Ute och cyklar?

Isolfur

Trådstartare
Jag har insett att bensin är dyrt. Kör 1,5 mil fram och tillbaka till stallet varje dag, plus att jag nästan alltid kör bil till jobbet trots att det nog skulle gå snabbare att cykla så man slapp bilköerna.

Har haft flera cyklar genom åren som jag har fått i födelsedagspresent el liknande, dvs har aldrig köpt en cykel själv. Min gamla trotjänare blev stulen för några veckor sedan så nu måste jag helt enkelt köpa mig en ny cykel. Och har ingen aning om vad man ska leta efter? Verkar finnas massor med olika modeller och hybrider och jag förstår ingenting :angel:

Jag söker en cykel till:
  • Transport till och från stallet. (Är 3 mil jättejobbigt att cykla när man inte har grym kondis?) En kort bit genom stan, därefter landsväg eller grusväg. Tänker vara lat om det spöregnar eller blåser halv storm men annars vill jag cykla så ofta som jag har tid och ork.
  • Transport till och från jobbet. Ca 1,5-2 km genom stan.
  • Träning i barmarksdrag med hundarna. Dvs bromsarna behöver vara pålitliga eftersom att jag har 50 kg ej pålitliga hundar framför. Vi håller oss på grusvägar och skogsvägar.
Prisgräns? Tja jag vill ha tjänat ihop pengarna jag annars skulle ha lagt på bensin efter ett par månader. Kan man få en vettig cykel för ca 4-5000 kr?
 
Jag vill mest dra till med ett enda stort undvik kärringhonda och Biltema :p Har lånat andras cyklar, både Biltema (och annat i samma stuk) och mer rejäla kärringhondor (Crescent, typ) och jag begriper verkligen inte hur sjutton folk orkar cykla omkring på de, de är tunga och bökiga och bleh. Men gemensamt för min omgivning är även att cykeln mest är till för att cykla i stan, till typ affären eller så. Jag, som är i urusel kondis, har helt seriöst cyklat uppför på grusväg några km och fått stanna och vänta gång på gång på att sällskap som är i bra form inte hänger med på sin kärringhonda för att det går för tungt.

Jag har haft trekkingcykel i alla år typ. När det var dags att pensionera min gamla trotjänare sen 15 år fick det helt enkelt bli en ny trekking. Är hur nöjd som helst - det är mångsidigt och funkar på såväl asfalt som skogsstigar, smidigt, bekvämt och ffa roligt, bränner lätt av 2-3 mil i ett svep. Nu är jag förvisso partisk men trekking är vad jag hade kollat i ditt läge också. Har dålig koll på bromsar dock men iom att typ mountainbikes kör utför kan jag tänka mig att de är bättre? Och att trekking blir nånting mitt emellan iom att det är just en hybrid. Kanske, om det ens är någon skillnad, jag bara spekulerar nu.

Min Crescent drog iväg kring 7500 kr tror jag men då sprillans ny med diverse tillbehör. Nu är det snart höst och således möjlighet till cykelrea :up:
 
Jag har också en trekking-cykel som jag köpte som ersättare till min gamla Cresent. Trekking-cyklar är mångsidiga och är gjorda både för att vara behagliga att köra med i stan och för att vara lika behagliga att köra med på landsväg, grusväg osv. Min har stötdämpning på framgafflarna vilket underlättar på ojämna underlag.

Jag hade rekommenderat en cykel med skivbroms, dom är mer pålitliga vid blött väder och iom att de bromsar mot en skiva så sliter man inte på fälgarna på cykeln som man gör med en klassisk V-broms/fälgbroms. När skivan är sliten byter man bara den, inte hela fälgen.

Viktigt också att man köper en cykel i rätt storlek i förhållande till sin längd. En fördel är om man kan prova cykeln innan man köper den så man kan testa om den är bekväm. Ser ofta folk, speciellt kvinnor som inte är så långa, som har på tok för stora cyklar och det blir genast avsevärt mycket jobbigare att cykla på en cykel som är för stor iom att du inte får en bra hållning.
 
Jag har insett att bensin är dyrt. Kör 1,5 mil fram och tillbaka till stallet varje dag, plus att jag nästan alltid kör bil till jobbet trots att det nog skulle gå snabbare att cykla så man slapp bilköerna.

Har haft flera cyklar genom åren som jag har fått i födelsedagspresent el liknande, dvs har aldrig köpt en cykel själv. Min gamla trotjänare blev stulen för några veckor sedan så nu måste jag helt enkelt köpa mig en ny cykel. Och har ingen aning om vad man ska leta efter? Verkar finnas massor med olika modeller och hybrider och jag förstår ingenting :angel:

Jag söker en cykel till:
  • Transport till och från stallet. (Är 3 mil jättejobbigt att cykla när man inte har grym kondis?) En kort bit genom stan, därefter landsväg eller grusväg. Tänker vara lat om det spöregnar eller blåser halv storm men annars vill jag cykla så ofta som jag har tid och ork.
  • Transport till och från jobbet. Ca 1,5-2 km genom stan.
  • Träning i barmarksdrag med hundarna. Dvs bromsarna behöver vara pålitliga eftersom att jag har 50 kg ej pålitliga hundar framför. Vi håller oss på grusvägar och skogsvägar.
Prisgräns? Tja jag vill ha tjänat ihop pengarna jag annars skulle ha lagt på bensin efter ett par månader. Kan man få en vettig cykel för ca 4-5000 kr?
Långt över din budget är en cykel med elassist. Men jag vill ändå bara så ett frö för framtiden. Det är lättare att motivera sig och cykla de tre milen eftersom det inte blir lika jobbigt i eventuella uppförsbackar.
 
Vill du ha bra bromsar: köp något med skivbromsar. Jag var hyfsat nöjd med tidigare cyklars bromsar tills jag köpte en med skivbromsar, nu vågar jag knappt köra annat :p

Med tanke på grusväg/skogsväg, köp mountainbike eller liknande.

Jag har två cyklar, de är lika stora men två helt olika modeller.
Det ena är någon "vanlig sak", vanliga bromsar, ingen stötdämpning, 3 växlar. Nästan oavsett tempo/motstånd så får jag ont i ett knä av att cykla längre sträckor på den. Lyckas jag hitta ett tempo som fungerar, ja då blir jag trött efter att ha cyklat kanske en mil.

Min andra är en mountainbike. Jag skulle kunna köra hur länge som helst, jag blir inte trött och får ytterst sällan ont i knät. Efter 2 mil tänker jag snarare "fan, jag hinner inte mer!" än "fy, nu gör allt ont". Min mountainbike är dessutom första cykeln som varit rolig att cykla på. Kan tillägga att jag älskar stötdämpningen fram även när jag cyklar inne i centrum på asfalt. Det blir en stor skillnad.

Så, var kräsen. Är du osäker så prova gärna ett flertal olika för att veta vad som passar dig bäst.
 
@Isolfur Mitt tips är om du köper en cykel att träna upp din kondition stegvis. Börja med att cykla till jobbet tur och retur i början och ta lite längre cykelturer på helgen. Om du har ambitionen att från ingenstans cykla 3 mil utan att ha cyklat innan så är det rätt stor risk att du tröttnar ganska omgående för att det blir så jobbigt. För att orka cykla så långt som tre mil och dessutom rida direkt på det krävs det ganska stark rygg och bål och kondis skulle jag säga. Jag cyklar mycket men skulle tycka att tre mil var långt om jag dessutom skulle rida. Själv brukar jag hålla mig runt 2-2,5 mil på mina långa cykelturer men då har jag en cykel med ganska stabil ram som blir tung för att den ska fungera även när jag ska handla o.s.v. och kunna hänga på cykelväskor t.ex. på den. Men jag funderar på att ha två cyklar faktiskt en för mer praktiska saker att göra som handla och liknande och en mer för träning.

Om tränar du stegvis blir det roligare och med tiden orkar du längre och längre cykelsträckor vilket jag tycker är en kul utmaning i sig. Nu kanske du ägnar dig åt annan träning förutom ridningen så du redan har hyfsad kondis och styrka och då går det naturligtvis fortare.
 
2045600_2017_B_1_X_CALIBER_9
Jag har denna MTB, bästa cykeln jag har har haft. Kostar dock det dubbla jämfört med din budget. Men då får du en luftdämpad framgaffel, istället för en fjäderdämpad.
 
Prova ut en sjysst sadel också! Kliver du in i en cykelaffär med sjysst utbud kan de hitta en så du slipper ont i baken.

Jag cyklar en hel del. Jag har en billig biltema-hybrid. Tanken var att köpa ny om jag cyklar mycket, dvs kan motivera det. Jag cyklar mycket men finner ingen anledning att byta ut den. Jag servar den vid däckbytena hos proffs 2 ggr/år och då rullar den bra. Nackdelarna är att den är väldigt obekväm på grusväg då den saknar dämpare och i riktigt branta backar där underlaget är löst GÅR det inte att komma upp. Det slirar bara då jag saknar tillräckligt med växlar för att orka sitta ner och trampa. Och så sadeln. Jag får rackarns ont i fitty om jag sitter för länge :D men det går ju att åtgärda. Hade jag trampat 3 mil/dag hade jag lätt bytt den.
 
Jag har en Merida, super nöjd! Kostade ca 4-500kr på rea. Luftdämpad framgaffel, skivbromsar och allmänt pålitlig! Dock är väl inte sadeln super duper skön för mig som sitter ner mycket.
Jag cyklar nästan alltid till jobbet, 8km tor. Sen så ofta som jag orkar till stallet ca 1 mil. Det går, tycker man kommer in i cykelkondition fort så länge man inte ger upp.
Min är en mellanting mellan stadscykel och mountainbike, rullar otroligt lätt på de flesta underlag. Man behöver inte jobba ihjäl sig för att komma framåt. Välj en cykel med många växlar och lite bredare däck.

Sen framför allt så provcykla innan du köper, viktigt att man gillar sin cykel när man ska cykla så pass mycket som 3 mil dag. :)
Lättare att cykla 3mil på planväg jämfört med min väg till stallet där det är ca 4.5km uppförsbacke(desto roligare hem :D )
 
Glöm inte kolla efter begagnat! Då kan du göra riktiga kap, bara du vet vad du vill ha först :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har tänkt på det varje gång vi har bilat genom Sverige och nu när jag läste ”hur långt har ni till jobbet”-tråden kom jag och tänka på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 919
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Blev inspirerad av en annan tråd. Hur många är vi som cyklar? Alla former av cykling är välkommet. Cyklar du till jobbet? Spränger du...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
10 680
Senast: grodan21
·
Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 025
Senast: Murphy
·
Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning...
2
Svar
28
· Visningar
3 821
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp