Bukefalos 28 år!

Tornerspel - inspirationstråd 2008

Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Vilka snygga träns Scorpan:) Är det inte krångligt att göra dem?

beror nog på vad man jämnför med ;) men mest av allt tar dom tid men det är kul och projektet jag jobbar med nu kommer nog bli riktigt bra- dock är det hemligt och förhoppningsvis klart tills helgen 15-17 augusti i Götene...

Förresten så bloggar jag lite bl a om mitt nya schabrak: Eldens Härskares Blogg - dock är inte de senaste bilderna uppe än men de kommer när möjlighet ges.
 
Senast ändrad:
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Vilka snygga träns Scorpan:) Är det inte krångligt att göra dem?

Rigel: Jag tycker du ska linda dolken, svärdet blev ju kanonbra. Snyggt koger oxå:)


RiddarDam: Coola timglashandskar.

Svärdet var kanonbra, ända tills lindningen rann upp vill säga:(
Efter en tag så vred jag helt enkelt loss det hela, tyvärr...
Nu är det träet som syns i väntan på en lösning eller någon annan lindning etc. när jag får tid.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Svärdet var kanonbra, ända tills lindningen rann upp vill säga:(
Efter en tag så vred jag helt enkelt loss det hela, tyvärr...
Nu är det träet som syns i väntan på en lösning eller någon annan lindning etc. när jag får tid.

va trist att det inte höll - snyggt var det ju! Hoppas du kommer på en ny lösning!

/Mia, laddar inför götene nästa helg
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

beror nog på vad man jämnför med ;) men mest av allt tar dom tid men det är kul och projektet jag jobbar med nu kommer nog bli riktigt bra- dock är det hemligt och förhoppningsvis klart tills helgen 15-17 augusti i Götene...

Förresten så bloggar jag lite bl a om mitt nya schabrak: Eldens Härskares Blogg - dock är inte de senaste bilderna uppe än men de kommer när möjlighet ges.


Det får nog bli ett framtida projekt av mig att försöka på något sånt. Just nu håller jag på och brottas å svär över min brynja jag håller på med. Ändå har jag bara gjort det enklaste än:(

Kommer bli ett snyggt schabrak. Gillar färgerna:laugh:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Det får nog bli ett framtida projekt av mig att försöka på något sånt. Just nu håller jag på och brottas å svär över min brynja jag håller på med. Ändå har jag bara gjort det enklaste än:(

Kommer bli ett snyggt schabrak. Gillar färgerna:laugh:

Har du inte kommit längre? Ta med dig grejerna ner till UT så hjälper jag dig.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Kommer bli ett snyggt schabrak. Gillar färgerna:laugh:

Jao - snygga färger är det!
Så här ser det ut just för stunden. Var ut tidigare ikväll för att ha schabraket på när jag skulle nåla fast sköldarna, ingen bra ide att göra det i en hage med nyfikna hästar i... Ena skölden är fast tråcklad nu ikväll (framför en HPfilm).

Ni får ursäkta den vackra modellens modesta utseende och blåa regntäcke:

schabrak06.jpg
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Har du inte kommit längre? Ta med dig grejerna ner till UT så hjälper jag dig.
Jag jobbar sakta framåt. Får försöka göra lite mer innan jag kommer ner. Är ju inte så länge kvar nu:banana: Har börjat nerräkningen.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Nu är man mer inspirerad än någonsin att bli klar med sin brynja. Har just kommit hem efter att ha sett Arn. Mycket bättre än 1an. Och många fina hästar(och ryttare;)). Börjar tro att jag blivit lite "skadad" av mitt byggande, kom på mig själv flera gånger att jag koncentrerade mig mer på brynjorna än handlingen:laugh:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Nu är man mer inspirerad än någonsin att bli klar med sin brynja. Har just kommit hem efter att ha sett Arn. Mycket bättre än 1an. Och många fina hästar(och ryttare;)). Börjar tro att jag blivit lite "skadad" av mitt byggande, kom på mig själv flera gånger att jag koncentrerade mig mer på brynjorna än handlingen:laugh:

Jag har samma skada. Stirrar mer på brynjorna än handling ibland, vilket ju är lite korkad av mig, men som sagt var. lite skadad blir man ju efter ett tag. Irriterar mig på "fallet på brynjorna". De hänger inte eller "kommer efter i rörelserna" som en riktig brynja med tyngd gör, utan de följer skådespelarnas rörelser, vilket ju visar att de är väldigt lätta. Men det är det ju bara vi nördar som tänker på och självklart fattar man ju att plastbrynjor är att föredra när man spelar in en långfilm... :laugh:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Jag har samma skada. Stirrar mer på brynjorna än handling ibland, vilket ju är lite korkad av mig, men som sagt var. lite skadad blir man ju efter ett tag. Irriterar mig på "fallet på brynjorna". De hänger inte eller "kommer efter i rörelserna" som en riktig brynja med tyngd gör, utan de följer skådespelarnas rörelser, vilket ju visar att de är väldigt lätta. Men det är det ju bara vi nördar som tänker på och självklart fattar man ju att plastbrynjor är att föredra när man spelar in en långfilm... :laugh:

Så långt har inte jag kommit än så att jag ser om det är en lätt eller tung brynja de har på sig. Jag kollade febrilt på mönstret för att se om jag gjort rätt eller fel på min. Förhoppningsvis har jag löst mysteriet nu, och lyckats klura ut hur det ska vara:)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

kl

Hur lång tid brukar det ta efter det att man skickat in förslag på namn och heraldik, tills att man får det godkänt eller avslaget? Känns som en evighet sedan jag fick hjälp med att skicka in mitt heraldik, och fortfarande inte ett ord... det vore ju kul om man kunde komma igång med att sy schabrak och liknanade!
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

kl

Hur lång tid brukar det ta efter det att man skickat in förslag på namn och heraldik, tills att man får det godkänt eller avslaget? Känns som en evighet sedan jag fick hjälp med att skicka in mitt heraldik, och fortfarande inte ett ord... det vore ju kul om man kunde komma igång med att sy schabrak och liknanade!

jag fick tillbaka dagen efter jag hade pratat med johan hur min sköld skulle se ut ring och prata med Johan han borde vet hur det har gått
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

KL

Ni verkar ha bra koll. Jag skulle vilja sy ett 1300-talsträns, helst ett svenskt sådant men inget krav. Var kan man hitta källor till hur de ser ut? Själv sitter jag bara med british museums bok om hästrustningar men den är från ett par hundra år senare.

Finns det bra böcker eller bra länkar?

En annan sak jag funderade över är bett. Vad för typ av bett använde man? Var det av typen tränsbett eller stång av något slag? Ofta ser man ju tavlor med bett med ganska stora skänklar på.
Vad använder ni? Har ni smitt egna bett eller har ni köpta något som är snarlikt det som fanns då?

/Frågvis Nelle
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Ta kontakt med medeltidsmuseet och livrustkammren i stockholm - dom kanske kan ge dig några tips =)

Svenskt material tror jag är svårare än t ex engelskt. Jag rider på ett portugisiskt stångbett men det är enbart pga att hästen fungerar bäst på det.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Jag har precis målat en väggbonad baserad på Codex Manesse - hästen på den bilden hade ett träns utan nosgrimma, med ett sånt där "westerntränspannband" som går över ett öra. (Ja, jag blev förvånad själv!) Där pannbandet och nackstycket möts har tränset på bilden ett treflikigt spänne/buckla, lite som en treklöver. Det sitter ett likadant spänne/buckla där bettringen borde sitta. (Syns inga mer detaljer, eftersom det bara är en målning som dessutom blivit otydlig med åren.)

På flera andra bilder från Codexen har jag sett likadana träns MED vanligt pannband OCKSÅ! Alltså, ett pannband som går över hela pannan PLUS en rem som går runt varje öra. Samma treflikiga spännen på samma plats. Vissa har haft nosgrimma, andra inte.

Det jag har tittat på har alltså varit 1300-talsmålningar/bilder. De har bara haft en tygel till sina bett, inga stänger med skänklar i sikte.

Herbert Norris har ett kapitel i "Medieval Costume And Fashion" som behandlar riddarnas hästar och dess utrustning, där träns och bett finns med i olika varianter. MEN, det finns inte längre några belägg för att Norris har rätt, eftersom ingen riktigt vet vad han har tittat på för källor. Han var väl omtalad som historievetare på 1800-talets slut, men nu finns få av hans källor kvar. Därför är det väl lite "iffy" om hans böcker är så väldigt relevanta, trots allt. Han beskriver i alla fall liknande träns och bett som i Codexen, så den biten borde väl stämma hyfsat.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Det jag har tittat på har alltså varit 1300-talsmålningar/bilder. De har bara haft en tygel till sina bett, inga stänger med skänklar i sikte.

Tittar man på 1400-talsbilder och senare finns det en hel del skänklar och dubbla tyglar, dock är det ju ofta paradrustningar som avbildas och man får väl gissa att utrustningen som användes i fält var mer praktiskt inriktad. Tycker dock att jag sett ett antal bilder även på 1300-talsmålningar där hästarna haft stångbett, men jag har inte tillgång till de böckerna här (sitter i ett medicinskt bibliotek ;)) så jag kanske inbillar mig.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

På flera andra bilder från Codexen har jag sett likadana träns MED vanligt pannband OCKSÅ! Alltså, ett pannband som går över hela pannan PLUS en rem som går runt varje öra. Samma treflikiga spännen på samma plats. Vissa har haft nosgrimma, andra inte.

Har också sett det, tycker det ser coolt ut, men jag tror inte min häst skulle uppskatta det. Kanske är för att tränset ska ligga stadigare om man använder chamfron, men nu bara gissar jag....
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Titta på länken i mitt inlägg här ovan.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Säsongen närmar sig och med den lusten att utveckla och förändra sin utrustning. vad har ni tänkt att göra ?
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 997
Senast: Scorpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp