Bukefalos 28 år!

Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men blir smått galen då över lättfödda hundar. Min äldsta heelertik är så galet lättfödd att jag blir tokig snart, medan den andra är lätt hålla smal då hon är så mycket mer aktiv (och även är lös mycket mer = mer lydig). Förra gången Polly hade valpar så blev Mini skendräktig och gick upp i vikt då matte var osmart nog att hysta till henne lite extra ibland då jag fick lite dåligt samvete - hon kom lite i skymundan då. Bantade väck det rätt snart efter (men hade trots det några hekton i övervikt som sitter som berget). Denna gång Polly fick valpar så blev Mini skendräktig igen, men nu aktade jag mig och inget extra gavs - trots det gick hundskrället upp ett halvkilo i vikt så med dom 5 hekto för mycket redan tidigare så vägen hon nu 1 kg för mycket. Det är massor på en sån liten hund. Hon ska väga 5 kg, men väger nu 6 kg prick och ser ut som ett bowlingklot :banghead:

Lite mindre motion har det blivit i sommar, men hon får så jäkla lite mat ändå att jag snart inte kan minska mer. Hon får 75 gram färskfoder per dag + lite kokt vitkål eller broccoli vilket inte hjälpt nu. Har gett Mush i sommar istället för att blanda själv, vilket gett mer fett maten - hon går upp av fett ja. Nu får hon magert spannmålsfritt torrfoder på morgonen och en Mushbulle (25 gram) + grönsaker på kvällen och det står tvärstill. Jag får fnatt snart då hon ser ut som ett bowlingklot och denna hund var det tänkt att jag skulle kastrera i höst, vilket är en omöjlighet nu - jag söver inte en överviktig hund som dessutom har lungproblem :meh:

Jag avskyr de så kallade veterinära bantningsfodren pga innehåll, men är det värt att prova en tid ? RC är väl den som ser bäst ur innehållsmässigt och jag kan ta att hon skräpar ur lite utseendemässigt i päls mm en period bara hon går ner i vikt.
Min kastrerade tik gick ner på Hill's Metabolic. Enda som har funkat på henne.
 
@russinbulle om du helst inte vill ge veterinärfoder kanske Bosch Get och Potatis kan bra något? Det är spannmålsfritt och innehåller bara 6% fett (till skillnad från många andra spannmålsfria som oftast innehåller 17-25% i fett).
Båda mina gick ned fint i vikt på det utan att tappa för mycket muskler eller bli fula i pälsen. De är jättefina i kroppen båda två, och då är Winzi ändå kastrerad.

Färskfoder gör lätt att mina går upp i vikt så det tar jag helt bort om någon behöver gå ned.
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.
:heartheart
 
Jag antar att han ser snäll och pålitlig ut jämfört med Ale :rofl:
(Jag har haft fyra får utlånade till en gemensam bekant)

Med tanke på att vi inte kan gå i närheten av en hage med något slags djur i utan att det blir fullt sken så var jag "smått skeptisk" när jag såg att jag skulle måsta gå i en trång korridor mellan hagarna varje gång jag ville till eller från träningsplanen. Men jag borde förstås begripit att dina får är stencoola. :laugh:

Grannens stackars kreatur dock... Varenda hage var det likadant, fullt sken så fort vi närmade oss - på mycket större avstånd än på gården - getter, får, kor, och något jag inte riktigt såg vad det var. En blick på Monstret så gick terroristlarmet... :cautious:

Stackars Monster, han tror nog att alla andra djur får springa hela dagarna men han måste sitta fast i snöre och knata i människotempo. :D
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.
Kramar om :heartcry:
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.

:heart
 
Spännande hur mycket det kan skilja på olika hundar. Min på 7,5kg äter 300g färskfoder per dag (vilket iof gör att jag kan tipsa om att kolla ifall bravo lamm är magrare @russinbulle, dock inte bara animalier).
 
Heldag med utbildning. Tinja var rätt seg och distraherad på förmiddagen när vi skulle göra avståndlydnadsövningar, men men.

Hon är så fin, Tinja. Leker otroligt fint med lilla italienska vinthundsvalpen, ligger mest på rygg och munnar mot honom, låter honom 'vinna' och vara överst hela tiden, och gör inga farliga rörelser, har alltid god marginal, som om hon förstår att han är bräcklig.

Sen fick hon hälsa på den jämngamla rottistiken. Det är så roligt att se hur hon verkligen läser andra hundar - hon är passiv och vääldigt artig i början, lägger sig gärna ner, låter hunden nosa på henne bäst den vill. Bjuder den andra hunden in till lek är hon fortsatt passiv tills hon fått ett hum om hur den andra hunden vill leka - och då drar hon igång och leker för fulla muggar, på det viset just den hunden föredrar.
empty.gif
:D

Jag har nog faktiskt aldrig haft en så pass språksäker hund förut. Min lilla räv :love: Det är orimligt hur stolt jag är över henne. Hon har verkligen en fantastisk mentalitet :heart
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.

:heart
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.

Stora styrkekramar. Ta hand om varandra :heart
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.

Stor kram, det är bedrövligt:(
 
Spännande hur mycket det kan skilja på olika hundar. Min på 7,5kg äter 300g färskfoder per dag (vilket iof gör att jag kan tipsa om att kolla ifall bravo lamm är magrare @russinbulle, dock inte bara animalier).
Bravo är det enda färskfoder/råfoder hon inte kan äta - hon får galet magont av det. Varför vet jag inte, men hon får hemska kramper (ingen diarre alltså, bara ont). Så det kommer inte in i mitt hus igen - misstänker alla potatisfibrer, för det är det enda hon aldrig fått tidigare :) Har provat i två olika omgångar med några veckor varje gång, men det fungerar icke.
Jag har ju gett mycket lamm när jag blandar själv och dom magrare bitarna då, men just nu vägrar jag stå och dela köttblock själv pga alla flugor som kommer - och mängden blir ändå liten tyvärr. Min andra tik på 7,7 kg äter ca 180-200 gram per dag och håller sig fit och snygg på det. Mini däremot skulle behöva 50 gram per dag och det är inte hållbart, då hon ändå måste få känna lite mättnad. Galet trist med så lättfödda hundar.
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.
Fy så tråkigt :( Ta hand om er nu.
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.

Usch, jag tänker på er! :heart
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.
:heartcry::heart
 
Fy fan. Lagotton har tappat aptiten. Bara människomat går ner. Hon är betydligt tröttare. Men så jäkla pigg och glad och busig emellan och särskilt på promenad. Börjar bli dags :heart
Vet inte hur jag ska överleva. Om en fd kollega kan komma imorgon så har jag nog typ nästan bestämt mig. Då blir det imorgon.

Hon märker att nåt är på g. Vaktar mina steg. Känns för jävligt.
Stor kram till dig.. :(:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
813
Senast: Mint
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: tott
·
Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 982
IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp