Bukefalos 28 år!

Tornerspel - inspirationstråd 2008

Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Tack! Det är mellanbrunt i orginal sen har jag använt en antikfinish efteråt. Ska fixa bild på det på hästen också men tyvärr saknar jag möjlighet att föra över bilderna till datorn just nu.

Spännande med nya vapen - vart har du fått tag på spetsen någonstans?

Spetsen köpte jag av Nidingbane.

spjutspetsvinge.jpg


Riktigt rejäll;)


Tänkte passa på att fråga lite om regler från SRS;

Lansen får vara både trubbig och spetsig, men hur funkar det med en spetsig lans? Den sliter ju sönder allt man stöter på.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Tänkte passa på att fråga lite om regler från SRS;

Lansen får vara både trubbig och spetsig, men hur funkar det med en spetsig lans? Den sliter ju sönder allt man stöter på.

Spetsig lans får endast användas vid duellquintan och quintanringar (alltså grenar där du fångar ringar), på quintan och trekomb lans måste man använda trubbig lans.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Nu är det riktigt off topic här en jag satt och tittade på bilder från arninspelningen och ser en bedårande söt ljust fuxig nordis och genast börjar jag fundera på påläggskalv... Varför kunde an inte ha vunnit några miljoner i helgen för...

Är det nån här som hade med sin ljusa fux nordis på arninspelningen (hade en "röd" ryttare på ryggen)? Är det till salu? *hehe*
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Nu är det riktigt off topic här en jag satt och tittade på bilder från arninspelningen och ser en bedårande söt ljust fuxig nordis och genast börjar jag fundera på påläggskalv... Varför kunde an inte ha vunnit några miljoner i helgen för...

Är det nån här som hade med sin ljusa fux nordis på arninspelningen (hade en "röd" ryttare på ryggen)? Är det till salu? *hehe*

Kan du länka lite bilder, har mina misstankar..
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Dum som jag var sparade jag ju inte sidan *muttrar* Den stod brevid en svartbrun nordis. Fuxen hade en genomgående bläs, pannlugg halvägs ner på nosryggen och såg så mysig ut....
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Dum som jag var sparade jag ju inte sidan *muttrar* Den stod brevid en svartbrun nordis. Fuxen hade en genomgående bläs, pannlugg halvägs ner på nosryggen och såg så mysig ut....

Jaha, men då vet jag nog vem som äger den och vem som red den på inspelningarna.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Hon heter Luna

30.jpg


Såååååå söt! Det var inte den här bilden jag såg men jag är övertygad om att det är hästen!

Så - nog OT från min sida....

Jag får förhoppningsvis möjlighet att malla ut det nya schabraket på söndag. Tyvärr fungerar fortfarande inte våra symaskiner men det är i ylle så jag får väl handsy det hela =)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Väldigt OT men jag är så nyfiken så måste fråga vem du är? Jag var med och jobbade väldigt mkt vid filminspelningen och jag kommer inte ihåg att jag sett dig.. Var du med på dagsnäs? :)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Nepp, jag var bara med i Skövde ute på övningsfälten. Red i stuntgruppen i slagfältsscenerna där.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Snygg! hur / på vad skall du montera den?

Läderarbetet som du visar tidigare är snyggt även det . . . har du någon bild med hästen påklädd?

Men stridsgisslet behöver nog lite till arbete . . :angel:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Vad hade du för roll i filmen?
Själv var jag också med i blan stunt ryttarna, jag och Carsten Nihlen gjorde utöver en del slagfältsscener bla slutstriden mellan Arn (Carsten) och Ebbe Sunasson (jag). Bilder finns på Vilses hemsida.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Det är alldeles för sällan som jag är inne här och skramlar runt.

Till brynjehuvan: Den typen av huva som ni efterfrågar sitter fast i brynjan, så det är inte en lös huva. Man gör alltså en brynjehuva som är helt öppen över ansiktet och halsen, men passar huvudet. Tänk på att göra halsdelen massor för lång (ca 10 cm, men måste provas fram individuellt för varje brynja) för annars går det inte att vrida på huvudet. Gör halsöppningen i brynjan lite för stor så att det inte blir några problem att få igenom huvudet.

Gör fast brynjehuvan på brynjan, här får man försöka hitta något snyggt sätt att få fast den, det är knepigt men går med lite djäklar anamma och en massa svordomar.

Sedan gör man en trekantig del, som är rak i överkant och på den högra sidan (sett inifrån brynjan) och lika hög som från näsan och ned till där brynjehuvan sitter fast med ringbrynjan. Skinnklä gärna denna del för att den ska bli behagligare att ha mot ansiktet. Du kan gärna vaddera med en par lager armefilt eller liknande för att slippa vaddera tunnhjälmen allt för mycket framtill med.

Den här typen av integrerade huvor användes från slutet av 1000 talet ungefär, en variant av dom finns från baeuxtapeten t ex. fram till tunnhjälmen började vara allmän i början av 1200 talet. Då blev det vanligare med en lös brynjehuva.

Tänk på att det vanligaste sättet att skydda sina händer under samma period var att göra integrerade tumvantar i ringbrynjeteknik. Fast det var ingen brynja på insidan händerna utan tunt skinn, med en skåra längs med handflatan så det går att trockla ut handen vid behov.

För att hålla brynjan på plats så ska ärmarna vara ca 15 cm för långa och bindas fast vid handleden och precis nedanför armvecket, då slipper du lyfta hela brynjans vikt när du gör segergesterna sedan.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Har du några bra bilder på detta du beskriver? Tänker mest på gränssnittet tyg/läder och brynja
Hinze
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Hej Magnus - kul att se dig här. Kom som du säkert märkte inte på träningen utan var sjuk! *suck* Tänkte prata utrustning med dig nästa gång vi ses bara så du vet ;)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Läderarbetet som du visar tidigare är snyggt även det . . . har du någon bild med hästen påklädd?

Nu vet jag inte om det var mitt träns du tänkte på men jag svarar iaf ;) Tyvärr har jag ingen bild på datorn och kan just nu inte föra över bilder från kameran. Men jag ska fixa bilder på det här tränset och även det som jag fortfarande jobbar på.

Mvh Mia
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Snygg! hur / på vad skall du montera den?

Antar att denna frågan ställdes till mig (citera gärna;)).

Tack, får skaffa lite grövre spjutskaft då konen på spetsen är ganska grov (kanske, har inte gjort mig så mycket besvär innu då jag inte kommer använda den på ett tag, kör med den gamla fula;)).

Vidare luskade jag runt lite och någonstanns stod det att modelen togs fram för vildsvinsjakt (för att skydda jägaren smiddes "vingarna" dit så inte vildsvinet skulle kunna "vandra" upp på skaftet).
Senare togs den så klart i bruk när det var krig, som alla andra civila verktyg fick den prova på en sväng på slagfältet.

Hoppas nu frågan var till mig, som sagt, citera gärna:)

/Rigel
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Antar att denna frågan ställdes till mig (citera gärna;)).
. . ...
Hoppas nu frågan var till mig, som sagt, citera gärna:)

/Rigel


Ja det har du rättt i . . . tänkte inte på det:confused:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Nu har jag fixat bilder på de två tränsen som jag jobbar med. Detta första är färdigsytt men inte färdigdekorerat. Det här tränset har jag fått göra om lite efter utprovningar på hästen. Just nu får det duga ;) Det var detta som jag visade bild på tidigare i tråden:

trens_torner01.jpg


Detta är nästan färdigsytt men mycket polish kvar på det. Hjärtat i pannbandet är en iläggning. Hjärtanen på tyglarna är conchos. Detta är en födelsedagspresent till en kompis.

trens_hierta01.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Säsongen närmar sig och med den lusten att utveckla och förändra sin utrustning. vad har ni tänkt att göra ?
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 085
Senast: Scorpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp