Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
I gar kom antligen den nya spisen och jag har en fungerande ugn igen. :) Jag bestamde mig for att anvande min surdegs starter (som jag ar mycket stolt over att ha satt alldeles sjalv:p) och gora surdegsbrod som startades redan i gar kvall. Jag skamtade med en kompis i dag om att jag skulle fa tillrackligt med brod for det narmaste halv aret. Det var inte sant. Det blev tva jattelika brod ... jag har nastan atit upp ett av de jattelika broden redan.:d Aldeles sjalv.:angel:
Super gott, men om jag ska tro pa vagen far jag nog avhalla mig fran just det har brodet om jag ska baka :D
 
Gårdagens middag: spaghetti med chilikryddad tomatsås.

Dagens middag: gryta med kikärtor, svartkål, tomat, salvia och timjan. Frittata di spaghetti till (med kikärtsmjöl istället för ägg).

Mycket pasta och tomat på sistone!
 
Dagens middag: ångkokt broccoli i mängder med flingsalt och smör! Och två stödmackor efteråt :D

(Denna veckan är också mat-dålig med uteluncher och utemiddagar. Men ser fram emot fredag med premiärätande på nyöppnade The Vegan Bar, och lördag som blir hemmagjorda dumplingskväll)
 
Jag vantar nu pa att den frusna lasagnan (Mexican style:d) ska bli klar. Det blir narmare en timma till och jag gor vad jag kan for att avhalla mig fran att ladda in mackor under tiden. Kanske bara en for att stilla hungern ...:p
 
Idag har jag haft besök och bjudit på middag. Långkokt chili på högrev (efter Marcus Aujalays recept) med tillbehör. Efterrätt blev vit choklad- och limemousse (med som pudding får jag nog erkänna) med hallon, mango och hemmagjorda flarn. Gästerna verkade väldigt nöjda iaf :)
 
Jag vantar nu pa att den frusna lasagnan (Mexican style:d) ska bli klar. Det blir narmare en timma till och jag gor vad jag kan for att avhalla mig fran att ladda in mackor under tiden. Kanske bara en for att stilla hungern ...:p

Särbon var här en sväng igår på vägen hem. Jag hade köpt ett frukt- och valnötsbröd bakat på surdeg från det lokala ekologiska bageriet. Han kör LCHF så bröd är ju big no-no men han tog en skiva för han ville prova... sedan råkade det bli en till innan han sa åt mig att ta bort det, det var för gott! :D

Kvällen innan, när han kom hit, åt vi regnbåge (fiskad av hans far). Särbon vräkte på med grädde och smör till sin men min mage (och midja) vill inte ha så mycket fett så min fiskhalva blev fylld med citron och rödlök samt en sås gjord på creme fraiche, dijonsenap och dragon. Lite kamutvete blev det till också och baconlindad sparris.

Igårkväll blev det soppa på sötpotatis, charlottenlök, kycklingfond, örtkryddor (de hade jag kunnat hoppa över), färsk jalapeño, citron och de arbol chili. Lite bröd till.
 
Igår åt jag korv stroganoff på wienerkorv med ris och morotsstavar. Helt okej, men jag tycker inte att det är samma sak när det inte är riktig falukorv...
 
Jag gjorde risotto ikväll, gjorde misstaget att blanda i lite väl mycket soltorkade tomater men annars blev det riktigt gott med champinjoner stekta med vitlök.
 
Orkar inte laga mat idag (är inte min vecka, kraschade ju med firmabilen i lördags och igår körde jag på ett rådjur på vägen hem från Falun :meh:) så det blir räkor med plock. Det funkar alltid.

Lite cider till för att dränka mina sorger och engelskt kriminaldrama i DVD-spelaren (Whitechapel).
 
temporary-image1425112125461_54f17c542a6b225a34fa3564.jpg


Ytterligt fylld med pepparrotsost och tapenade, lättkokta bouchons muqueux verts, gratinerade champinjoner med örter och vitlök och stuvad savoykål. Inte alls fel :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
112 838
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp