Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sirap med havtorn- och äppelsmak, @Trani? Det låter extremt exotiskt!

Jag får kafélunch med mina föräldrar idag, och middagen utgår för att ersättas av kaffe och smörgås hos en kompis.
 
Blev bjuden på middag igår, färsk pasta med en paprika/chorizosås med saffran och dijon. Tog två rejäla portioner, kanongott :d

Var tvungen att snabblaga mat hemma innan middagen, till matlådor (vill inte skämmas i lunchrummet igen med ännu en yoghurt-mackor-lunch denna veckan ;) ) och det blev potatis- och purjolöksoppa. Blandade i nån dl gröna linser för att få matigare, och en rödlök som sjöng på sista versen i kylen. Skulle inte lagt till de där extra ingredienserna, färgen blev nästan exakt likt avloppsgeggavatten...
 
Igår: Stekt kycklingfilé som fick sjuda klart i stekpannan med pressad vitlök, balsamvinäger och örter. Jasminris och en massa vitlöksstekt grönkål till.
 
Blev bjuden på middag igår, färsk pasta med en paprika/chorizosås med saffran och dijon. Tog två rejäla portioner, kanongott :d

Var tvungen att snabblaga mat hemma innan middagen, till matlådor (vill inte skämmas i lunchrummet igen med ännu en yoghurt-mackor-lunch denna veckan ;) ) och det blev potatis- och purjolöksoppa. Blandade i nån dl gröna linser för att få matigare, och en rödlök som sjöng på sista versen i kylen. Skulle inte lagt till de där extra ingredienserna, färgen blev nästan exakt likt avloppsgeggavatten...

Ofta blir mat (grytor och soppor i alla fall) med linser i inte så vacker tycker jag, tur att det är desto godare!
 
Är tvungen att tillägga, det här med att skämmas i lunchrummet :p Jag lovar att jag inte har en massa hemska dömande kollegor! De är underbara allihop, och man blir alltid inspirerad av de andras mat vid lunchbordet. Majoriteten äter vegetariskt dessutom :) (En kollega trodde i två år att jag var vegetarian innan hen råkade se mig äta kött på lunchen!)

Och jag själv brukar vara en sån som nästan alltid har med mig spännande färgglada rätter som de andra vill ha receptet på, men det har blivit väldigt lite sånt på sistone tack vare mycket fältarbete och långa dagar.. :down:
 
Igår bjöd matkassen på kycklinggryta med bulgur och idag blir det antingen något kallat fruktig gratäng, vilket jag kunde tyda som någon slags köttfärsgratäng med ananas, eller skinkfrestelse (antagligen någon variant på Janssons frestelse).

Vi har viktväktarnas matkasse och hittills har det bara varit goda rätter, även om jag inte äter av fiskrätterna. Vi skaffade matkasse för att hålla nere matkostnaderna och få inspiration till nya rätter eftersom vi tenderade att laga samma saker hela tiden. Det hela har slagit ut väl, och både jag och sambon har minskat i midjan på köpet.
 
Åter från lunchen. Rättar tentor idag och solen skiner, så en paus och en promenad i vädret var mycket välkommet.

Det blev lax, kokt potatis, senapssås och sallad, på ett synnerligen liksom proletärt kafé, centralt beläget, där min pappa gillar att äta lunch ibland. Det var gott, på det husmanskostbetonade viset. Kaféet har fläsk-tisdagar, så jag ska gå dit en tisdag och äta raggmunk, stekt fläsk och lingon.
 
Sirap med havtorn- och äppelsmak, @Trani? Det låter extremt exotiskt!
Det är en sådan där liten dyr lokalproducerad sak som jag aldrig skulle ha köpt själv (vet inte ens var den går att finna). PARTNERN fick den i julklapp av sin arbetsgivare tillsammans med fina ostar så tanken är väl att man ska ha den på viss ost. Vi har dock fullt sjå med att äta pannkaksfrukostar så att vi blir av med den. (Det äts inte särskilt mycket ost i detta hushåll.)
 
Fikadag och ingen riktig mat så nu finns ett lätt illamående.
Funderar på en stor kopp te och en skiva surdegsbröd eller en skål yoghurt.
 
Det blev lax, kokt potatis, senapssås och sallad, på ett synnerligen liksom proletärt kafé, centralt beläget, där min pappa gillar att äta lunch ibland. Det var gott, på det husmanskostbetonade viset. Kaféet har fläsk-tisdagar, så jag ska gå dit en tisdag och äta raggmunk, stekt fläsk och lingon.

Det låter som ett väldigt spännande ställe - har du lust att berätta vad det heter? :)
 
Det låter som ett väldigt spännande ställe - har du lust att berätta vad det heter? :)
Spännande på ett något proletärt och folkligt vis. Café Svea vid Sveaplan i Göteborg. Mycket hög medelålder bland gästerna och några gentlemän delade med sig lite var av sina portioner till en färgsprakande äldre dam, som själv inte beställde något. Min pappa sa att det inte var första gången han såg det.

Mina föräldrar gillar att äta lunch i de kvarteren.
 
Även jag har ätit raggmunk med fläsk och rörda lingon, till lunch i går närmare bestämt. Jag tycker att det är så löjligt gott så finns det på menyn när jag äter ute på lunchen så är det nästan ett självklart val. Gårdagens var dock hemlagade.

Dagens lunch blir en slags köttfärssås med pasta girandole torsades. Ihopplock i panik i går eftersom det inte blev något över av rödbetsbiffarna och fetaostkrämen.
 
Gjorde goda broccolibiffar, hemskt nöjd med mig själv. Tyvärr blev allt annat äckligt eller fel, men ser det som att smakar det inte glass är jag inte längre van. Uppryckning på matfronten ska ske, jag ska boka höstsemester.
 
Jag fick färsk svampfylld pasta (köpt, inte hemgjord) med en god tomatsås som puttra i timmar, med lite torkad skinka i. Rucola, riven parmesan och en flaska Krav-märkt italienskt vin. En god pralin till kaffet.
 
Thailändsk buffé med vårrullar, två sorters kyckling, två sorters biff och två sorters friterat, inte jag som lagat.
Öl till.
 
Har BARNvaktat min yngsta kompis på 1,5 år, alfonsbio och parkhäng bland annat. Kvällen avrundades med libanesiskt från restaurang men på hemmaplan hos vänner med mycket gott libanesiskt vin, en nyhet för 100kr/flaskan, glömt namnet men himla gott var det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
112 921
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp