Tricktråd

Sv: Tricktråd

Bilder från i våras, men jag tror inte att jag visat dem här?

_DSC0144_zpsf26d4982.jpg

_DSC01642_zps73f8ecf5.jpg
 
Sv: Tricktråd

Åå jättebra tråd, vill ju åka till stallet direkt och träna ju! :)

Jag fick hem min häst från fodervärden nu i januari och vi är så träningssugna. Vi har bara börjat än så länge med att hon ska stanna när jag stannar, backa när jag ber henne och flytta när jag petar henne med spöt i sidorna. Imorgon tänkte jag fortsätta träna lite men skulle gärna ha lite tips över hur man ska få henne att stå still. Vi är två damer med båda ganska dåligt tålamod, hon blir frustrerad och vill inte riktigt stå stilla mer än någon sekund och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga då uppmärksamheten försvinner ganska snabbt och allt annat i ridhuset blir roligare.

vi ska försöka ta ut en tänare så jag får lite tips men det blir inte förrän mitten av februari och jag vill verkligen inte vänta så länge med träningen. :) :)
 
Sv: Tricktråd

Cool! Hur lärde du in det? Typ kriterier ett: sänk huvudet, kriterie två: ta upp det på kommando, kriterie tre: ta upp det när personen står "på" halsen?
 
Sv: Tricktråd

När jag skaffade min häst så tänkte jag att få bättre kontakt med honom, så började leka lite. Det slutade med detta.

PUSS.
386667_402486999831660_1412246940_n.jpg


Stretching.
556647_338878686192492_106539700_n.jpg


Lägga huvudet på sne och tigga.
44987_401767909903569_560862108_n.jpg


Vi håller just nu på med "skratta" där han ska flema, och "vinka" Men det har jag inte bilder på ännu.
 
Sv: Tricktråd

*kl*

Vad roligt med en sådan här tråd!
Har börjat engagera mig i trickträning med min ponny. Han älskar det och gör det mesta för godis. Den största fördelen är att han vill göra rätt och är väldigt lättlärd. Den största nackdelen är att han är otålig och just att han vill göra rätt. Väntar jag ut honom blir han väldigt osäker och går igenom hela registret med övningar han kan. Som idag när jag bad honom lyfta på frambenet. Tänkte vänta ut berömmet för att få honom att hålla uppe det längre. Då blir han otålig/osäker och hinner snurra flera varv, yoga på båda bakbenen och skaka på huvudet. Allt på typ 10 sekunder:D

Inkallning med busig ponny.
bloggtrick8.jpg


Stå på grejer och bli större har blivit en favorit för, den annars, lille ponnyn.
bloggtrick4.jpg


Yoga. Försöker att vänta ut berömmet lite. Ponny blir mycket besviken varje gång:p
bloggtrick2.jpg


Nytt för idag, skaka på huvudet. Tog typ 5 minuter att lära in.
bloggtrick1.jpg


Rulla på kommando gör han INTE. Däremot rullar han sig över allt och väldigt gärna så försöker att berömma och lägga kommando varje gång. Vi får se hur det utvecklar sig.
bloggtrick3.jpg
 
Sv: Tricktråd

Åhh! Man blir så inspirerad då man läser här inne och ser alla fina bilder och videor av er och hästarna!
Tänkte jag skulle slänga in en fråga här till er som är lite mer insatt i det här med trickträning.
Jag har klickat in en av mina hästar, men han blir så otroligt fokuserad på VAR godiset är, så han håller hela tiden bara koll på det, vilket gör att han typ inte alls lyssnar på mig överhuvudtaget. Det spelar ingen roll om jag har morotsbitar, pellets eller något annat, han älskar och äter allt, så det hjälper inte att byta sort. Vad ska man göra åt en sådan sak?
Sen undrar jag också, vilket trick började ni med, och hur gjorde ni för att lära in det? Har lite svårt att veta vad jag egentligen ska börja med, för att det inte ska bli för svårt, varken för honom eller för mig. Vi är ju lixom båda två nybörjare på det här....
 
Sv: Tricktråd

Jag har ju samma problem med en av mina, hon har bara fullt fokus på godiset!

Jag har börjat med lyfta frambenen :)
 
Sv: Tricktråd

Åhh! Man blir så inspirerad då man läser här inne och ser alla fina bilder och videor av er och hästarna!
Tänkte jag skulle slänga in en fråga här till er som är lite mer insatt i det här med trickträning.
Jag har klickat in en av mina hästar, men han blir så otroligt fokuserad på VAR godiset är, så han håller hela tiden bara koll på det, vilket gör att han typ inte alls lyssnar på mig överhuvudtaget. Det spelar ingen roll om jag har morotsbitar, pellets eller något annat, han älskar och äter allt, så det hjälper inte att byta sort. Vad ska man göra åt en sådan sak?
Sen undrar jag också, vilket trick började ni med, och hur gjorde ni för att lära in det? Har lite svårt att veta vad jag egentligen ska börja med, för att det inte ska bli för svårt, varken för honom eller för mig. Vi är ju lixom båda två nybörjare på det här....
Jag ger mig in i tråden i samma veva nu då, då jag är i liknande "situation". Min häst och jag klickertränar sedan en knapp månad tillbaka. Han tycker det är buskul, men är också ganska godisfixerad.

Jag började med target (en petflaska) först, han fattade det utan problem men tycker just den är ganska trist. Lyfta frambenen är betydligt roligare och när han väl hittade balansen (haha, man tror inte det ska vara så svårt, men ivrig häst = dålig balans om han inte tänker sig för) har han kunnat lyfta både högt och länge för ett klick och ett par havrekorn :p

Min häst är som sagt också lite godisfixerad. Har fått tips om (och sett lite YT-filmer) att klicka in att godis kommer när hästen vänder sig lite från dig. På så vis kan de koppla att belöningen aldrig kommer när de tränger sig på, utan när de håller avstånd. Klickar man in det rätt kan det förhoppningsvis sitta även när man går vidare med andra övningar.
Jag har inte gjort det så "strikt", men väljer i övrigt att bara ignorera när han är för fokuserad på fickan med godis, eventuellt backa något steg och ge mitt andra kommando och vänta ut. Han fattar ganska fort att han inte får godis utan ansträngning, men testar nångång varje träningstillfälle.. :p


Jag vill å andra sidan fråga om ni lärt in något för att skilja på "träningstid" och "inte träningstid"? (inser iofs att all tid med hästen är träning på något vis, men ni förstår kanske hur jag menar ändå) Och hur ni tänker med att ge godis vid andra tillfällen än när ni tränar? Jag har försökt undvika att ge godis vid andra stunder än när vi klickertränar, utan ger t.ex. på marken eller i krubban istället. Ibland glömmer jag mig dock :angel: eller ger av någon annan anledning godis direkt ur handen ändå (stretching, som hjälp t.ex). Följden blir ofta att hästen förknippar "morotsbit ---> åh, vi ska träna lyfta ben!" och sen tappar han fokus på det jag annars vill göra just då :D

han är ganska duktig på att märka efter träning att klickern är borta och att jag gått vidare till annat, men han börjar som sagt gärna träna själv vid andra tillfällen... och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig. Om jag "bara" vill ha frambenet för att stretcha eller kratsa hovarna/skruva brodd så förväntar han sig väldigt mycket mer än vad jag gör :p

hur ska man förhålla sig? Ignorera? Lära in "start- och stoppkommando"? Vill inte säga "nej" heller, för jag gillar ju på ett sätt att han provar sig fram. Samtidigt är det lite jobbigt när han börjar lyfta frambenen vid "fel" tillfälle... och jag har ju inte alltid godis i fickan, men ett "braaa" och klapp duger kanske också ibland.. ;)
 
Sv: Tricktråd

När jag började med trickträning med min häst så gjorde hon alltid trick när vi gjorde något annat som hon tyckte var jobbigt. Jag ignorerade alla hennes försök och det tog inte lång tid innan hon slutade med det. Jag hade dessutom bara godis när vi tränar trick, så det är min startsignal. Hon har full koll på när jag har godis med mig eller inte.
 
Sv: Tricktråd

Låter lite som min häst :p Han har väl också märkt hur glad jag blir när han är duktig när vi tränar, så i hans ögon är det ju heeelt naturligt (antar jag) att han kan charma mig genom att lyfta ben i tid och otid :p

Får helt enkelt bli bättre på att inte ge godis ur handen vid andra tillfällen än när vi ska träna. Inte för att det är så ofta, utan mer när han kommer mot mig i hagen t.ex., så det är ju inte jättesvårt att sluta med. Eller helt enkelt göra inkallning till träning också, så småningom.

När du slutar träna för dagen då? Jag har börjat helt enkelt "gå därifrån" litegrann, för att bryta situationen, det verkar fungera rätt så bra, även om han fortfarande är lite "på tårna" en stund efteråt.
 
Sv: Tricktråd

Min lille får aldrig godis ur handen utom vid klickerträning. Han har aldrig fått det och vet liksom inget annat, jag tror det är därför som han inte heller blir så godisfixerad som stoet blir, för han har bara fått godis när jag bett om något och han gjort rätt.
Stoet däremot har ju fått lite då och då under sitt 16-åriga liv och det är först nu man måste börja jobba för det, vilket är besvärligt för mig.

Jag börjar alltid träningen med ett lätt trick som är tydligt, oftast lyfta ett framben, sedan har jag direkt fullt fokus från hästen. Slutar gör vi när hästen får gå in i boxen igen, där tränar vi aldrig.
 
Sv: Tricktråd

jag avslutr alltid klickerpasset med att klappa tre gånger på halsen innan ajg lämnar hästen. då lär de sig att det betyder att träningen är slut. så smånignom kan man även bara klappa tre gånger och stå kvar, men i början måste man göra det övertydligt.

man sk aldrig ge godis annat än vid klick för att det ska bli riktigt effektivt, speciellt i början när både häst och tränare är osäkra.

skulle de börja tigga genom att göra sådant de lär sig är det bara att ignorera så försvinner det. det handlar om att få stimuluskontroll på beteendet.

har man en häst som är fokuserad på godiset så kan ajg till 100 % säga att hästen antagligen inte fattat klicket. en häst som är korrekt inklickad är inte fokuserad på godiset utan beteendet som man tränar. go back, do it right! :banana:
 
Sv: Tricktråd

tack för input!
Jag får nog ta tillbaka att han skulle vara godisfixerad förresten, tränade idag igen och han var inte bufflig eller påträngande en enda gång, utan väldigt fokuserad på uppgiften. Vi är ju ganska nya på det här, har väl tränat sammanlagt 5-6 gånger men han fattar fort tycker jag, även om jag inte har något att jämföra med. Får bara bli bättre på att inte ge godis annars (men det är iofs bara vid hämtning i hage det händer, så det ska jag väl kunna skärpa mig med) och ignorera om han tar för mycket egna initiativ.


Vad tränar ni andra på? Min Loop har nu lärt sig de två högst nödvändiga :angel: tricken lyfta-framben och, som vi började med idag, nicka-huvudet. Ibland tränar vi som sagt med target också men det är lite bökigt att göra mer "lösa" tricks eftersom vi i dagsläget mest har en ganska smal och belamrad stallgång/boxen att tillgå. Ingen paddock eller ridhus, och det är sällan jag hinner vara i stallet innan det blir mörkt den här årstiden så utomhus är också svårt att vara. Skulle behöva lite inspiration till nyttiga och onödiga tricks att lära in :)
 
Sv: Tricktråd

Helt ny i tråden, började med klickerträning för inte speciellt länge sedan. I November skulle jag tro. Har numer 3 hästar till mitt förfogande och mitt första "experiment" blev väl kanske inte det bästa. Men som sagt göra om göra rätt. Gamlingen kan lite trix som flabba med läpparna, pussas, sätta framhovarna på låda och vi har påbörjat buga :') Han är väldigt duktig tycker jag, men har lite för mycket fokus på godiset. Vill gärna göra beteenden helatiden fast jag inte ber om det. Så får börja vara mer konsekvent i träningen, så han vet när vi slutar :)

Unghästen tränar jag inte trix med utan tränar löslongering. Skritt trav och galopp, osv. Lång och låg form, tja hade tänkt lära honom det mesta från backen innan det tas upp på ryggen. Mycket lättare då, nästa sak att lära in blir öpnna, sluta och sådant. Det kommer bli super rolig, för han är lite i extas på att få klickerträna mer nu då vi haft en lång rid period :)

Sedan har jag min 1åring också (A) SOM ÄR HELT FANTASTISK. Honom tränar jag dock med rösten ist för klicker, just för att jag ska kunna ha båda hästarna i paddocken samtidigt och då tycker jag det är enklare om den ena inte bryr sig om klicket osv :) Men det går jätte bra och kanske är det jag som blivit duktigare eller han som är smartare xD Men har lärt honom det mesta i vår grundhantering med honom, för han var väldigt fjantig när han kom. Lärt honom att grimma inte är farligt att ta av och på, vi har även tränat att gå ut och gå, springa snällt bredvid, inte kasta sig på gräs innan matte säger att det är okej. Han har även varit rädd för vattenkoppen, så det fick jag lära honom med, vilket egentligen inte tog mer än 20min(uppdelat i flera mindre pass då på olika dagar) Belöningen för honom blev tillslut att han fick mer vatten, han belönade sig själv alltså genom att trycka hårdare eftersom vi de sista gångerna inte kom någon vart och han bara ville leka för att få godis. x) Sedan har jag även tränat en del löslongering med honom, vilket är ett nöjje. Han läser kroppsspråk bättre än vad 09.an gör, eller har mer energi kanske man kan säga. Han är helt underbar att träna med och vi står varandra så sjukt nära nu på den här korta tiden. I början är det ganska självklart att han inte heller går att korrigera, men nu går det utmärkt.(Behövs ibland då han är hingst och föl) Ogillar gärna när han stegrar i grimskaft osv för att det är bus på gång. Men han börjar bli som en liten hund nu :D Fick honom 31 Januari så vi har hunnit med en del ;)
 
Sv: Tricktråd

Den lillen känner jag igen från min bästa "vara-glad-länk"? Med bebis på - gurglande av glädje?
 
Sv: Tricktråd

har man en häst som är fokuserad på godiset så kan ajg till 100 % säga att hästen antagligen inte fattat klicket. en häst som är korrekt inklickad är inte fokuserad på godiset utan beteendet som man tränar. go back, do it right! :banana:

Håller med - och bara vid just inlärningen hos oss. Beröm (utan godis) duger bra när han gör rätt sedan - det är bara vid stretching som jag alltid klickar. Nu har jag inte tränat in "trick" - men väl praktiska röstkommandon vid hantering eller ex vis löslongering.

Men - jag blir ibland så inspirerad av vissa ekipage att jag känner att jag bara MÅSTE ha en liten ha-kul-med-från-marken-ponny och då skulle det bli huvudaktiviteten s a s. JÄTTEKUL att se era filmer!
 
Sv: Tricktråd

gammal här med har inte gjort inlägg nu vill jag pre sentera mig ochmin häst.... kommentera inte elakt pga av hans undervikt han var sö när jag hittade honom men han är idag mycket finare i kroppen.pga av sin undervikt ville jag inte rida han sö det blev att utöva/lära sig Nh,,, se bilder nu hoppas jag att detta fungerar med dessa bilder
Här lär vi oss at ha förtroende och vara avslappnad medans jag rör"moroten" över hans kropp.
3.jpg



och här har vi börjat öva spansk skritt

http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/jjhjhj.jpg

och här att rygga pö kommando
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/5.jpg

ochhär en liten extra film... resultat efter 4 veckors arbete mot hans extrema sadelgjords problem han högg och sparkade innan.. nu se detta resultat

http://s50.photobucket.com/user/ladyfoxglove/media/DSCF0808.mp4.html



och efter 280 dagear ser han ut sö här:)
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/DSCF0973.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 556
Senast: Vallmo
·
Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 364
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 417
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 790
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp