Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Vad kul, ha en härlig resa!!:)

Kl
När ni rider ut i skog och mark, rider ni oftast själva eller har ni sällskap? Jag har turen att ha sällskap av kompis med sin vallack, är lite för feg att leta upp nya ridvägar på egen hand, livrädd att bli vilse...:cool::o
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Min häst är HELT inne på din linje! Jag är utrustad både med gps och gott lokalsinne men hästskrället hävdar att det är fullkomligt hälsovådligt att färdas i skog och mark utan sällskap av andra hästar. Han ser vildsvin överallt, fnyser snarkar och lyckas kvickt övertyga sig själv om att hans liv hänger i en skör tråd - vilket innebär att han gång efter annan kastar sig runt och tokgalopperar mot tryggheten i stallet. Nu när man inte är så smidig längre, ont om pallar i skogen och marken blir allt hårdare, så blir det färre och färre uteritter på egen hand..
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag rider i stort sett alltid ensam:) Trivs med att sitta och filosofera i tystnaden, ta en galopp när vägen känns inbjudande, annars bara skritta ut en timme eller mer och bara njuta av naturen. Båda hästarna är helt ok med det:) Vi gillar sällskap också, men det är inte nödvändigt.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hej Cornelia!
Ang löslongering/frihetsdressyr. Hur gör du när du behöver lägga in "halvhalt/förbered" ex vis vid övergångar eller öka/minska tempo inom gångarten?

Nu var det länge sedan jag var bra i gång med löslongering, men hela den grejen handlar ju om kroppsspråk och finstämda signaler. Så du ökar och minskar tempot med ditt kroppsspråk, t ex genom att höja eller sänka "piskhanden". Du kan förstärka det genom att vända dig helt mot hästen med "breda axlar" om du vill öka tempot eller vända dig med axeln mot hästen om du vill minska.

När man kommer till mera finlir, som halvhalt, gäller det att hästen har koncentration på dig hela tiden, alltid innerörat vänt mot dig. Då behöver du bara göra en liten signal för att det ska bli en tempoförändring och en förberedelse.

Som sagt, det var längesen men nu blir jag lite pigg på att börja på med det igen! Tror vi har mycket samma tänk du och jag!:laugh:
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Ensam 99 gånger av 100.... Helt enkelt för att jag inte har något val... Har hästarna hemma och till ridsällskap är det lite väl långt.. Har en granne drygt 6 kilometer bort som också har häst.. Vi har funderat på att slå våra påsar ihop... men det är ytterst sällan vi har tid att rida samtidigt...

Men min hetlevrade dam skulle jag behöva en klippa som spred lite lugn på ridturerna.. Men nu är verkligheten som den är.... Själv ruttnar jag ur fullständigt om jag alltid skall hålla till på ridbanan... Jag tröttnar nog på den fortare än vad hästen gör... Så jag rider ut.... i bland med livet som insats.... :D
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag rider också ensam nästan jämt,alltid i skogen,men skulle inte tacka nej till sällskap då och då.En annan häst ger bra draghjälp till min som ibland är mer än lovligt tveksam.

Jag saknade det nog mer tidigare,nu har jag accepterat att vill jag rida så får det bli ensam och hästen har blivit bättre med åren på att gå fram:).
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Säger som Syrran....samma här...mest för att de är väldigt krångligt att få till ridning o tider att stämma. Jobbar ju lite knepiga tider , inte normal vecka...:D

Sen vill de inte rida lika länge.:eek: helst bara 1 timme o för de mesta rider vi 2-4 timmar.....ridsällskapet som finns här är heller inga fan av att galoppera varken på skogsvägarna eller i skogen...:angel:

Så vi far omkring ensamma som vi vill ...o vilse i skogen är ingen fara bara släpp tyglarna o låt pålle leta sig hem själv....har jag testat några gånger o de funkar...

de svåra är att inte lägga sig i när hästen tar en oväntad väg..:D men hitintills har han alltid haft rätt de lilla livet.....
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Så gjorde jag med min ponny! När jag kände mig vilse i pannkakan var det bara att släppa tyglarna. Min ponny hittade alltid hem. Visserligen gick det oftast genom snår, men hem kom vi.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Just nu är det röstkommandon jag vill befästa även här. Jag vill ha en fin skritt/trav/galopp/halt och riktiga övergångar så att han inte "drullar in i" nästa gångart (inte sakta in i - eller öka till). Oavsett om vi löslongerar eller långtyglar ska "trav" vara "trav" (när man långtyglar kan man ju göra "riktiga" halvhalter) - så där finns inte det behovet på samma sätt). Kroppsspråket använder jag just nu som förstärkning - det behöver han ju inte lära sig.

Att lägga till "åååååååå" är väl det som skulle kännas mest naturligt - men innan jag börjar trixa med det ville jag höra med någon som håller på med samma saker så att jag inte får problem längre fram.

Ja - visst är det roligt att arbeta från marken!!! :laugh:
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag rider i stort sett alltid ensam:) Trivs med att sitta och filosofera i tystnaden, ta en galopp när vägen känns inbjudande, annars bara skritta ut en timme eller mer och bara njuta av naturen. Båda hästarna är helt ok med det:) Vi gillar sällskap också, men det är inte nödvändigt.


Samma här :D
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Låter som en bra ide att lägga in "åååååååå" eftersom det är röstkommando du jobbar med.
Jag använder kroppsspråket mest, lite röst också förstås, men jag tycker jag får till mest finlir via kroppsspråk. Men det är säkert en smaksak helt enkelt, och hur man har vant både sig själv och hästen att jobba.

Blir det inte lätt till att hästen faller in i nästa gångart så snart den hör "åååååå" eftersom du inte har något som "håller emot"? Bara en fundering som dök upp ....
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

hihi får våga testa det då, hem kommer man alltid, kanske blir lite längre ridtur än man räknat med men det får man se som bonus då:D
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

tant kat i skogen som ar oversvammad och vi far inte rida dar nu. pga tradrotter.. sucks.. det blir att aka till ridskolan och kompisar som har vagar..
har har vi Mirri arabhingst som nu ar 4 och blir inkord i vinter. Tanken ar han skall ga distance.. Han har fatt en egen person i Nathalie som formodligen koper honom langre fram.. (ja vi hoppas). Och beroende pa hur folungen ser ut i var sa blir han kanske vallack, vem vet..
Sen ar det Madame Madeira som alltsa ar gravid igen. Men hon ar insutten och jobbar med att lara sig svanga hogr och vanster fran benhjalper.. mkt longering (los) och grundarbete fortfarande.. Vi har travat en gang i paddocken, men vantar med ut i "skogen" turer lite till..
Lille Valdomar som blev 25 i somras har varit pa bete sedan borjan av juni och vilat.. Han mar bra for tillfallet, men han ar stel i frambenet. Sa det blir nog bara skrittande med honom om sa ar.. Han har gatt ner i vikt ocksa, hjalper lite..
Sen ar det da Luring, den nye gule. En harlig klippa som jag har borjat med bruksridning med.. Han kunde allt, det var jag som inte var med riktigt.. Har till och med hoppat honom pa ett litet hinder och jag skrek som en stucken gris.. Jaja, vi kommer not att ha en bra vinter..
Emma kisse mar bra, tant kat mar bra fran och till, men ser inte fram emot vinter alls.. Men vi hanger kvar..Med PALL forstas,
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Får jag vara nyfiken och fråga vem Mirri är? Stam och så? Jag vet att vi inte ska diskutera just araber här, men jag blev förstås nyfiken ...!;)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Blir det inte lätt till att hästen faller in i nästa gångart så snart den hör "åååååå" eftersom du inte har något som "håller emot"? Bara en fundering som dök upp ....

Nej - det kommer han inte att göra eftersom "ååååååå" inte betyder något för honom - dessutom vet han inte vilken nästa gångart är.

Har beställt en bok....... :-)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Kat - du är ju inte klok! Ge dig på att hoppa! Fast - du har ju sagt att "av kommer man alltid"........ :-)
Gött att höra om ditt menageri - låter som du har det förhållandevis bra.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Cornelia, for att gora lang story short, han finns pa www.horsebreeds.com under TB Amyr Rose Prince. Men han ar 89% crabbet av helt american linjer.. Gar till silver vanity, har lite Al Mahra i sig och sen Amyr linjer (dr Stoneback i Ohio). Nar du ar dar kan du titta pa Madeira ocksa.. TB Medera heter hon.. de hade fol tillsammans forra aret och ett nytt kommer i ar.. ar du riktigt intresserad kan jag sanda bilder. Han ser inte ut som en svensk arab, darfor svart att hitta damer till honom.. Bada var importerade av mig i 2009. Madeira ar fol till min american ridhast ambrosia... yep, lang lang story..


Tant Ponny, nej men man maste kunna hoppa ett upp till 60 cm hinder pa bruksridningstavlingar (haha jag satsar pa SM nasta sommar har....) och jag ar inte klok jag vet.. Luring eller Lurving som jag kallar honom (han ar harig) ar stadig och med tanke pa att jag en gang har hoppat 120 utan problem, ok det var massor av ar sedan, jag skall kunna gora igen.. i alla fall nog sa jag kan ta mig runt banan felfritt.. och som sagt.. av kommer man alltid....
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Nej - det kommer han inte att göra eftersom "ååååååå" inte betyder något för honom - dessutom vet han inte vilken nästa gångart är.

Har beställt en bok....... :-)

Läs den och berätta för mig vad du tyckte om den sen! Vad heter den?

Min tanke var att han snabbt lär sig att "åååååå" betyder tempoökning, men det kan ju lika gärna betyda tempominskning så det blir säkert så att det gör honom mer uppmärksam i stället. Ganska bra när man tänker lite till. För det är ju den där uppmärksamheten man vill åt!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Frihetsdressyr och Cirkuslektioner – En handbok för fritidsryttare - Franco Gorgi och en bok som jag inte minns vad den heter (återkommer). Jag har inte hittat något bra på nätet - varken på svenska eller engelska. Jag kanske söker på fel ord........?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
40 895
Senast: lytesout95
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 377
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
905
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 710
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp