Tricktråd

Sv: Tricktråd

*kl*

Tänkte väcka lite liv i tråden igen.

Har suttit och kollat på youtubefilmer om hur man lär sin häst att ligga ner, blev så taggad att fortsätta träna! Och insåg att jag verkligen är sååå nära. Så nu ska det bli hårdträning, efter att ha tagit det ganska lugnt. Taggad att få komma till stallet imorgon och testa :)

Och så har han lärt sig yoga. Det var egentligen inte meningen, men han lättade lite på ena bakhoven när jag stretchade, och jag berömde och nu lyfter han bakbenen jättehögt. Och både han och jag tycker att det är så roligt :)

Hur går det för er?
 
Sv: Tricktråd

Kul att du väcker liv i tråden!

Vi rullar vidare, sakta men säkert... Lirio har lärt sig ligga, är jätteduktig på spansk skritt och vårt specialtrick "skutt", som innebär att jag hoppar till och då skuttar han.

Nu har jag idétorka sen en tid, så vi har mest befäst tricken och gjort spansk skritt och apport uppsuttet.... tips på roliga trick mottages gärna!
 
Sv: Tricktråd

Förstår att det kan komma lite idetorka, du har ju lärt in ganska mycket ;)

Nu vet jag inte riktigt allt du lärt in,
Men något som jag tycker är häftigt är när de gör skänkelvikning eller sluta eller vad det är :o. Från marken alltså. Det är imponerande. Sådär så det bara flyter :laugh:.

Eller kanske när de gör en piruett.
 
Sv: Tricktråd

Han kan sidepass mot och från... tror det är det du menar. Han kan snurra också, men det är inte någon riktig piruett utan mer ett allmänt snurr. Idag övade vi på att få högre hopp, att gå fler steg i spansk skritt och att buga för väldigt liten signal. Om du kommer på fler tricks är det bara hojta till!
 
Sv: Tricktråd

Har du lite nya filmer att visa?
Eller de behöver inte ens vara nya ;)

Du kan ju lära honom att stå på tre ben, och kunna växla vilken ben han ska lyfta :D
Haha, hopplöst att komma med förslag till en som redan kan allt ju ;)

Sitt fint, sådär som en hund när de lyfter på framtassarna när de sitter ner :idea: Det hade varit coolt!
 
Sv: Tricktråd

Jag har inte riktigt tid att kolla filmer etc. Så jag vet inte hur pass befäst saker och ting är för er.
Men är hästen helt lugn och trygg i ligget? Isf är ju sitt nästa steg. Men ligg måste vara helt tryggt för att man ska ta det vidare.

Här är min gammelgubbe i somras. Fin snabelnäsa när man blir kliad.. :P

ZebLiggTuaNat.jpg


Min lillpojke(som inte är liten pojke mer eg..) idag:

TinoLigg.jpg


Min tränare skojar med hästarna lite, tandem-longering:

GulleTino.jpg


Ska man ha ungersk post som mål?:

StKors.jpg


Gubbhäst tränar på ligga tryggt med matte en bit bort, godismutor strösslades ut innan jag gick bortåt..
GubbZebLigg.jpg


Inget trick direkt.. Men skoj miljöträning att rida genom vattenspridarna:
023-1.jpg
 
Sv: Tricktråd

Nja, skulle jag säga... han verkar bekväm med att ligga, men ligger inte helt avspänt utan verkar redo för nästa trick. Men min häst är i princip aldrig riktigt avspänd (en riktig duracellkanin), så det är svårt att veta hur avspänd jag kan förvänta mig att han blir.
 
Sv: Tricktråd

Ligger han kvar om du går iväg? Ligger han med huvud upp eller huvud/hals i marken/på sidan? Kan du växla mellan de två?
Vad har du för signal på att be hästen att gå upp?

Sitt kommer ju då man i det att hästen är på väg upp kan be den vänta då den sätter sig på väg att resa sig. Men för att man inte ska få problem i ligget så får man inte bromsa hästen då den vill upp. Så man måste vara säker på att hästen är trygg nog.

Jag gillar ju när hästar vill! En del hästar är ju så där som en del hundar är "kom igen, ge mig en uppgift! Snälla! Kom igen! Nu! En uppgift!".
Det tycker jag om! De gillar ju det de gör.
Men de måste trots det tycker jag, kunna behärska sina impulser. Och vänta!
Inte om man vill ha halvdanna resultat.. Men vill man få riktig kvalitet i både ridning och annat måste de ha impulskontroll.
Dock är ju det inget man kan tvinga igenom. Det kommer av tålamod och repetition och repetition. Och att man nyttjar kroppens egna hormoner och energinivåer.

Är din häst en energikula som vill, vill, vill hade jag motionerat den rejält och gjort saker där den måste kunna vänta som pauser mellan hårt jobb. För att den ska koppla ihop det med vila. Då får den vara ifred och vila då den känner för det. Och kan börja koppla ihop vila/vara ifred med övningen.
Tex kan ligga bli en skön paus och stund att koppla av.

Så tänker jag iaf.:laugh:
 
Sv: Tricktråd

Hallå där alla tricktränare! Blev helt till mig när jag upptäckte att det fanns en sån här tråd :D För skulle precis nu behöva lite hjälp, har tricktränat min åldring lite till och ifrån sen förra året och han är nu 24 år så därför är jag lite orolig över dessa lite mer fysiskt påfrestande trick. Det jag i huvudsak syftar på är buga för det är nått vi precis nu lär oss, och jag kan inte undvika att känna att det känns som benet som inte är böjt håller på att brytas av när det böjda benet är i marken haha. Har video här: http://www.youtube.com/watch?v=4vHZRYNj5bQ
Annars kan vi:
Spansk skritt från mark och uppsuttet
Snurra runt
Puss
Stegra
Backa framifrån och från sidan
Stanna
Inkallning, än så länge bara i skritt.
Och även fritt, typ galopp och trav vid sidan om.


Tacksam för svar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tricktråd

Han ligger kvar om jag backar bort, och ligger med huvudet upp, dvs. inte helt platt på sidan. Jag lyfter båda armarna mot himlen när han ska gå upp, och det funkar bra.

Jag brukar också variera arbete med pauser, men ofta arbetar jag så pass korta pass att vilan kommer först i slutet. Igår ex. tricksade vi och longerade lite, i 15 min. Då kommer minipauser efter en lyckad övning, samt i slutet av passet.
 
Sv: Tricktråd

*kl*

Vi har hållt på med trick sedan i höstas. Tränar inte så jättemycket dock. Men stegra och buga sitter riktigt bra för tillfället. Just nu har vi börjat med spansk skritt.

522960_10151105795902712_1976542863_n.jpg
 
Sv: Tricktråd

Verkar riktigt kul! och nyttigt! Någon med erfarenhet som kan ge tips på hur man kan börja lite lätt med trick träning?
 
Sv: Tricktråd

Jag skulle börja lära in tricket Yoga, det är rätt enkelt att lära in. Fundera också p hur du ska belöna hästen, med godis, kel eller något annat.
 
Sv: Tricktråd

kl

Hej allihopa!
Jag skulle behöva lite tips från er på nya roliga grejer att lära in! :D Jag har tre "vanliga" ridhästar, och prioriterar inte trickträningen så mycket, men tycker det är SUPERKUL som variation och ifall jag har något nytt att träna på. 3-åringen kan buga, kompliment, puss, slänga upp mig och sidepass typ.. 8-åringen kan bara puss, lyfta hovarna och slänga upp mig.

Däremot har jag tränat en hel del med min gamle tävlingshäst, bara för att han är så fruktansvärt lättlärd och smart haha. Han kan nästan allt (men det är honom jag vill fortsätta lära grejer, då de andra två har andra saker att fokusera på..) jag kan komma på.. Yoga, bergsgeten, puss, kram, "ja och nej", vända bort huvudet när jag harklar mig (:D), inkallning, stopp, flytta och allt sånt där "basic", gå upp på saker, buga, kompliment, plocka upp grejer, apportera, ligga ner, spela död, stegra, stegra-snurr, gå på bakbenen, sidepass, piruetter, spansk skritt-trav-och galopp och så vidare... Har dessutom utvecklat tricken till uppsuttet och typ stegra sittandes baklänges och lite sånt. Alla "möjliga" gör han löst både från marken och utan utrustning uppsuttet.

Men nu vill jag verkligen hitta på något nytt. Har ni något tips på något helgalet kul som går att lära hästen? Han bangar inte på mycket ;)

Här är en film från en julshow.. Har tyvärr inte så mycket filmer på just trickträning haha...

http://www.youtube.com/watch?v=u4M9pwAlolY
 
Sv: Tricktråd

Åh!

Nu är tråden väldigt lång och jag har inte läst igenom allt, så med risk att upprepa en fråga som redan är ställd...

..Hur lärde du honom att plocka upp saker från marken? :)
 
Sv: Tricktråd

Att på kommando tar hästen ner huvudet, jag hänger mig över halsen och när jag säger "upp" så slänger dem liksom upp huvudet snett bakåt så jag hamnar på plats på ryggen utan att själv göra något mer än hänga där.. Hoppas du fattar vad jag menar ;)
 
Sv: Tricktråd

Snor sista knappen...

Jag har börjat klicka in mitt avelssto så smått, problemet är bara att hon blir så otroligt fokuserad på var morotsbitarna finns så jag kanske hitta en mindre god belöning :D

Den lille (som synts här i tråden) kan numera lyfta alla benen, sträcka frambenen (kan skilja på lyft och sträck), gå upp och ner från en låda, backa, pussas. Vi har börjat med att plocka upp saker från golvet också.
Jag har massor av fler trix som jag vill träna in, men jag vet inte hur jag ska gå till väga!

Hur gör ni?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 556
Senast: Vallmo
·
Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 364
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 417
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 790
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp