Bukefalos 28 år!

Tornerspel - inspirationstråd 2008

Scorpan

Trådstartare
Hej hallå!

Säsongen närmar sig med stora steg och med den lusten att utveckla och förändra sin utrustning. Jag tänkte att vi kanske kunde dela med oss av bra länktips (om det är okej med moderatorn?) - inte till affärer, enskilda riddare eller riddarsällskap utan historiska sidor med t ex tips på hur schabraken såg ut under medletiden o s v!

Själv är jag sugen på den typen av ringbrynjehuva som används i jerusalem i ARNfilmen. Nån som vet vilken jag menar och i s f vart jag hittar något om dom?

Även letar jag svärdsupphängningar a la 1100talets england...
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Diggar själv ringbrynjorna som de hade i arn filmen och jag tror vet vilken du menar. Jag har hemskt mycket som måste göras det största proskeket är att lära mig sy i läder svärdssidor måste nämligen göras. Sen detta med ringbrynjor pilligt, jobbigt och tar tid men väldigt kul.
Sen skall det alltid sys något nytt och liknade saker ja vintern är aldeles för kort tycker jag,
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Jag har inte hunnit se arnfilmen än, mina kompisar påstår att den inte alls ska vara särskilt bra, så jag har inte kommit iväg än, även om jag fortfarande tänker se den.

Vad var´det för speciellt med ringbrynjorna?

Jag ska bara laga hålen i min brynja till i år. Köpte en ny eftersom den gamla började blir rostig trots all tid jag tillbringat i områdets sandlåda med den, men den nya väger 14 kg! Är lite för mycket för mina axlar i dagsläget även om jag numera är duktig flicka och går på gymmet några dagar i veckan.

Ska göra axelplåtar och eventuellt försöka mig på ett par handskar, även om jag är het övertygad om att det är för svårt för mig, men testa skadar ju ingen (utom möjligtvis mig själv, verktyg kan vara väldigt farliga vapen i fel händer upptäckte jag igår när jag högg mig själv). Och så ska jag göra en ny spjutspets.

Vore kul att se lite bilder på folks nya saker.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Jag tycker den är värd att se - om man kan låta bli att räkna kompisar i bild. Utrustningsmässigt har dom lycktas riktigt bra (gentemot normen s a s) - dock var den magiska hästen som skiftade färg något irriterande ;)

Ska se om jag hittar nån bild på huvan jag tänkte på!
här kan man kanske ana hur den ser ut
 
Senast ändrad:
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Kommer inte riktigt ihåg hur ringbrynjorna såg ut, tror det var E 6:1 tekniken, blir ju snyggare då.
Sen såg det nästan ut som om ärmen var upprullad inåt.

Även huvorna såg annorlunda ut (likadana i Kingdom of Heaven), där det finns en "krage" att knäppa för halsen.
Om någon sitter på en ritning på en sån här huva vill jag gärna ta del av den.

/Rigel
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Ja det var den jag tänkte på också, har letet efter en ritning länge nu, får väl försöka mig på det själv.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Enligt rykten är det samma brynjor som användes i ringentrilogin - i a f nere i jerusalem. I s f är det plast. Fast dom är riktigt snygga för att vara det... ;)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

På tal om plast, länkar och rustningar så har jag en kul länk till ett företag som har gjort bl.a rustningar och vapen till en hel del av alla "medeltidsfilmer", tyvärr är sidan lite eftersatt.

http://www.nortonarmouries.com/index.asp
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

är deras grejer i plast? I s f är dom grymt snygga iaf på bild
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Om man klickar sig till FAQ kan man läsa sig till vad det är gjort av.
De påstår att man inte kan skilja riktigt från deras, fören man tar på det.
Perfekt i filmbranchen där allt ska göras om och om igen.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Är det platta ringar? Det är så svårt att se på bilden. Snygg modell var det iaf.

Jag skulle vilja ha en med platta ringar. Ger tätare känsla utan att innebära mer vikt. Har 6:1 på mina handskar, tror aldrig jag har svurit så mycket som när jag gjorde dem. Skulle aldrig orka en hel brynja i 6:1, men det är ju grymt snyggt eftersom det blir så tätt.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Väldigt snyggt gjorda saker, svårt att se att det inte är äkta, fast jag blir lite fundersam på om de verkligen klarar riktiga vapen. Det står ju i FAQ att de gör det, men det kan ju vara reklam från ett företag som givetvis vill sälja sina varor.

Till film och liknande är det ju dock väldigt smart, och väldigt snyggt.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Ahh - jag var en aningens för trött för FAQn i natt *inse*

Horsemanship - jag håller med dig, tveksamt att dom står emot ett skarpslipat svärd ;)

Eftersom det var "fuskbrynjorna" från bla kingdom of heaven som påståss ha använts nere i jerusalem så borde det vara samma företag som Rigel länkade till. Tror att ringarna är platta eftersom dom sågades till av rör när man kollade på extramaterialet till ringenfilmerna.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Svar till de flesta i tråden...

Brynjorna var gjorda i plast. Och det VAR ringbrynjorna från Sagan om ringen och som sedan återanvändes i Kingdom of Heaven och som sedan hyrdes in till Arn. De användes inte bara i Jerusalem utan även under inspelningarna i sverige. Men det kanske bara var vi som red och gjorde stunt som fick de i plast? Ringarna var platta, skarvarna ihoplimmade och sedan var allt målat för att få en bra finish. Några riktiga vapen klarar de knappast. Däremot klarade de aluminiumsvärden som vi hade alldeles utmärkt. Det var inte de som Rigel länkade till som tillverkade dem utan Weta Workshop.

Här har ni en bild på mig i brynja:
DSC_3517.jpg


Finns massvis av fler inspelningsbilder här:
http://www.artreflections.se/arn/
 
Senast ändrad:
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Tog en funderare på det här företaget, och Kung Arthur finns med på deras lista över filmer de medverkat i.
Men jag tycks mig minna att det var Weta som gjorde deras utrustning också.
Antingen är det samma företag eller så är Norton någon form av skojare.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Eller så tillverkar de lite olika grejer bara... Weta ringbrynjor o.s.v. Norton kanske tillverkade de romerska rustningarna till King Arthur... Det är många kockar om man kokar film-soppa...
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Eller så tillverkar de lite olika grejer bara... Weta ringbrynjor o.s.v. Norton kanske tillverkade de romerska rustningarna till King Arthur... Det är många kockar om man kokar film-soppa...

Ja det skulle jag kunna tänka mig..
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Du är bäst!! Tack för svaret!

Vad anser du om den typen av ringbrynjehuva? Mest av allt - vet du hur man ska lyckas skapa en sån?


Sen måste jag ju säga att du var grymt manlig på bilden :angel:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Det ser riktigt äkta ut. Kanske något för de som fortfarande rider i tygbrynjor:angel:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Vad anser du om den typen av ringbrynjehuva? Mest av allt - vet du hur man ska lyckas skapa en sån?
Den typen? Antar att du menar själva utformningen? Jodå, den är väldigt trevlig att man bara kan öppna upp och lägga själva huvan bakåt och inte behöva ta av sig hela. Ack så trevligt när man är klar med uppvisningen och ska försöka hålla koll på alla sina grejer bland allt folk som kommer fram. Modellen i sig var väldigt vanlig under medeltiden. Finns lite olika varianter också på flikens utformning. Har länge varit på väg att fixa en flik, tänkte bara utgå från en befintlig huva och öppna upp lite och bygga på flik. Ska inte vara några större problem...
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Säsongen närmar sig och med den lusten att utveckla och förändra sin utrustning. vad har ni tänkt att göra ?
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 997
Senast: Scorpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp