Bukefalos 28 år!

Tornerspel - inspirationstråd 2008

Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Nu har jag fixat bilder på de två tränsen som jag jobbar med. Detta första är färdigsytt men inte färdigdekorerat. Det här tränset har jag fått göra om lite efter utprovningar på hästen. Just nu får det duga ;) Det var detta som jag visade bild på tidigare i tråden:

trens_torner01.jpg


Detta är nästan färdigsytt men mycket polish kvar på det. Hjärtat i pannbandet är en iläggning. Hjärtanen på tyglarna är conchos. Detta är en födelsedagspresent till en kompis.

trens_hierta01.jpg

snyggt :bow:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Tackar tackar ;) Jag tar emot beställningar *visslar oskyldigt* Hehe njae kanske inte :rofl:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Vilka fina träns, Scorpan!
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Tack så mycket, kul att ni tycker om dom - då blir man lite mer självsäkeroch kan fortsätta :bow:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Kanske inget ni andra som riddare är intresserade av, men jag gjorde mig ett pilkoger härom dagen;

koger1.jpg


koger2.jpg

I ett desperat försök att få bilden lite snyggare höll jag en fårskinnspäls bakom, om någon tycker det ser lustigt ut:crazy:

Btw, det är mina egentillverkade pilar också;)

/Rigel
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Jag hade ingen roll i filmen, men var med som hästskötare en hel del. Tror jag vet vem du är ;)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Då har jag fått hem min nya dolk, ser ut så här;

DSC04252.jpg


DSC04253.jpg


DSC04254-1.jpg


Funderar på att linda den som jag gjort med svärdet, några kommentarer på det?



Lite kul off-topic är det här teleskopskottet jag fick till häromdagen, både :D och :mad:;

DSC04251.jpg



/Rigel
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Min sambo Klasse fick ett infall och gjorde ett par timglashandskar för ett tag sedan:

timglas3.jpg


Alltid kul att se vad han hittar på, vi får se vad det slutar...
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

*kl*

Ingen som vet någon dokumentation om sk "Ryttarmantlar"? Har försökt hitta men gått bet. Tips mottages!
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Angående fleil-diskussionen, så tänkte jag bidra med ett par bilder på min fleil som jag gjorde för några år sen. Den är tävlad med i Rikstorneringen, så den är fullt godkänd.

Längst ut mot spetsen på pinnen sitter ett järnrör, ca 10 cm långt. Det har samma dimension som pinnen, så först slipade jag änden på träet på en bandslip så att röret går att trä på pinnen. Det är sedan varmfäst mot pinnen med lim och en genomgående nit för säkerhets skull. Den andra niten går igenom röret och kedjorna, så att dessa sitter fast. (Röret sticker upp några centimeter ovanför pinnen.) Väldigt enkelt och hållbart.

Fleil2.jpg


Fleil1.jpg
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Jag har överhuvudtaget inte hittat någonting som styrker att man hade speciella "ryttarmantlar". Snarare bara mantel i största allmänhet, eventuellt dekorerad med sin vapensköld. (Och det finns ungefär 100 olika sätt att göra det på också.) Och jag har sett bilder på både längre och kortare mantlar med vapensköldar på, vilket kan ha berott på ägarens längd, men det kan också ha berott på att de kortare modellerna var till ridning...? Svårt att veta.

Däremot finns det ju andra plagg som riddare "vanligtvis" bar, både till häst och inte. Vissa av dem påminner om en mantel, men är utformade på lite andra sätt, ofta med ärmar och/eller luva.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Infensus har ridit spel i ett par veckor i rekvisita från filmen, personligen gillar jag "ringbrynje"hoserna"/"chapsen" (eller vad vi nu ska kalla dom) allra bäst. Gillar riddare Roths idé, hon satte sig med en gång den lilla arbetsmyran och körde igång med att knåpa ihop ett par egna. Tänkte haka på trenden så småning om.... Men det kan ju va bra å bli klar med brynjan först... *stånk*
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Själv var jag också med i blan stunt ryttarna, jag och Carsten Nihlen gjorde utöver en del slagfältsscener bla slutstriden mellan Arn (Carsten) och Ebbe Sunasson (jag). Bilder finns på Vilses hemsida.

Vilka bilder! Enormt häftigt... måste ha varit en upplevelse att vara med! :)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

kl

Jag blir jätte sugen på att börja rida tornerspel själv när jag läser i den här tråden det verkar vara riktigt kul!!:banana:
Har kollat runt lite på hur man gör ringbrynjor ohc jag funderar på att göra en, jag har ingen bra häst att träna på så jag får väl börja göra lite grejor i stället för att börja träna lite.

Jag skulle gärna vilja ha bra tipps om...allt men framför allt ringbrynjor då. Gärna bilder också!!

Mvh//pyret
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Vilka snygga träns Scorpan:) Är det inte krångligt att göra dem?

Rigel: Jag tycker du ska linda dolken, svärdet blev ju kanonbra. Snyggt koger oxå:)


RiddarDam: Coola timglashandskar.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Säsongen närmar sig och med den lusten att utveckla och förändra sin utrustning. vad har ni tänkt att göra ?
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 997
Senast: Scorpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp