Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
The Vegan Bar i Malmö igår var ok men inget extraordinärt. Kommer säkert gå dit igen ändå pga konceptet.

Ikväll blir det hemmagjorda dumplings, planen är en med blandfärs-rödlök-chili-koriander och en med tofu-salladslök-chili-och något mer. Dippsåser: en med hoisin, ingefära och lime och en med fiskås, lime, soja. Tillbehör blir chinese kale (inte samma som kinakål, vet inte vad det heter på svenska) kraftigt fräst och sesamolja ringlad över.
 
Har finbesök av @tindra och har därför ätit veg. burgare gjorda på morot och halloumi, kryddade med chili och gräslök (ännu ett nytt recept). Till det hemmagjort bröd, sås på mango chutney och yoghurt samt klyftpotatis. Helt okej men inte det bästa receptet på burgare jag testat :)
 
Fiskgryta med kokt potatis igår. Grytan är superenkel, baserad på krossade tomater och crème fraîche, men verkligen jättegod.
 
Jag brukade under flera år laga en fiskgryta i den stilen, @Anna. :)

Här råder spridda skurar. I fredags lagade jag fisksoppa. Kokade musslor, gjorde fond på räkskal och stod i. Fänkål, purjolök, saffran och annat gott i soppan. Aioli till plus bröd. Hallonsorbet med vit chokladmousse till dessert.

Igår var vi tröttare så det blev sydindisk mat från närmaste hämtindier.

Idag har jag ätit så mycket till lunch att jag tror att jag nöjer mig med knäckebröd med labneh, granatäpple och valnötter på ikväll.
 
Jag lever i en matmisar just nu. Vi har precis lamnat ut var ranch till salu (vara tre soner har flyttat/flyttar till Oregon och vi har konstaterat att det ar lika bra att vi flyttar over till vastkusten ocksa). :p I alla handelser, har dar vi bor ar medeltiden ett hus/'property' ar till salu innan det saljs ... 300+ dagar. ETT HELT AR! suck. Kan ni tanka er att ha det sa 'pristine' att man kan slappa in folk att titta i garderober med tva timmars varsel i ett ar? ETT AR:nailbiting:
Jag stadar och plockar ... och hade satt en deg for hart brod nar jag fick varsel att nagon vill titta pa huset i dag. Lat mig saga att det harda brodet blev mycket gott ... om an lite brant i kanten har och dar da jag inte riktigt hangde med att halla koll. Det fanns dock varken tid eller orka att laga mat i kvall. I morgon kommer en till ... det har ar helt klart en chance att inte ata sa mycket. lol

Det lar bli hart brod med ost i morgon ocksa. :angel:
 
I går fick jag någon diffus kycklinggryta med gummiliknande kyckling och massa grönsaker.
I dag är jag hemma med sjukt barn så jag har en köttfärssås som står och puttrar på spisen för att vara del i en lasagne.

Upptäckte även att jag måste ringa och beställa mer fläskkött från bonden.
 
Igår slängde jag ihop en wok enligt principen "vad köket har att erbjuda" så vi fick rensat ut lite i grönsakslådan samt i pastalådan (jag fick glasnudlar och sambon äggnudlar - undrar vem som var gladast för det). Jag blev faktiskt riktigt nöjd med slutresultatet (efter att ha dränkt allt i soja och sweet chilisås med andra ord:D)

Idag har jag önskat få mat serverad när jag kommer hem, så sambon lagar lax med spenat, västerbottenost och potatis. Ska bli mycket fint att slippa all form av matlagning idag :)
 
Igår; jättegod kycklinggryta med sås av buljong och grädde och smak av dijonsenap, honung, dragon och soja.
I lördags; räksås med pasta, gott. Rött vin till. Och vitt. :angel: Cheesecake från Picard som sambon köpt för 100 (!!!) kr. Jaja.
 
Guuuud vad gott med tzatziki... Jag har verkligen inga idéer alls till middagen. Jag vet att det är hög tid för vegetariskt men jag konstaterade att jag faktiskt inte alls tänkte till när jag la beställningen på matleveransen som kommer idag.
 
Igår var jag på kurs och fick raggmunk med fläsk och rårörda lingon till lunch. Det var faktiskt gott! Jag trodde inte att jag var så förtjust i fläsk, men det är nog bara så att jag inte blivit serverad särskilt gott fläsk förut för detta var ganska likt engelskt bacon. Det behövdes definitivt ingen middag på kvällen, jag nöjde mig med tomatjuice med massor av Tabasco i.

I måndags åt jag hamburgare till lunch (inte McD eller BK utan något lite mer "ordentligt") och då behövde jag ingen middag heller.

Idag blir jag bjuden på lunch i samband med ett möte - har tjuvkikat på restaurangens meny och det ser ut som om det blir kyckling med balsamico-någonting :)
 
Ikväll lyxade jag och en kompis till det och åt grekisk sallad på ett café. Så himla skönt att slippa laga något idag, älskar vardagslyx :love:
 
En osorterad skara släktingar på besök, delvis långväga. Vi serverade mandelpotatismos, renskav, svamp, ugnsrostad broccoli och blomkål och rårörda lingon. Upprepade succén med hallon från häromdagen, den här gången i form av hallonmousse. Vatten till maten, då en av gästerna gärna slipper se vin.

PLASTBARNBARNET åt mestadels morotsstavar, men var på ett strålande humör.
 
Hepp, lunchen igår avnjöts på bowlinghall ;) När jag hörde det tänkte jag genast typ pan pizza-buffé men maten var fantastisk! Jag åt laxtartar på rökt lax med dillpotatis, inte riktigt stuvad men det var väl åt det hållet. Så gott med riven morot till. Köttvarianten var rimmad oxbringa med stuvad blomkål och något annat och pastan var något som lät väldigt gott med ädelost, så där hade jag tråkiga förutfattade meningar om bowlinghallar minsann! Dessutom mysigt inrett sådär American Diner-aktigt.

(Star Bowling på Odinsgatan för er andra göteborgare - absolut värt att käka lunch där om man råkar vara i krokarna!)
 
Står och steker ett lass amerikanska pannkakor som ska inmundigas med klementinklyftor, tinade hallon och sirap med havtorn- och äppelsmak.
1076.gif
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
112 839
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp