Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller helt med om temperaturen på morötterna.

Kvällsmisär på kvällsmöte. Tekaka med plastost och två tunna skivor gurka. En fabrikstillverkad citronmuffins och ljummet kaffe. :(
Misär.

På gourmetrestaurang fick nämnda plastBARNBARN i våras en lätt rostad färsk morot, typ lokal, ekologisk hipstermorot. Det undgick INGEN vad hen tycker om varma morötter. Kocken skakades i sina grundvalar av plastBARNBARNETs bistra omdöme.

Obs! Detta var givetvis inte det enda på tallriken! Där fanns typ lokal, ekologisk kyckling med mera.
 
Vi reste tillbaka till 70-talet...
22858380_164326190820358_4349689006166900736_n.jpg

... fast inte helt för min del, jag pallade inte bearnaise med tanke på resten så det blev Arlas nya grönsakspuréyoughurt till (den med tomat och schalottenlök). Riktigt gott även om inte så vackert, tyllen var för liten så jag spritsade med en plastpåse som jag klippte upp ett hörn på :D Köttet är älgfilé som vi fick av svärfar :love:

Edit: Franskt och spanskt vin till, orkar inte kolla vilka just nu pga lätt berusad och trött.
 
Vi reste tillbaka till 70-talet...
22858380_164326190820358_4349689006166900736_n.jpg

... fast inte helt för min del, jag pallade inte bearnaise med tanke på resten så det blev Arlas nya grönsakspuréyoughurt till (den med tomat och schalottenlök). Riktigt gott även om inte så vackert, tyllen var för liten så jag spritsade med en plastpåse som jag klippte upp ett hörn på :D Köttet är älgfilé som vi fick av svärfar :love:

Edit: Franskt och spanskt vin till, orkar inte kolla vilka just nu pga lätt berusad och trött.

Men schluuuuuta. Plankstek är en av mina allra största besattheter. Jag har ätit två plankstekar i hela mitt liv. Båda intogs innan jag fyllt 20. Jag hittar aldrig någon som vill äta plankstek med mig, och det smärtar mig djupt!
 
För övrigt har jag outsourcat datainsamling till min handledare (!). Imponerad av mig själv faktiskt. Själv är jag då tyvärr kvar på hemmaplan, och försöker skriva ett utkast till en artikel. Just nu har jag flytt till gästrummet då febrig bebis envisas med att sova PÅ mig, och nattsömn med febrig bebis rimmar mycket illa med fungerande hjärna och god analysförmåga. Uppenbarligen sitter jag ju dock tyvärr här och drömmer om plankstek istället för att skriva. Jag personifierar You should be writing.
 
Men schluuuuuta. Plankstek är en av mina allra största besattheter. Jag har ätit två plankstekar i hela mitt liv. Båda intogs innan jag fyllt 20. Jag hittar aldrig någon som vill äta plankstek med mig, och det smärtar mig djupt!

Är det nu jag ska göra dig upprörd och säga att jag/vi aldrig gjort det förut och tyckte väl inte det var så speciellt? :p :rofl: Det var gott men liksom inte WOW.
 
För övrigt har jag outsourcat datainsamling till min handledare (!). Imponerad av mig själv faktiskt. Själv är jag då tyvärr kvar på hemmaplan, och försöker skriva ett utkast till en artikel. Just nu har jag flytt till gästrummet då febrig bebis envisas med att sova PÅ mig, och nattsömn med febrig bebis rimmar mycket illa med fungerande hjärna och god analysförmåga. Uppenbarligen sitter jag ju dock tyvärr här och drömmer om plankstek istället för att skriva. Jag personifierar You should be writing.

Jag skickar lite virtuell plankstek (eller iaf pommes duchesse, jag gick lite overboard med mängden mos). Blir det bra? :) Vi hittade utgången Västerbotten till halva priset i en liten märklig lokal ICA-butik (Wiks, de har typ hästskor fortfarande!) som vi stoppade i duchessen.
 
För övrigt har jag outsourcat datainsamling till min handledare (!). Imponerad av mig själv faktiskt. Själv är jag då tyvärr kvar på hemmaplan, och försöker skriva ett utkast till en artikel. Just nu har jag flytt till gästrummet då febrig bebis envisas med att sova PÅ mig, och nattsömn med febrig bebis rimmar mycket illa med fungerande hjärna och god analysförmåga. Uppenbarligen sitter jag ju dock tyvärr här och drömmer om plankstek istället för att skriva. Jag personifierar You should be writing.
Lästips: The Art of Procrastination, av John Perry.
 
Jag kanske svär i kyrkan nu, men vad är GREJEN med plankstek? Jämfört med samma mat utan planka?

Ingen alls egentligen (vi fattade inte grejen med det hela heller). Det var ju gott men som sagt inte så där himlastormande att jag känner att jag behöver göra det igen snart. Särbon tyckte: "Mos till en köttbit?!" Var är pommesarna?!" :p
 
Jag tyckte inte den gav speciellt mycket smak. Fast vi är ju iofs vana vid rökt mat med olika träslag och jag kan tänka att plankan ger en subtilare träsmak än så :D

På restaurang har jag fått plankan rejält svedd, på ett sätt som jag inte tror att en lyckas med i en ordinär standardugn. Kanske det är hemligheten?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 337
Senast: Mineur
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 229
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
316
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp