Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Ja, pallen är näst bäst!!:D

Måste få gnälla lite.

Var ju SÅ BRA IGÅNG med inridningen av Ffenix, och åkte då förstås på ett ryggskott som hette duga. Så nu har han bara stått i hagen i flera dagar och tycker att det är jätte- jättetråkigt!

Jag har riktigt usel rygg, som jag brukar kunna hålla hyfsad med mycket motion, jogging osv, men förra veckan stod jag och höll ett föl i famnen en ganska lång stund medan fölets ben bandagerades. Det var inte bra kände jag. Och så kom ryggskottet.

Är inte bra ännu, hemma från jobbet, har kontaktat arbetsterapin för att få en sits till bilen så att jag får en bättre körställning när jag kör till jobbet. Och jag ska också be min arbetsgivare om en bra stol och ett höj- och sänkbart bord.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Instämmer med alla andra, pall är ett måste, maken har snickarat till en bra:D

Krya på dig Cornelia!!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Läste just i en tråd att om man inte klarar av så grundläggande saker som att komma på och av en häst så ska man inte ha häst eller skaffa en mindre (häst). Ungefär typ så. Jag använder pall och har ponny (iof maxad D, men iaf....). :angel:
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Läste just i en tråd att om man inte klarar av så grundläggande saker som att komma på och av en häst så ska man inte ha häst eller skaffa en mindre (häst). Ungefär typ så. Jag använder pall och har ponny (iof maxad D, men iaf....). :angel:

Hmmmpf.... Vilken tokig intställning... Att man skall klara att rida kan väl knappast vara avgörande för om man skall ha häst eller inte.... Gisses.... jag vet massor med duktiga hästmänniskor som inte rider...

Go kväll förresten. Slinker in här en stund... det var ett bra tag sen... Hälsar alla nya välkomna

Brukar titta till er i bland... men sen laptopen dog så har det blivit betydligt färre timmar framför datorn..

Jobbar vidare med min unga dam... För er som inte vet så har jag en 5 årig kallblodstravare som går under arbetsnamnet *järnspisen*..... Hon är nämligen het som en sådan... Skickat sin gamla ryttare i backen ett par gånger i sommar ... Kan meddela att det gick bra båda gångerna och jag klarade mig utan skavanker...

För drygt en månad sen fick hon lite oplanerad semester... Matte hamnade på sjukhus en vecka och sen sjukskriven ytterligare ett par efter det...Det var dock inte järspisens fel.. Utan mattes något dåliga mage som ställde till det hela.. Har en tarmåkomma som jag inte lyckades hålla under kontroll.

Men nu är vi på gång igen... Vilan har gjort henne riktigt gott... Tycker peppar peppar att hon mognat lite i skallen... Det börjar kännas som om jag faktisk kan slappna av och börja njuta av ridturerna nu....
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Det är ju faktiskt snällt mot hästen att använda pall också så det så!:idea:
Länge leve pallen:)
:D
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Dags för ny presentation känns det som. Tillbaka "på banan" efter ett år av tråkigheter i form av bröstcancer och vidhängande behandling. Det har gått bra med cellgifter, operation och strålning men har förstås stundtals varit både tröttsamt och tråkigt. Nu känner jag mig ok igen. Jag har haft turen att kunna både jobba heltid och ta hand om min häst och rida under hela behandlingen (med undantag av veckorna efter operationen då det rådde strängt ridförbud). Efter två veckors rehabilitering på underbara Mösseberg är jag även igång med träningen igen, ska springa halvmaran 15 september är det tänkt.

Lite mer om mig då: Jag heter Helene, 52 år, bor på Dalarö i Stockholms södra skärgård. Har ett fullblod på 9 år installad på en gård i Haninge. Jobbar heltid med telefon i offentlig sektor.

Min man bor i Spanien på vintern med sin häst, en spansk korsningshäst. Vi kör genom Europa med hästen i lastbilen vår och höst för somrarna tillbringar både maken och hästen i Sverige. Ett arrangemang som funkar bra för oss, även om det kan bli lite ensamt ibland om vintern. Har dock två fina missar som håller mig sällskap i huset och jag brukar ta ut det mesta av min semester på vintern och har blivit fena på att hitta billiga flygresor till Malaga.:laugh:

Lägger in lite bilder på oss senare, nu har jag en hel del inlägg att läsa igenom.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Pallen är livsnödvändig numera! Min häst har lärt sig att snällt stå stilla i diken eller bredvid stenar, stubbar eller andra "tillhyggen" för så här års måste man ju titt som tätt dyka av för att plocka kantareller. Kan man öht ta sig upp på en häst utan pall??
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

nu ar han har!!!! spenderade gardagen med att forst halsa pa pappsen i 15 minuter innan jag susade vidare till orebro och nastan kom vilse. det var en vag som var avstangd och jag hade ju ingen kartbok med mig.. stoopid mig..
men efter en tur till hallsberg kom jag sen pa ratt vag. Och lo och behold, jag ser en korvfabrik och namn pa en liten koping dar Christel lilla grodan bor.. dock visste jag hon arbetade sa tankte vi tar det pa hemvagen..
Kom till Gnesta och ser den har hagen med ett 30 tal gulingar.. Alla vallacker, och jag bara gapskrattade.. jatteskon syn.. "Min" nya var inte dar, han stod i stallet och var helt uttrakad och vantade pa mig.. Sa papper blev skrivna, manen klippt och benen lindade Skulle linda svansen med men struntade i det.. och sa klev han pa trailern.. Yep, rakt pa utan problem.. en skon kansla, nu skall den har killen fa ta ett snack med herr valdomar tror jag..
Sa akte vi hemat da. Akte 5 och sen kom vi tillbaka till korvfabriken utanfor Orebro. Ringde grodis och det var knappt 5 minuter fran fabrik till hennes hus.. sa vi halsade pa.. Fick saft och druvor med mig hem, tack snalla.. och ett getingbett lol.. Tydligen har hon invasion av dessa.. Det var precis lagom fint vader for att kora.. var inte trott vilket var bra..
Landade har 2330 och Madeira var sa nyfiken hon holl pa att komma ur boxen.. Sa Luring, som han heter fick ga fram och halsa.. Och det pussades och blastes och sen forsokte han bita henne lol.. Tror inte hon sov inatt alls, var sa nyfiken pa den nye.. Lurvis (han ar valdigt harig) fick spendera natten i rund corrallen han ar ju van att vara ute.. och sen gick de till stora hagen i morse.. So far so good, de star tillsammans men inget kliande annu.. I morgon blir det ridpremiere.. Helena kommer och haller mig sallskap men det skall nog ga bra.. Jag fick med hans sadel, ja den ar pa den lilla sidan, size 15 hahaha.. det har jag inte varit i pa artionden.. Men har ju fler sa ngt skall nog passa honom. annars far det val bli barbacka gjorden ett tag..
Jag ser frame emot att rida den har och vi skall se om jag koper eller inte. han ar till salu Billigt!! Helt beroende pa hur valdomar mar i vinter.. Dock skall vi borja med bruksridning och 29 september ar forsta tavlingen, lol hur det skall ga vet jag inte alls men man kan ju prova i alla fall. 100 kronor ar det ju vart.. battre det an massa godis.. Pics kommer, inga batterier i camer annu.. och jag har saker att gora sa off i go.. ha denbra dag alla..
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Starling :Vad skönt att du mår bra igen!Jag har själv gått igenom precis samma sak och kan också vittna om att man inte behöver må alltför dåligt under tiden och framför allt,att man kan komma igen:).

moholmarabs :Roligt att allt gick så bra med en nye!Ser fram emot rapporter från ridningen.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Säkerligen men makens hemmagjorda är perfekt och jag vill liksom inte köpa en nu när han ansträngt sig:laugh:
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag passar också på att säga välkommen till alla nykomlingar. Så roligt att tantsläktet inte är på utdöende, det verkar komma till nya då och då :)

Jag skriver inte alls ofta här just nu, jag var mer aktiv tidigare. Men jag och min arab Leo har varandra och trallar på tillsammans. Jag har hundarna Becky (lhasa apso) och Pila (bullmastiff), ett par katter, man och barn dessutom.

561436_10150945842076200_51229651_n.jpg

Pila
534948_10150940411136200_2131321470_n.jpg

Becky
270821_10150233971146200_351554_n.jpg

Leo och min dotter

Mannen och övriga barn blir det inga bilder på idag ;)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag gör en kort presentation igen jag med :)

Bor på landet med bonusbarn och sladdisar. Har 2 vuxna barn oxå.

Har kallblodstravaren Trullan

33202619.jpg


Bonusdottern rider varmblodet Lasse

33224522.jpg


Sen har vi sålt varmblodet Cherry, men hon står kvar här och ägs av sambons jobbarkompis

32814308.jpg


Sen har vi några katter och en kanin och marsvinen Tiger och Nasse :)

 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

ok, kort presentation:)

Jag är 52 till hösten, har ett engelskt fullblod, liten brun, på 10 år som förra året tyvärr var lite skadedrabbad. Han skogsmullar lugnt (äh...) nu, och vi hoppas att det ska bli bra.

Jag har också McMarcos häst, stora svarta, på foder. Han är av holländskt ursprung och är 14 år, och vi dressyrtränar och rider i skogen. Idag fick han agera Farbror Trygg för grannens unghäst som ska lära sig gå i skogen.

Vi bor på egen gård utanför Halmstad sen 10 år tillbaka. Fyra barn, ingen kvar hemma, en som jobbat på ridskola och som delar hästarna med mig och är min mentor:). Två som tävlat så länge det var ponnytid. En som tyckte det var kul att rida, men inte att borsta och mocka. Ja, den siste är en grabb;)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Då kör jag också en kortis:

Fyllde nyligen 52, är gift och har tre utflugna barn och tre barnbarn.
Bor på gård i Småland, föder upp arabhästar, har tio sådana, en welsh och en shettis. Tre hundar, tre katter och fyra hönor, de sistnämnda minst lika bortskämda som någon av katterna eller hundarna.

Jobbar som lärare i sjukvårdssvenska för invandrade läkare och sjukvårdspersonal.

Här är jag på mitt gamla, högt och innerligt älskade, arabsto Yosefine (Yazz kallas hon alltid) som är 21 år gammal.

534927_376183162413253_489373540_n.jpg
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Igår red jag barbacka för andra gången. Det går väl hyfsat fast man känner sig inte så kaxig.
Ikväll ska jag och bonusen rida ut på åkern på varsin häst, och känner jag min rätt så lär hon bli stående för att äta, och jag ska försöka få henne att gå utan att ramla av :angel:

33225515.jpg


33225514.jpg
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

bockar till alla mer eller mindre nya.....en gubbtjyv är en gubbtjyv..varken mer eller mindre...o är som han är när han inte blev som han skulle..:o

Grenslar den Ädle Springaren i stort sett varje dag , o kan ni tänka er gubben kravlar sig upp utan pall på Springarens 174 cm....;)

Det ädl djuret med bihang håller mest till i klorofyllen o händer väl ibland att bihanget gör någon närmare studie av den biologiska mångfalden rörande småkryp eller studerar de marina livet i något krondike.....mer förr än senare.

Det ädla djuret har till husses stora förskräckelse fått för sig att diken är inga hästätande monster o försöker glatt på sitt vis skutta över de samma numera ofta med husse i följetåg men som som sagt i blnad vill han försöka själv...:) o avlämnar då husse på ett som han tycker lämpligt ställe utan att fråga ....

Nåja än har inga ben eller andra ädla delar blivit allvarligt skadade mer husses självbild då...:D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
41 074
Senast: lytesout95
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 390
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
908
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 719
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp