Tricktråd

Amk

Trådstartare
Jag tycker vi som tricktränar ska ha en tråd, där vi kan tipsa och hjälpa varandra framåt. Själv har jag en treårig morganvalack som jag tränar, och här är en film från dagens träning:

http://www.youtube.com/watch?v=9Bea2pzDNws&feature=youtube_gdata

Vissa av tricken kan han klockrent, andra övar vi på fortfarande. Just nu har vi svårt för att få till liggandet, så om någon kan berätta om hur ni lyckats är jag idel öra.
 
Sv: Tricktråd

Kanon ju!

Jag som är jättenybörjare kan säkert få en hel del tips då :)

Kan någon berätta vad yoga är?
 
Sv: Tricktråd

Lärde min ligga genom kompliment. Fick han att gå ner med frambenen mer under sig sedan väntade jag bara med belöningen :p
Kan tillägga att min pålles favvo trick är sitt :D
 
Sv: Tricktråd

Yoga är när hästen tar bak mulen in under ena bakbenet, och då samtidigt lyfter på det bakbenet. Jag lär in det successivt genom att ge godis på sidan av hästen, längre och längre bak.
 
Sv: Tricktråd

Rolig tråd, här vill jag vara med. Duktig pålle förresten.
Vad är lättast att börja med? har två unga hingstar som är väldigt lättlärda och påhittiga. Vill gärna börja arbeta med dem genom lite tricks. Tips?
 
Sv: Tricktråd

Jag och Ferro har precis börjat träna lite tricks.

Första gången vi provade på att skaka på huvudet.
http://www.youtube.com/watch?v=QXd0H32R9gw&feature=related

Andra passet med skaka på huuvdet.
http://www.youtube.com/watch?v=dlsjJ16dlaU&list=UU4gmKm5bB2C7HTOR6aKz0MA&index=11&feature=plcp

Första passet där vi lär oss nicka.
http://www.youtube.com/watch?v=Ifokw1kuYMs&feature=related

Första passet där vi provar att le för kameran. :D
http://www.youtube.com/watch?v=lLmkdUwTJXw&list=UU4gmKm5bB2C7HTOR6aKz0MA&index=9&feature=plcp

Några minuter efter föregående video där vi går igenom både skaka på huvudet, nicka och avslutar med några leenden.
http://www.youtube.com/watch?v=zfqNhFhAnh8&list=UU4gmKm5bB2C7HTOR6aKz0MA&index=8&feature=plcp

Ferro tycker det är jättekul och blir lite väl ivrig ibland. Han är väldigt yvig med sitt huvud och hals så dessa trick var verkligen inte svåra att lära in då han redan gör allt det där på eget bevåg. Gällde bara att få honom att förstå när och när man inte ska göra det. :P
 
Senast ändrad:
Sv: Tricktråd

Jag håller inte på med trick så mycket, men har lärt mitt sto att gå i spansk skritt :) än så länge gör hon det väldigt bra ifrån marken, ska snart gå vidare och försöka få henne att göra det när jag sitter på också :)
 
Sv: Tricktråd

Duktig han är, väldigt lättlärd.
Jag har inte börjat än men jag kan tänka mig att just innan de första gångerna blir rätt, att det kan bli lite frusterande? Har inte det bästa tålamodet :)
 
Sv: Tricktråd

Jag har börjat trickträna med min gamla ponny! Han kan skaka på huvudet och rygga och nästan spansk skritt. Grejen är att han inte vågar buga! Han är så nära, men i sista sekund skuttar han upp på alla fyra igen...

Jag vill få honom att lita på mig, men vet inte hur, så jag har i princip gett upp eftersom jag absolut inte vill råka göra något dumt som skulle kunna riskera skada honom eller likande.

Tänkte att jag kunde låna tråden lite när ni kunniga människor redan är här! ;) Så hur gör man på bästa sätt? Vad ska man tänka på? Finns det något "trick" man kan använda, så att hästen förstår? :confused:
 
Sv: Tricktråd

Länk till extern blogg, borttagen enligt bukefalos regler. Lägg gärna in enbart filmlänk på nytt, mvh moderator

En liten film!
Vårat första tricks!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tricktråd

Cool! Vad gör du med handen på halsen när han ska skaka på huvudet?
 
Sv: Tricktråd

Svårt att förklara, men jag lyfter på hans ena ben och lockar med godis under magen, ungefär. Har ett kommando också som han lyssnar lite på. Provade att locka på sidan liksom, men det gick inte lika bra... :)
 
Sv: Tricktråd

Jag har lärt min ponny att skaka på huvudet genom att ta något vasst, typ en hovkrats, och peta lite lätt i mankammen. Hästarna har en reflex där så att de skakar då på huvudet :)
 
Sv: Tricktråd

Aha, jag visste inte att de hade en sådan reflex. Angående bugningen tycker jag att du ska åka på någon kurs, så du kan få mer hjälp... det är så mycket lättare att ge råd när man sett hur du gör. Jag har hållit upp benet och bett hästen att rygga tills han gått ned (men det var inte lätt, och tog mycket tid, för att han skulle känna sig trygg hela vägen).
 
Sv: Tricktråd

Jag petar lite på mans manke. I början så drog jag lite ryckigt i ett tagelstrå. Det är meningen att det ska killas eller stickas lite för att hästen ska få den där "rysnings" reflexen och skaka på huvudet. Som ni ser så är hästen myyycket fundersam i början innan han inser; "Oi, jag får godis!" :D
 
Sv: Tricktråd

Jo han är väldigt lättlärd. :D

Jag själv har väldigt bra tålamod och kan stå och vänta ut en reaktion rätt länge så jag har inte det problemet. Man får helt enkelt försöka andas och räkna till tio om du kännar att frustrationen närmar sig. Eller ta en paus. Hästen kommer inte att lära sig något så länge du är irriterad. ;)
 
Sv: Tricktråd

Om hästen är lite klaustrofobisk så kan det vara svårt för den att våga stoppa huvudet mellan frambenen och gå ner på knä. Prova att lära den att lägga tynden bakåt där den håller upp frambenet så kanske det går lättare? :)
 
Sv: Tricktråd

Jag tycker vi som tricktränar ska ha en tråd, där vi kan tipsa och hjälpa varandra framåt. Själv har jag en treårig morganvalack som jag tränar, och här är en film från dagens träning:

http://www.youtube.com/watch?v=9Bea2pzDNws&feature=youtube_gdata

Vissa av tricken kan han klockrent, andra övar vi på fortfarande. Just nu har vi svårt för att få till liggandet, så om någon kan berätta om hur ni lyckats är jag idel öra.

Kul att se! Trevlig film, det syns att han gillar det :idea:

Apport var kul, det måste jag prova. Bergsgeten har jag aldrig tänkt på att göra på bara marken, vi har liksom gjort den automatiskt när han står på en tillräckligt liten piedestal... Men superbra att kunna göra det utan något :idea:
 
Sv: Tricktråd

Just tråden jag sökte efter! :laugh:

Vad duktiga ni är, har ni övat länge?

Jag köpte en minishettis som sällskap i november med tanke att börja trickträna honom med klicker, dock stötte vi genast på patrull eftersom han inte gillade något av det jag erbjöd i godisväg?! :confused: Ska inte shettisar äta allt..?
För några veckor sedan fick vi några nävar pellets av en vän och se där, miniligisten åt med förtjusning! Vi har hunnit träna en 5-6 gånger sedan dess, först med target som han kvickt lärde sig att följa men sedan kände jag att nej, det var nog inte rätt för oss och de 3-4 senaste passen har vi kört utan target. Han har än så länge bara lärt sig tass (lyfta benet) och vi tränar nu på att skilja höger tass och vänster tass, funkar 8 av 10 gånger, samt god dag (sträcka fram benet och lägga i handen). Han blir lite otålig ibland och lyssnar inte riktigt utan kör hela repertoaren istället :D

Nästa steg hade jag tänkt skulle vara att plocka upp saker från golvet, vi har provat en gång med rotviska och handduk. Han nosade bara på dem och fick då klick. Då intresset var aningen större för handduken tror jag att vi kör vidare på den. Vad tror ni om att doppa den i betforvatten för att få honom att ta den?

Jag är fullständig nybörjare på allt vad trickträning heter, en av mina stora hästar kan buga och gamla katten kunde sitt, stanna och hoppa och nuvarande katten kan hoppa upp i famnen, men det är allt :D

Här är en film från förra veckan, andra gången vi tränar tass:
http://youtu.be/8B9VJYcD3UI

Screenshot:
pic_186090961.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 555
Senast: Vallmo
·
Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 364
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 417
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 790
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp