Tricktråd

Sv: Tricktråd

*kl*

Väcker liv i tråden här. Har en mycket lättlärd och samarbetsvillig häst som nästan slår knut på sig själv för att vara till lags (speciellt oom det väntas gotta!).
Har börjar trickträna lite smått.

Han kan sedan tidigare vända rumpan mot mig i boxen om jag säger rumpa, bli kliad är ju skönt :D Och början till att buga har vi tränat på Har kommit till att han knixar ner ena frambenet men inte vågat ta det längre än så ifall herr långben med noll kontroll skulle slå knut på sig själv och gå omkull i leran, eller något. petar jag i sadelgjordsläget så stoppar han huvudet mellan frambenen. Petar jag i sidan vid revbenskanten så böjer han huvudet dit.

Nu är jag sugen på något nytt att lära in samtidigt som vi fortsätter med bugandet. Men vad? Har som regel att inget av tricken ska kunna skada mig eller någon annan om han tigger genom att visa sina trick, är jag dum om jag börjar öva in spansk skritt genom att visa med spö? Är risken stor att han kommer att börja tigga genom att fladdra med frambenen?
 
Sv: Tricktråd

kl.

Har lekt lite trick med Räkan nu på sista tiden. Vi började med att försöka få henne att le men det gick inte så bra... Tror att jag började på fel sätt. MEN, hon började gäspa under ett träningspass så jag klickade på gäspningen för skojs skull.

Det passet gick det ganska bra men under de efterföljande var det rätt så svårt att få henne att börja gäspa så jag klickade på mul-rörelser och shapeade fram gäspningen ur det sedan.

Nu har vi kommit så långt att jag ska försöka lägga kommando på det.

 
Sv: Tricktråd

Kl

har visst missat den här tråden!
Tränar lite trick med min fyraåring, en glad buse som tycker det mesta är kul :)
Precis när jag hade fått hem honom så var han ovillig att stå still vid uppsittning, så då tränade vi in det som ett trick. Här kör vi även lite apport:

http://youtu.be/QVZv_KwcY4E
 
Sv: Tricktråd

Jag har också lärt min 3årig att ställa upp inför uppsittning och jag tycker verkligen att alla borde träna det med sina hästar, framförallt de som har problem med uppsittningen :) För det funkar ju faktiskt strålande och så många gånger som jag har fått beröm för att min unga häst står fint medan jag sitter upp :)
 
Sv: Tricktråd

Jag har också lärt min 3årig att ställa upp inför uppsittning och jag tycker verkligen att alla borde träna det med sina hästar, framförallt de som har problem med uppsittningen :) För det funkar ju faktiskt strålande och så många gånger som jag har fått beröm för att min unga häst står fint medan jag sitter upp :)

Håller med!
Har även hjälpt andra att träna in detta på sina hästar, och det är ju oftast ganska lätt att lära in. Det jobbet man lägger ner har man igen varenda uppsittning under hästens verksamma liv! Kan verkligen inte förstå alla som struntar i det...


Va duktiga ni är! Kul och se dig igen och vilken fin häst du köpt :) har du kvar madame med?

tack :) kul att se dig med! Han är jättemysig, men en riktig snorvalp...busig och lekfull som bara den. Tant Madam är kvar...numera jättetrevlig att rida, får ibland gå in som lektionshäst för barn eller ängsliga vuxna :)
 
Sv: Tricktråd

Kl hur går det med träningen?

Själv har jag börjat lägga kommando på Räkans gäspningar men jag har svårt att få henne att konsekvent gäspa på riktigt och inte bara göra halvdana försök emellanåt.. Men om jag är för snål och bara belönar på de bästa gäspningarna så tröttnar hon... Får nog försöka hitta något riktigt gott godis att varva med..

Har även börjat med att buga. Lyfter upp ena frambenet och lockar henne med en morot mellan benen.. tre -fyra gånger har hon nu gått ned så djupt att hon lägger ned framknät på marken. Men det blir för en halv sekund innan hon går upp igen. Men tycker ändå att det har gått fort på bara två träningspass :D
 
Sv: Tricktråd

Hej!
Jag är ganska ny på sidan och vet inte riktigt hur man gör för att skriva ett inlägg men jag hoppas detta blir rätt!

Jag har en islandshäst som jag klickertränar. Han har lärt sig att plocka upp saker på kommando, och även att komma när jag visslar. Nu vill jag få honom att komma med saken han plockat upp till mig, alltså kombinera de två tricken, men det är omöjligt!
Det han gör då är att plocka upp saken, skaka på huvudet och kasta iväg den, sen kommer han till mig… Samma sak om jag har honom i en grimma och försöker leda honom till mig.:/

Vad ska jag göra?:)
 
Sv: Tricktråd

Hej och välkommen hit!!

En sak när man skriver inlägg så brukar man trycka på "snabbsvar" på sista inlägget i tråden, då ser du i det gröna fältet ovanför svaret att jag nu till exempel har svarat på ditt inlägg. Och du svarade ju på mitt. När man använder någons sista inlägg i tråden för att skriva ett generellt svar och inte ett som är direkt riktat till den man svarar så brukar man börja med att skriva "knapplån" eller "KL" för att visa att ens svar är generellt riktat och inte riktat som svar på ett specifikt inlägg. (oftast gör det inget om man glömmer kl men i vissa diskussioner blir en del personer lite buttra om man inte skriver kl så det kan vara bra att veta inför framtiden) :)

Hur du ska lösa apport-tricket vet jag inte då jag inte har försökt med ett sådan trick själv ännu. Hur länge håller han i apport-leksaken nu ? kanske ska försöka få honom att hålla i den längre stunder stillastående så att han lär sig att han t.ex. måste hålla i apporten 20 s. innan belöningen kommer. Då kanske det är lättare att få honom att hålla kvar den tills du har fått honom att ta ett par steg emot dig. Och eller kanske använda en apportleksak som är väldigt lätt för honom att hålla i. Såg att Kosmostanten hade en jättebra apportleksak i en annan tråd (funderar på att försöka hitta en likadan till Räkan så småningom. Hon vet säkert också hur man kan få dem att behålla leksaken tills dess att de kommit fram till en.. Jag bara spånar lite ideér utan att egentligen veta av erfarenhet...

När vi ändå är inne på att spåna ideér så brukar jag leka lite följa john med Räkan samt att hon ska komma till mig. Och det går ganska så bra i skritt men om jag ökar takten så fortsätter hon att skritta efter, jag har svårt att få med mig henne i trav. Någon som har en idé på hur jag får henne att öka farten både i följa john och i inkallningarna?
 
Sv: Tricktråd

Tack så mycket! Aha, det ska jag komma ihåg! :)

Han kan hålla i den någon sekund men om han inte får ett klick så funderar han på vad han ska göra med den och kommer fram till att det är bäst att kasta bort den eller så blir han okoncentrerad och vill inte trixa mer ;)
Jag ska ändå försöka träna honom att hålla den åtminstone några sekunder och se vad som händer! :)

Jag har övat lite följa John med Byr också och om jag börjar springa så travar han efter. Det fungerade dock inte i somras när det fanns massa gott gräs men nu när de går i vinterhagen och utfodras med hö går det utmärkt och han kan lättare hålla fokus när det inte är mat överallt och hela tiden. Jag försöker befästa det så han ska kunna göra det även om det finns massa gott runt omkring så ha kan det till sommaren. Du kan försöka använda ett "godis" som är jättesmaskigt (jag använder morötter bara) eller hitta ett ställe som din häst älskar att bli kliad på, det har funkat för oss! Undvik också "störande saker" som gräs om du nu har en lika matfixerad häst som jag ;)
 
Sv: Tricktråd

Knapplån

Jag har funderat lite på att trickträna min häst då jag tror att han skulle må bra av det rent psykiskt. Han är sex år och det är inte alltid hans kropp kan tränas så mycket som hans huvud önskar om ni förstår vad jag menar. ;)

Han tävlas i hoppning och kommer så göra hela sitt liv (troligtvis även av andra än mig). Därför vill jag inte lära in något som han på något sätt kan bli straffad för i framtiden (så som bocksprång, stegringar etc). Det här gör det hela lite mer problematiskt, jag vet inte vilka trick jag ska lära honom?

Jag har börjat med att försöka lära in "skritt", "stanna" och "backa". Alltså att jag ska kunna styra honom som jag vill bara med rösten. Det går ganska bra, men det svåra tycker jag är att vara konsekvent! Känns som att jag alltid borde säga kommandot, oavsett vad vi gör? Och så hanteras han ju av så många olika människor (kollektivstall), så då blir det ännu klurigare..
 
Sv: Tricktråd

Man kan ju ha flera kommandon på en och samma rörelse.
Tipsar om att lära hästen stoppa in nosen i grimman eller trä på sig tränset själv. Sänka huvudet, lyfta hovarna, lära hästen att när man kratsat ena bakhoven, att ta två steg förbi, så du står still, för att sedan kunna kratsa andra bakhoven. Ett enkelt sätt att stajla framför stallkompisarna. ;)

Knappar
Är det någon som håller på med frishejping på häst? Eller "guidar" ni alltid/ oftast hästen? Någon som använder det i ridningen?
 
Sv: Tricktråd

Jag har shapeat fram gäspning hos Räkan, förstärkt när hon fipplat med munnen och spärrat upp näsborrarna fram till en hel gäspning. Vet inte om det är det som kallas för fri-shapeing. Försöker att guida så lite som möjligt och få henne att tänka och testa desto mer men jag är ganska långsam och har lite svårt för när jag ska vänta lite längre med klicket så det går inte alltid så bra :-)
 
Sv: Tricktråd

Åh vad kul! :)

Jag är lite intresserad av att använda det i ridningen, men herr häst är ju ganska rutinerad så det känns som en stor omställning om jag vill frishejpa helt.
 
Sv: Tricktråd

ja,, om jag har förstått teorin rätt så shapear man ju för att få fram en specifik handling och sedan lägger man kommando på handlingen.. Så en ridutbildad häst har ju oftast redan kommandon på olika "handlingar" men om du ska lära in något nytt så kan du säkert göra det med shapeing.

Jag har funderat på att försöka använda shapeing uppe på ryggen, min är ju tre och kan inte så mycket än, men samtidigt så tycker jag att det på gott och ont triggar deras tendens att prova på egna initiativ så jag tror inte att jag vågar experimentera med det uppe till häst. Känns ju inte så säkert med en häst som testar om olika beteenden kan ge belöning när man sitter på ryggen.. Är man duktig kan man säkert göra det på ett säkert sätt men jag är inte så duktigt på trickträning ännu =) hoppas kunna gå en kurs med henne under nästa år när hon fått sitt föl..
 
Sv: Tricktråd

Jag rider min ena ponny med klicker.

Har använt free shaping till rörelser som sidepass och att gå över bommar och broar.
Han hatade bommar tidigare och slog i varenda en. Släppte honom lös på banan och berömde alla närmanden. Med tiden började han tycka det var roligt och gick över utan att slå i varenda bom :D

Klicker i ridningen är bra, men just free shaping kan bli lite svårt. Det är inte ofta hästen frivilligt visar ex en öppna under ryttare.. Jag tycker att klickern, eller betingningen/belöningen, är ett underbart redskap i träningen! Det är lite annorlunda jämfört med vanlig ridning, det blir liksom lite hackigt, men det går.

/Sthu, som jobbar som klickertränare ;)
 
Sv: Tricktråd

Jag har också belöningen med uppe till häst, använder rösten som klick så det blir ju inte lika precist som med en klicker och så ger jag morot eller paus med kli på manken som positiv förstärkare. Jag som är dålig på geografi.. Stenstorp råkar inte ligga nära Stockholm ? *blink* *blink* tycker också att det inte gör något att det blir lite hackigt, framförallt inte vid inlärningen. Man får ju lättare en häst som tycker att det är spännande och roligt att jobba :-)
 
Sv: Tricktråd

Japp. Eller ja, just nu vidareutbildar jag mig så mitt företag ligger lite på is. Men jag jobbar fortfarande som etolog och klickertränare när jag hinner.

Ottilia
tyvärr, det är västgötaslätten som gäller här. Men jag tror jag har några kollegor som håller till längre österut.
Kika på Sveriges akademiska etologers hemsida, är rätt säker på att det ska finnas nån där!
 
Sv: Tricktråd

Tack för tipset!

KL.

Igår lekte jag lite följa john med Räkan igen.. eller snarare -fånga mattes knytnäve. Har shapeat fram att hon ska nudda knytnäven med mulen och sedan använt den som target och för att få henne att följa efter mig men jag har haft svårt att få henne att trava efter. Men nu har hon stått i typ två veckor för jag var bortrest i en v. och sedan stukade jag foten det första jag gjorde när jag kom hem i måndag och fick hoppa på kryckor i två dagar. Så igår så kom hon efter i trav!!! Superduktig, hon fick bästa godiset och en massa kliande på manken och bringan. Såg ut att vara supernöjd med sig själv.

Sedan så såg hon ut som grå faran, öronen platt bakåt, ruskade och slängde med huvudet innan hon kom fram i trav och när hon travade så krökte hon på halsen och såg extra biffig ut. men så fort hon "fångade" min näve så åkte öronen fram igen =)

sedan så växlade vi lite mellan lite olika trick, puss, gäspa och backa (backa är väl inte så mycket trick men hon tycker generellt sett inte om att backa men så jag brukar ha med det när vi leker och då backar hon gärna! ) Men hon hade lite svårt för att skilja på tricken. Hade hon fått beröm för puss så ville hon bara pussas och hade vi backat så backade hon flera meter när jag istället bad om att hon skulle nudda min knytnäve. Vet inte om jag blandade trick för fort eller om det helt enkelt är vad som behövs för att hon bättre ska börja koppla kommando till rätt trick. För nu är hon ganska duktig på att börja upprepa något som gett belöning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 555
Senast: Vallmo
·
Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 364
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 417
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 790
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp