tar ett arbetspass i skogen...

Så när jag är ledig och fri från mitt jobb... då har jag lite svårt att inte hjälpa till med huset...Vilket innebär att jag inte haft tid och ork till hästarna..
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Ingen lycka i hovisjakten igår, så jag får fortsätta idag...:(
Ska äta lunch, sedan iväg till stallet för det vanliga;) - mock, vatten, käk, avborst mm
Är rejält mulet nu, hoppas att jag slipper hoja i det värsta regnet:eek:
I kväll kommer troligen en Hästtant och köper min Lewa-sadel som är för trång för gubben.

I morgon är det jobb, så tidig kväll i kväll. Ska upp 5.30, börjar jobba 7:(
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
41 077
Senast: lytesout95
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 396
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
909
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 720
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp