Trädgården 2017 - del 3

Gifte mig i lördags, och fick väldigt överraskande 1 st plommonträd Victoria av två tjejkompisar. Är man nära vänner då när dom vet att trädgården är en stor hobby :love::love: Victoria blev planterad i måndags, och hon får stå mellan en gran och ett äppleträd för att få lite vindskydd.

För övrigt är jag lite bitter, vi har 14 tomatplantor i växthuset av 5 olika sorter varav tigrell och heartbreaker som skulle vara färdiga till bröllopet var tänkt. Men nej, de verkar bli klara i helgen när vi har husvakt fred-mån :mad::p
 
Kan det vara värt att så någon gröngödslingsväxt nu i augusti så snart jag har rensat första bädden? Jag har en påse esparsett hemma nämligen. :)
 
Kan det vara värt att så någon gröngödslingsväxt nu i augusti så snart jag har rensat första bädden? Jag har en påse esparsett hemma nämligen. :)

Svarar på min egen fråga genom att konstatera att det går utmärkt att så Honungsfacelia hela augusti ut. Så nu lade jag till det på min lilla Impectalista och tryckte på "beställ".

SPANSKA JUNGFRUN 'Lovey-Dovey'
PLOMMONTOMAT F1 'Indigo Kumquat'
MARYLANDZINNIA 'Zahara Starlight Rose'
SMÅBLADIG BASILIKA
DILL 'Como'
DRUVGURKA F1 'Partner'
PLOCKSALLAT 'Amerikanischer Brauner'
LUKTÄRT 'Mollie Rilestone'
KÖRSBÄRSTOMAT F1 'Lipso'
RÄDISA 'Rapid Red 2'
GRÖNGÖDSLINGTAGETES 'Ground Control'
HONUNGSFACELIA
LUKTÄRT 'Franciscus Cupani'
LUKTÄRT 'Old Spice Annie Gilroy'
KÖRSBÄRSTOMAT 'Golden Bumble Bee'
 
Svarar på min egen fråga genom att konstatera att det går utmärkt att så Honungsfacelia hela augusti ut. Så nu lade jag till det på min lilla Impectalista och tryckte på "beställ".

SPANSKA JUNGFRUN 'Lovey-Dovey'
PLOMMONTOMAT F1 'Indigo Kumquat'
MARYLANDZINNIA 'Zahara Starlight Rose'
SMÅBLADIG BASILIKA
DILL 'Como'
DRUVGURKA F1 'Partner'
PLOCKSALLAT 'Amerikanischer Brauner'
LUKTÄRT 'Mollie Rilestone'
KÖRSBÄRSTOMAT F1 'Lipso'
RÄDISA 'Rapid Red 2'
GRÖNGÖDSLINGTAGETES 'Ground Control'
HONUNGSFACELIA
LUKTÄRT 'Franciscus Cupani'
LUKTÄRT 'Old Spice Annie Gilroy'
KÖRSBÄRSTOMAT 'Golden Bumble Bee'
Lilla :confused: Host,harkel :D
 
Arbetet fortskrider! Imorgon ska jag börja med första odlingsbädden.
https://instagram.com/p/BXlH7F-lxB0/
Julros?
helleborus_hybrid.jpg
 
Njuter av att se alla bin och humlor som hittar mat på miniängen. En kvadratmeter är mer än man kan tro! :love: Älskar att stå och titta på dem, de är så vackra och söta! :heart Konstaterade också att de inte gjorde sig särskilt bra på bild så jag klippte ihop en lite film med telefonen. :)

 
Nu blommar klematiserna och fler skott finns det :)
Hoppas så den håller sig fin och växer sig upp för båda spaljéerna :bump:
Den första till vänster når preeeecis upp till spaljén så växer den bara lite till så kan jag sno den ett varv så den håller sig fast å sen räknar jag med att den sköter resten själv :)

AQKAAAACHd9odHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk4YjY3Y2MyYTZiMjIwODY0MjczMmI5LmpwZw


AQKAAAACOlRodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTk4YjY3Y2E5NjA2ZWU2MDk4ZGQ2NDcyLmpwZw
 
Tips på goda chilisorter? Gärna någon ruskigt stark då mannen älskar starkt, så tänkte att jag skulle chocka honom med nått extremt starkt. Har en chilisås hemma med +320 000 scoville hemma som är ruskigt stark men tänkte odla fram nått monster att göra sås av hehe

Har en aji lemon chili hemma som snart är redo att skördas, någon som vet hur stark den är? Står olika på olika sidor, tänker att den nog borde passa utmärkt till fisk om den har citrussmaken jag hoppas på.

Sen undrar jag över olika kryddörter, har en hel del men skulle behöva mer och vill gärna plantera i samma kruka, vad funkar att odla tillsammans?
 
Att jag aldrig lär mig! I förra veckan sådde jag en pluggbox för sensommaren med bland annat sallat och trodde att jag med lätthet skulle komma ihåg i vilka pluggar jag sådde det ena eller det andra. Men jag minns inte ens vad jag sådde mer än vintersallat och mangold. :banghead:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 014
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
79 80 81
Svar
1 619
· Visningar
53 634
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
681
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp