Bukefalos 28 år!

Tricktråd

Sv: Tricktråd

Jag har nog övat 1-2 år, minns inte riktigt när vi började. Tack för berömmet.

Idén med betforvatten tycker jag är bra- alla bra genvägar är tillåtna tycker jag! jag lärde min att först nosa på föremålet jag ville han skulle plocka upp, sedan nafsa på det, sedan lyfta det och sist ge det till mig. Min häst är dock väldigt oral och älskar att bära på ting, så det var enkelt. En av mina andra hästar var det stört omöjligt att lära apportera.

Tass-tricket var kul, det har jag inte sett förut. Jag ska nog inte lära in det dock- när vi anspänenr för vagnen står en person framför och min häst skulle säkerligen kunna tolka in att han skulle lyfta hoven då. Han testar gärna sina trick om min position bara stämmer liiite med trickskommandot.
 
Sv: Tricktråd

Idag började vi träna in backa, så började jag fundera på en grej.

Kan man gå för fort fram?

Lillkillen lär sig de här "lätta" tricken på ett par gånger och då går jag vidare med något mer samt lägger in de kommandon han kan då och då som repetition och koll så att han verkligen lyssnar och inte bara gör.
 
Sv: Tricktråd

Jag tycker att det är olika med de olika tricken. Om de kräver exempelvis stretching tycker jag absolut att man kan gå för fort fram. Om du tittar på min video när vi gör bergsgeten kanske du förstår vad jag menar. Min häst vet exakt vad jag vill, men tycker att det är jobbigt att stå med benen tätt. Ser man honom från sidan syns det att han är överbyggd pga. tillväxt, varför jag förstår att han inte får samman benen helt. Därför tycker jag att jag kan gå för fort fram genom att forcera bergsgeten, och nöjer mig med det han bjuder på.
 
Sv: Tricktråd

Jag och tinker jag lånar kan en variant på bugning, då han tar ner huvudet mellan frambenen och bugar typ. Ska testa att göra några trick med honom och se om han kan något mer, skulle vara kul att kunna bland annat stegring. Ni är duktiga som har lärt era hästar det här!
 
Sv: Tricktråd

Kl*

Jag tränar trick med min ponny lite då och då, just nu kämpar vi med spanska skritten.
Hon tycker det är fullkomligt onödigt att lyfta högt på frambenen och gå samtidigt. :rofl: Jaja. Det löser sig väl kanske.

Liten bild på när hon precis lärt sig lyfta frambenen högt, när jag tog fram handen.
24726_378660833561_540668561_3702080_6467238_n.jpg
 
Sv: Tricktråd

Wow, vilket lyft! Hur kommer det sig att du väljer att ha henne fastsatt?

*kl Vi övar vidare på skutt. idag blev det mer ansatser till stegring än jämfotahopp, så nu måste jag fundera på hur jag vill ha det. Jag vill nog egentligen ha det som två olika trick, så får se hur jag ska få honom att hoppa med alla fyra. Förmodligen låta honom gå fram mer i skuttet.
 
Sv: Tricktråd

Hon är fastsatt för att det var andra hästar på gången! Ridbanor/gräsbanor/terrängbana var upptagna med tävlingar så vi kunde inte vara ute heller. :)
Det här var 2009, tiden går undan.

Satte ihop några få klipp från tillfället där jag tog bilden ifrån.
http://www.youtube.com/watch?v=O0rnhDo7JRY&feature=mfu_channel&list=UL

Får filma någon dag igen. Vi tränar inte regelbundet och vi kan inte så många trick;
Inkallning, plats, snurra, kram, flema på kommando, Lyfta ben och påbörjan till spansk skritt.

Jag håller på och förbereder för att lära henne ligga ner. Hon rullar sig nämligen väldigt gärna i ridhuset, så jag har ett kommando som jag gör
när jag låter henne lägga sig ned, när hon vill rulla och så får hon godis direkt. Får väl se om det leder till något. :)
 
Sv: Tricktråd

Det är ett jättebra sätt att lära dem ligg på. Vill de inte riktigt rulla sig kan man, då det är varmare, duscha dem för att öka chansen för att de lägger sig och rullar.

Just att själv börja skrapa med fötterna och trampa runt lite så som de gör brukar vara ett bra sätt att få dem att rulla. Sen brukar det gå att få dem att göra det för det som kommando.

Nu har du ju en suverän tränare som sysslar med sånt att tillgå på plats med. Den du mötte mig med förut.

KL

Min lilla ponny håller på att utveckla en ny ingång till sitt liggande. Han ligger(och bugar) för signaler i grimma och på framfot. Nu har jag börjat lära in början till bugning lös utan att jag rör honom ist. Han får toucha marken med nosen innan godis. Det sitter. Så nu ska vi avancera det till att buga, sen går vi till liggning ur det. Han kan diverse olika larv som matten tyckt varit skoj. Vi är ju mer fokuserade på dressyren eg. Men nu när ponnyn är 29 år och skar sönder benet så har matten gjort lite annat igen.
Han stannar och står still på kommando, backar för röst och kropp och för pet på en triangel över svansen, inkallning funkar, går att skicka över saker, genom saker och styra lös, flytta fram och bakdel, sänka huvud, gå med huvud under armen, går att stå på honom på rygg och rumpa, ligga på honom etc etc. Han står på pallar, stenar, stubbar etc. Går att ställa upp både fram och bak eller valfritt och att gå ner framåt eller bakåt. Går att rida i halsring, grimma etc. Går att longera i halsring. Håller på att börja med sitt. Det tar vi ur liggningen.

En häst jag har i träning står på "pall" nu. Det går att precitionsflytta benen på honom med hjälp av spöpet och spö-tryck som riktar och styr hans lyfta fötter. Honom har jag lärt gå med huvudet under min arm, vi ska börja springa så med. Han går att styra lös, flytta fram och bakdel, backa(för samma signaler som min ponny). Hon hoppar/bockar på kommando. Han är en sprattlig liten sak med mycket överskottsenergi. Så när han är lös har jag lärt in att om jag hoppar ska han göra detsamma. Så brallar han ur lite utan att jag behöver sitta på. Vi har lyckats få till serier ibland.
Vi ska börja med ligget strax. Vi börjar med bugandet först.
Han går också att longera i halsring.
 
Sv: Tricktråd

Jag tänkte öva på inkallning idag, men hon förföljde mig så det var inte så lätt att kalla in henne när hon redan var i hasorna på mig. :D
Vid 1,45 så kan man dock se tricket jag kallar för "snurra". Försöker också lära henne att skutta vilket man kan se direkt efter snurren.

Men det är mest att vi springer runt och övar på stopp ifrån trav och galopp.

http://www.youtube.com/watch?v=vKrg9S3Hn7M&feature=youtu.be

(Hon är högdräktig, därav magen.)
 
Sv: Tricktråd

Vad var det för pellets då? Har två små som heller inte gillar det jag erbjuder samtidigt som det är så stora bitar allt godis som man hittar i hästaffärer
 
Sv: Tricktråd

*kl*
Lite trick och bus bilder med mina pållar :D Ove är tvungen att vara med och störa när jag trickar Prinsen med :p


 
Senast ändrad:
Sv: Tricktråd

Vilken rolig tråd! Gud vad kul att kunna lära av så många andra. Jag hade också problemet i början att jag inte hittade godis som min häst gillade, men nu har vi hittat pellets som Räkan (2 år gammal nu) älskar =) Vi övar lite stå still, inkallning, följa john, backa och flytta bogarna.

Senast igår pysslade jag ute i hagen och lyckades få fram några travsteg i följa john. Men hon hade lite svårt att förstå så vi höll bara på en kort stund. Hon provade till och med att stanna vända och backa istället för å se om det kunde ge bättre "utdelning" än att bara skritta efter mig så då tänkte jag att jag jobbat lite för länge.

Har funderat på att börja med bergsgeten när hon är duktigare på att stå still, men jag vet inte om det är för krävande för en häst som fortfarande växer? Är det svårt att lära dem lite på ett trick nu för att vänta med att bygga vidare på det tills om ett år eller två? Annars låter apport himla roligt! Det ska vi nog prova.

Enda kruxet är att de andra hästarna i hennes hage är rätt så buffliga och stör gärna om vi ska "leka" men om jag till exempel tar in henne i ridhuset så går det, men det är mkt svårare att motivera henne.
 
Sv: Tricktråd

Hej hej jag behöver lite råd! Jag ska träna en häst att göra ett trick i samband med ett projekt jag gör för inlärnings psykologi om Pavlovs hundar. Men frågan är vilket trick?
Jag har hört att det kan bli dåligt utav att trickträna hästar genom att hästen kan göra det vid fel tillfälle, som att den bugar mitt i en ridtur för att få ett äpple. Så hellst inget dåligt eftersom den som kommer lära sig är en tävlings travare.
 
Sv: Tricktråd

Trickträning verkar så himla roligt, att få göra något med hästen där man sammarbetar utan ridning! Har testat lite med min ponny, men bara enkla saker. hon blir ivrig och mycket mre sammarbetsvillig och tror hon tycker de tär jättekul.

Men det jjag är lite osäker på.. Det är kommandonen. Man kan ju ha massa olika kommandon, och det finns väl egentligen inget rätt eller fel. Men vissa är väl inte lika praktiska att ta då hästen lätt kan förväxla dem när man bara hanterar dom i vanliga situationer, och andra kanske är helt enkelt svåra för hästen att se "skillnad" på.

Undrar därför vad nim använder för kommandon till olika tricks, hur ni lärde in dem (använde för kommandom i inlärningen, ex tryck på bogen när de ska backa, för att sedan lägga på ett ord), och vad ni skulle rekommendera för fysiska och röst kommandon (lyfta en hand, peka på bogen ex) för till exempel backa, stanna, inkallning, med mera.

Tycker som sagt det har varit det svåraste hittils. just nu har jag väl att jag går mot henne och har handen mot bogen när hon ska backa, och hon verkar inte bry sig om det om hon inte känner lukten av gott, men man vill ju inte att det ska bli så att man inte kan gå mot henne utan att hon ska tro att hon ska backa :P

tack på åförhand :)
 
Sv: Tricktråd

Vad söta ni är när ni springer runt tillsammans, gillar snurren :love:

Härlig tråd för övrigt! Måste film mig och ponnyn en gång sedan, vi är lite halvnybörjare men kul har vi iallafall!
 
Sv: Tricktråd

Yoga är ju ett rätt smidigt trick att lära in, det kanske kan funka?
 
Sv: Tricktråd

Jag skrev ett långt svar häromdagen, men det försvann, så gör ett nytt försök nu...


Jag tycker att de flesta trick går snabbt att lära in, så jag lär helst in hela tricket i kontinuerliga träningspass.

Angående bergsgeten så är det det trick min växande häst haft svårast för, kanske för att han varit så överbyggd. Han vet vad han ska göra, men får inte ihop benen helt. Så själv har jag pausat med det tricket tills han är mer färdigväxt.
 
Sv: Tricktråd

Du måste verkligen filma din! Jag har för mig att han kan spansk skritt riktigt snyggt!?

Stella gillar snurren hon också! :love:

Nackdelen med att lära hästar trick. :cool:

Såhär gör Stella varje dag när jag kommer och hälsar på henne.
st-2.jpg

Godis! Inget godis!? Snälla? Bara lite? Godis? *Flema* Godis nu? Snälla???
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 741
Senast: Vallmo
·
Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 386
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 463
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 796
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp