Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har samma arv. Det absolut mest skämmiga som finns är om något skulle ta slut när man har gäster. Riktigt fascinerande hur hårt det sitter.
Jag har en (1) gång faktiskt varit med om att maten tog slut när det var en fest. Inte en formell middag, men ändå en fest där det fanns mat. Jag var gäst på festen, det hade typ aldrig hänt hemma hos mig. Både min partner och jag är fortfarande lite skakade över det där. Värdarna tog det helt lugnt, liksom "Hoppsan, räckte inte maten? Jaja, då får väl de som är hungriga köpa hämtmat, då." (Festen ägde rum centralt i stan, givetvis svalt ingen, men ändå.)
 
Jag har en (1) gång faktiskt varit med om att maten tog slut när det var en fest. Inte en formell middag, men ändå en fest där det fanns mat. Jag var gäst på festen, det hade typ aldrig hänt hemma hos mig. Både min partner och jag är fortfarande lite skakade över det där. Värdarna tog det helt lugnt, liksom "Hoppsan, räckte inte maten? Jaja, då får väl de som är hungriga köpa hämtmat, då." (Festen ägde rum centralt i stan, givetvis svalt ingen, men ändå.)

Jag hade skämts resten av livet :crazy:

Halvt på allvar faktiskt.
 
Aha! Jag är sugen på pasta, därav frågan :D
Aldrig varit där dock :)
Jag tycker det är vettig och vällagad mat där. Dock rätt oborstad/omysig miljö (glöm levande ljus och färdigdukade bord - det är rödrutig plastduk och på sin höjd bestick framme samt lysrör i taket :D). Mycket skaldjur på menyn, rätt lite vegetarisk, vilket kan vara bra att vara medveten om :)
 
Jag hade skämts resten av livet :crazy:

Halvt på allvar faktiskt.
Ja, min partner och jag blev så tagna av detta att vi när vi pratar med andra vänner om det, undviker att berätta vilka som var värdarna. Jag vågar inte ens tänka på den kris som hade drabbat oss om vi begått samma fadäs.

Men det är ju hela poängen: tycker man att det är en katastrof i nivå med jordens undergång att maten inte räcker till alla (trots att ingen svälter eller är särskilt fattig), så inträffar inte heller det.
 
Ja, min partner och jag blev så tagna av detta att vi när vi pratar med andra vänner om det, undviker att berätta vilka som var värdarna. Jag vågar inte ens tänka på den kris som hade drabbat oss om vi begått samma fadäs.

Men det är ju hela poängen: tycker man att det är en katastrof i nivå med jordens undergång att maten inte räcker till alla (trots att ingen svälter eller är särskilt fattig), så inträffar inte heller det.

Ja, jag hade inte hanterat det med en klackspark som era värdar gjorde utan snarast bett om ursäkt i nivå med en samurai som överväger att begå seppuku.
 
Skräcken för att maten inte ska räcka är väldigt uttalad även i mitt familjearv. Rädsla för "tröt", som det heter på faderskapets något föråldrade dialekt. Det är lite småfantastiskt, ungefär exakt motsatsen till de problem vi har kring mat numera.

Både min familj och sambons har samma tendenser. Ingen av oss är av bondebörd, men lite halvskrala perioder har funnits ibland genom åren. Jag har lite smått traumatiska barndomsminnen av att äta rester efter någon rund födelsedag i veckor :crazy:. Typ när man för sjuttielfte dagen i sträck skulle äta den där pastasalladen som på festen smakade hur gott som helst, men till sist framprovocerade kväljningar hos hela familjen, vissen och blaskig och dan som den blev med tiden :yuck:.

Jag är, bland annat genom mitt arbete, ganska engagerad i att minska matspill så om det inga rester blir efter att vi har haft gäster så känns det bäst (så länge folk inte hungrar ihjäl såklart ;) ):).
 
Jag känner också att jag måste laga pasta enligt @mandalaki s rekommendationer, särskilt efter att ha läst följande formulering:

"Don’t push the pecorino, just caress it against the microplane or grater so that it falls like snow."

Jag är svag för såväl pecorino som fina formuleringar, så det gick rakt in i hjärtat det där :love:
 
För övrigt har jag varit på maratonbröllop i helgen och ätit så mycket att min aptit gått och gömt sig, så det är fokus på små men simpla måltider ett slag framöver. Pecorino-pasta, till exempel!
 
Egentligen är det konstigt att de inte listade fem rätter och tog med pasta vongole också. Har aldrig ätit den men den borde passa väl in där.
 
Jag känner också att jag måste laga pasta enligt @mandalaki s rekommendationer, särskilt efter att ha läst följande formulering:

"Don’t push the pecorino, just caress it against the microplane or grater so that it falls like snow."

Jag är svag för såväl pecorino som fina formuleringar, så det gick rakt in i hjärtat det där :love:

Detta låter misstänkt likt Ernst, eller hur @Hyacinth??
 
Jag tycker det är vettig och vällagad mat där. Dock rätt oborstad/omysig miljö (glöm levande ljus och färdigdukade bord - det är rödrutig plastduk och på sin höjd bestick framme samt lysrör i taket :D). Mycket skaldjur på menyn, rätt lite vegetarisk, vilket kan vara bra att vara medveten om :)

Jag gillar dem skarpt också. Åt musslor där för ett par år sedan, det var nog de bästa jag nånsin ätit på lokal! Jag gillar det där rustika.
 
Ååh! En ÄRNST-pasta!
Och så kul att @Mineur och @mandalaki är sådana Ärnst-fantaster!
Jag måste nog äta pasta ikväll. En Ärnstlig.

Bara för det blev det quinoasallad (med spetskål/äpple/currystekt eko-fläsk/sriracha) istället för @mandalaki - pasta :rage:.

Eller så var det bara för att jag inte orkade kockerera idag och för att sambon inte fick röra mitt pastaprojekt :angel:.

Tur att en fortfarande har semester, så att jag kan laga Ernstpasta till lunch i morgon istället :d.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 148
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 195
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp