Tråden för spår

Idag fick alla 3 personspår.
Blev klurigt med skolklass och 2 hundar i ena spåret och skolklassen i andra, och en hare som flängde omkring i 3e
Tjejerna löste det så fint!
Lilla skrufs fick sitt hittills längsta spår, strax över 1200m, det klarade hon utmärkt. Trots skolklass i starten och löp.
 

Bifogade filer

  • 382089026_1538438069894316_2772402099443568874_n.jpg
    382089026_1538438069894316_2772402099443568874_n.jpg
    213,2 KB · Visningar: 27
@Tibialis så imponerad, vad fint de ser ut att spåra 😍

Jag fick äntligen tummen ur idag. Vi tränade på återgångar efter anlagsprovet men det gick verkligen så dåligt. Tappade suget ett tag men idag kom det tillbaka lite. La två korta och enkla spår för att få tillbaka självförtroendet. Ett som bara bestod av en återgång som hon för första gången tog utan att tveka! Andra spåret var bara ett vanligt spår med två vinklar som hon också klarade galant. Känns väldigt skönt att vi är på rätt spår (haha) igen 😊
 
Äntligen verkar vi vara på g och vilja jobba igen!
Jag har försökt gå ett par spår de senaste veckorna, men det har varit tvärkört då Lovis blev skendräktig och hade noll arbetslust.
Nu var det sug i linan och betydligt högre tempo!
Jag la bara drygt 300 m och allt gick bra, förutom en bit på mitten när hon tappade bort sig lite pga färska slag. Då satte hon sig ner och gav upp efter en stund, men jag sa åt henne att söka vidare och då tog hon tag i grejerna och avslutade fint.
Det blev en liten genväg vid återgången jag la på slutet, för hon fick korn på klöven och satte full fart snabbaste vägen. 😁

Lite mer träning, sen ska vi försöka boka in prov igen och (förhoppningsvis) ta den där sista 1an så hon blir champion.
 
Här är det riktigt hemskt väder och underlag ute. 15 cm slush 😑 Så just nu är det varesig läge för skogspår, IGP eller hårda spår. Hur har ni övriga det, kommer ni ut på några spåräventyr? :)
 
Här är det riktigt hemskt väder och underlag ute. 15 cm slush 😑 Så just nu är det varesig läge för skogspår, IGP eller hårda spår. Hur har ni övriga det, kommer ni ut på några spåräventyr? :)
Närmsta spårupplevelser tilda fått på sistone är alla "naturliga spår" efter rådjur som gärna hänger här omkring pga mycket äppelträd hos grannarna 😂 tacksamt när det var snö, lagom nosaktivitet att stoppa trynet i varenda hål i snön efter dom 😂 sen att vi väcker hela grannskapet vissa nätter när vi gör sista nattkissen pga att vi skrämmer iväg dom är ju en annan femma 😂🙈
 
Närmsta spårupplevelser tilda fått på sistone är alla "naturliga spår" efter rådjur som gärna hänger här omkring pga mycket äppelträd hos grannarna 😂 tacksamt när det var snö, lagom nosaktivitet att stoppa trynet i varenda hål i snön efter dom 😂 sen att vi väcker hela grannskapet vissa nätter när vi gör sista nattkissen pga att vi skrämmer iväg dom är ju en annan femma 😂🙈

En rolig sak med lite snö är ju att man ser en massa man inte har en aning om i vanliga fall. Som hur många små spår som korsat det men själv lägger! Rådjur, räv, katt, fågel… inte konstigt de tappar koncentrationen ibland bara sådär ”mitt i allt”!
 
Här är det riktigt hemskt väder och underlag ute. 15 cm slush 😑 Så just nu är det varesig läge för skogspår, IGP eller hårda spår. Hur har ni övriga det, kommer ni ut på några spåräventyr? :)

Jag har nån dipp i spårandet, eller rent allmänt i hundträningen, så vi motionerat mest just nu 😅 Hur funkar det att spåra i snö, är det lättare eller svårare för dem?
 
Jag har nån dipp i spårandet, eller rent allmänt i hundträningen, så vi motionerat mest just nu 😅 Hur funkar det att spåra i snö, är det lättare eller svårare för dem?

Det är ju förstås en uppenbar risk att de slår över till synintryck istället för nos, men jag kör åtminstone några skogsspår i snö pga kort säsong i norr… och jag märker om hon spårar eller använder synen. Och hittills blir hon helt blind, alltså går bara på näsan :) Hon spårar likadant, och lyckas hitta apporterna trots att de begravts under snö.

När snön lagt sig ordentligt kan vi övergå till hårda spår!
 
Risken med vinterspår är som sagt att dom går på synintryck. Vi fick ju göra vår appelldebut i höstas i nysnö, Terrorn var lite osäker i starten (han får inte spåra i snö till vardags) men sen gick han som tåget och utifrån beteende skulle jag definitivt säga att han gick mer på vittring än synintryck. Kylan gör väl doftmolnet mindre spritt, vilket kan göra det svårare?
 
Risken med vinterspår är som sagt att dom går på synintryck. Vi fick ju göra vår appelldebut i höstas i nysnö, Terrorn var lite osäker i starten (han får inte spåra i snö till vardags) men sen gick han som tåget och utifrån beteende skulle jag definitivt säga att han gick mer på vittring än synintryck. Kylan gör väl doftmolnet mindre spritt, vilket kan göra det svårare?

Jamen jösses, kemin och fysiken kring det hela, om man ska nörda ner sig 😅 Med den kunskap jag har hittills (still growing, liksom!) så skulle jag 100% inte börja spåra i snö. Men med en spårvan hund och ett hyfsat tränat öga hos föraren så visst, beroende på slutmålet. Själv dras jag ju till funktion framför form, så jag vill ha en hund som spårar oavsett förhållanden :)
 
Har nyligen börjat med personspår. Och undrar är det katastrof om hunden ser när jag lägger spåret? Har nämligen ingen bil och en bit att promenera till skogen, så jag är tvungen att ta med mig hunden och binda henne i ett träd under tiden jag lägger spåret. Sen låter jag det ligga 30 minuter under tiden vi går en runda.
 
Har nyligen börjat med personspår. Och undrar är det katastrof om hunden ser när jag lägger spåret? Har nämligen ingen bil och en bit att promenera till skogen, så jag är tvungen att ta med mig hunden och binda henne i ett träd under tiden jag lägger spåret. Sen låter jag det ligga 30 minuter under tiden vi går en runda.

Nej, det är inte katastrof :) Beroende på vilken lära och metodik man läser och lyssnar på finns det till och med de som rekommenderar att man börjar så med en ovan hund. Med tiden lär du ju lägga längre spår så att hon bara ser starten, och kanske du därefter hittar nån bra sten eller buske att sätta henne vid så att hon inte ens ser den, om du vill variera och göra svårare.
 
Idag blev det ett (alldeles för kort, i Bellans tycke) spår på hård snö. Eller ja, lite puder hade fallit och framförallt blåste det som rackarns 🥶 Så ett ganska svårt spår, men motivationen var på topp och hon jobbade på fint.

IMG_3269.jpeg
 
Inget mer IGP spårade för vår del i år så länge snön ligger kvar. Funderar dock att Viltspåra då då skogen inte är lika snötäckt här, ska ju trots allt försöka få till ett VCH till våren. 😐
 
Någon som fortfarande spårar? Tänker mig att ni längst söderut kanske fortfarande har det drägligt? 😅

Här i långt-norr-om-mitten kör vi ett par IGP-inspirerade spår på snö och i mörker/vecka. Jag går kluriga sicksack-mönster på ridbanan och förfryser fingrarna medan jag droppar näring i spåret i form av pyttesmå ost- eller korvbitar. B tycker att det är dunderkul (om än lite för kort?) och spårar verkligen kalasbra. Förmodligen lite för snabbt emellanåt för IGP, men väldigt fint för bruks. Så det är alltid nånting, och man får väl göra vad man kan efter förutsättningarna :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 561
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 503
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 167
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp