Ingenting. Formodligen har Trump andrat policy sa manga ganger angaende Nato att ingen lyssnar langre.

Har ar vi mer focuserade pa alla lackor fran Vita Huset, Trump's 'travel ban' som an en gang blivit stoppad, senats valet i Montana (deras republikanska senator fick job i Vita Huset och nu valjer man en ny senator) dar den Republikanska kandidaten var sa frustrerad pa pressen att han slog ner en reporter, och huruvida Trump ar pa vag till impeachment.
:rofl:........ nu skulle väl högsta domstolen avgöra inreseförbudet väl. Ska bli spännande om den vågar trotsa Mr President
 
De kommer att overklara till Supreme Court, men de flesta har inga storre forhoppningar/farhagor att det ska ga igenom dar heller.
Och vad det galler att "trotsa Trump" sa har domstolarna sa har langt inte haft nagra problem. Nar det galler "The travel ban" har aven den har domstolen citerat hanns manga uttalanden om "Muslim Ban" under campanjen. Och anda kan han inte stanga truten och prata om vettiga saker.
Jag horde en kort raport om Trump's tal pa radio idag, men inga storre ovationer pa nagot satt.
 
SUCK ... det ar skammigt varre med en sadan president. :banghead:
Undra om han är nära att få en smocka där?.

Ord och handling är två skilda saker. Det är det vi lär våra barn nu när språket i skolan har blivit fulare. Nu får världens ledare, i detta fall, Nato-ledarna uppleva detta.

Dramaturgiskt är bilden slående. Den stora ledaren inför en grupp välartade, välklädda ledare. Sol. En stor yta, tydligen en ny lokal. En stor brokig grupp mångfärgat klädda journalister med mörka kameror framför ansiktet. Proffessionella politiker försöker göra klassiska härskartekniker för att förminska talarens ord, skrattar, tar sig i ansiktet, rör sig, ingen vänder sig helt om. Ingen lämnar.

Ville NATO att Afganistan skulle bombas? Hur togs det beslutet?

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/26/daniel-olin-trump-valde-att-inte-ena-nato

TTP fortsätter sitt arbete, ett antal länder i Asien inkl Australien, nu utan USA.
 
Undra om han är nära att få en smocka där?.

Ord och handling är två skilda saker. Det är det vi lär våra barn nu när språket i skolan har blivit fulare. Nu får världens ledare, i detta fall, Nato-ledarna uppleva detta.

Dramaturgiskt är bilden slående. Den stora ledaren inför en grupp välartade, välklädda ledare. Sol. En stor yta, tydligen en ny lokal. En stor brokig grupp mångfärgat klädda journalister med mörka kameror framför ansiktet. Proffessionella politiker försöker göra klassiska härskartekniker för att förminska talarens ord, skrattar, tar sig i ansiktet, rör sig, ingen vänder sig helt om. Ingen lämnar.

Ville NATO att Afganistan skulle bombas? Hur togs det beslutet?

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/26/daniel-olin-trump-valde-att-inte-ena-nato

TTP fortsätter sitt arbete, ett antal länder i Asien inkl Australien, nu utan USA.
Det verkligen viktiga när man går ut och äter är hur det hela ska betalas. Har man kommit överens om att ta sin del av notan och sedan struntar i det förlorar man ansiktet och riskerar fler middagar dvs samarbetet. Så Trump har 100% rätt den här gången. Länderna måste öppna plånboken och göra rätt för sig !!
 
NATO skapades som ett skydd mot dåvarande Sovjetunionen och USA var en av de drivande bakom grundandet då. Nu har ju NATO, för USA spelat ut sin roll pga USA:s (tillfälligt?) ändrade policy v Ryssland. Både Obama och även Bush insåg den framtida risk Rysslands expansiva politik innebär och fortsatte därför sitt ffa ekonomiska stöd. Tittar man på NATO:s faktiska militärer är den absolut största delen europér. NATO är inte, och har aldrig, varit menat som bekämpande av enskilda terrorister utan är ett militärt samarbete för att gripa in militärt som främst fredsbevarande styrkor som tex Bosnienkonflikten. Och tidigare på Cypern. Det finns också NATO styrkor i vissa afrikanska länder som agerar enbart som fredsbevarande.

Att Trump inte vill stödja NATO längre är inte ett dugg konstigt så länge hans band med Ryssland och Putin är så komplicerade som de är idag. Nu borde Trump, eller i alla fall hans experter, veta att det inte är så lätt som att de andra medlemmarna för över X antal biljoner till USA:s konto utan budgetansvaret löper över flera år innan det omförhandlas. Det blir en bra soundbite men förhoppningsvis är tom Trump inte för enfaldig för att inte fatta det inte är realistiskt. Sedan vet man inte, om ett år kanske Trump blir förbannad på Ryssland och vill invadera och kräver att NATO ska stödja honom. Något ska väl den enorma höjningen av USA:s militära budget användas till. Till och med Chiefs of Staff verkar förvirrad över skälet till ökningen. Vilket land/region ska invaderas med de nya flygvapnen, fordon och liknande? USA har redan till största delen dragit sig ur Irak och Afghanistan. Saudiarabien har alltid varit bästa vännen trots att merparten av finansieringen av terrorism alltid kommit därifrån. Syrien är ett sånt råttbo att USA inte kommer att invadera med grundstyrkor även om det säkert blir några bombningar här och var. Möjligtvis Nordkorea, men vill någon, tom Trump, riskera kärnvapen även om ingen vet om de existerar eller inte (och ingen tvivlar väl på att Kim Jong-un är tillräckligt galen att spränga?) Kina kommer inte att stillasittande acceptera det och tja, plötsligt kommer kanske NATO verkligen att behövas. :meh:
 
NATO skapades som ett skydd mot dåvarande Sovjetunionen och USA var en av de drivande bakom grundandet då. Nu har ju NATO, för USA spelat ut sin roll pga USA:s (tillfälligt?) ändrade policy v Ryssland. Både Obama och även Bush insåg den framtida risk Rysslands expansiva politik innebär och fortsatte därför sitt ffa ekonomiska stöd.

Vad pratar du om? Tillfälligt? Va? Och hur i hela friden kan du få det till att NATO har "spelat ut sin roll"? va?

https://www.svd.se/obama-alla-natolander-maste-betala-for-europas-forsvar



------
Jag förstår inte hur det kan vara dåligt att USA vill ha goda relationer med Ryssland. Kan någon förklara det för mig? Uppriktigt, sarkasmer undanbedes. Varför?
 
Vad pratar du om? Tillfälligt? Va? Och hur i hela friden kan du få det till att NATO har "spelat ut sin roll"? va?

https://www.svd.se/obama-alla-natolander-maste-betala-for-europas-forsvar



------
Jag förstår inte hur det kan vara dåligt att USA vill ha goda relationer med Ryssland. Kan någon förklara det för mig? Uppriktigt, sarkasmer undanbedes. Varför?
Mycket folk har tjänat mycket pengar på handel med Ryssland. Svenske Nobel är en, det var väl mest i Ryssland han tjänade pengar. Trump är handelsman, han vill åt rysslandsmarknaden. Det är ingen välvilja från Trump, det är business, "USA first".

Ja, du , det upplevs uppenbarligen som ett problem. Länder i gamla östblocket och Turkiet jobbar ofta för något annat. Problemet just nu är Rysslands uppförande mot Georgien och Vitryssland, belarus, och annekteringen av Krim. Såg någon artikel att de återigen uppför sig illa mot krimtartarerna. Vet ej?

Det jag förstått är att många har försökt att få in Ryssland i ett fungerande samarbete, sedan var Ryssland aggressiv på stadsplan mot Georgien och sedan Vitryssland. Ryssland har trakasserat samtliga sina grannländer inkl Sverige genom att öva i Östersjön och då passa på att låsa måltavla på Stockholm etc. Detta är enbart något jag snappat så fejk njuws , men någon sa att ryssarna till på köpet övade landstigning på svensk kust innan effekterna av sparbetinget under finanskrisen äntligen var över.

Merkel är född och uppvuxen i Östtyskland och disputerade där bla och jag tror att hon upplevs ha haft god kommunikation med Ryssland och Putin. Jag tror att de tycker att de försöker att få bra kontakt med Ryssland men att Ryssland skjuter sig själv i foten ständigt och jämnt genom att uppträda aggressivt.

Det är lite som en självskadebeteende sjukdom. Tror jag. Ryssland skjuter sig själva i foten. Jag tror att Ryssland blockar allt i säkerhetsrådet också.
 
Senast ändrad:
NY Times analyserar Donald Trump, och kommer fram till en oväntad slutsats - men som är så självklar att man inte förstår varför man själv inte kommit på det tidigare...

https://www.nytimes.com/2017/05/15/opinion/trump-classified-data.html
Der Spiegel följde upp NY Times analys av Trump som ett bortskämt barn ett par da'r senare. Man kan säga att den tyska tidningen talade i klartext:

A Danger to the World
It's Time to Get Rid of Donald Trump
http://www.spiegel.de/international...-a-menace-to-the-world-opinion-a-1148471.html
 
Jag förstår inte hur det kan vara dåligt att USA vill ha goda relationer med Ryssland. Kan någon förklara det för mig? Uppriktigt, sarkasmer undanbedes. Varför?
Det vore jättebra om alla hade goda relationer med alla, inte minst USA och Ryssland.
Men det vore mindre bra om den ena blir trollad av den andre.

Och i dagens läge har vi ingenting annat än en trollad världens mest lättkränkta jättebäbis, om vi summerar de båda länkade artiklarna i mitt inlägg ovan.
 
Der Spiegel följde upp NY Times analys av Trump som ett bortskämt barn ett par da'r senare. Man kan säga att den tyska tidningen talade i klartext:

A Danger to the World
It's Time to Get Rid of Donald Trump
http://www.spiegel.de/international...-a-menace-to-the-world-opinion-a-1148471.html
Oups, det var en sågning som heter duga, inte ens vid fotknölarna utan ända nere vid lilltånagelns yttersta spets. Alltså balanserar Trump på den sida om sågningen på vilken han har mest massa på och där står han stadigt, hängde ni med?... (ha, ha, ha försöker skoja)

Jag vet inte var jag läste men om Trump ska rusta upp så mycket, vem ska han kriga mot? Yemen? Iran? Kina? EU? Är det Nato som ska kriga? Nämen tänka sig , jag citerade @MJLee ovan, nu så vet ni var det kom ifrån.
 
Senast ändrad:
Detta är enbart något jag snappat så fejk njuws , men någon sa att ryssarna till på köpet övade landstigning på svensk kust innan effekterna av sparbetinget under finanskrisen äntligen var över.
De landsteg via Stockholmsfärjan men eftersom vi gett dem inresetillstånd så kunde försvarsmakten inget göra :)
 
@hastflicka kommer man att ta emot Mr PresidentTrump med pompa o ståt nu när han kommer hem i Air Force One efter en lyckad resa. Han har ju verkligen satt press på lite olika ställen runt om i världen :D
 
Det verkligen viktiga när man går ut och äter är hur det hela ska betalas. Har man kommit överens om att ta sin del av notan och sedan struntar i det förlorar man ansiktet och riskerar fler middagar dvs samarbetet. Så Trump har 100% rätt den här gången. Länderna måste öppna plånboken och göra rätt för sig !!
Fast nu var det inte det de kommit överens om. Överenskommelsen är att år 2024 ska alla medlemmar spendera minst 2% av sin GDP på sin försvarsmakt. Nu säger USA att det ska ske innan året är slut annars ska de se över sin medverkan in NATO. Den korrekta liknelsen är att vi går ut och äter regelbundet, och har kommit överens om att om 5 år ska alla äta för minst 2% av lönen men nu vill du att jag ska äta för 2% av lönen i år för att du vill att den kombinerade nota ska vara större (utan att du behöver betala för min mat oavsett)
 
@hastflicka kommer man att ta emot Mr PresidentTrump med pompa o ståt nu när han kommer hem i Air Force One efter en lyckad resa. Han har ju verkligen satt press på lite olika ställen runt om i världen :D

En lyckad resa dar han har satt press runt om i varlden ar inte som man ser det har. Har ar man mest generad over alla hans missar och klavertramp, hans oerhort oforskamda satt att tranga sig fore, och hans klara okunskap i de flesta fragor. For att inte tala om hur Europeiska ledare valde att inte bocka och halla med utan snarare utmana Trump pa samma satt som han forsoker ta huvudrollen fran andra ledare.
 
En lyckad resa dar han har satt press runt om i varlden ar inte som man ser det har. Har ar man mest generad over alla hans missar och klavertramp, hans oerhort oforskamda satt att tranga sig fore, och hans klara okunskap i de flesta fragor. For att inte tala om hur Europeiska ledare valde att inte bocka och halla med utan snarare utmana Trump pa samma satt som han forsoker ta huvudrollen fran andra ledare.

Här i Europa verkar just den enorma okunskapen (som att förklara internationell ekonomi för en 13-åring har någon sagt) parat med ett enormt självförtroende och övertygelse skapa mycket suckar, oro och insikt om att USA inte är att lita på alls längre.

USA har dock fortfarande makt att sätta press på nationer.
 
Här i Europa verkar just den enorma okunskapen (som att förklara internationell ekonomi för en 13-åring har någon sagt) parat med ett enormt självförtroende och övertygelse skapa mycket suckar, oro och insikt om att USA inte är att lita på alls längre.

USA har dock fortfarande makt att sätta press på nationer.
Men det finns en som är glad upp över öronen i varje fall, även om det inte är hans grej att visa det.
Allt går precis som Putin vill!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp